Miksi syöt ruokaa kaupassa ennen maksamista?
Ymmärrän jos joku aikoo pyörtyä ja saada sairaskohtauksen jos ei saa heti sokeria, silloin voi juoda sen pillimehun kaupan sisällä. Osittain ihan pikkuisen myös sen, että sinisenä kirkuvan kakaran saa hiljaiseksi työntämällä pillimehun kouraan. Mutta aikuiset, terveet ihmiset, jotka nappaavat banaanin ja punnittuaan sen syövät sen heti, ja vain tarraa näytetään kassalla. Tai ostavat vettä ja ryyppivät jo kassajonossa. Tänään todistin, miten mamma vaunuineen avasi kolmelle lapselleen ja itselleen jäätelöt siinä jäätelöaltaan vieressä, eikä kukaan ollut hengenvaarassa (kysyin, mamma vain tuhahteli). Myyjänä jouduin usein valistamaan asiakkaita siitä miten tuotteet ovat kaupan omaisuutta kunnes asiakas maksaa. En päivittäin, mutta liian usein.
Miksi teet tätä?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän jos joku aikoo pyörtyä ja saada sairaskohtauksen jos ei saa heti sokeria, silloin voi juoda sen pillimehun kaupan sisällä. Osittain ihan pikkuisen myös sen, että sinisenä kirkuvan kakaran saa hiljaiseksi työntämällä pillimehun kouraan. Mutta aikuiset, terveet ihmiset, jotka nappaavat banaanin ja punnittuaan sen syövät sen heti, ja vain tarraa näytetään kassalla. Tai ostavat vettä ja ryyppivät jo kassajonossa. Tänään todistin, miten mamma vaunuineen avasi kolmelle lapselleen ja itselleen jäätelöt siinä jäätelöaltaan vieressä, eikä kukaan ollut hengenvaarassa (kysyin, mamma vain tuhahteli). Myyjänä jouduin usein valistamaan asiakkaita siitä miten tuotteet ovat kaupan omaisuutta kunnes asiakas maksaa. En päivittäin, mutta liian usein.
Miksi teet tätä?
Mistä sinä myyjänä tiedät, että ihminen, joka syö banaanin heti sen punnittuaan, on terve. Diabetes ei näy päällepäin.
Kyllä poikkeustapauksessa tuo on omasta mielestä ihan fine. Mitään sottaamista en hyväksy tai muuta ylimääräistä duunia ko paikan henkilökunnalle; mutta jos esimerkiksi lapsi punnitusta hedelmäpussista syö kärryssä välipalaksi yhden ja mamma saa tehdä ostokset rauhassa niin mikäs siinä. Kunhan sotkut siivotaan itse ja syödyt tuotteet tulee maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Tämä prikulleen sama aloitus on ollut aikoja sitten...
En ole ikinä nähnyt kenenkään aikuisen syövän kaupassa mitään.
Pikkulapsilla olen nähnyt esim. patongin päätypalan tai juotavaa. Joskus joku (minä ainakin...) olen avanut nenäliinapaketin kun on ollut pakko niistää.
En ymmärrä kenen napaa nuo kaivelevat?
Miksi varastat? Tuote on kaupan omaisuutta kunnes asiakas sen maksaa. Mitä jos sulla olisi avattu nenäliinapaketti kourassa ja rahat kotona? Siitä tulisi jo näpistys.
Miksi syöt ruokaa ravintolassa ennen maksamista?
Ei tulisi mieleenkään avata pakkausta kaupassa ennen maksun suorittamista. Tuote on ennen ostohetkeä kaupan omaisuutta ja kyseisen tuotteen luvaton kulutus tai käyttö on varastamista. Hätätilanteet ovat aina asia erikseen, mutta tyhjä vatsa ja nälkä eivät lukeudu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola on ruokailupaikka, kauppa ei.
Usein näen suklaapatukankääreitä ja tyhjiä pulloja muiden elintarvikkeiden seassa. Ne vanhemmat jotka opettavat lapsilleen tämän varastamisen eivät tajua että niitä oppeja seurataan lapsen tulevaisuudessakin. Teininä tajutaan että eihän sitä tyhjää patukkaa tarvitse näyttää kassalla kun sen voi heivata jonnekin piiloon. Sitten ihmetellään miten meidän Kalevi-Miisa näpisti kaupasta :o
Luulisi järjen sanovan ettei kaupassa syödä ennen maksamista. Eihän kauppa mikään ravintola tai noutopöytä ole.
Vierailija kirjoitti:
Usein näen suklaapatukankääreitä ja tyhjiä pulloja muiden elintarvikkeiden seassa. Ne vanhemmat jotka opettavat lapsilleen tämän varastamisen eivät tajua että niitä oppeja seurataan lapsen tulevaisuudessakin. Teininä tajutaan että eihän sitä tyhjää patukkaa tarvitse näyttää kassalla kun sen voi heivata jonnekin piiloon. Sitten ihmetellään miten meidän Kalevi-Miisa näpisti kaupasta :o
Olen huomannut tämän saman: avataan pakkaus, maistetaan vähän ja jätetään hyllyyn. Kerran näin moisen tapauksen, eikä tekijänä ollut edes lapsi tai teini, vaan aikuinen mies.
No siinä vaiheessa kun joku idiootti näin tekee ja kortilla ei olekaan katetta/se on rikki tms. mä aion kutsua vartijan paikalle. Oma moka kun on niin typerä ja itsekäs. Sairaudet kuten diabetes on toki asia erikseen.
