Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?

Vierailija
27.03.2016 |

Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?

Kommentit (414)

Vierailija
381/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvapalstan asiantuntijat taas vauhdissa

Vierailija
382/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämäni psyko poltti tupakkapaikalla satasia (niitä himpun verran pidempiä tupakkeja mitä normaalisti myydään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa kyllä ihan näkemältä. Ainakin mustat kengät on selvä sosiopaatin merkki. Psykopaatilla puolestaan on sormikkaat. Ole siis tarkkana!

Vierailija
384/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinua luuseria kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa keittiöpsykologien letkautuksista. :D Vai että psykopaatit, sosiopaatit ja narsistit voi diagnosoida kuka tahansa? Ei kyllä ihan näin mene.

Itsekin tiedostan olevani narsisti, eikä kukaan ole kyllä asiaa huomannut. Vaikka kuinka täällä hehkutetaan "herkkyyttä" jolla huomataan nämä asiat, on se täyttä sontaa.

Taidat olla vaan asperger joka kuvittelee olevansa mahtava ja upea narsisti. Toki asseissa on paljon myös itsekkäitä piirteitä. Moni kouluampujakin taisi olla aspergerilainen, ainakin Elliot Rodger jossa näkyi narsismi erittäin paljon.

No siellä sen sijaan joku sosiopaatti vetänyt herneet nenäänsä? :D ulosantisi on aika kehnoa... Asperger nyt on erittäin helppo tunnistaa, jopa sinunlaisesi siihen ehkä kykenee ;)

Joo tosi kehnoa :) sovitaan näin. Jos ei kukaan koko elämäsi aikana ole huomannut sussa mitään outoa erikoista jne, niin et ole mikään narsisti. Toki voit itsesi sellaiseksi diagnosoida ja voimafantasioida siten että tulee parempi olo :D narsisteilla on niin huomattavat piirteet että et kyllä ihan seinäruusuksi jäisi jos sellanen olisit. Voi sinua luuseria!

Siis ihannoitko narsisteja?

Vierailija
385/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan...

Minua lohduttaa ajatus siitä, että voin satuttaa halutessani. Voin aina pahemman riidan tullessa kertoa pettäneeni. Voin kertoa, ettei mies ole minulle ykkönen. Voin vaikka hajoittaa kalliin television jos olen miehen luona, rikkoa ikkunan tai vaikka repiä veitsellä jälkiä seiniin. Haluan, että minulla on aina suojaava suunnitelma, en halua joutua nöyryytetyksi.

Säilytän aina kaikki tuttavieni avautumiset erilaisista salaisuuksistaan. Tiedän, että voin iskeä takaisin, jos jotain käy. Liittyi se sitten heidän parisuhteeseensa, työ- tai koulupaikkaansa, vapaaehtoistöihin... Ihmiset tykkäävät jostain syystä avautua minulle, myös viestitse, mikä on kylläkin vain outoa. Minullahan on sitten aina jotain heitä vastaan, jos he tekevät väärin minua kohtaan. Laitan usein puhelimeni nauhoittamaan keskustelua esimerkiksi sohvapöydälle tai syliini sohvalle, jos joku avautuu tai kertoo jotain kasvotusten.

Olen rikkonut työkavereideni puhelimia, kun he sanoivat minulle pahasti. Aiheuttanut vesivahinkoja asuntoihin. Pilannut ruokia ja vaihtanut uusia elintarvikkeita vanhentuneisiin ihmisten jääkaapeissa. Laittanut allergisoivaa maustetta tai ruoka-ainetta eväiden, työlounaiden ja nyyttäreillä yleisten tarjottavien sekaan. Kirjoitan aina muistiin, kuka on millekin allerginen, oli se sitten vaikka juurikin jokin ruoka-aine tai vaikka lääke. Taas ”kaiken varalta”.

Selvästikään et ole ainakaan psykopaatti kun olet niin kovin kiinnostunut siitä mitä muut sinusta ajattelevat.

Jep, enemmän kuulostaa ihan tavan narsistilta.

Kaikki sosiopaatit ovat myös narsisteja, tautiluokituksenkin mukaan.

Höps.

Mitä höps, ihan totta tuo on. Sosiopaatit on myös narsisteja, mutta kaikki narsistit ei ole sosiopaatteja.

Höps, siksi kun se ei ole totta.

