Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miljoona linnunpönttöä kampanja - oletko osallistunut?

Vierailija
28.03.2016 |

Onko tullut uusia pönttöjä värkättyä :) ?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata tehdä, mutta on useina vuosina käyty kierrätyskeskuksesta pönttöjä ostamassa. Tuetaan samalla työttömiä.

Vierailija
22/27 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu. Vastustan pönttöjen tekemistä, koska monet pöntöt jätetään huoltamatta ja lahonneista pöntöistä jää teräviä nauloja luontoon, joihin eläimet ja lapset sitten telovat itsensä vielä vuosien jälkeen. Pönttöjä ei myöskään kannata kiinnittää teräslangalla, koska puiden kasvaessa nämä pureutuvat puun nilaan ja puut kuolevat. Olen myös löytänyt oravan joka oli takertunut tälläiseen pönttövaijeriin.

Ihan hyvä kampanja sinänsä, mutta ihmisten ekoilu on usein hetkellistä ja lyhytnäköistä. Jos laitatte pönttöjä, niin tarkistakaa ne vuosittain ja kerätkää lahonneet pöntöt pois. Ja jättäkää mielummin muutama lahopuu siihen pihaan tai lähimetsään, jos ne eivät oleellisesti uhkaa kaatua minkään päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutamalla kirppiksellä myynnissä pönttöjä, ihan perusmallia siepoille ja tinteille. Huonosti menee kaupaksi, huonommin kuin aikaisempina keväinä. Jos ei myynti lähde piristymään, on tämä kevät viimeinen kun niitä edes yritän myydä.

Vierailija
24/27 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin muutaman pöntön nikkaroimalla. :)

Vierailija
25/27 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistu. Vastustan pönttöjen tekemistä, koska monet pöntöt jätetään huoltamatta ja lahonneista pöntöistä jää teräviä nauloja luontoon, joihin eläimet ja lapset sitten telovat itsensä vielä vuosien jälkeen. Pönttöjä ei myöskään kannata kiinnittää teräslangalla, koska puiden kasvaessa nämä pureutuvat puun nilaan ja puut kuolevat. Olen myös löytänyt oravan joka oli takertunut tälläiseen pönttövaijeriin.

Ihan hyvä kampanja sinänsä, mutta ihmisten ekoilu on usein hetkellistä ja lyhytnäköistä. Jos laitatte pönttöjä, niin tarkistakaa ne vuosittain ja kerätkää lahonneet pöntöt pois. Ja jättäkää mielummin muutama lahopuu siihen pihaan tai lähimetsään, jos ne eivät oleellisesti uhkaa kaatua minkään päälle.

Tässä on paljon perää. Tuolla facebook-ryhmässä on esitelty naulaton malli myös, ja tuohon lankaongelmaankin oli vinkkejä. Lisäksi jos tekee tikkasuojan lentoaukkoon, niin voivat tirpat siihen ittensä teloa, että sekin on siinä ja siinä, kannattaako.

Mutta minkäs teet kun metsätalous on vienyt lahopuut pois vuosikymmeniä, ei niitä oikein pysty samaa määrää taikomaan yhtä helposti, kuin pönttöjä. Tietty pitäisi alkuperäisestä ongelmasta ja sen ratkaisustakin puhua

Vierailija
26/27 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pönttöjen huollosta ei kannata huolestua,pesivät niin kauan kun pönttö tulee täyteen ja linnut osaa myös itse tyhjentää pönttöjä.

Ei niitä luonnon kolojakaan kukaan puhdista ja pöpöt kuolee talvipakkasilla.

Joskus olen noita pönttöjä tyhjentänyt mutta totesin olevan turhaa puuhaa.

Ja mitä noihin oraviin tulee niin ovat pesivien lintujen vihollinen numero 1.

Yhtenä kesänä orava tuhosi koko räystäspääsky yhdyskunnan eikä sen jälkeen ole pääskysiä näkynyt.

Vierailija
27/27 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oravat ja tikat ryöstää pesiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan