Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ammatti ja varakkuus näkyy ruoka ostoksissa?

Vierailija
30.03.2016 |

En todellakaan haluaisi yleistää, mutta näin se vaan usein on.

Työttömät ja vähä varaiset ostavat:

- pakaste ranskalaisia

- lenkki makkaraa

- einespyöryköitä

- nugetteja

- pussi muusia.
- makaroonia
- vehnä leipää.
- coca colaa.
- karkkia jatkuvasti
- kaiken maailman valmis pullia ja donitseja.
- vahingossakaan kärryyn ei eksy mitää vihanneksia tai hedelmiä. Tai jos sattuu tulemaan niin ehkä pari banaania.
- sitten kun tehdään "parempaa ruokaa niin syödään niitä valmiiksi marinasissa olevia lihoja.
- myöskin ostelevat sian lihaa joka on epäterveellisempää.
- pussinuudeleita.

Perjantaisin kaljaa.

Tämä on sellainen perus kauppalista köyhemälle ihmiselle. Enkä tosiaan ymmärrä, että miksi. Koska eihän noista monikaan ole edes halpaa vaan monet ovat vielä kalliimpia kuin tekisi itse.

Sitten varakkaampi tulee kauppaan patemmin pukeutuneena ja ostaa:

- kalaa (esim. Lohta)
- salaattia, tomaattia, kurkkua jne.
- Hedelmiä.
- kunnollista pastaa.
- laadukkaampaa naudan lihaa tai jtn.
- Kunnon perunoita.

- monivilja leipää.
- päälle juustoa.

- aamuksi tuore mehua. Muuten vettä tai maitoa.

- sitten olen huomannut varakkaampien tekeväön juuri usein esim. Uunilohta, avokadopastaa, sushia ja kunnon lihaa vaikka punaviini kastikkeessa.
- viikonlopuksi viiniä.

Oikeasti mua ei kiinosta toiste ostokset, mutta lähinnä tämä ero :D.

Siis eihän tämä päde kaikkiin, mutta tosi usein on näin.
Ja kun eihän tuo edes tule halvemmaksi ostaa valmista.

Lisäksi olen huomannut, että näiden samaisten ihmisten kodit ovat usein sotkuisia ja tunkkaisia.

Kun taas varakkaamilla monilla asunnot ovat kuin jostain sisustus näyttelystä.

Miksköhän tää oikeesti menee näin?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadopastaa =D.

Vierailija
2/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hauska provo. Plussaa siitä, ettet tahallasi mokannut jokaista yhdyssanaa, se olisi ollut liian läpinäkyvää. Aihe on kyllä jo hieman vanha ja käsitelty, mutta annan 3/5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostoskorikyttääjä saapui taas palstalle.

Vierailija
4/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien ja köyhien on myös pakattava banaanit pussiin, koska he ovat niin köyhiä, että joutuvat raukat syömään sen pussinkin.

Ap

Vierailija
5/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassalla työskennellessä olen huomannut saman. En käsitä miten ihmiset luulee, että makkara ja maksalaatikko yms. on muka halpaa. Tai einespullat!

Omiin halpisruokiini kuukuu muun miassa couscous (2 min, purkki 1 e), wok vihannekset (10 min, 1,50 e) ja pavut lopussa sekaan, maksaa n. euron jos ei liota itse.

Myös soijabolognese törkeän halpaa; rouhetta, makaronia, sipulia ja tomaattimurskaa...

Vierailija
6/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien ja köyhien on myös pakattava banaanit pussiin, koska he ovat niin köyhiä, että joutuvat raukat syömään sen pussinkin.

Ap

Ei ole oikea ap!

Ap

Vierailija
7/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hauska provo. Plussaa siitä, ettet tahallasi mokannut jokaista yhdyssanaa, se olisi ollut liian läpinäkyvää. Aihe on kyllä jo hieman vanha ja käsitelty, mutta annan 3/5.

On käsitelty joo, mutta mä en ainakaan vieläkään ymmärrä, että miksi köyhät ostelee jugurttia ja makkaraa jne. vaikka olen kassatöitä tehnyt 2012-2015.

Vierailija
8/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän koulutus yleensä näkyy aloitusten kielellisessä tasossa? Esimerkiksi yhdyssanat osataan kirjoittaa oikein, 

Vierailija
9/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono.

Vierailija
10/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutetaan sit varmaan tosi rikkailta ostosten perusteella, vaikka todellisuudessa toinen on työtön ja toinen opiskelee. Vai onko se korkeampi koulutus selittävämpi tekijä kuin työttömyys? Tällä hetkellä Suomi on täynnä myös korkeakoulutettuja työttömiä.

Vierailija
11/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotin, että varakkaampien listassa olis sentään yhdyssanat kirjoitettu oikein, mutta ei :( 

Tyyliin lenkki makkara vs. sisäfile.  

