Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopiiko vaseliini ihon perusvoiteeksi?

Vierailija
22.01.2025 |

Minulla on vahvaa kortisonivoidetta, jossa on myös vaseliinia mukana. Ajattelin "lantrata" sitä voidetta ylimääräisellä vaseliinilla. Vai onko järkevämpää käydä ostamassa perusvoidetta apteekista?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaseliini taitaa olla petroleumin eli öljyn sivutuote. Sillä ei ole mitään tekemistä ihmisen ihon kanssa. Mihin käytät kortisonivoidetta ja voitko lopettaa? Minulla oli joskus psori, joka lähti ihan vaan ahkeralla humektanin käytöllä. Kun lopetin sen, olen käyttänyt vain luomurasvoja (esim. Urte-kram). Tiedeukkojen mömmöjä kannattaa välttää kaikissa paitsi ääritapauksissa

Vierailija
2/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaseliini taitaa olla petroleumin eli öljyn sivutuote. Sillä ei ole mitään tekemistä ihmisen ihon kanssa. Mihin käytät kortisonivoidetta ja voitko lopettaa? Minulla oli joskus psori, joka lähti ihan vaan ahkeralla humektanin käytöllä. Kun lopetin sen, olen käyttänyt vain luomurasvoja (esim. Urte-kram). Tiedeukkojen mömmöjä kannattaa välttää kaikissa paitsi ääritapauksissa

Koska on ihottuma, joka kutisee varsinkin silloin kun iho on kuiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti. Penikseni iho hyvässä kunnossa. Käytän vaseliinia liukasteena tumputtaessa.

Vierailija
4/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se ei hengitä ja on kalvomainen este. Enemmän hetkeksi rohtumiin tms.

Vierailija
5/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile

Vierailija
6/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kortisonivoiteessa on mukana vaseliinia yhtenä ainesosana?

Vierailija
7/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän valkovaseliinia (apteekista) halkeileviin kantapäihin.

Vierailija
8/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Iho ei hengitä sen alla.

Itselläni ollut kerran kasvot "kalansuomukuivana" tehohoidon ja hengitysmaskin takia. Ystävä toi luomua neitsytkookosrasvaa. Ei lisäaineita. Voi syödä vaikka. Ruokakaupasta. Hyvänkokoinen ja riittoisa purkki. Säilyttää voi huoneenlämmössä. Paitsi kesähelteillä voi muuttua liian juoksevaksi, vaikka olomuoto on kiinteähkö.

Vierailija
9/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ehkei pitäisi olla. Sen on ajateltu ehkä pitävän lääkkeen ainesosia iholla tai muuta ominaisuuksia.

Vierailija
10/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiteen levittämisen helpottamiseksi.  Kaikissa voiteissa on jokin ns. liukastusaine kuten öljy, tai muu rasva, tietty määrä vettä, että voide notkistuu, ja sitä on helpompi levittää, hoidettavalle alueelle.

Voiteissa on myös lisäaineita.

Vierailija
11/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaseliini ei ole ollenkaan ongelmallisin ainesosa kortisonivoiheessa. Kortisonivoide ylipäätään ohentaa ihoa, ja siksi sitä ei saa käyttää kuin vähän aikaa kerrallaan. 

Vierailija
12/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Ehkei pitäisi olla. Sen on ajateltu ehkä pitävän lääkkeen ainesosia iholla tai muuta ominaisuuksia.

Otaksun, että voidetta valmistava lääketehdas tietää parheiten sen, mitä kaikkea aineosia ko.voide tarvitsee.

Kaikissa voiteissa ja lääkkeissä on apuaineita, myös tableteissä, nestemäisissä lääkkeissä, kuin pistettävissä lääkkeissä.

Vierailija
13/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko vaseliinia laittaa iholle?

Vaseliini on turvallinen ihonhoidossa, se ei ärsytä eikä allergisoi, joten sitä voi aivan hyvin käyttää, Kyrklund arvelee. Ihotautilääkäri ei juuri keksi villityksestä haittapuolia, tosin hyötyjä siitä saavat lähinnä ne, joiden iho on taipuvainen kuivuuteen.

Vierailija
14/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaseliini ei kosteuta eikä imeydy. En ymmärrä, miksi haluaisit käyttää sitä. Osta sitä perusvoidetta, jossa on kosteuttavia ainesosia. 

Vierailija
15/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus saanut vaseliiniohjaista voidetta kutisevan ihon hoitoon. Ei auttanut vaivaan, mutta sotki kaikki paikat, kun ei meinannut millään imeytyä ihoon. Oma kokemukseni siis on, että en kokeilisi vaseliinia.

Vierailija
16/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on atooppinen iho ja siihen lääkärin hoitokeinona määrätty aikoinaan vaseliinipohjainen kortisonivoide, ollut tosi kauan. Monenlaisia sekoituksia olen kokeillut ja tämä toimii mulla todella hyvin, kun otan ihan vähäsen lääkevoidetta, siihen enemmän vaseliinia sekä vähän oliiviöljyä. Sekoitetta käyttämällä kortisonivoiteen määrä on vähentynyt todella paljon ja atopia hävinnyt kokonaan, jota pidän melkoisena ihmeenä, koska se oli vielä kymmenen vuotta sitten varsinkin talvisin pahana. Siispä voin suositella että kokeile ihmeessä. Minulle se ainakin sopii oikein hyvin, saa apteekkien erilaiset perusvoiteet pahensivat ihoani ja kutina vain yltyi. Oliiviöljy on myös hyvä iholle ja oliivisaippua. Samoin hyvälaatuinen kookosrasva. Iholle tekee hyvää myös hyvät rasvat sisäisesti, joita saa pähkinöistä ja manteleista. 

Vierailija
17/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaseliini ei kosteuta eikä imeydy. En ymmärrä, miksi haluaisit käyttää sitä. Osta sitä perusvoidetta, jossa on kosteuttavia ainesosia. 

Apteekit yrittävät vain markkinoida mahdollisimman kallista perusvoidetta vaikka halvempi vaseliini toimii jopa paremmin.

Vierailija
18/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekkiin vaan. Ne osaavat neuvoa siellä oikean voiteen iho ongelmiin.

Vierailija
19/19 |
22.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti. Penikseni iho hyvässä kunnossa. Käytän vaseliinia liukasteena tumputtaessa.

Ei ku peppu leikkeihin...