Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?
Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?
Kommentit (414)
Vierailija kirjoitti:
Eikös psykopaatti ole aina myös narsisti, mutta narsisti ei välttämättä ole psykopaatti. ja onko psykopaatilla ja sosiopaatilla mitään eroa oikeasti?
Riippuu siitä, mitä tarkoitat narsistilla. Kaikilla psykopaateilla ei ole narsistista persoonallisuushäiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös psykopaatti ole aina myös narsisti, mutta narsisti ei välttämättä ole psykopaatti. ja onko psykopaatilla ja sosiopaatilla mitään eroa oikeasti?
Riippuu siitä, mitä tarkoitat narsistilla. Kaikilla psykopaateilla ei ole narsistista persoonallisuushäiriötä.
Minkälainen on narsisti?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, narsisti janoaa toisten hyväksyntää kun taas psykopaatti ei yhtään.
Sosiopatiaa ja psykopatiaa on termeinä vaikea erottaa toisistaan, ovathan kyseiset häiriöt läheistä sukua toisilleen. Lisäksi asiantuntijat määrittelevät termit usein toisistaan poikkeavilla tavoilla. Karkeasti sanoen psykopatia on sosiopatiaa vaikeampi häiriö.
Sosiopatia on psykopatian muoto, joka ilmenee vastuuttomuutena, sopeutumattomuutena sosiaalisiin normeihin ja taipumuksena rikollisuuteen. Sosiopaatti eroaa psykopaatista siinä, että sosiopaatin piittaamaton käytös liittyy sisäistettyyn kulttuuriin. Psykologi Tuija Matikka kirjoittaa Tiede-lehdessä: "Esimerkiksi mafioso voi julmasti tappaa kilpailevan klaanin jäseniä mutta pitää uskollisesti huolta omasta perheestään." Psykopaattiin sen sijaan ei voi luottaa kukaan, edes perheenjäsenet.
Psykopatiaa voi pitää vaikeana persoonallisuushäiriön lajina, jossa yhdistyvät vahvasti narsistinen ja epäsosiaalinen persoonallisuus. Psykopaatti kokee, että muut ihmiset ovat olemassa vain palvellakseen häntä.
P.S. Ei pidä paikkaansa, että sosiopaatin tunnistaa kuka tahansa normaali kauppareissulla käyvä ihminen, jos sellainen vain kävelee vastaan. Niin psykopatiassa, kuin sosiopatiassakin, on huomattavia aste-eroja. Ei asiat ole niin mustavalkoisia, että ne yhdellä "haukotteu testillä" selviäisi. Jos joku nyt menee sinne työpaikalle haukottelemaan, niin muistakaa että se Anni voi olla yksinkertaisesti hyvässä vireystilassa eikä häntä yksinkertaisesti haukotuta :)
Sosiopaatti on tekemisissään täysin vastuuton ja kyvytön toimimaan yleisten sosiaalisten sääntöjen mukaan, siksipä heitä on linnassa rutkasti. Psykopaatti taas on täysin epäluotettava, taitava manipuloija, joka pyörittelee ihmisrulettia omaksi hyödyksi tai huvikseen.
Tämä siis on mun mielikuvani näistä kahdesta.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatin silmissä ei ole mitään, ikään kuin puhkotut.
Kuinka sitten voi erottaa narkin ja psykopaatin? Eikö monilla huumeiden tai lääkeaineiden käyttäjilläkin ole tyhjä katse.
Sosiopaatti ja psykopaatti on lopussa sama asia
En usko, että ns. tavallinen ihminen pystyy tunnistamaan psykopaatin taikka sosiopaatin ilman, että tämä henkilö olisi tehnyt, jonkin harvinaisen järkkyvän teon, joka on kaikkien tiedostama/todistama. Eikä mikään teko/teot tee ihmisestä psykopaattia taikka sosiopaattia, vaikke ne teot olisi miten järkyttäviä. Nämä ihmiset pystyvät elämään aivan tavallista elämää täällä yhteiskunnassa, eikä esim. naapureiden mielessä edes käy, että heidän naapurinsa olisi psykopaatti taikka sosiopaatti. Eihän kukaan oikeasti tiedä mitä toisen pään sisällä tapahtuu taikka hänen vapaa-ajallaan.