Terv. myyjä
Minä yleensä vedän laatikon kaljaa jo ennen kassalle menoa. Toisen aloitan heti kaupan ulkopuolella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla se ruoka on ravintolan omaisuutta, ennen kuin sen maksaa.
Olen tainnut kertoa tämän palstalla aikaisemminkin, mutta menköön. Olin 18-vuotiaana noin kuukauden verran kaupan kassalla tekemässä satunnaista keikkaa, ja jopa tuona aikana minä ehdin nähdä pari tällaista tapausta. Toisessa tapauksessa nainen oli ottanut limsasta huikan, koska oli pyörtymisen partaalla. Hän oli todella nolona ja pyyteli asiaa anteeksi moneen kertaan. En tiedä, oliko taustalla jotain sairautta, en alkanut kysellä. Toisella kerralla taas eräs nainen tuli kassalle pelkkien repaleisten ja likaisten jäätelöpaperikääreiden kanssa ja totesi, että "alkoi vaan niin tehdä mieli". Kiva siinä oli itsekin kädet lähmäisenä alkaa etsiä viivakoodia.
Ihan oikeasti, olen minä itsekin melkoinen herkkusuu, mutta aina olen malttanut maksaa herkut ja useimmiten jopa viedä ne kotiin asti. Kaipa tällaiset ihmiset ovat muutenkin sitä "mullekaikkihetinyt"-ihmistyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla se ruoka on ravintolan omaisuutta, ennen kuin sen maksaa.
Normaalit ihmiset osaavat käyttäytyä kaupoissa ja ravintoloissa. Joissain ravintoloissa maksetaan ruoka ennen syömistä, toisissa jälkeen. Kaupoissa maksetaan AINA ostosten teon jälkeen, ennen syöntiä.
Vaan minkäpä sille voi jos on käyttäytymismallit näin pahasti hukassa.
Nykyään näkee sitäkin, että kauppaan tullaan jo valmiiksi ruoan tai juoman kanssa. Suomalaiset ovat oppineet ottamaan kahvin tai take-awayn mukaan ja syövät ja juovat matkan varrella. Ruoka- ja vaatekauppoihin tullaan kahvimuki kädessä, busseissa ja ratikoissa syödään sämpylää ja proteiinivälipaloja. Kerran metrossa suomalainen nuorimies söi jotain paistettua nuudelia niin että koko vaunu löyhkäsi. Meinasin kysyä, että eikö äitisi ole opettanut, että ruoka syödään pöydän ääressä?
Euroopassa kahvikin ehditään nauttia kahvilassa. Täällä ihmiset on niin tärkeenä pahvimukeineen. (Ei niitä ehdi roskiinkaan heittää, ne pitää jättää tasan siihen, missä se muki tyhjeni.)
Niin, opetan kyllä omille lapsilleni, että syömiselle ja juomiselle on paikkansa. Kukaan pienikään lapsi ei tietenkään ole koskaan niin nälissään ruokakaupassa, että se banaani tai jätski pitäisi saada syödä ennen kuin se on maksettu. Aikuisista nyt puhumattakaan.
Pitäisin tuollaista käytöstä aikuisella ihmisellä todella omituisena ja vaikea kuvitella näin yleensä ottaen tilanteita missä tuollainen olisi hyväksyttyä. Mutta kerranpa minäkin olen tuohon sortunut ja syynä oli se että matkalla kaupalle otin buranan, mutta koska pilleri on aika suuri kokoinen, niin en saanut sitä ilman juotavaa nieltyä ja se jäi kurkunpäähän jumiin. Kaupassa otin Play maitokaakaon ja kulautin pillerin alas, koska olo alkoi olla jo sen verran tukala, että en halunnut odottaa että pääsen kassan läpi.
Ei sen luulisi olevan kassalle kovin suuri vaiva piipata se viivakoodi kun sen antaa pakkauksesta jälkeenpäin. Meillä ainakin lapset ovat kaupassa päivän päätteeksi jo niin poikki että joskus on aivan pakko antaa se pillimebu/banaani/jätski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt tuollaista.
Kaupassa on tullut käytyä tuhanisia kertoja tähän ikään mennessä. Eli ihmettelen, että se niin yleistä olisi.
Ja mitä se sinua haittaa? Jos tuote tulee kuitenkin ihan asiallisesti maksetuksi.
Se ruoka mitä nämä syöpöt syövät on edelleen kaupan omaisuutta. Eihän vaatekaupassakaan pueta vaatteita päälle ennen kuin ne on maksettu eikä autoa ei tuunata ennen kuin se on ostettu.
Melkein aina käytän vaatteen päällä ennen ostamista.
Mutta tuskin menet kassalle se vaate päällä ja pyydät myyjää piippaamaan viivakoodin irrotetusta hintalapusta?
Olen poikkeustilanteessa tehnyt näin. Pyysin kyllä luvan. Housuni olivat revenneet takapuolesta, ja tarvitsin kipeästi uudet :D
Vierailija kirjoitti:
Ei sen luulisi olevan kassalle kovin suuri vaiva piipata se viivakoodi kun sen antaa pakkauksesta jälkeenpäin. Meillä ainakin lapset ovat kaupassa päivän päätteeksi jo niin poikki että joskus on aivan pakko antaa se pillimebu/banaani/jätski.
Niin mutta entä jos sulla ei ole tarpeeksi rahaa, kassalla ei ole tarpeeksi rikkoa isosta setelistä, kortinlukulaite ei toimi, sinä unohdat pin-koodin, korttisi menee rikki, lompakko unohtui kotiin, tilillä ei ole rahaa tms.? Aly hoi!
Läskillä oli nälkä. Himotti jäätelö.