Lääkikseen vaikka lukio ei kiinnostanut?
Tunnetteko ihmisiä jotka on päässeet lääkikseen huonoilla lukion papereilla?
Haluaisin itse hakea lääkikseen, se on unelma mutta lukiossa ei kiinnostanut muu kuin bilsan opiskelu eli fysiikkaa ja kemiää pitäis opiskella oikeen kunnolla. Luuletteko onko mahdollista jos esimerkiksi käy valmennuskurssin ja tekee hullunlailla töitä? :)
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea pitää kokeilla paitsi sukurutsausta, sanoi mummuni. Ei se pingottaminen lääkikseen valmistautumisessa mene hukalle, vaikka et pääsisikään. Sitten haet muualle, joissa tarvitaan samoja tietoja pääsykokeissa.
Mutku lääkis on unelmani, ei mua kemiä sinänsä kiinnosta. :( Ap
Hah hah aika hauskaa trollata :) kemiA (anteeksi tein kirjoitusvirheitä kun puhelimella näpyttelen) kyllä kiinnostaa ja fysiikka myös :) Kemia kyllä enemmän, mutta tiedostan että myös fysiikan taidot täytyy olla todella vahvat.
Oikea Ap
Mene iltalukioon lukemaan lukion kemia.
Sisäänpääsy on kilpailtua. Kaverini lapsi yritti 3 kertaa sisään. Luki sen aja biokemiaa yliopistolla. Seuraavaksi sitten pyrki hammaslääkikseen ja pääsi.
Mulla oli lukiossa pitkä matikka ja siitä kirjoitin E. Mutta joo, lukiossa kun jos haluis käydä pitkän fysiikan ja kemian niin siihen ei jäis paljon tilaa muille aineille ja mulla oli myös pitkä ranska, psykologia, musiikki :) kemian tosiaan kävin 5 kurssille asti, sen jälkeen ei päivä ja iltalukion aikataulut mennyt enää yhteen kaikkien harrastusten kanssa.
Ap
Kannattaa käydä aikuislukiossa fykebi+ma-kursseja, ja valmennuskurssi niiden jälkeen voisi olla hyvä ajatus (vaikka yleensä niitä vastustankin, ainun tilanteessasi se auttaa huomattavasti).
Loppujen lopuksi lääkikseen pääsy ei ole hankalaa, jos on valmis uhraamaan vuoden-pari elämästään pelkälle opiskelulle. Eri asia sitten, onko näin mielekästä tehdä. Kannattaa kuitenkin kokeilla. Jos et pääse, voisit kokeilla opiskella esim. sairaanhoitajaksi tai fysioterapeutiksi amkissa. Hekin käyvät ihmisen anatomiaa, sairauksia ym. läpi opinnoissaan.
Oma kokemuksen mukaan kuka tahansa suht normaaleilla älynlahjoilla ja keskittymiskyvyllä varustettu voi lääkikseen päästä. Lopulta pääsykoe on lähinnä motivaatiomittari, toki toisille vaatii enemmän töitä kun taas toisille.
Jos ennestään matikka, kemia ja fysiikka eivät ole hallussa pitää varautua tekemään urakalla töitä nämä omaksuakseen pääsykokeen edellyttämällä tasolla. Mutta ei suinkaan mahdoton tehtävä jos on asiaan oikeasti sitoutunut.
Sinänsä hivenen turhauttavaa em asioita hiki hatussa pääsykokeeseen opiskella kun sitten itse lääkiksessä et matematiikkaa, fysiikkaa tai kemiaa käytännössä tarvitse lainkaan.
Itse selvisin kyseisestä opinahjosta mm kertaakaan laskimeen tarttumatta tms (ja vieläpä kunnialla). Mutta toki siinä vaiheessa kun näkee nimensä hyväksyttyjen listalla unohtuu kaikki edeltävä vaiva...
Tiedän yhden, joka pyrki ja pääsi lääkikseen 47-vuotiaana. Eläkkeelle se jäi jotain 5 vuotta sutten 71-vuotiaana.
Aiemmin oli ollut hoitsu
Paljon vaan motivaatiota ja lukemista niin vasmasti pääset! :) älä anna näitten lannistaa. Tuut sit sanomaan ku oot päässy sisälle ni nää menopaussimammat näkee et ne oli väärässä :)
Kokeile ap, sinulla on kaikki mahdollisuudet! Ja käy pääsykokeissa jo nyt keväällä, saat vähän tuntumas tilanteeseen, pääsykoetilanne on kuitenkin ihan erilainen kuin valmennuskurssinkaan harjoituspääsykokeet.
Itse kävin ensin amiksen ja siellä tajusin, että haluan lääkikseen. Menin lukioon ja nyt on abivuosi meneillään. Pääsykokeisiin oon lukenu marraskuusta mutta tiedän, etten vielä tänä vuonna pääse sisään koska en osaa tarpeeksi. Tavoitteena olisi ensi vuonna päästä.
