kuinka monta pussilakanasettiä tarvitsee olla?
Aloin tätä aika tosissani miettiä kun tuossa kevätsiivoukset ja kaappien raivaukset taas ovat aluillaan.
Montako pussilakanaa ja aluslskanaa oikeesti taloudessa tarvitaan? Kaikillahan on aina ne omat suosikit joita mieluiten käyttää.
Mulla liinavaatekaappi (muunmuassa) täynnä ja oikeesti pyöritän vaan muutamaa paria.
Entä jos tekis radikaalin vedon ja veisi läheiselle kirpparille lahjoituksena kylymän viileesti loput. Olisiko se vaikeaa? Jäisinkö "tarvitsemaan" lisää.
Tarviinko niitä? Täytyy miettiä.
Jotenkin haluaisin tyhjentää kaappeja ja varastoja reilusti.
Ehkä tämä on alku jolla saan ympärilleni tilaa ha ehkä järjestystä.
Onko muita kokelleita tai näitä miettineitä?
Kommentit (33)
Minä en ole mitoittanut lakanavarastoani lukumääriä silmälläpitäen. Lakanat ovat käyttötavaraa ja ajan kanssa kuluvat puhki ja kellastuvat vaikka olisivat miten laadukkaita. Kun kaupassa sattuu silmään kohtuuhintainen ja kivannäköinen pussilakana, ostan pari kappaletta. Jos lähtee varta vasten etsimään, voi olla varma ettei mitään nättiä löydy mistään:(. Itsellä olen ainakin huomannut että kun käytössä oli vain pari, kuluivat nopeammin puhki ja sitten harmitti. Kun on useampia lakanat ovat vähemmällä käytölä ja kestävät huomattavasti pidempään. Tietysti ne vievät sitten enemmän säilytystilaa, jota onneksi meillä löytyy, mutta loppujen lopuksi ihan samalla lailla niitä kuluu, oli kaapissa 2 tai 10 erilaista. Mutta ei kai niitä tarvitsemalla tarvitsisi, minäkin olen selvinnyt kahdella parilla. Tykkään vaan nykytilanteesta huomattavasti enemmän.
Meillä ei ole vielä koskaan ollut vieraita, joilla ei olisi ollut omia lakanoita mukana.
Yhdellä on menty kohta puoli vuotta
Meillä noita on sekalainen lajitelma, parisänkyyn on kuitenkin aina samanlaiset pussilakanat ja tyynyliinat, muuten ovat vähän eriparia. Lapsilla on kullakin kahdet. Vieraslakanoiksi on sellaisia mun mielestä rumia, jotka on saatu lahjaksi joskus joiltain, joita en halua itse käyttää. Niitä käytetään toki itse silloin jos koko komppania oksentaa noron kourissa kaikki lakanat pyykkiin.
Minä olen yksineläjä ja minulla on 9 pussilakanasettiä. Lisäksi varmaan 35 tyynyliinaa. Niitä on nuorempana saanut lahjaksi ja osa niistä on vielä kaupan paketissaan.
Yksin asuessani huomasin että pärjäsin 2 aluslakanalla, 2-3 pussilakanalla ja 4-5 tyynyliinalla. Käytännössä toinen aluslakana oli aina kuivumassa ja toinen pedissä. Koitin kyllä pitää niitä enemmänkin kaapissa mutta jotenkin "ylimääräiset" aina kulkeutui muuhun käyttöön.
Nyt kun asumme mieheni kanssa kahdestaan (ei lapsia), pyöritämme kuutta pussilakanaa, kahdeksaa tyynyliinaa ja kolmea aluslakanaa. Ei niitä kai oikeasti tarvita sen enempää, ja kaapissa pölyyntyy vielä muutama yksilö pakkauksissaan.
Riippuu siitä, miten nopeasti likaiset lakanat saa pestyä ja kuivattua (oma pyykkikone vs. pyykkitupa, onko kuivausrumpua jne. ja millä todennäköisyydellä lakanoita joutuu vaihtamaan yllättäen (esim. lasten pissavahingot).
Meillä riittäisi periaatteessa yksi setti per naama (+ muutama ylimääräinen tyynyliina, vaihdetaan useammin) ja kolme settiä yövieraiden varalta (meillä ei ole koskaan ollut yli kolmea yövierasta kerralla, eikä enempää oikein mahtuisikaan).
Meillä on kuitenkin reilusti enemmän lakanoita, kun ollaan saatu lahjaksi. En viitsi heittää pois, kun ovat kuluvaa tavaraa, nykyään tekstiilit eivät ole kovin kestäviä... Ne, mitä ei käytetä aktiivisesti, olen pakannut yläkaapin perälle ja vaihdan sieltä uudet käyttöön kun entiset alkavat olla huonossa kunnossa.
Minusta jännää, että osalle tuntuu olevan melkein ihan yhdentekevää, että montako pussilakanaa on, tai että on vaikka "vain" kaksi mitä vuorottelee. Minimaalisuus ja turhien asioiden välttäminen on mielestäni arvostettavaa. Itse kuitenkin vietän aikaani sängyssä vuorokaudessa ainakin noin neljänneksen - toisinaan enemmänkin - joskus myös vähemmän. Siksi minusta ei ole ihan samantekevää milliaset vuodevaatteet minulla on sängyssä. Ja kun muuten en vaihtele esimerkiksi huonekaluja, niin se, että vuodevaatteilla voi hieman saada johonkin ympäristöön kotona vaihtelua ja "uutta väriä" on minusta mukavaa. - Enhän kulje vuotta ympäri parilla takilla tai parilla paria kenkiä vaikka molemmat saattaisivat olla mahdollisia. Ja kuinka monta beuletta saati aluspaitaakaan sitä oikeasti tarvitsisi, jos osaisi elää kestävän ja samalla esteettisesti miellyttävällä tyylin omaksuneena. - Joskus kun tuntuu sille, että ollakseen super ekologinen tarvitsisi pukeutua perunsasäkkiin ja nukkua heinien keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän OT, mutta onko ihmisillä yleisestikin erikseen vieraslakanat?
Mä oon toi sinkku jolla vieraslakanat. No niistä tuli vieraslakanat kun olivat jotenkin niin tylsän värittömät et en itse käyttänyt niitä koskaan. Joskus vaan huomasin et petaan ne aina vieraille ja nimitin ne vieraslakanoiksi. Taisin saada mummolta lahjaksi kun muutin omaan kotiin ysärillä.
Jos sinulla on riittävästi varastotilaa jossakin muualla kuin liinavaatekaapissa, laita ylimääräiset laatikkoon odottamaan tulevaisuutta, ja laita pois vain ne, joita varmasti et tule koskaan kaipaamaan.
Ne lakanat eivät ole ikuisia, ja jonakin päivänä ne hajoavat. Silloin on hankittava tilalle uusia, jos ei ole omia tallessa. Entä sitten, jos sinun rahatilanteesi on silloin hyvin heikko, tai - mikä todennäköisempää - lakanoitten laatu heikkenee kaiken aikaa ja silloin on jo niin rumia ja huonoja lakanoita kaupoissa, että et huolisi niitä jos ei ole aivan pakko.
Käytössä kahdet ei minun mielestäni ihan riitä, jos tulee jotain yllätyksiä: ne vastavaihdetut yllättäenblikaantuvat ennen kuin edelliset on ehditty pestä, tai jostakin syystä ei pääse pesemään tavalliseen tapaan. Kolmella jo pärjää ja kolmannet voivat olla ne vieraslakanat.
Meitä asuu täällä kaksi ja yövieraita käy aika harvoin. Lakanasettejä taitaa silti olla 6 tai 7 kpl. Olen ehkä vähän lakanafriikki, mutta kaikki ovat säännöllisesti käytössä ja lakanat vaihdetaan meillä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sinkulla on itselle 5. Oli yhdet vieraskäyttöön vaan mut niihin tuli reikä ja heitin meneen. Pitäisi ostaa uudet vieraslakanat. Tyynyliinoja sen sijaan varmaan 20. Niitä vaihdan pari kertaa viikossa.
Miksi niistä viidestä ei riitä vieraille?
Riittäis totta kai, mut jotenkin ehkä kivempi et vieraat nukkuu vain niissä yksissä. Esim yhden yön säädöille heitän ne kaapista sänkyyn ja peiton perään ja sanon et petaa ite :)
Meillä on kolmet joka perheenjäsenellä. Plus neljät vieraslakanat. Meillä yöpyy sisaruksia/sisarusten lapsia/kotoa muuttaneita lapsia/lasten kavereita aika usein.
Kolmet on mun mieelstä hyvä määrä, yhdet käytössä, toiset pyykissä ja kolmannet kaapissa.