Miksi ammatti ja varakkuus näkyy ruoka ostoksissa?
En todellakaan haluaisi yleistää, mutta näin se vaan usein on.
Työttömät ja vähä varaiset ostavat:
- pakaste ranskalaisia
- lenkki makkaraa
- einespyöryköitä
- nugetteja
- pussi muusia.
- makaroonia
- vehnä leipää.
- coca colaa.
- karkkia jatkuvasti
- kaiken maailman valmis pullia ja donitseja.
- vahingossakaan kärryyn ei eksy mitää vihanneksia tai hedelmiä. Tai jos sattuu tulemaan niin ehkä pari banaania.
- sitten kun tehdään "parempaa ruokaa niin syödään niitä valmiiksi marinasissa olevia lihoja.
- myöskin ostelevat sian lihaa joka on epäterveellisempää.
- pussinuudeleita.
Perjantaisin kaljaa.
Tämä on sellainen perus kauppalista köyhemälle ihmiselle. Enkä tosiaan ymmärrä, että miksi. Koska eihän noista monikaan ole edes halpaa vaan monet ovat vielä kalliimpia kuin tekisi itse.
Sitten varakkaampi tulee kauppaan patemmin pukeutuneena ja ostaa:
- kalaa (esim. Lohta)
- salaattia, tomaattia, kurkkua jne.
- Hedelmiä.
- kunnollista pastaa.
- laadukkaampaa naudan lihaa tai jtn.
- Kunnon perunoita.
- monivilja leipää.
- päälle juustoa.
- aamuksi tuore mehua. Muuten vettä tai maitoa.
- sitten olen huomannut varakkaampien tekeväön juuri usein esim. Uunilohta, avokadopastaa, sushia ja kunnon lihaa vaikka punaviini kastikkeessa.
- viikonlopuksi viiniä.
Oikeasti mua ei kiinosta toiste ostokset, mutta lähinnä tämä ero :D.
Siis eihän tämä päde kaikkiin, mutta tosi usein on näin.
Ja kun eihän tuo edes tule halvemmaksi ostaa valmista.
Lisäksi olen huomannut, että näiden samaisten ihmisten kodit ovat usein sotkuisia ja tunkkaisia.
Kun taas varakkaamilla monilla asunnot ovat kuin jostain sisustus näyttelystä.
Miksköhän tää oikeesti menee näin?
Kommentit (36)
Hummeri-kaviaari illallinen. Hanhenmaksapalleroita ja makustellaan alas juomalla D’Amalfi Limoncello Supreme limoncello-likööriä (timantein koristeltu pullo n. 34 miljoonaa euroa).
Olkaa hyvä, kattaus on valmis. :)
Mä olen kohtalaisen hyvätuloinen, mutta se ei ole pointti tässä. Olin opiskelija-sisareni kanssa ruokakaupassa (hän tuli kyydilläni markettiin) ja meinattiin molemmat lentää pyllyllemme, kun itse ostin tuoreita raaka-aineksia ns. parempaan ruokaan ja sisko kaikenlaista eineistä ym. helppoa ruokaa ja eroa viikon ruokaostosten hintaan tuli ehkä 15 euroa. Siinä missä minulla oli kalaa, tuoreita vihanneksia, hedelmiä yms. "paremmaksi" miellettyä, siskollani oli perus-opiskelijaruokia pakasteranskalaisineen ja aamupalajogurtteineen. Sen kauppareissun jälkeen ei ole sisko kuulemma turvautunut eineksiin kun tajusi, että itse tekemällä pääsee lopulta suht samaan lopputulokseen hinnan osalta ja parempaan laadun osalta. Olisinpa itsekin tajunnut opiskelijana :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ton määritelmän mukaan olen sitten varakas. Mutta kun todellisuudessa tulee halvemmaksi tehdä se kunnon ruoka. Limsaa en osta koskaan enkä eineksiä. Ostan kunnon lihaa, kanaa ja kalaa dekä paljon vihanneksia, kunnon perunaa sekä hedelmiä
Lisään vielä että meitä on kaksi ja rahaa ruokaan menee kuukaudessa noin 500 euroa
Ja olet mukamas pienituloinen?
No niin mä omasta mielestäni olen. Hyvästä ruuasta en halua silti tinkiä
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumisesta ei voi päätellä tulotasoa. Toisekseen, itse ainakin ostan kaiken terveellisen marketista ja sitten pikkukaupasta haen mättöjä ja -70% tuotteita. Eivät ne kaikki supervarakkaatkaan syö aina trendikkäästi tai terveellisesti. Jos olette tutustuneet Suomen eliittiin, niin varmaan tiedätte että siellä on muitakin kuin trendisyöjäkuikeloita ja löytyy niitä tapauksia, joilla ruuassa on joko hyvin paljon energiaa tai sitten sitä mätetään liikaa.