Aivan mainiosti voit itse opiskella lukion kemian ja fysiikan. Suosittelen ostamaan kemian Mooli-kirjasarjan ja Fysiikan Physica tai Fysiikka kirjasarjan ja ihan järjestelmällisesti alat lukemaan niitä nyt heti jo tässä kuussa ensinmäisestä kirjasta lähtien. Teet muistiinpanot ja opiskelet kaiken niin, että ymmärrät. Opetustv.fi:stä löytyy hyviä videoita jos et ymmärrä jotain tehtävää. Älyvuoto-foorumilta löytyy ratkaisuja vaikeisiin tehtäviin, sieltä voit itsekin kysyä vastausta jos et osaa tehdä jotain tehtävää. Tee kaikki tehtävät lukiokirjoista niin, että osat ne. Vaikeimmat tee pariin kertaan ainakin. Merkitse ne vaikka tähdillä. Sitten syksyllä, ehkä maaliskuussa osta valmennuskurssin (esim valmennuskeskus tai eximia) itseiopiskelumateriaalit ja tee niistä kaikki tehtävät. Voit myös osallistua valmennuskurssille jos rahaa riittää, se ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Voit myös osallistua esim. valmennuskeskuksen kotikurssille jossa on paljon opetusvideoita ja saat ne kurssimateriaalit myös.
Biologiassa kannattaa olla 2 kirjasarjaa, Bios ja Lukion biologia. Ne pitää opiskella myös huolellisesti. Jotain anatomian kirjaa suosittelen myös.
Jos et pääse heti sisään, älä luovuta. Mun valmennuskurssin biologian opettaja on lääkäri, joka kirjotti Bn paperit ja pääsi vasta neljännellä sisään. 2-4 hakukertaa on aika tavallinen määrä sisään päässeillä. Tsemppiä opiskeluihin! Aloita lukeminen jo heti huomenna niin voit päästä jo ensi vuonna sisään kevyesti :) ja käy ehdottomasti myös tänävuonna pääsykokeessa, niin tiedät mitä varsinaisella hakukerralla on edessä.
Minä. Itselläni on C:n paperit ja pääsin lääkikseen toisella hakukerralla loitavilla pisteillä. Aloitin lukemaan ihan nollasta ja tein valtavasti töitä. Itse sain idean hakea lääkikseen vasta pari vuotta lukion jälkeen. Lukiossa ajattelin naiivisti hakevani alalle, jossa ei juurikaan tarvitse koulumenestystä vaan taitoa. En panostanut mitenkään erityisesti koulunkäyntiin. Onneksi tulin järkiini, olisin joutunut työttömäksi jos olisin tuonne ykköspaikkaani mennyt.
Enkä muuten käynyt edes valmennuskurssia kun ei ollut varaa. Luin vain sinnikkäästi kun muut lähtivät bileisiin. Jos olet valmis uhraamaan sosiaalisen elämäsi pariksi vuodeksi niin onnea matkaan!
-31
kirjoitti:
Lukion vikana vuonna aloin miettimään ja otin vikalle vuodelle sitten syventäviä kemiän ja fysiilan kursseja mutta kaikkia ei mitenkään saanut mahtumaan ja en tiedä miksen silloin venyttänyt valmistumista sillä puolella vuodella.
Mutta nyt valmistumisesta 3vuotta ja en ole keksinyt mitään muuta kiinnostavaa alaa opiskella ja en ole hakenut lääkikseen koska lähtökohtainen ajatus on ollut kaikilta että "et sä sinne kuitenkaan pääse" ja samalla täävon iskostunut omaan ajatteluun.
Ap
Miksi et käynyt iltalukiossa täydentämässä opintojasi?
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta hölmöä kysellä täältä kun arvaa jo millaisia vastauksia saa :) ehkä parempi vaan uskoa itseensä ja unelmiinsa ja yrittää. Mikä siinä onkin et vanhemmiten ihmiset alkaa vaan sanoa et turha edes yrittää et kuitenkaan onnistu?
Ap
Joo turha kysellä, täällähän kaikki ovat vain tappamassa aikaansa. Jos olisit tosissasi, lukisit tämänkin ajan pää punaisena :D. Toimintasi vaikuttaa vähän sellaiselta "Malistelulta"= yo-lehden Malinen.
Pääsykokeeseen valmistautumisesi on aloittamista vaille valmista ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea pitää kokeilla paitsi sukurutsausta, sanoi mummuni. Ei se pingottaminen lääkikseen valmistautumisessa mene hukalle, vaikka et pääsisikään. Sitten haet muualle, joissa tarvitaan samoja tietoja pääsykokeissa.
Mutku lääkis on unelmani, ei mua kemiä sinänsä kiinnosta. :( Ap
Taidat provoilla, kun noin sitkeästi väännät tuota kemiaa kemiäksi ;)
kirjoitti:
Lukion vikana vuonna aloin miettimään ja otin vikalle vuodelle sitten syventäviä kemiän ja fysiilan kursseja mutta kaikkia ei mitenkään saanut mahtumaan ja en tiedä miksen silloin venyttänyt valmistumista sillä puolella vuodella.