Vierailija
386/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti ei edes tunnista /tunnusta häpeävänsä oikeastaan mitään, sosiopaatti taas häpeää mutta osaa pelata sen itselleen hyvin päin.

Vierailija
387/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilta kysytään : Etkö sinä häpeä mitään? Hävettääkö? Ja he vastaavat ei hävetä, paitsi jos tietävät ja esittävät normaalia.

Vierailija
388/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte nähdä mielenkiintoisen primitiivireaktion, niin kohdelkaa psykopaattia samalla tavalla kuin psyko kohtelee muita. Tosin varoitus: psyko käy päälle kuin yleinen syyttäjä ja ottaa elämäntehtäväkseen elämäsi pilaamisen.

Vierailija
389/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte nähdä mielenkiintoisen primitiivireaktion, niin kohdelkaa psykopaattia samalla tavalla kuin psyko kohtelee muita. Tosin varoitus: psyko käy päälle kuin yleinen syyttäjä ja ottaa elämäntehtäväkseen elämäsi pilaamisen.

Kunnon psyko pilaa itse elämänsä.  Syyttää siitä kyllä sitten jotakuta muuta ihan aina.

Vierailija
390/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla olemassakaan oikein mitään selkeitä määritelmiä sosiopaatti vs psykopaatti. Varsinkin vanhemmassa kirjallisuudessa termejä käytetään usein ihan yhteismitallisestikin.

Itse suosisin mieluummin jo  Cleckleyn aikanaan viitoittamaa tietä eli puhuisin primaarista ja sekundaarisesta psykopatiasta ja erottelisin ne toisistaan niin että primaari psykopatia vastaa ns. klassista psykopatiaa ja sekundaarinen taas ennemminkin antisosiaalista persoonallisuushäiriötä

. Primaari psykopatia on enimmäkseen synnynnäistä, sekundaarisessa psykopatiassa taas puuttuva tai vaimentunut empatiakyky on opittu defenssi joka juontuu vahingollisesta kasvuympäristöstä. Primaarin psykopaatin käyttämä  väkivalta on pääsääntöisesti intstrumentaalista ("kiva takki, otan sen"), sekundaarin psykopaatin taas reaktiivista ("haukuitko just mun takkia?").  Primaari psykopaatti ei juurikaan ahdistu, raivostu, pelkää tai koe muitakaan negatiivisia tunteita, sekundaarinen psykopaatti taas kokee vaikka pyrkiikin nämä tunteet joko tukahduttamaan tai eksternalisoimaan.

Primaari psykopaatti ei ole narsisti siinä mielessä kuin vaikka narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivä on, koska hän ei kaipaa ihailua, hyväksyntää tai muutakaan emotionaalista palautetta keneltäkään muulta. Itseasiassa primaari psykopaatti pitää muita ihmisiä lähinnä vain esineinä - "mistähän napista pitää painaa että saan tuon tekemään niin kuin haluan".  Sekundaari psykopaatti taas pyrkii kontrolloimaan omia tunnetilojaan eksternalisoimalla ne ja kontrolloimalla ympäristöään.

Vierailija
391/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eksä oli (on varmastikin edelleen...) täysi psykopaatti, ja jos olisin nähnyt sen kuvan tavattiin, en olisi koskaan suhteeseen lähtenytkään. Oli todella kiltti, huomaavainen herrasmies aluksi. Sai mut puhuttua viemään osan vaatteistakin luokseen. Lupaili kuuta taivaalta ja vaikutti maailma ihanimmalta mieheltä.

Yksi känni-ilta ja mikään ei ollut enää ennallaan. Ihan ilman syytä käydessämme nukkumaan kilahti, repi mut väkisin sängystä ja raahasi mua tukasta pitkin kämppää ja hakkasi koko kehon mustelmille. Piilotti puhelimeni ja uhkaili tappavansa jos huudan apua. Tätä kesti monta tuntia ja oikeasti olin varma että kuolen. Kielsi mua tulemasta takaisin sänkyyn, mutta kielsi myös poistumasta makuuhuoneesta. Jossain vaiheessa nukahdin lattialle.

Tämän jälkeen kaikki muuttui, itkien halusin erota, mutta mies uhkaili tuhoavanda mun vaatteet. Kun tämä ei tehonnut, uhkasi tappavansa mut ja mun perheen. Selitti kuinka vankila ei tuntuisi missään ja ensikertalaisena selviäisi sieltä ulos nopeasti. Kertoi ilmekään värähtämättä kuinka mut tappaisi ja mitä mun ruumiille tekisi. Piti huolen, etten kertonut niiden seinien sisäsistä tapahtumista kellekään. Hän hakkasi mua niin kauan, että sain paniikkikohtauksia ja juoksin oksentamaan. Mies vaan nauroi ja kertoi kuinka heikko ihminen mä olen. Täysin tunnekylmä ja julma ihminen.

Tätä kesti melkein 2 vuotta. Koko tämän ajan mies esitti kaikille ihanaa, sympaattista ja lojaalia puolisoa. Kulissit oli kunnossa, kukaan hänen kavereistaan ei epäillyt mitään. Omat kaverini arvasivat tilanteen, koska jouduin kesäisin kulkemaan pitkissä housuissa ja pitkähihaisissa paidoissa. Joskus jos oli pakko laittaa shortsit, väitin kaatuneeni humalassa, kun jalat olivat täynnä verenpurkaumia ja mustelmia.

Pääsin lopulta ihmisestä eroon n. 5 vuotta sitten. Tänä päivänäkin hänen kaverinsa pitävät häntä hyvänä tyyppinä, kivana kaverina, hauskana huuliveikkona. Mulle noi vuodet on yhtä itkunkeskeistä sumua täynnä paniikkia ja pelkoa. Olen joutunut käymään psykiatrilla ja sairastuin vaikeaan masennukseen.

Vuodatuksen pointtina oli, että psykoa et tunnista ellet ole tarpeeksi läheisissä tekemisissä. Silloin sen näkee tunnekylmyytenä, ihminen ei oikeasti nauti asioista mistä väittää muille nauttivansa. Manipuloi ihmisiä puolelleen ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ei kykene tuntemaan empatiaa ketään kohtaan, tunne-elämä on täysin vääristynyt. Ex-mieheni itki aina vain jos ei saanut tahtoaan läpi jossain asiassa, tai kun yritti saada minut puolelleen jossain (jos ei tällä tavalla vakuuttanut, niin nyrkistä tuli). Koskaan ei tullut lohduttamaan tai katunut kun heitteli mua pitkin asuntoa. Useasti mietin, että olisimpa nähnyt nuo merkit aiemmin...

Tätä juuri tarkoitin. Ja todennäköisesti olit elämäniloinen, luottavainen ekstrovertti ennen tätä.  Etkä edelleenkään tunnistaisi toista samanlaista häiriöistä.  - 94

Mä olin ainakin sinisilmäinen ja todellakin hullunrohkea iloinen ekstrovertti-adhd. Mutta tuli niin kova kolaus, että muutaman psykon olen sen jälkeen tunnistanut ihan vaan vaistolla.

Sinä et mitään tunnista olmi. Pelaisin sinua kuten marjapussia. Säälittävä tarina btw; naurun purskahdus pääsi, kun luin köykäisen sepustuksesi. Pask aa jatkoa.

Netin hyvä puoli on, että täällä saa olla oma itsensä ilman fasadia.

Vierailija
392/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

chinchi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun eksä oli (on varmastikin edelleen...) täysi psykopaatti, ja jos olisin nähnyt sen kuvan tavattiin, en olisi koskaan suhteeseen lähtenytkään. Oli todella kiltti, huomaavainen herrasmies aluksi. Sai mut puhuttua viemään osan vaatteistakin luokseen. Lupaili kuuta taivaalta ja vaikutti maailma ihanimmalta mieheltä.

Yksi känni-ilta ja mikään ei ollut enää ennallaan. Ihan ilman syytä käydessämme nukkumaan kilahti, repi mut väkisin sängystä ja raahasi mua tukasta pitkin kämppää ja hakkasi koko kehon mustelmille. Piilotti puhelimeni ja uhkaili tappavansa jos huudan apua. Tätä kesti monta tuntia ja oikeasti olin varma että kuolen. Kielsi mua tulemasta takaisin sänkyyn, mutta kielsi myös poistumasta makuuhuoneesta. Jossain vaiheessa nukahdin lattialle.

