Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maanviljelijät, miten teillä on varaa matkustaa??

Vierailija
30.03.2016 |

En ymmärrä maataloustukiaisista tai tilanhoidosta hölkäsen pölähtävää, myönnän. Mutta mielenkiinnosta kysyn otsikon asiaa. Tunnen 3 perhettä, maitotilallisia, lapsia näissä perheissä 3-4 kussakin. Vähintään kerran vuodessa matkustetaan ulkomaille viikoksi, kahdeksi, lisäksi kylpylä-ja mökkiviikonloppuja silloin tällöin. Lomaa saa ja pitää pitää, mutta tätä yhtälöä en ymmärrä: Kaikki kolme perhettä valittavat somessa ja livenä jatkuvasti miten tiukilla ovat taloudellisesti-silti nämä matkat. Miten se onnistuu? Onko köyhyyden määre näillä tilallisilla jotenkin eri kuin vaikkapa minulla? Kertokaa, kiitos. Ps. En ole kateellinen, en haasta riitaa, vaan oijeasti ihmettelen miten ihmiset taloudellisen tiukkuuden käsittävät, ja mistä tämä raha tulee.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikka on kotona, niin ainoa mahdollisuus oikeasti pitää lomaa ja irtautua työkuvioista on se että lähtee pois kotoa.

Vierailija
2/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustus on oikeasti halvempaa kuin moni luulee. Lisäksi se että tilan kannattavuus nyt on huono ei tarkoita sitä etteikö voisi olla aiempia säästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, jos ovat jostain perineet rahaa tai saaneet osinkoja. Ja ainahan pitää valittaa, vaikka olisi Nalle Wahlroos.

Minä tunnen ainakin 4 viljelijäperhettä, jotka eivät käy ulkomailla juuri koskaan ja eivät yleensä ehdi minnekään kylpylälomille, koska töitä on ns. vitusti.

Vierailija
4/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi olen matkustanut Egyptiin vuonna 2005.

Ja tunnen monta muuta maanviljelijää jotka ei ole koskaan käyneet ulkomailla.

Vierailija
5/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijät ovat oikeutettuja saamaan tuettua lomaa ja kohteet ovat kotimaassa erilaisia kylpylöitä ja mökkejä jne. Täysi ylläpito eikä maksa paljoa per henkilö. Monet hyödyntävät tämän :) Ulkomaanmatkoille pitää säästää pitkään.

Vierailija
6/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Y

Vierailija kirjoitti:

Jos työpaikka on kotona, niin ainoa mahdollisuus oikeasti pitää lomaa ja irtautua työkuvioista on se että lähtee pois kotoa.

Ymmärrän, tietenkin. Mutta ihmettelen tuota rahapuolta, monta tonniahan noihin matkoihin menee. Kun nyt on puhuttu tilallisten ahdingosta..mitä tunnen vähävaraisia muita duunareita, elävät kädestä suuhun, matkoihin ei todellakaan varaa. Ap

Vierailija
7/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalle on sitten osunut näitä rikkaampia ilmeisesti. Miksi ihmeessä he kuitenkin sanovat olevansa tiukilla? Ap

Vierailija
8/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kohdalle on sitten osunut näitä rikkaampia ilmeisesti. Miksi ihmeessä he kuitenkin sanovat olevansa tiukilla? Ap

Ainoa ulkomaanreissu oli joskus pikainen käynti omalla autolla haaparannalla, muuhun ei ole ollut aikaa eikä ylimääräistä rahaakaan turhuuksiin tuhlattavaksi, eikä juuri mitään kiinnostustakaan ole lähteä jonnekin ulkomaan lomakohteeseen.

Vierailija
9/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanovatko olevansa tiukoilla vai että tilan pito ei kannata? Siinä on pieni ero. Aika moni tila on lopettamassa tämän vuoden aikana siksi ettei kannata. Todennäköisesti lopettavat tilan pidon ennen kuin ovat ihan puilla paljailla.

Vierailija
10/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin kiitos. Tehkääpä ahkerasti töitä niin saan enemmän tukia ja voin matkustella lisää.

Vierailija
11/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustus on oikeasti halvempaa kuin moni luulee. Lisäksi se että tilan kannattavuus nyt on huono ei tarkoita sitä etteikö voisi olla aiempia säästöjä.

Tämä .

Meillä näin. Paitsi että emme matkustele mihinkään kun tilaa ei voi jättää lomittajalle jotka eivät ole paikalla kun muutaman tunnin.

Eläkkeelle pääsemme parin vuoden päästä joten matkustelemme sitten.

Nuukasti elämällä velat on maksettuna ja säästöjä löytyy.

Ap:lle vinkiksi.....

Kateellisuus on pirullinen vaiva :D

Vierailija
12/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä .

Meillä näin. Paitsi että emme matkustele mihinkään kun tilaa ei voi jättää lomittajalle jotka eivät ole paikalla kun muutaman tunnin.

Toistan. En ole kateellinen, minua ei matkailu kiinnosta. Yritin hahmottaa miten peräjälkeen sanotaan " olemme niin tiukoilla että meiltä lähtee leipä", ja " lähdemme ensi kuussa kahdeksi viikoksi Turkkiin". Ap

Vierailija
13/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä .

Toistan. En ole kateellinen, minua ei matkailu kiinnosta. Yritin hahmottaa miten peräjälkeen sanotaan " olemme niin tiukoilla että meiltä lähtee leipä", ja " lähdemme ensi kuussa kahdeksi viikoksi Turkkiin". Ap

Lähtee leipä tarkoittaa että lähtee työ. Ei se kirjaimellisesti tarkoita sitä että joku tulee ja vie ruuat kaapista.

Vierailija
14/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä .

Lähtee leipä tarkoittaa että lähtee työ. Ei se kirjaimellisesti tarkoita sitä että joku tulee ja vie ruuat kaapista.

Tietenkin tarkoittaa että lähtee työ 😊. Höh. Niin. Miten silloin uskaltaa matkustella? Ap

Vierailija
15/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläintilallisen matkustelua rajoittaa kaksi seikkaa. Aika ja raha. Kumpaakin on rajallisesti.

Meillä on käyty tuetulla lomalla ja joskus olemme olleet myös ulkomailla. Meillä vain mieheni on maanviljelijä, itse olen palkkatöissä, joskin auttelen maatilan töissä kiireaikoina.

Rahaa on todellakin niin niukasti, että kalliiseen matkustamiseen ei ole mahdollisuuksia. Mut niukallakin budjetilla on mahdollista matkustaa.

Mieheni matkustelua rajoittaa rahaa enemmän aika. Maatilalta on melko vaikea irrottautua. Tyylin saa tehdä viikon etukäteen valmistelutöitä, että eläimet voi jättää viikonlopuksi lomittajalle. Miehelläni moni työ hoidetaan traktorilla, mutta on vaikea saada lomittajaa, joka ajaisi traktoria, osaisi käyttää nostolaitteita, etukuormaajaa, paalin halkaisijaa jne. Jos osaa käyttää koneita, voi eläintenhoitotaito olla hieman heikko. Lomittaja voi sairastua ja sijainen ei osaa hommia senkään vertaa.

Toisaalta lomaa pitääkseen kannattaa maanviljelijän nimenomaan lähteä pois tilalta. Työpaikka ja koti kun ovat yhtä. Jos olet kotona, lomittaja pyytää herkemmin apua pulmatilanteisiin. Toisaalta pois kotoakin ollessa pitää olla tai kannattaa olla puhelimella tavoitettavissa erilaisten ongelmatilanteiden takia.  

Viisaita ovat maanviljelijät, jotka malttavat lähteä lomalle. ja kiitos lomittajille, jotka sen mahdollistavat. Lomittajan työ on melko matalasti palkattua ja työolotkaan ei aina niin kehuttavat.

ja kateus on tosiaan ikävä vaiva.

Vierailija
16/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläintilallisen matkustelua rajoittaa kaksi seikkaa. Aika ja raha. Kumpaakin on rajallisesti.

Meillä on käyty tuetulla lomalla ja joskus olemme olleet myös ulkomailla. Meillä vain mieheni on maanviljelijä, itse olen palkkatöissä, joskin auttelen maatilan töissä kiireaikoina.

Rahaa on todellakin niin niukasti, että kalliiseen matkustamiseen ei ole mahdollisuuksia. Mut niukallakin budjetilla on mahdollista matkustaa.

Mieheni matkustelua rajoittaa rahaa enemmän aika. Maatilalta on melko vaikea irrottautua. Tyylin saa tehdä viikon etukäteen valmistelutöitä, että eläimet voi jättää viikonlopuksi lomittajalle. Miehelläni moni työ hoidetaan traktorilla, mutta on vaikea saada lomittajaa, joka ajaisi traktoria, osaisi käyttää nostolaitteita, etukuormaajaa, paalin halkaisijaa jne. Jos osaa käyttää koneita, voi eläintenhoitotaito olla hieman heikko. Lomittaja voi sairastua ja sijainen ei osaa hommia senkään vertaa.

Toisaalta lomaa pitääkseen kannattaa maanviljelijän nimenomaan lähteä pois tilalta. Työpaikka ja koti kun ovat yhtä. Jos olet kotona, lomittaja pyytää herkemmin apua pulmatilanteisiin. Toisaalta pois kotoakin ollessa pitää olla tai kannattaa olla puhelimella tavoitettavissa erilaisten ongelmatilanteiden takia.  

Viisaita ovat maanviljelijät, jotka malttavat lähteä lomalle. ja kiitos lomittajille, jotka sen mahdollistavat. Lomittajan työ on melko matalasti palkattua ja työolotkaan ei aina niin kehuttavat.

ja kateus on tosiaan ikävä vaiva.

Eli maanvilelijä paitsi elää toisten rahoilla niin myös lomailee toisten rahoilla. Ja sitten vielä valitetaan.

Vierailija
17/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postin pääjohtajan 50000€ kk palkka ei ole yhtään kummastelun aihe.

Suhteellisuus hukassa.

Vierailija
19/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Postin pääjohtajan 50000€ kk palkka ei ole yhtään kummastelun aihe.

Suhteellisuus hukassa.

Onhan se kummastelun aihe, kuten monet muutkin jättitulot! Niistä voi tehdä omaa ketjua. En usko että postin pääjohtaja sanoo olevansa köyhä..

Vierailija
20/77 |
30.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden maanviljelijän, ulosotto ei ole perheelle vieras. Silti ostellaan mersuja pihaan ja matkustellaan. Vaimon fb-profiilissa etualan täyttää mersun keula.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi