Labratutkimukset halvalla ilman lähetettä
Fimlab toimii Hämeen alueella ja Keski-Suomessa. Sen labrakokeisiin voi mennä ilman lähetettä ja halvalla.
Onko Pääkaupunkiseudulla vastaava halpa luotettava lafka, minne ei tarvitse lääkärin lähetettä? Yritän välttää turhan lääkärikäyntimaksun perusverikokeen takia. TK:ta ei tarvitse ehdottaa, se ei toimi näin.
Kiits kiits
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Onko terveydenhoito-oppilaitosta, jossa koulutetaan laboratorionhoitajia? Muitan nähneeni joskus lehdessä ko opiskelijoiden käytännönharjoittelupäivistä, joissa perusverinäytteitä otetaan ja tutkitaan.
Ainakaan PK-seudulla ei enää nykyisin ole tällaista mahdollisuutta. Termi on muuten laboratoriohoitaja, ilman ylimääräistä ännää.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että labroihin voi mennä maksusta ilman lääkärin lähetettä. Miksi haluat mennä kokeisiin, jos mikään ei ole vikana?
Meinasit, että esim. sp-tautitesteihin on ihan pakko mennä lääkärin kautta? Tai ettei saa testauttaa jotain vitamiinitasoa jos lääkäri ei koe sitä tarpeelliseksi? Julkisella toki lääkäri päättää, koska itse testaus on maksuton eikä valtionkirstu mikään pohjaton kaivo sentään ole, mutta jos itse on valmis maksamaan...
Siis yksityiselle ainakin suuret ketjut pääset labrakokeisiin ilman lähetettä. Itse ajattelin otattaa perusverenkuvan+ trombosyytit. Rahalla saa edelleen.
Julkisella puolella (myös fimlab on julkinen....) ei oteta kokeita ilman lähetettä. Itsemaksavanakin asiakkaana tarvitset lähetteen.
-lab. hoitaja
Fimlab:n pääsee ilman lähetettä.
chrome-extension://mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai/index.html
Myös Fimlabiin voit varata labrakokeita ilman lääkärin lähetettä. Labrahoitaja sinä et siis tätä tiennyt?????
Fimlabin hinnat ovat tosi edulliset. Olen maksanut kymmenkertaisen hinnan perusverenkuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella (myös fimlab on julkinen....) ei oteta kokeita ilman lähetettä. Itsemaksavanakin asiakkaana tarvitset lähetteen.
-lab. hoitaja
Ainakin meillä olen tk:sta saanut otettua näytteet ja niille tilattua labrakokeet. Laskun sain, eikä ollut minkäänlaista lähetettä. Soitin etukäteen ja menin vaan labrajonoon.
Osa kunnan laboratorioista ymmärtää bisneksen päälle. Kumma, että jossain ei raha kelpaa. Voi seurata vaikka, onko rautalääkitykselle tarvetta, jos on taipumus anemiaan. Sote muuttaa käytännön asiakasystävällisemmäksi.
Väännetääs nyt sitten rautalangasta. Toki rahalla saa ja taksilla pääsee. Otsikossa kysyttiin: Labratutkimukset halvalla ilman lähetettä. Fimlabissa saa tosiaan nuo Oma terveys -kokeet itse maksaen = teet itse itsellesi sen lähetteen. Loput saa myöskin rahalla, ja lisäksi on oltava lääkärin lähete. Jos julkinen puoli ei tarjoa verikokeita tällaisena ns. Oma terveys -palveluna pääkaupunkiseudulla, et saa mistään otsikon mukaista palvelua.
Saa ja halvalla myös pääkaupungissa, menet Cityterveyteen, hinta ei päätä huimaa, lähetettä ei tarvita.
Esim. Espoon tk-labroihin ei pääse edes yksityislääkärin lähetteellä, vaan ainoastaan tk-lääkärin lähete käy. Nekin ovat HUS-labroja, joten onko Espoossa eri käytäntö kuin muualla HUS-alueella?
"Mistä saisi asian x halvalla ja ilman turhia maksuja"
"Miksi en saa lisää palkkaa asian x tekemisestä"
"Miksi minut laitettiin pihalle firmasta, joka tekee asiaa x, tuotannollisista ja taloudellisista syistä"
"Miksei asiaa x enää saa Suomesta"
Vierailija kirjoitti:
Esim. Espoon tk-labroihin ei pääse edes yksityislääkärin lähetteellä, vaan ainoastaan tk-lääkärin lähete käy. Nekin ovat HUS-labroja, joten onko Espoossa eri käytäntö kuin muualla HUS-alueella?
Ei voi olla noin. Näytteenottopaikan voit valita, Helsingissä ei voi olla eri käytäntö kuin Espoossa. Oletko varma, että yksityislääkärin lähete ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan huslab ota minkäänlaisia kokeita ilman lähetettä. Tosin joissain paikoissa voi käydä myös yksityisen lähetteellä. Tulee halvemmaksi kuin esim. mehiläisen ottamana ja tutkimana.
Jos noin on, en ymmärrä miksi. Labratyöntekijät ovat siellä työpäivänsä ja jos heidän alueensa asiakas haluaa itse seurata terveyttään, se tuskin on keneltäkään muulta pois, päinvastoin. Kun terveyttä seuraa itse, pitää itseään tietoisena ylipäätään ja muita sairaanhoidon palveluita tarvitsee vähemmän. Lisäksi jokainen terveyskeskus voi laskuttaa täydet kulunsa niiltä, jotka käyvät ilman lähetettä. Laskutuksesta ei tule sen enempää lisäkulua kuin jo muutenkin lääkäriaikojen laskutuksesta.
Mitkähän todelliset kulut onkaan alle 5 minuutin verikoeajalta, kun kaikki muu näytteiden lähetys ja käsittelyt hoituu tk:n labrassa muutenkin käyvien mukana? Labrat laskuttavat veren analysoinnin. Meidän tk:ssa labrasta kuin labrasta laskutetaan parinkympin luokkaa, jos ei ole heille vakioita kalliimpi. Ultraankin voi saada ajan ilman lähetettä, mutta se maksaa enemmän kuin yksityisellä (kysyin joskus, kun oli aihe ultrata, mutta menin sitten lääkärin kautta).
Huslab:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/laboratoriot/naytteenottopaikat/Sivut/la…
Kyllä, myös Espoossa käy yksityisen lähete.
Espoossa pääsee huslabiin kokeisiin yksityislääkärin lähetteellä iso Omenan ja Tapiolan labroihin. Siis vain näihin.
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&…