Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?

Vierailija
27.03.2016 |

Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?

Kommentit (414)

Vierailija
141/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jossain luki, että psykopaatteihin ei tartu haukotus. eli jos joku bussissa vaikka haukottelee niin se tarttuu usein myös muihin mutta psykopaattiin ei, koska tarttuva haukottelu liittyy usein empaattisuuteen.

Näyttelen usein haukottelevani esim. töissä, se rentouttaa äänihuulia, siis sen näytteleminenkin. Hetkinen.. ;)

Oikeastihan psyko osaa matkia ja apinoida muiden liikkeitä ja eleitä. Hän on kuin sulaa voita siellä teidän seurassa. Ei liian ihana, mutta ei outokaan. Täydellinen.

ps. kavahtakaa täydellisyyttä. Se on mun vinkki

Vierailija
142/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopatian ydin on se, että psyko on vailla omaatuntoa. Siihen ympärille se rakentuu. Esimerkiksi brittisarjamurhaaja Ian Brady, joka kidutti ja murhasi viisi lasta kutsui murhiaan eksistentiaaliseksi harjoitteluksi.

Täytyy kuitenkin muistaa, että sarjamurhaajat ovat erittäin epätyypillisiä psykopaatteja. Sarjamurhaajilla on aina muitakin ongelmia psykopatian lisäksi. Pelkkä psykopatia ei tee kenestäkään sarjamurhaajaa.

Kaikki psykopaatit ovat kuitenkin potentiaalisia sarjamurhaajia

Vain jos siitä on hyötyä. Useimmiten sarjamurhailusta tai yksittäistapauksestakaan ei ole, enemmänkin haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jossain luki, että psykopaatteihin ei tartu haukotus. eli jos joku bussissa vaikka haukottelee niin se tarttuu usein myös muihin mutta psykopaattiin ei, koska tarttuva haukottelu liittyy usein empaattisuuteen.

Voiko kuitenkin olla että psykopaatti haukottelee jos tietää tämän ja ei halua paljastua?

Psykopaatit eivät tiedä olevansa psykopaatteja. Niinpä he eivät myöskään mieti mitään "paljastumisia".

Monelle selviää loppujen lopuksi itsestään että on psykopaatti kun oma äiti kuolee eikä ymmärrä miksi muut itkevät. Jotkut lapset ehkä eivät tiedä olevansa mutta se selviää kyllä varmasti jatkossa.

Kyllä se on selvinnyt aiemmin. Lapsi tarkkailee muiden reagointia ja huomaa, että jotkut asiat ovat hänelle helppoja ja toisille tuottavat mielipahaa/tuskaa/surua jne.

Vierailija
144/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen elänyt suurimman osan elämästäni sosiopaatin kanssa ja silmien katse on tyhjä, ilmeistä näkee, ettei tunne empatiaa oikeasti, ei itkenyt edes vanhempiensa kuoltua, ei auttanut, kun olin korkeassa kuumeessa ja lapsi vauva, vaan oli vihainen. Teki paljon rikollisia juttuja täysin vailla omaa tuntoa, petti jne.

Diagnoosia ei ole, mutta eiköhän 20 vuotta yhdessä riitä sen tekemään. Mikähän muukaan se voisi olla?

Itsensä kovettanut ja lapsena kärsinyt ihminen, joka on rakentanut paksun panssarin ja omat selviytymistaktiikat.

Vierailija
145/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttelen usein haukottelevani esim. töissä, se rentouttaa äänihuulia, siis sen näytteleminenkin. Hetkinen.. ;)

Oikeastihan psyko osaa matkia ja apinoida muiden liikkeitä ja eleitä. Hän on kuin sulaa voita siellä teidän seurassa. Ei liian ihana, mutta ei outokaan. Täydellinen.

ps. kavahtakaa täydellisyyttä. Se on mun vinkki

Tämä on totta

Vierailija
146/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen elänyt suurimman osan elämästäni sosiopaatin kanssa ja silmien katse on tyhjä, ilmeistä näkee, ettei tunne empatiaa oikeasti, ei itkenyt edes vanhempiensa kuoltua, ei auttanut, kun olin korkeassa kuumeessa ja lapsi vauva, vaan oli vihainen. Teki paljon rikollisia juttuja täysin vailla omaa tuntoa, petti jne.

