Turun lauste, millainen paikka asua?
Olemme nuori pariskunta ja muuttamassa Turkuun toukokuussa vuokralle. Löysimme Lausteelta kivan kolmion, jossa tarkoitus olisi asua niin kauan, kunnes oma asunto ostetaan. Olen kuullut Lausteen olleen ainakin joskus aika hurjaakin seutua, mutta olisi kiva kuulla mikä on tämän päivän tilanne. :)
Kommentit (27)
Riippuu taloyhtiöstä. Kaupungin vuokrakämppään en muuttaisi mutta esim Raadinkatu 5 on rauhallinen taloyhtiö. Me asuttiin Lausteella omistusasunnossa 8 vuotta eikä ollut mitään häiriöitä. Ruokakaupat ja lenkkimaastot lähellä ja julkinen liikenne toimii. Sinne vaan!
Heh, lapsuuden ja teini-iän siellä asuin, vanhempani asuu yhä siellä :) Joo, on totta että on varmaan yhä aika rupulähiön maine (+maahanmuuttajien osuus taitaa olla jotain 25% asukkaista, jo tämä aiheuttaa tietynlaisen maineen alueelle). Mutta ainakin kotikotini taloyhtiö on todella rauhallinen, omistusasuntoja kun on.
Voisin mutu-tuntumalla heittää että siinä ostarin (Sale, R-kioski) ympärillä olevat 3-4 kerroksiset talot saattavat olla rauhattomampia. Olin myös aikoinaan vuosia sitten kesätöissä siellä siivoojana, niin siinä tuli nähtyä myös eri taloyhtiöiden eroja: osa oli tosi rauhallisia ja siistejä ja osa oli sitten täynnä sotkevia (mamu-)lapsia :/
Kiitos vastauksista! Olen itse asunut Tampereella "ei niin hyvällä alueella", joten ihan pienestä en säikähdä ja tuskin miehenikään. Hyvä julkinen liikenne on aina plussaa, vaikka autot meillä molemmilla on.
-ap
Muutama vuosi sitten asuin noin vuoden ajan Lausteella ja yllätyin todella positiivisesti! Maine on niin paljon todellisuutta huonompi ainakin siinä Lausteen osassa, missä me asuimme. Täällä Turun keskustassa on paljon rauhattomampaa.
niin ja as.oy Havumetsä (eli Raastuvankatu 3) oli ainakin 10 vuotta sitten pitkälti todella sotkunen ja möykäröiviä kakaroita täynnä :/ noista 8 kerroksisten talojen taloyhtiöistä en muuttaisi siihen.
Raadikatu 5 (as. oy Havu-aukio) on rauhallinen ja hyvä :), samoin kuin alueen vanhimmat (8 kerroksiset talot) entisen uima-hallin takana.
Me asumme tässä Lausteen kupeessa olevassa rivitalossa. Vuosien kokemuksella voin sanoa, että ainakin on rauhallista, vaikka täällä on paljon etnisen taustan omaavia henkilöitä. Ainoa häiriötekijä on ollut yöllinen "romubemariralli" kantaväestön nuorison toimesta pariin otteeseen, mutta viikossa saatiin nekin hiljenemään.
Pikkukauppoja on kaksi, ja ihan hyvin palvelevat (myöhäiset aukiolot). Iso kauppakeskus Skanssi parin kilsan päässä ja siellä vieressä Sotka, Plantagen, eläinkauppa ym.. Kaarinaan lyhyt matka, ja siellä Lidl ja Prisma, Tokmanni ym. Itäharjun Prisma. Lidl ym. vieläkin lähempänä.
Luonto on ihana. Isot kuntopolkuverkostot ja frisbeegolf. Melkein kuin maaseudulla asuisit. Uimahalli lopetettiin, mutta pienen matkan päästä löytyy toinen. Ihanan tasaista kulkea fillarilla ja vaunuilla/rattailla. Täällä on siistiä ja aivan varmasti mainettaan paljon parempi paikka. Menneet on menneitä, juopporetkut ei häiritse, elleivät sitten jotkut asukkaina kerrostalossa? Mutta mitään kauheuksia ei ole vuosikymmeniin ollut.
Päiväkoteja löytyy ja koulukin ihan nurkalla.
Turun keskustaan enimmillään bussilla 15 min. ja omalla autolla vielä nopeammin. Ja busseja tosiaan kulkee tihein välein.
Meidän asunto olisi maksanut suositulta asuinalueelta puolet enemmän kuin me tästä maksoimme.
Vuokralle voi ihan hyvin tulla, pois pääsee halutessa. Me ei olla kaduttu kertaakaan tänne muuttoa. Varissuokin (se pahamaineinen) on tuolla metsän takana, eikä ole ongelmaa ollut, päinvastoin, siellä paljon palveluja, mm. apteekki, kirjasto ja Kela, kävelymatkan päässä.