Näiden ihmisten diagnosointi on vaikeaa ihan ammattilaisille niin miten av-palstan keittiöpsykologit pystyisi siihen ihan tuosta vaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerin/autistin silmissä ei tapahdu samanlaista liikettä (pupillin koossa) tunteiden mukaan kuin "normaalien" ihmisten. Siksi ns. ilmeetön katse tuntuu usein meistä oudolta. Se ei silti käsittääkseni tarkoita etteivätkö he nauraisi tai hymyilisi joskus. Olen huomannut tämän käytännössäkin parin aspergerin kohdalla. Mutta en tiedä tapahtuuko samaa psykopaateilla.
Psykopaateilla on juuri tuo pupillijuttu. En ole koskaan kuullutkaan asseilla ja autisteilla olevan sama homma. Psykopaatin pupillit eivät reagoi myöskään valoon.
Mitäs jos on psykopaatti ja likinäköinen? Olen likinäköinen, mutten psykopaatti, minulla on lähes aina isohkot pupillit, isommat kuin kuuluisi tuon likinäön takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa sosiopaatilla ja psykopaatilla oikeasti on? Ei mikään
On niillä eroa muttei sun kaltainen ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
En usko, että ns. tavallinen ihminen pystyy tunnistamaan psykopaatin taikka sosiopaatin ilman, että tämä henkilö olisi tehnyt, jonkin harvinaisen järkkyvän teon, joka on kaikkien tiedostama/todistama. Eikä mikään teko/teot tee ihmisestä psykopaattia taikka sosiopaattia, vaikke ne teot olisi miten järkyttäviä. Nämä ihmiset pystyvät elämään aivan tavallista elämää täällä yhteiskunnassa, eikä esim. naapureiden mielessä edes käy, että heidän naapurinsa olisi psykopaatti taikka sosiopaatti. Eihän kukaan oikeasti tiedä mitä toisen pään sisällä tapahtuu taikka hänen vapaa-ajallaan.
Näiden ihmisten diagnosointi on vaikeaa ihan ammattilaisille niin miten av-palstan keittiöpsykologit pystyisi siihen ihan tuosta vaan :D
Sattumalta.
Joskus on väärässä paikassa väärään aikaan, ja todistaa psykopaatin itse teossa. Siitä alkaakin vittumainen ajojahti. Psykopaatti on valmis vaientamaan uhrin millä keinolla tahansa. Esim. väittämällä uhria hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kanssakäynti rajoittuu hyvänpäiväntoivotukseen postilaatikolla niin varmaan näin... Vähänkään läheisempi tutustuminen kyllä paljastaa sen niskavillat pystyyn nostavan oudon pohjavireen mikä näistä häiriöisistä välittyy. No, kaikki eivät tunnista. Ne itse naiivit sosiaaliset ekstrovertit eivät tunnista. Mutta jokainen vähänkään herkempi ja tarkkanäköisempi huomaa puuttuvat kasvonilmeet, kylmyyden... Omituiset sivulauseet... Fasadin... kulissit ja kylmyyden.
Minä olen sosiopaatti. Kysykää mitä haluatte. Omaa ketjua en tee, koska se poistuisi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumalta.
Joskus on väärässä paikassa väärään aikaan, ja todistaa psykopaatin itse teossa. Siitä alkaakin vittumainen ajojahti. Psykopaatti on valmis vaientamaan uhrin millä keinolla tahansa. Esim. väittämällä uhria hulluksi.
Voinko kysyä että missä teossa?
chinchi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kanssakäynti rajoittuu hyvänpäiväntoivotukseen postilaatikolla niin varmaan näin... Vähänkään läheisempi tutustuminen kyllä paljastaa sen niskavillat pystyyn nostavan oudon pohjavireen mikä näistä häiriöisistä välittyy. No, kaikki eivät tunnista. Ne itse naiivit sosiaaliset ekstrovertit eivät tunnista. Mutta jokainen vähänkään herkempi ja tarkkanäköisempi huomaa puuttuvat kasvonilmeet, kylmyyden... Omituiset sivulauseet... Fasadin... kulissit ja kylmyyden.
Voitko antaa esimerkin? Nyt ei puhuta mistään amerikkalaisista sarjamurhaajista.
linkki on uskottava kirjoitti:
Okei, linkistä, empathy switch, onko niin että ennen ajateltiin, että psykopaatti ei kykene empatiaan. Nyt on nähty että jos heidän käsketään tai jotain, niin aivoissa voidaan nähdä samaa liikettä kuin empatiassa.
Sinänsä uskottava, koska psykopaatti/sosiopaatti on aivan mestari saamaan itselle empatiaa, joten joku suhde empatiaan hänellä on. Sitä ei vain riitä uhrille, muille.
Voivat kuulemma oppia esittämään empatiaa, esim. terapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sosiopaatti. Kysykää mitä haluatte. Omaa ketjua en tee, koska se poistuisi kuitenkin.
Miten sinulle selvisi että olet sosiopaatti?
Mun eksä oli (on varmastikin edelleen...) täysi psykopaatti, ja jos olisin nähnyt sen kuvan tavattiin, en olisi koskaan suhteeseen lähtenytkään. Oli todella kiltti, huomaavainen herrasmies aluksi. Sai mut puhuttua viemään osan vaatteistakin luokseen. Lupaili kuuta taivaalta ja vaikutti maailma ihanimmalta mieheltä.
Yksi känni-ilta ja mikään ei ollut enää ennallaan. Ihan ilman syytä käydessämme nukkumaan kilahti, repi mut väkisin sängystä ja raahasi mua tukasta pitkin kämppää ja hakkasi koko kehon mustelmille. Piilotti puhelimeni ja uhkaili tappavansa jos huudan apua. Tätä kesti monta tuntia ja oikeasti olin varma että kuolen. Kielsi mua tulemasta takaisin sänkyyn, mutta kielsi myös poistumasta makuuhuoneesta. Jossain vaiheessa nukahdin lattialle.
Tämän jälkeen kaikki muuttui, itkien halusin erota, mutta mies uhkaili tuhoavanda mun vaatteet. Kun tämä ei tehonnut, uhkasi tappavansa mut ja mun perheen. Selitti kuinka vankila ei tuntuisi missään ja ensikertalaisena selviäisi sieltä ulos nopeasti. Kertoi ilmekään värähtämättä kuinka mut tappaisi ja mitä mun ruumiille tekisi. Piti huolen, etten kertonut niiden seinien sisäsistä tapahtumista kellekään. Hän hakkasi mua niin kauan, että sain paniikkikohtauksia ja juoksin oksentamaan. Mies vaan nauroi ja kertoi kuinka heikko ihminen mä olen. Täysin tunnekylmä ja julma ihminen.
Tätä kesti melkein 2 vuotta. Koko tämän ajan mies esitti kaikille ihanaa, sympaattista ja lojaalia puolisoa. Kulissit oli kunnossa, kukaan hänen kavereistaan ei epäillyt mitään. Omat kaverini arvasivat tilanteen, koska jouduin kesäisin kulkemaan pitkissä housuissa ja pitkähihaisissa paidoissa. Joskus jos oli pakko laittaa shortsit, väitin kaatuneeni humalassa, kun jalat olivat täynnä verenpurkaumia ja mustelmia.
Pääsin lopulta ihmisestä eroon n. 5 vuotta sitten. Tänä päivänäkin hänen kaverinsa pitävät häntä hyvänä tyyppinä, kivana kaverina, hauskana huuliveikkona. Mulle noi vuodet on yhtä itkunkeskeistä sumua täynnä paniikkia ja pelkoa. Olen joutunut käymään psykiatrilla ja sairastuin vaikeaan masennukseen.
Vuodatuksen pointtina oli, että psykoa et tunnista ellet ole tarpeeksi läheisissä tekemisissä. Silloin sen näkee tunnekylmyytenä, ihminen ei oikeasti nauti asioista mistä väittää muille nauttivansa. Manipuloi ihmisiä puolelleen ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ei kykene tuntemaan empatiaa ketään kohtaan, tunne-elämä on täysin vääristynyt. Ex-mieheni itki aina vain jos ei saanut tahtoaan läpi jossain asiassa, tai kun yritti saada minut puolelleen jossain (jos ei tällä tavalla vakuuttanut, niin nyrkistä tuli). Koskaan ei tullut lohduttamaan tai katunut kun heitteli mua pitkin asuntoa. Useasti mietin, että olisimpa nähnyt nuo merkit aiemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sattumalta.
Voinko kysyä että missä teossa?
Esim. tekemässä muille ihmisille pahaa vaikka uhkaamassa pikkulapsia veitsellä. Tai kiipimässä yrityksessä ylöspäin selkäänpuukottamalla työkavereitaan.
Psykopaatit eivät hikoile tai punastele. Psykopaatit ovat pelottomia ja harrastavat vaarallisia extreme-lajeja. Psykopaatit tarvitsevat vauhtia ja vaarallisia tilanteita.