Diagnoosia ei ole, mutta eiköhän 20 vuotta yhdessä riitä sen tekemään. Mikähän muukaan se voisi olla?

Tosi mahtavaa nämä läheiselle itsetehdyt diagnoosit.

Samoin nämä "erityisherkät näkijät", jotka "tietävät" asioita..

Vierailija
147/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat ainakin täysin empatiakyvyttömiä

Minulta löytyy empatiaa, mutta vain tietyille ihmisille. Saan kaikista psykopatia-testeistä korkeat arvot. En kuitenkaan täysi psykopaatti ole.

Löytyykö vain niille ihmisille, joista hyödyt jotenkin? Se ei ole nimittäin silloin aitoa empatiaa.

Oikeastaan vain perheenjäsenille. Miksi alapeukutatte?

Olet normaalia rehellisempi. Suurin osa ihmisistä sitoutuu voimakkaasti vain lähipiiriin ja on esim. helpottunut kun työkaveri sairastuu syöpään ajatellen "huh, onneksi se en ole minä". Silti hän toki esittää empaattista ja tunteekin sitä. Mutta lähiomaisen menetys on kovempi paikka.

Suuri osa ihmisistä myös juoksee paniikissa muiden ihmisten päältä turvaan, jos on kyse elämästä ja kuolemasta. Ne auttamaan jäävät yleensä kuolevat itse.

Enemmistö ihmisistä teeskentelee sopivasti ja jonkin verran. Sinä et.

Vierailija
148/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä opin vasta 22-23-vuotiaana lukemaan muita ihmisiä. Sitä ennen olin aina suuna päänä ihmisten kanssa, joten tietenkään en olisi huomannut muiden ihmisten ominaisuuksia kunnolla. Nykyään musta on oikeastaan kivempaa pysytellä taka-alalla ja tarkkailla muita. Miten paljon ihmisistä näkeekään asioita, kun vaan malttaa katsoa! Se on ihan äärimmäisen mielenkiintoista.

Vierailija
149/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin/autistin silmissä ei tapahdu samanlaista liikettä (pupillin koossa) tunteiden mukaan kuin "normaalien" ihmisten. Siksi ns. ilmeetön katse tuntuu usein meistä oudolta. Se ei silti käsittääkseni tarkoita etteivätkö he nauraisi tai hymyilisi joskus. Olen huomannut tämän käytännössäkin parin aspergerin kohdalla. Mutta en tiedä tapahtuuko samaa psykopaateilla.

Psykopaateilla on juuri tuo pupillijuttu. En ole koskaan kuullutkaan asseilla ja autisteilla olevan sama homma. Psykopaatin pupillit eivät reagoi myöskään valoon.

No yrittäkää nyt sentään jossain tieteen rajoissa pysyä höpötyksissänne! Ilmeisesti huutokauppakeisari ja David Bowiekin olivat fifty-sixty chäänsseillä vähän psykoja, kun ei pupilli liiku!

Normaali, terve pupilli reagoi valoon.

Tietyissä neurologisissa häiriöissä katsekontakti voi olla erilainen, esim juurikin autisti tai asperger.

Tiettyjen huumeiden käyttäjillä pupilli on joko terävä ja liikkumaton tai iso ja laajentunut.

Skitsofreniankin voi nähdä joskus silmistä (lääkkeet).

Mutta valo. Se on eri juttu. Jos henkilö ja hänen silmänsä on elossa ja terve eikä silmä reagoi valoon hän ei ole psykopaatti vaan supersankari tai mutantti.

Vierailija
150/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep

Vierailija
151/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatit eivät hikoile tai punastele. Psykopaatit ovat pelottomia ja harrastavat vaarallisia extreme-lajeja. Psykopaatit tarvitsevat vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Bullshit

Vierailija
152/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa sosiopaatilla ja psykopaatilla oikeasti on? Ei mikään

Eikö sosiopaatti ole yhteiskuntaan sopeutumaton?  Psykopaatti voi olla töissäkin?

Vierailija
153/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eksä oli (on varmastikin edelleen...) täysi psykopaatti, ja jos olisin nähnyt sen kuvan tavattiin, en olisi koskaan suhteeseen lähtenytkään. Oli todella kiltti, huomaavainen herrasmies aluksi. Sai mut puhuttua viemään osan vaatteistakin luokseen. Lupaili kuuta taivaalta ja vaikutti maailma ihanimmalta mieheltä.