Pidetäänhän tätä ihan luusereiden paikkana, mutta jos sen kestää, niin mikä ettei. Kun me tätä asuntoa ostettiin, niin oli useita tarjouksen jättäviä, eli kauppa kävi ainakin silloin. En usko, että myymättä jää, jos halutaan muuttaa.
Juuri tuon Kaarinan lähellä olo on iso plussa, molempien tulevat työpaikat löytyy juurikin sieltä suunnalta :) eiköhän me sinne uskalleta muuttaa, jos jotkut pitää sitten luuseripaikkana niin ei kyllä häikäse!
-ap
Tervetuloa vaan! :D Asuimme aikoinaan Varissuolla ja kävin sieltä ajokeleillä fillarilla Kaarinassa töissä. Ei matka eikä mikään.
Ja jos joku huolehtii noista "mamuista", että heidän takia ollaan luuseripaikassa, niin kohta on koko Turku täynnä, eli ihan joka lähiöstä löytyy :D. Täällä on rauha maassa ollut jo pitkään tämän asian suhteen, joten ei mitään yllätystä tulossa (ainakaan en usko, eikä mikään siihen viittaa)! Ihan turhaa hysteriaa ja aliarvioimista. -11
Tampereella ei ole vastaavaa kuin varissuo ja lauste. Siis ulkomaalaisten määrässä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon Kaarinan lähellä olo on iso plussa, molempien tulevat työpaikat löytyy juurikin sieltä suunnalta :) eiköhän me sinne uskalleta muuttaa, jos jotkut pitää sitten luuseripaikkana niin ei kyllä häikäse!
-ap
Jos te molemmat olette Kaarinassa töissä, niin miksi ihmeessä ette suoraan muuta Kaarinaan? Ihan eri planeetalta asua Kaarinassa kuin Lausteella ja täältä Turkuun menee vain pari minuuttia kauemmin kuin Lausteelta.
Terv. Erittäin tyytyväinen Kaarinalainen
Kouluissa varissuolla ja lausteella on enemmistö muunmaalaisia. Siis sikäli se on opetuksen toimivuutta hankaloittava tekijä.
Ap oli Tampereelta ja ei vielä vissiin lapsia. Ei kai se sitten haittaa, missä asuu. Me ollaan asuttu Tampereella Vehmaisissa ja Kaukajärvellä. Vehmaisissa ei ollut eri maista yhtään koko koulussa ja Kaukajärvellä oli 2 ulkkaritaustaista. (Jotka osasi toinen Suomen täysin (Libyasta kai) ja toinen melko hyvin (Latviasta))
Ei siis muuten haittaa, mutta resursseja menee opetuksesta, kun heitä laitetaan liian aikaisin (ennen kuin osaavat kunnolla kielen) yhteisryhmään.
Olen itse asunut 1985-2006 ja 2018---» lausteella ja ikinä ei ole itsellä ollut mitään valittamista lausteesta asuinpaikkana. Palvelut tykkäävät kadota. Enää ei ole kuin sale, parturi/kampaamo ja kebab pizzeria R-kioskin tilalla eli ärrää ei ole ollut enää muutamaan vuoteen.
Uimahalli ja sen alapuolella oleva kauppa ovat myöskin sulkeneet ovensa.
Tosin tuohon lausteen perhekuntoutuskeskuksen viereen on tulossa LIDL joten aikast lähelle tulee uus kauppa. Postikin on nykyään varissuolla.
Ainoa mikä itseäni sinällään harmittaa on se että keskustan penkeillä istuu vanha/uus sukupolvi joka kittaa kaljaa ym ja varsinkin se harmitta että se uus sukupolvi polveutuu siitä vanhasta sukupolvesta joka siinä kittas sitä olvia ja karhua jo aina 80- ja 90 -luvulta lähtien. Mua ei niiden parveilu tai äänet haittaa ja aina saanut olla rauhassa kun kohtelee kaikkia ihmisiä samalla tavalla eikä niin että ne olis jotain pohjasakkaa. siinäkin sakissa on sellaista väkeä joissa olis todella paljon potenttiaalia vaikka mihin. Väärä kaveripiiri ja syrjäytyminen o huono juttu....
Ei tää oo niin paha lähiö, tällä on vaan huono maine. Kun katsoo asuntomyynti sivuja netistä ym ni täällä lausteella on selvästi asuntojen hinnat lähtenyt selvästi nousuun. Asut sitten vuokralla tai omistuskämpässä täällä ni saat asua rauhassa. Tässäkin kannattaa muistaa se, että omalla käytökselläsi pystyt paljon vaikuttamaan siihen muten sinuun suhtaudutaan. Jos olet kerrostalokyttääjä ja auot päätäsi mitä ihmeellisimmistä asioista niin varmaan saat kuulla siitä ja nenän kipeeksi mutta jos sulla on tavat hallussa niin tää on mikä parhain paikka asua.