Tämän jälkeen kaikki muuttui, itkien halusin erota, mutta mies uhkaili tuhoavanda mun vaatteet. Kun tämä ei tehonnut, uhkasi tappavansa mut ja mun perheen. Selitti kuinka vankila ei tuntuisi missään ja ensikertalaisena selviäisi sieltä ulos nopeasti. Kertoi ilmekään värähtämättä kuinka mut tappaisi ja mitä mun ruumiille tekisi. Piti huolen, etten kertonut niiden seinien sisäsistä tapahtumista kellekään. Hän hakkasi mua niin kauan, että sain paniikkikohtauksia ja juoksin oksentamaan. Mies vaan nauroi ja kertoi kuinka heikko ihminen mä olen. Täysin tunnekylmä ja julma ihminen.

Tätä kesti melkein 2 vuotta. Koko tämän ajan mies esitti kaikille ihanaa, sympaattista ja lojaalia puolisoa. Kulissit oli kunnossa, kukaan hänen kavereistaan ei epäillyt mitään. Omat kaverini arvasivat tilanteen, koska jouduin kesäisin kulkemaan pitkissä housuissa ja pitkähihaisissa paidoissa. Joskus jos oli pakko laittaa shortsit, väitin kaatuneeni humalassa, kun jalat olivat täynnä verenpurkaumia ja mustelmia.

Pääsin lopulta ihmisestä eroon n. 5 vuotta sitten. Tänä päivänäkin hänen kaverinsa pitävät häntä hyvänä tyyppinä, kivana kaverina, hauskana huuliveikkona. Mulle noi vuodet on yhtä itkunkeskeistä sumua täynnä paniikkia ja pelkoa. Olen joutunut käymään psykiatrilla ja sairastuin vaikeaan masennukseen.

Vuodatuksen pointtina oli, että psykoa et tunnista ellet ole tarpeeksi läheisissä tekemisissä. Silloin sen näkee tunnekylmyytenä, ihminen ei oikeasti nauti asioista mistä väittää muille nauttivansa. Manipuloi ihmisiä puolelleen ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Ei kykene tuntemaan empatiaa ketään kohtaan, tunne-elämä on täysin vääristynyt. Ex-mieheni itki aina vain jos ei saanut tahtoaan läpi jossain asiassa, tai kun yritti saada minut puolelleen jossain (jos ei tällä tavalla vakuuttanut, niin nyrkistä tuli). Koskaan ei tullut lohduttamaan tai katunut kun heitteli mua pitkin asuntoa. Useasti mietin, että olisimpa nähnyt nuo merkit aiemmin...

Tätä juuri tarkoitin. Ja todennäköisesti olit elämäniloinen, luottavainen ekstrovertti ennen tätä.  Etkä edelleenkään tunnistaisi toista samanlaista häiriöistä.  - 94

Mä olin ainakin sinisilmäinen ja todellakin hullunrohkea iloinen ekstrovertti-adhd. Mutta tuli niin kova kolaus, että muutaman psykon olen sen jälkeen tunnistanut ihan vaan vaistolla.

Sinä et mitään tunnista olmi. Pelaisin sinua kuten marjapussia. Säälittävä tarina btw; naurun purskahdus pääsi, kun luin köykäisen sepustuksesi. Pask aa jatkoa.

Netin hyvä puoli on, että täällä saa olla oma itsensä ilman fasadia.

Kyvytön pelle nauraa piipittää. Jokainen näkee kuoresi läpi. Lolll.....

Vierailija
393/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisit nyt sekoittaa narsistin psykopaattiin.

Vierailija
394/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan...

Minua lohduttaa ajatus siitä, että voin satuttaa halutessani. Voin aina pahemman riidan tullessa kertoa pettäneeni. Voin kertoa, ettei mies ole minulle ykkönen. Voin vaikka hajoittaa kalliin television jos olen miehen luona, rikkoa ikkunan tai vaikka repiä veitsellä jälkiä seiniin. Haluan, että minulla on aina suojaava suunnitelma, en halua joutua nöyryytetyksi.

Säilytän aina kaikki tuttavieni avautumiset erilaisista salaisuuksistaan. Tiedän, että voin iskeä takaisin, jos jotain käy. Liittyi se sitten heidän parisuhteeseensa, työ- tai koulupaikkaansa, vapaaehtoistöihin... Ihmiset tykkäävät jostain syystä avautua minulle, myös viestitse, mikä on kylläkin vain outoa. Minullahan on sitten aina jotain heitä vastaan, jos he tekevät väärin minua kohtaan. Laitan usein puhelimeni nauhoittamaan keskustelua esimerkiksi sohvapöydälle tai syliini sohvalle, jos joku avautuu tai kertoo jotain kasvotusten.