Yksi känni-ilta ja mikään ei ollut enää ennallaan. Ihan ilman syytä käydessämme nukkumaan kilahti, repi mut väkisin sängystä ja raahasi mua tukasta pitkin kämppää ja hakkasi koko kehon mustelmille. Piilotti puhelimeni ja uhkaili tappavansa jos huudan apua. Tätä kesti monta tuntia ja oikeasti olin varma että kuolen. Kielsi mua tulemasta takaisin sänkyyn, mutta kielsi myös poistumasta makuuhuoneesta. Jossain vaiheessa nukahdin lattialle.

Tämän jälkeen kaikki muuttui, itkien halusin erota, mutta mies uhkaili tuhoavanda mun vaatteet. Kun tämä ei tehonnut, uhkasi tappavansa mut ja mun perheen. Selitti kuinka vankila ei tuntuisi missään ja ensikertalaisena selviäisi sieltä ulos nopeasti. Kertoi ilmekään värähtämättä kuinka mut tappaisi ja mitä mun ruumiille tekisi. Piti huolen, etten kertonut niiden seinien sisäsistä tapahtumista kellekään. Hän hakkasi mua niin kauan, että sain paniikkikohtauksia ja juoksin oksentamaan. Mies vaan nauroi ja kertoi kuinka heikko ihminen mä olen. Täysin tunnekylmä ja julma ihminen.

Tätä kesti melkein 2 vuotta. Koko tämän ajan mies esitti kaikille ihanaa, sympaattista ja lojaalia puolisoa. Kulissit oli kunnossa, kukaan hänen kavereistaan ei epäillyt mitään. Omat kaverini arvasivat tilanteen, koska jouduin kesäisin kulkemaan pitkissä housuissa ja pitkähihaisissa paidoissa. Joskus jos oli pakko laittaa shortsit, väitin kaatuneeni humalassa, kun jalat olivat täynnä verenpurkaumia ja mustelmia.

Pääsin lopulta ihmisestä eroon n. 5 vuotta sitten. Tänä päivänäkin hänen kaverinsa pitävät häntä hyvänä tyyppinä, kivana kaverina, hauskana huuliveikkona. Mulle noi vuodet on yhtä itkunkeskeistä sumua täynnä paniikkia ja pelkoa. Olen joutunut käymään psykiatrilla ja sairastuin vaikeaan masennukseen.

Vuodatuksen pointtina oli, että psykoa et tunnista ellet ole tarpeeksi läheisissä tekemisissä. Silloin sen näkee tunnekylmyytenä, ihminen ei oikeasti nauti asioista mistä väittää muille nauttivansa. Manipuloi ihmisiä puolelleen ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ei kykene tuntemaan empatiaa ketään kohtaan, tunne-elämä on täysin vääristynyt. Ex-mieheni itki aina vain jos ei saanut tahtoaan läpi jossain asiassa, tai kun yritti saada minut puolelleen jossain (jos ei tällä tavalla vakuuttanut, niin nyrkistä tuli). Koskaan ei tullut lohduttamaan tai katunut kun heitteli mua pitkin asuntoa. Useasti mietin, että olisimpa nähnyt nuo merkit aiemmin...

Tai sitten miehesi oli yksinkertaisesti sadisti.

Vierailija
154/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

linkki on uskottava kirjoitti:

Okei, linkistä, empathy switch, onko niin että ennen ajateltiin, että psykopaatti ei kykene empatiaan. Nyt on nähty että jos heidän käsketään tai jotain, niin aivoissa voidaan nähdä samaa liikettä kuin empatiassa.

Sinänsä uskottava, koska psykopaatti/sosiopaatti on aivan mestari saamaan itselle empatiaa, joten joku suhde empatiaan hänellä on. Sitä ei vain riitä uhrille, muille.

Voivat kuulemma oppia esittämään empatiaa, esim. terapiassa.

En usko että kukaan psykopaatti tai sosiopaatti pystyy parantumaan

No eihän tämä sitä tarkoitakaan.