Näin. Nokian entinen johtaja, multimiljonääri Jorma Ollila, on tarkka ruokaostoksistaan. Ostaa usein tarjoustuotteita Siwasta ja seuraa muutenkin ruoan hinnankehitystä. Iso peukku hänelle. Itseään "eliitiksi" luulevat ovat itse pahimpia luusereita, toisin kuin Ollila, jonka veikkaan olevan a) sivistyneempi kuin ap (osaa ainakin yhdyssanat) b) huomattavasti varakkaampi kuin ap ja c) huomattavasti tunnetumpi kuin ap.
Niin onhan se ihmeellistä että varakkaat syövät paremmin kuin köyhät ja asuvat kalliimmilla alueilla. Ja uskomatonta: pienituloisilla ei ole varaa ajaa Ferrareilla. Uskomatonta.
Ei se kylllä näin aasialaiseen, italiaaalaisen ja meksiikolaisen keeittiön ystääävänä näy juurikaaan.
olen ihan keskitasotuloa mutta
vihannekset ja kaikki aito kuuluu pöytääni ja prosessoituja ei.
Ei ooo isot laskut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kylllä näin aasialaiseen, italiaaalaisen ja meksiikolaisen keeittiön ystääävänä näy juurikaaan.
Vähän heiittää pannulle jotain nuudelia,, broiskuaa, cashew pähkinäää, vihannneksia ja terriyakiaaaa niin avot.
Miksi pitäisi ostaa sen perusteella, miten pukeutuu?
Täällä rikkaat ostaa ostoskärryn täyteen herkkuja.Näkyy olevan kaikkea turhaa: olutta,jugorttia,limssaa ja leipää.
Olen köyhä, harvoin ostan valmisruokia tai makkaraa, ennemmin juureksia, perunoita, lihaa ja kalaa.
Hedelmiä ja juustoja kun on rahapäivä.
Pukeudun siististi kyllä silti mies hienossa autossa katseli tänään kun kävelin kotiin: tuossakin yksi köyhä. Ilme sellainen ettei mielellään oleile täällä.
Silloin kun olin töissä ja lapseton, niin listani näytti ensimmäiseltä. Nyt kun olen työtön yh, niin listani lähentelee enemmän jälkimmäistä. Tosin kalaa tulee koriin hävyttömän liian vähän sen hintansa puolesta. Kärkyn tarjouslohia ja esivalmistelen niitä pakkaseen, mutta ei ne riitä seuraaviin tarjouksiin saakka. Avokadoakaan en osta sen epäekologisuuden takia ja onhan se pahaakin omaan suuhun.
Valintani ei johdu köyhyydestä tai koulutuksesta. Haluan vain antaa lapselleni paremman mallin ruokaan, kuin mitä itse sain lapsena. Köyhä ja matalasti koulutettukkin osaa priorisoida ja etsiä suosituksia aiheesta, onko valkaistu täysjyvää parempi nälän poispitäjä, vaikka onkin hurjat 30snt kalliimpaa.
Mutta aloitus pitää paikkansa suurelta osin, mitä seuraan muiden lapsiperheiden kulutustottumuksia.
Näinpohjosessa kirjoitti:
Täällä rikkaat ostaa ostoskärryn täyteen herkkuja.Näkyy olevan kaikkea turhaa: olutta,jugorttia,limssaa ja leipää.
Kuka hulllu syö yugorttiia. Sehäään on epäterveeelllistä.
Ap - aloituksessasi paljon yhdyssanavirheitä. Tarkkuutta kaivataan
Vierailija kirjoitti:
Näinpohjosessa kirjoitti:
Kuka hulllu syö yugorttiia. Sehäään on epäterveeelllistä.[/quote
Pelkkää sokeria
Jenkeissä joistain pikkukaupoista ei tahdo saada kunnollista lihaa sekä vihanneksia. Lähiöiden nurkilla on kulmakauppoja paljon joista siis ihan puuttuu oikeastaan kaikki tuore safka ja toista kauppaa ei välttämättä ole maille eikä halmeilla. Vihanneksista ja hedelmistä hyllyssä saattaa olla pelkkää banaania ja sitten kahta eri lajia kallista lihaa. Loput lihat, vihannekset sekä hedelmät ovatkin sitten tölkeissä että pakaste-aterioissa.
Jopa Siwassa sekä alepassa on parempi valikoima perusruokaa. Erilaiset vihreät ruokakaupat siis tyyliin ekokaupat tai luontaista ruokaa myyvät kaupat ovat valikoimiltaan aika freesejä ja samantyylisiä tarjonnaltaan mitä Suomessakin.