Mutta nyt valmistumisesta 3vuotta ja en ole keksinyt mitään muuta kiinnostavaa alaa opiskella ja en ole hakenut lääkikseen koska lähtökohtainen ajatus on ollut kaikilta että "et sä sinne kuitenkaan pääse" ja samalla täävon iskostunut omaan ajatteluun.
Ap
Mieti, jos olisit lukenut tuon 3 vuotta. Niistä aineista on hyötyä muissakin pääsykokeissa. Mitä nopeammin aloitat lukemisen, sitä nopeammin saat tuloksia.
Pyydä opoltasi apua, ellet itse osaa etsiä netistä tietoa, millaisilla papereilla esim. viime vuonna on päässyt opiskelemaan lääketiedettä. Oletko miettinyt, haluatko todella satsata opiskeluun, sillä ei riitä, että teet hullun lailla töitä selvitäksesi pääsykokeista. Sitä työtä on tehtävä hullun lailla 5-10 vuotta, jos haluaa perusopintojen jälkeen vielä erikoistua.
Takavuosina meni Suomesta ulkomaille lääketiedettä opiskelemaan nuoria, jotka olivat hankkineet heikot paperit lukiosta. Neuvostoliitto ja siellä Leningrad (eli nyk. Venäjä ja Pietari) oli yksi suosituista paikoista, mutta myös vaativa, sillä kieli piti oppi nopeasti. Saksaan lähtivät myös monet, vähän myöhemmin myös Viroon. Ulkomailla valmistunut joutuu kuitenkin täydentämään opintojaan kotimaassa esim. lainsäädännön ja lääkeopin osalta.
Toki sinulla on mahdollisuus alkaa nyt opiskelemaan tarvittavia tietoja ja taitoja. Ihminen muuttuu, vaikea kuitenkaan uskoa, että opiskelumotivaatiosi ja taitosi olisivat erityisesti kehittyneet viime vuosina, jos ei opinnot kiinnostanut lukiossakaan.
Vaatii kovaa työtä ja asialle omistautumista mutta on mahdollista. Minä pääsin.
Valmennuskurssille kannattaa ehdottomasti mennä. Ilman sitä mahdollisuudet ovat melko olemattomat, koska lääkikseen pääsystä käydään niin kova kilpailu. Jos sisään haluaa päästä, kannattaa tosiaan tehdä kaikkensa ja olla kuuntelematta epäilijöitä ja lyttääjiä. Omien kykyjensä epäilystä ei ole mitään hyötyä sinulle tässä, vain haittaa, joten maksimoit mahdollisuutesi kun lopetat näiden vastausten lukemisen ensinnäkin.
Hakeudu aikuislukioon ja suorita kemian, fysiikan ja biologian oppimäärä siellä jos mahdollista. Ja osallistu myös ylioppilaskirjoituksiin niin saat informaatiota tasostasi ja siitä miten toimit koetilanteessa. Jos oikeasti haluat lääkikseen, aloita lukeminen mahdollisimman pian, mieluiten jo tänään.
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta hölmöä kysellä täältä kun arvaa jo millaisia vastauksia saa :) ehkä parempi vaan uskoa itseensä ja unelmiinsa ja yrittää. Mikä siinä onkin et vanhemmiten ihmiset alkaa vaan sanoa et turha edes yrittää et kuitenkaan onnistu?
Ap
Sun taustoista ja lahjoista en tiedä mutta lukion opinto-ohjaaja sanoi kuullessaan että haluan oikeustieteelliseen että sinne on niin vaikea päästä että tkk:lla voi opiskella samantyylisiä kursseja. Ehkä mutta ei tulla lakimieheksi... Ammattitaidoton ja ennakkoluuloinen ääliö. Nykyään olen juristi vaikka lukiossa laiska. Keskiarvo reilu 8, en juurikaan tehnyt läksyjä. Pääsykokeeseen luin varmaan enemmän kuin koko lukiossa yhteensä mutta tiesin jo lukioon mennessäni ettei lukioaineilla ole merkitystä oikeustieteellisessä. Kauppatieteellistä ennen jouduin kertaamaan tilastomatematiikan.
Minun kaverini luki lukiossa lyhyen matikan ja minimit fysiikkaa ja kemia. Kirjoitti kyllä hyvin kielet ja historian, bilsan ja maantiedon. Päätti hakea lääkikseen ja opiskeli iltalukiossa fysiikan ja kemian lukion täydet oppimäärät ja pääsi sisälle. Toki oli siis fiksu ja hyvä koulussa, mutta lukenut vääriä aineita lukiossa.
Miksi et lukenut fysiikkaa? Oliko se sinulle liian vaikeaa vai valitsitko vain jotain muuta sen sijasta?