Vierailija
155/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä on alle 1% ei huolta

Vierailija
156/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin/autistin silmissä ei tapahdu samanlaista liikettä (pupillin koossa) tunteiden mukaan kuin "normaalien" ihmisten. Siksi ns. ilmeetön katse tuntuu usein meistä oudolta. Se ei silti käsittääkseni tarkoita etteivätkö he nauraisi tai hymyilisi joskus. Olen huomannut tämän käytännössäkin parin aspergerin kohdalla. Mutta en tiedä tapahtuuko samaa psykopaateilla.

Psykopaateilla on juuri tuo pupillijuttu. En ole koskaan kuullutkaan asseilla ja autisteilla olevan sama homma. Psykopaatin pupillit eivät reagoi myöskään valoon.

No yrittäkää nyt sentään jossain tieteen rajoissa pysyä höpötyksissänne! Ilmeisesti huutokauppakeisari ja David Bowiekin olivat fifty-sixty chäänsseillä vähän psykoja, kun ei pupilli liiku!

Normaali, terve pupilli reagoi valoon.

Tietyissä neurologisissa häiriöissä katsekontakti voi olla erilainen, esim juurikin autisti tai asperger.

Tiettyjen huumeiden käyttäjillä pupilli on joko terävä ja liikkumaton tai iso ja laajentunut.

Skitsofreniankin voi nähdä joskus silmistä (lääkkeet).

Mutta valo. Se on eri juttu. Jos henkilö ja hänen silmänsä on elossa ja terve eikä silmä reagoi valoon hän ei ole psykopaatti vaan supersankari tai mutantti.

Psykopaattien silmät eivät ole terveitä. Psykopatia on neurologinen aivosairaus, joka vaikuttaa myös silmiin. Siksi psykopaatin pupillit eivät reagoi normaalisti.

Vierailija
157/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuntomerkki voisi olla se, ettei koskaan ilmaise mistään eettisestä tai elämänarvokysymyksestä mitään epäsovinnaista ajatusta. Psykopaatti tuntee oman ympäristönsä moraalinormit ja lopottaa niitä ulkomuistista. Normaali ihminen aidosti pohtii niitä, ja joskus päätyy omaperäiseen johtopäätökseen, joka voi jopa järkyttää muita. Tosin ei-psykopaatillekin voi käydä niin, että hän toteaa ympäristönsä moraalinormit täydellisiksi, joten tuntomerkki ei ole aukoton.

Fiksu ihminen ei muutenkaan lauo erikoisia mielipiteitään suuna päänä joka paikassa. Joskus kannattaa myötäillä muita vaikka olisi eri mieltä, joskus olla hiljaa. Se on vain älykkyyttä, ei psykopatiaa.

Vierailija
158/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä koskaan tavannut aikuista, josta voisin varmasti sanoa, että tämä on psykopaatti. Sen sijaan olen ollut tekemisissä kouluikäisen lapsen kanssa, jolta oikeasti tuntui puuttuvan täysin kyky tuntea empatiaa tai syyllisyyttä.

Vierailija
159/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko kuitenkin olla että psykopaatti haukottelee jos tietää tämän ja ei halua paljastua?

Psykopaatit eivät tiedä olevansa psykopaatteja. Niinpä he eivät myöskään mieti mitään "paljastumisia".

Monelle selviää loppujen lopuksi itsestään että on psykopaatti kun oma äiti kuolee eikä ymmärrä miksi muut itkevät. Jotkut lapset ehkä eivät tiedä olevansa mutta se selviää kyllä varmasti jatkossa.

Kyllä se on selvinnyt aiemmin. Lapsi tarkkailee muiden reagointia ja huomaa, että jotkut asiat ovat hänelle helppoja ja toisille tuottavat mielipahaa/tuskaa/surua jne.

Psykopaatit eivät huomaa sitä, jos joku asia tuottaa toisille tuskaa, surua tai pelkoa. Nimenomaan näitä tunteita psykopaatit eivät muissa ihmisissä pysty havaitsemaan.

Vierailija
160/414 |
28.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatit eivät huomaa sitä, jos joku asia tuottaa toisille tuskaa, surua tai pelkoa. Nimenomaan näitä tunteita psykopaatit eivät muissa ihmisissä pysty havaitsemaan.

Kyllä pystyvät. Psykopaatti on mestarillinen manipuloimaan muita ihmisiä ja se ei onnistu, jos ei ymmärrä miten muut ihmiset toimivat ja reagoivat.