Vierailija
12/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vähävarainen ei osta noita tuotteita. :D

Vierailija
13/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käsitelty joo, mutta mä en ainakaan vieläkään ymmärrä, että miksi köyhät ostelee jugurttia ja makkaraa jne. vaikka olen kassatöitä tehnyt 2012-2015.

Miten ihmeesssä sinä päättelet asiakkaan rahatilanteen ostoksista?

Minun mies on kuin sillan alta tulossa oleva spuge, kun on menossa metsästysreissulle. Metsäkämpälle ostaa kaikenlaista einestä, niin selviää ruokailusta helpommalla. Ja rahaa kyllä on.

Vierailija
14/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan työssäkäyvät ostavat usein valmislihapullia ja muita nopeasti valmistuvia, ei niinkään edullisia, eineksiä! Ei se idea olekaan taloudellisuus, vaan ruoan nopea valmistuminen ennen kuin on riennettävä harrastuksiin ym. perheen menoihin. Näin ainakin meillä ja monessa tuttavaperheessäkin. Viikonloppuisin kokataan sitten kunnon raaka-aineista ajan kanssa :)

Vierailija
15/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumisesta ei voi päätellä tulotasoa. Toisekseen, itse ainakin ostan kaiken terveellisen marketista ja sitten pikkukaupasta haen mättöjä ja -70% tuotteita. Eivät ne kaikki supervarakkaatkaan syö aina trendikkäästi tai terveellisesti. Jos olette tutustuneet Suomen eliittiin, niin varmaan tiedätte että siellä on muitakin kuin trendisyöjäkuikeloita ja löytyy niitä tapauksia, joilla ruuassa on joko hyvin paljon energiaa tai sitten sitä mätetään liikaa.

Vierailija
16/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttumatta nyt laajemmin aiheeseen, koska ostoskorin sisältöön vaikuttaa varmasti moni asia, taloudellisen tilanteen lisäksi mielikuvat kalliista/halvasta, mieltymykset, elämäntavat ja niiden jakautuminen eri ihmisryhmien välillä jne.

Mutta tästä oli Jenkeissä tehty mielenkiintoinen tutkimus, jonka mukaan vähävaraiset vanhemmat ostavat ravintoköyhää höttöä osittain sen takia, että kun on todella köyhä (ja rapakon takana köyhyys voi olla vielä aika eri montussa kuin täällä) on tarpeen hyötykäyttää kaikki ostettu ruoka. Lapsiperheessä ruokaa menee usein haaskuuseen, sillä lasten opetellessa syömään vihanneksia, hedelmiä ja oudompia ruokia he mukeltavat niitä ja palauttavat oudommat takaisin lautaselle/viskovat lattialle. Köyhän perheen vanhemmat eivät raaski ostaa avokadoja lattialle heiteltäviksi vaan ostavat sen sijaan makeita ja hiilihydraattipitoisia mössöjä, jotka lapsi varmasti syö. Ei luonnollisestikaan ainut syy heikkoon ravitsemukseen, mutta yhdessä heikon ravitsemustietämyksen kanssa selittää yllättävän paljon köyhien lapsiperheiden höttöruokaostoksia.

Loogista tämä ei toki ole, sillä lopputulos voi olla pahoistakin terveysongelmista kärsivä lapsi/nuori tai vaikeuksia jaksaa koulussa. Perheen kannalta olisi pitkällä tähtäimellä edullista kasvattaa terveitä ja motivoituneita lapsia, jotka hyvin elämässä pärjätessään auttavat myös vanhempiaan.

Vierailija
17/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhä ja ostan paljon vihanneksia, juureksia ja hedelmiä. Omenat, banaanit ja perunat ostan aina luomuna. Samoin monet muut tuotteet, joissa hintaero tehotuotettuun ei ole valtava. Kananmunat aina luomuja kuitenkin. Suosin yksinkertaista ja lisäaineetonta ruokaa :)

Vierailija
18/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ton määritelmän mukaan olen sitten varakas. Mutta kun todellisuudessa tulee halvemmaksi tehdä se kunnon ruoka. Limsaa en osta koskaan enkä eineksiä. Ostan kunnon lihaa, kanaa ja kalaa dekä paljon vihanneksia, kunnon perunaa sekä hedelmiä

Vierailija
19/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ton määritelmän mukaan olen sitten varakas. Mutta kun todellisuudessa tulee halvemmaksi tehdä se kunnon ruoka. Limsaa en osta koskaan enkä eineksiä. Ostan kunnon lihaa, kanaa ja kalaa dekä paljon vihanneksia, kunnon perunaa sekä hedelmiä

Lisään vielä että meitä on kaksi ja rahaa ruokaan menee kuukaudessa noin 500 euroa

Vierailija
20/36 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä että meitä on kaksi ja rahaa ruokaan menee kuukaudessa noin 500 euroa

Ja olet mukamas pienituloinen?