En tietenkään sitä tarkoita että annetaan rötöstellä ja melutaa rauhassa ,kyllä siihen puuttua saa ja täytyykin mutta se että pidetään kirjaa kenen lapset leikkii missäkin pihassa, montako kertaa käyt kusella yössä, monenko aikaan käyt ulkona mentaliteetilla saat vaan kyylän maineen.
En muuttaisi Lausteelle mistään hinnasta. Muuttakaa suoraan Kaarinaan mieluummin. Tää nyt 21 vuoden kokemuksella Turusta...
Lausteella on nyt tullut asuttua 2 vuotta, itse olen Turussa asunut kohta 10v ja aina ennen tätä keskustan läheisyydessä. Ennakkoluuloja oli aika paljon, koska kyseisestä alueesta on liikkunut juttuja jo tovin. Tässä kohtaa, voin todeta, että parhaiten sen tietää kun itse menee ja toteaa asuessaan millainen paikka on. Mitään pahaa sanottavaa ei asuinalueesta ole; ollaan viihdytty hyvin ja rauhallinen on ollut asua. Lapset viihtyvät, on ulkoilumaastoa, hyvät kulkuyhteydet keskustaan, ja paljon lapsiperheitä. Empä ole katunut kertaakaan muuttoa tänne!
Mä olen todella yllättynyt, siitä kuinka rauhallinen paikka tää Lauste loppupeleissä on. Meidän talo tosi rauhallinen ja siisti. Ja vieläpä kaupungin kämppä. Suurin osa lapsiperheitä ja suomalaisia, yksi ulkomaalainen pariskunta asuu koko talossa.
Juoppojengi notkuu kaupalla, harmittomia nekin. Iltasin myöhään ei paljoa ihmisiä näy, kun koiraa kusettaa.
Mainettaan siis todellakin parempi paikka!
Back in da hoodz kirjoitti:
Olen itse asunut 1985-2006 ja 2018---» lausteella ja ikinä ei ole itsellä ollut mitään valittamista lausteesta asuinpaikkana. Palvelut tykkäävät kadota. Enää ei ole kuin sale, parturi/kampaamo ja kebab pizzeria R-kioskin tilalla eli ärrää ei ole ollut enää muutamaan vuoteen.
Uimahalli ja sen alapuolella oleva kauppa ovat myöskin sulkeneet ovensa.
Tosin tuohon lausteen perhekuntoutuskeskuksen viereen on tulossa LIDL joten aikast lähelle tulee uus kauppa. Postikin on nykyään varissuolla.Ainoa mikä itseäni sinällään harmittaa on se että keskustan penkeillä istuu vanha/uus sukupolvi joka kittaa kaljaa ym ja varsinkin se harmitta että se uus sukupolvi polveutuu siitä vanhasta sukupolvesta joka siinä kittas sitä olvia ja karhua jo aina 80- ja 90 -luvulta lähtien. Mua ei niiden parveilu tai äänet haittaa ja aina saanut olla rauhassa kun kohtelee kaikkia ihmisiä samalla tavalla eikä niin että ne olis jotain pohjasakkaa. siinäkin sakissa on sellaista väkeä joissa olis todella paljon potenttiaalia vaikka mihin. Väärä kaveripiiri ja syrjäytyminen o huono juttu....
Ei tää oo niin paha lähiö, tällä on vaan huono maine. Kun katsoo asuntomyynti sivuja netistä ym ni täällä lausteella on selvästi asuntojen hinnat lähtenyt selvästi nousuun. Asut sitten vuokralla tai omistuskämpässä täällä ni saat asua rauhassa. Tässäkin kannattaa muistaa se, että omalla käytökselläsi pystyt paljon vaikuttamaan siihen muten sinuun suhtaudutaan. Jos olet kerrostalokyttääjä ja auot päätäsi mitä ihmeellisimmistä asioista niin varmaan saat kuulla siitä ja nenän kipeeksi mutta jos sulla on tavat hallussa niin tää on mikä parhain paikka asua.
En tietenkään sitä tarkoita että annetaan rötöstellä ja melutaa rauhassa ,kyllä siihen puuttua saa ja täytyykin mutta se että pidetään kirjaa kenen lapset leikkii missäkin pihassa, montako kertaa käyt kusella yössä, monenko aikaan käyt ulkona mentaliteetilla saat vaan kyylän maineen.
Niin tuleeko Lausteella omistusyhtiöissäkin pataan jos valittaa vaikka arkiöiden möykkäröinneistä? Vai koskeeko tämä vain vuokrataloja. Kokemukseni mukaan vuokrataloissa siedetään enemmän niitä ääri-ilmiöitä kun taas omistuskämpissä mummot onneksi valittavat pahimmat nopeasti pihalle. Enkä siis puhu mistään yöllä töistä tulosta tai pissalla käymisestä, vaan oikeista häiriköinneistä.
Lauste on mukava paikka asua, me asumme Raadinkatu 1b:ssä ja ihanan rauhallinen paikka ja mukavia ihmisiä asuu näissä taloissa
Tuli mieleen eräs elokuva,"Lausteen himokämppä"...