Jos perustulo myönnetään, niin miksi sitä pitää myöntää niin niukasti ettei ihminen sillä oikeasti pärjää?
Miksi perustuloa ei suhteuteta todellisiin elinkustannuksiin.
Tulisiko päättäjät itse toimeen tuolla rahalla? Miksi eivät ITSE ensin kokeile millaista on elää tuolla summalla edes kuukausi, ennen kuin edes harkitsevat noin nöyryyttävää summaa?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016033021341470_uu.shtml
Kommentit (408)
Niin! On se kyllä ihan väärin ja pyllystä jos ei edes voi matkustella sillä perustulolla! Menen lakkoon.
Siksi sen on oltava niukka, että rahaa riittää jaettavaksi kaikille. Myös rikkaille. Ja tarkoitushan on säästää sulkemalla erilaisia tukiluukkuja. Ei tässä päättäjillä olekkaan tarkoituksena luoda mallia, jossa yhteiskunnan pienituloisimmat pärjäisivät. Ehei! tarkoitus nimenomaan on nitistää köyhät lopullisesti, ja luoda yhteiskunta, jossa vain korkeasti koulutettujen jälkeläiset voivat opiskella niin pitkälle kuin rahkeet riittävät, ja köyhien jäkeläiset astelevat sitä köyhyyspolkua jota vanhempansa.
Mä en ihan ymmärrä tätä perustulon ideaa. Työttömät joutuvat kuitenkin hakemaan vielä muita tukia (esim. toimeentulotuki ja asumistuki). Voisiko joku selventää minulle että mitä varten tämä perustulo on edes vireillä?
Valitettavasti perustulo on noin pieni, sillä me työssäkäyvät emme pysty maksamaan teille kotona makaaville yhtään enempää koska työnantajamme eivät maksa meille enempää!! Simple!!
Se on perustulo - perus, eli sen päälle on tarkoitus tienata muita tuloja esim. käymällä töissä jne!
Tuskin tuohon mitään toimeentulotukea/asumistukea päälle saa. Köyhät halutaan tappaa nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti perustulo on noin pieni, sillä me työssäkäyvät emme pysty maksamaan teille kotona makaaville yhtään enempää koska työnantajamme eivät maksa meille enempää!! Simple!!
Se on perustulo - perus, eli sen päälle on tarkoitus tienata muita tuloja esim. käymällä töissä jne!
Luuletko, että nämä täällä sitä ymmärtää :D Valivaliuliuli nää ei ymmärrä, miten helpolla ovat päässeet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ihan ymmärrä tätä perustulon ideaa. Työttömät joutuvat kuitenkin hakemaan vielä muita tukia (esim. toimeentulotuki ja asumistuki). Voisiko joku selventää minulle että mitä varten tämä perustulo on edes vireillä?
TE-toimiston ei tarvitse enää vahtia karensseja eikä pakottaa työllistymisjuttuihin. Saa tienata siten että jokainen tienattu euro kasvattaa käytettävissä olevia rahoja. Ei tarvita kelan tätiä laskemaan tuloja joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tuohon mitään toimeentulotukea/asumistukea päälle saa. Köyhät halutaan tappaa nälkään.
Tai ottamaan vastaan sitä vähän tylsempääkin työtä...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kukaan halua työllistää vajaakuntoista työtöntä niin mitä sitten tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kukaan halua työllistää vajaakuntoista työtöntä niin mitä sitten tehdään?
Haetaan eläkettä tai ollaan köyhiä? simple as that
Mielestäni perustulo olisi paikallaan esimerkiksi aloitteleville ja sivutoimisille yrittäjille sekä niille joilla yrityistoiminta on sen verran pienimuotoista ettei yksinään riitä kohtuulliseen elämään. Ja tulon pitäisi olla riittävä kattamaan perusasiat ja mahdollisten tulojen noustessa se sitten verotettaisiin asteittain pois. Tämä loisi matalan kynnyksen yrittämiseen. Mitä enemmän ihmiset uskaltaisivat toteuttaa ideoitaan ilman pelkoa taloudellisesta kriisistä, sitä todennäköisemmin sieltä jostain ponkaisisi uusi Nokia. Ja vaikkei ponkaisisikaan, oltaisiin silti plussan puolella.
opiskelijat ovat pärjänneet tähänkin asti, vaikka heidän nykyiset tulonsa ovat pienemmät kuin tuo mahdollinen perustulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli asutaan sillan alla?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työssäkäyvä, ja aikalailla nettoveronmaksaja hyvätuloisena lapsettomana sinkkuna. Mutta silti en ajattele noin ja näen monia epäkohtia perustulossa.
Ensimmäinen on se, että miksi hitossa se pitää maksaa kaikille. Ei minun kaltaiseni 4500 euroa kuussa tienaava tarvitse mitään perustuloa. Toki, se tullaan verottamaan pois, mutta hullulta tuntuu ensin maksaa se ja sitten samantien ulosmitata pois verotuksella. Tässäkin ketjussa jotkut on sanoneet että ei ole varaa enempään koska se pitää maksaa kaikille - niinpä, näin varmasti tullaan ajattelemaan.
Toinen ongelma on, että tämä suunniteltu perustulo ei juurikaan tule vähentämään byrokratiaa, koska tosiaan se ei riitä ainoana tukena esim. pääkaupunkiseudulla asuvalle työttämälle, vaan lisäksi täytyy pitää edelleen yllä muita tukijärjestelmiä kuten asumis- ja toimeentulotuki. Näin näistä johtuvaa byrokratiaa ei päästäkään karsimaan pois.
Isoin ongelma on minusta se, että joo hienoa että ajatus on että tehdään sitten pätkätöitä jne, mutta kun valitettavasti niitäkään ei ole läheskään kaikille tarjolla. Lisäksi osa työttömistä on oikeasti työkyvyttömiä, mutta eivät pääse eläkkeelle. Näiden ihmisten osa tulee entistä kurjemmaksi jos/kun kokonaistuet vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston ei tarvitse enää vahtia karensseja eikä pakottaa työllistymisjuttuihin. Saa tienata siten että jokainen tienattu euro kasvattaa käytettävissä olevia rahoja. Ei tarvita kelan tätiä laskemaan tuloja joka kuukausi.
te-toimistot varmaan häviää, ehkä jää jotain toimintaa mutta työtä vieroksuvat ja muutkin pitkäaikaistyöttömät siirtyvät kunnan riesoiksi, sitähän on kuntakokeilulla harjoiteltu jo muutama vuosi. Karenssi tulee säilymään, kassat ja kela vahtii kai jatkossa sitä, että lain henki toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Rahaa antamalla halutaan ihan kiusata. Miten onkin että noin timanttisella logiikalla ei pärjää elämässä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli asutaan sillan alla?
ei kai suomessa vielä niin pitkällä olla, ehkä jollain aikavälillä tosin sitäkin
Nyt sitten alettaisiin jakaa ilmaista rahaa niillekin, jotka ovat tähän asti valinneet olla ilman?