Olen rikkonut työkavereideni puhelimia, kun he sanoivat minulle pahasti. Aiheuttanut vesivahinkoja asuntoihin. Pilannut ruokia ja vaihtanut uusia elintarvikkeita vanhentuneisiin ihmisten jääkaapeissa. Laittanut allergisoivaa maustetta tai ruoka-ainetta eväiden, työlounaiden ja nyyttäreillä yleisten tarjottavien sekaan. Kirjoitan aina muistiin, kuka on millekin allerginen, oli se sitten vaikka juurikin jokin ruoka-aine tai vaikka lääke. Taas ”kaiken varalta”.

Selvästikään et ole ainakaan psykopaatti kun olet niin kovin kiinnostunut siitä mitä muut sinusta ajattelevat.

Höps.

Mitä höps, ihan totta tuo on. Sosiopaatit on myös narsisteja, mutta kaikki narsistit ei ole sosiopaatteja.

Kyllä se nyt kuitenkin menee niin narsisti ei voi olla sosiopaatti, mutta sosiopaatti voi olla narsistinen. Sosiopaatti ja psykopaatti on ominaisuuksina sellaisia häiriöitä joilla on neurologinen tausta. Se on aina päädiagnoosi. Narstinen persoonallisuushäiriö on taas persoonallisuushäiriö. Se ei voi olla päädiagnoosina silloin jos henkilöllä on psykopaattinen diagnoosi pohjalla. Siksi ei ole olemassa sosiopaattista narsistia vaan narsistinen sosiopaatti.

Vierailija
395/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan...

Höps.

Kyllä se nyt kuitenkin menee niin narsisti ei voi olla sosiopaatti, mutta sosiopaatti voi olla narsistinen. Sosiopaatti ja psykopaatti on ominaisuuksina sellaisia häiriöitä joilla on neurologinen tausta. Se on aina päädiagnoosi. Narstinen persoonallisuushäiriö on taas persoonallisuushäiriö. Se ei voi olla päädiagnoosina silloin jos henkilöllä on psykopaattinen diagnoosi pohjalla. Siksi ei ole olemassa sosiopaattista narsistia vaan narsistinen sosiopaatti.

Mielenkiintoista. Lähdetään nyt kuitenkin aluksi siitä että psykopatia ei ole diagnoosi ja sosiopatia vielä vähemmän. Vaikuttaa vähän siltä että sinulla ei nyt ole edes käsitteet hallussa.

Vierailija
396/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit nyt sekoittaa narsistin psykopaattiin.

Niin taisi. Minulla on psykoopaattisia piirteitä enkä reagoi mitenkään jos en näe hyötyväni tilanteesta. Käytän hyödyksi niin itseni kuin muutkin. Varsinaista persoonaa minulla ei ole mitä kukaan voisi loukata. Minulla on useita hyödyllisiä tapoja olla joita toteutan eri ympäristöissä.

Vierailija
397/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykopaatin tunnistaa silmistä. kylmät, tunteettomat "kalansilmät" . kun hymyilee, niin silmissä ei lämpöä. kun surullinen, niin silmissä ei näy surua.

Usein silmissä huvittunut pilke.

katso silmiin. katse ei heijasta sitä mitä yrittää esittää.

Vierailija
398/414 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

psykopaatin tunnistaa silmistä. kylmät, tunteettomat "kalansilmät" . kun hymyilee, niin silmissä ei lämpöä. kun surullinen, niin silmissä ei näy surua.

Usein silmissä huvittunut pilke.

katso silmiin. katse ei heijasta sitä mitä yrittää esittää.

Olispa noin helppoa, mutta kun ei ole, edes ammattilaiselle. 

Vierailija
399/414 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatit joutuvat näyttelemään lapsuudesta asti, eli ovat todella hyviä manipuloimaan ja näyttelemään. Sosiopaatit taas ei.

Sosiopaatti pystyy näyttelemään ihan samoin, manipulointi voi olla psykopaatilla pahempaa tai sitten ei.

Vierailija
400/414 |
22.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä tunnistaa, kun sellaiselle kostuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi