Mistä tunnistaa psykopaatin tai sosiopaatin?
Viimeisinä päivinä on ollut koko ajan puhe näistä niin olen miettinyt että voiko niitä tunnistaa jos esim. Näkee kadulla? Miten ne eroaa käytännössä muista ihmisistä? Eikö kuitenkin suurin osa analysoi muita ja näyttele tunteita mitä muut haluaa? Miten ne sitten erotetaan jos ne näyttelee tunteet? Onko tämä mahdollista?
Kommentit (414)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte nähdä mielenkiintoisen primitiivireaktion, niin kohdelkaa psykopaattia samalla tavalla kuin psyko kohtelee muita. Tosin varoitus: psyko käy päälle kuin yleinen syyttäjä ja ottaa elämäntehtäväkseen elämäsi pilaamisen.
Kunnon psyko pilaa itse elämänsä. Syyttää siitä kyllä sitten jotakuta muuta ihan aina.
Tämä on täysin totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte nähdä mielenkiintoisen primitiivireaktion, niin kohdelkaa psykopaattia samalla tavalla kuin psyko kohtelee muita. Tosin varoitus: psyko käy päälle kuin yleinen syyttäjä ja ottaa elämäntehtäväkseen elämäsi pilaamisen.
Kunnon psyko pilaa itse elämänsä. Syyttää siitä kyllä sitten jotakuta muuta ihan aina.
Tämä on täysin totta.
Korkean toimintakyvyn psykopaatti ei pilaa elämäänsä, vaan päinvastoin käyttää tunnekylmyyttä hyväkseen esimerkiksi johtotehtävissä, extremeurheilussa tai korkeaa stressinsietokykyä vaativissa kirurgisissa operaatioissa. Missä tahansa, missä tunteiden täydellinen hallinta on eduksi.
Onko teillä psykojen ex-uhreilla antaa mitään neuvoja, miten välttyä sellaiselta? Mistä nyt tunnistatte psykot, onko se joku vaisto vai liian "täydellinen" käytös vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit näkee jo kaukaa, mutta sosiopaatit...?
Eikä näe. Ammattilainen (psykologi, neuropsykologi) ei kykene edes 60 minuutin haastattelun jälkeen sanomaan, onko potilaalla Asperger, ADD, PTSD vai jokin muu ongelma.
Psykopaatti voi olla kuten mä eli kylmä, välinpitämätön, vihamielinen ja manipulatiivinen, mutta yhteiskuntaan sopeutunut ja normaalilta vaikuttava myös lähisuhteissa.
Sosiopaatti voi taas olla kuten mun ex eli empatiakyvytön, impulsiivinen, manipulatiivinen ja sosiaalisesti taitamaton, joka on taipuvainen rikollisuuteen ja poikkeavuus huomattavissa lähisuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Psykopaatin piirteitä mitä itse opin yhdestä: Pintapuolinen hurmaus..jutut suutentelevia esim.työsaavutuksistaa. Ei kykene parisuhteseen..lapset saattavat olla muualla ja eri äideillä. Ei rakasta aidosti lapsiaan. Irtosuhteita ja kumppanit vaihtuvat nopeasti (n.muutama kuukausi yhtä, mutta sama kaava..tehdään kaikkea hurmaavaa yhdedsä: käydään syömässä, viinillä, risteilyllä ja pyytää vaikka ulkomaille - mutta tämän jälkeen jätetään kylmästi ettei juttu syvene ja uusi nainen tiallle...sama kaava jatkuu...). Valehtelee mm.ikänsä. Pinnallisesti hurmaava..puhuttelee hurmaavasti, maksaa kaiken..avaa oven jne. Ammatti voi olla arvostettu ja "empaattinen", tapaamani oli lääkäri joka väittää olevansa plastiikkakirurgi kaikille uusille ihmisille (mm.n 20 v.naisille) sekä olevansa multimiljonääri. Verotiedoista pystyy laskemaan todelliset ansiotulot jotka olivt n.8800 e/kk ja yrityksen tulos väitettyä vähemmän. Kai kuuluu niihin muutamaan prosenttiin.. jännä että sattui omalle kohdalle. Mutta toimitusjohtaja ja kirurgihan kuuluvat ammattikuntiin joissa psykopaatteja on eniten.. eivät värähdäkkään tunneasioissa vaikka osaavat teeskennellä ymmärtävänsä. Varokaapa sitä kaikkein hurmaavinta pomoa tai lääkäriä, jonka asiakkaana tai potilaana käytte...tai ravintolan sosiaalisinta ja hurmaavinta tapausta. Psykopaatit ovat vaarallisia, kaikki eivät istu linnassa vaan saattavat esiintyä Ylen haastattelussa.
Tässä on hyvin koottuna piirteet. Alun intensiivisyys vie uhrin täysin mukanaan. Intuitio yrittää varoittaa mutta sitä on jo niin toisen vietävissä alusta asti, ettei kuuntele sisäistä ääntä. Kaikki käy täysin huomaamatta kunnes olet jo koukussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä psykojen ex-uhreilla antaa mitään neuvoja, miten välttyä sellaiselta? Mistä nyt tunnistatte psykot, onko se joku vaisto vai liian "täydellinen" käytös vai mikä?
Vaisto ja liian täydellinen. Ne mitä kerrotte haluavan hän on juuri niitä, mutta kysele itse ensin ja kerro vasta sitten. Kysele paljon menneestä ja läheisistä ja kysele samoja uudelleen. Etene hitaasti koska alussa kaikki on todella intensiivistä ja silloin jää paljon huomaamatta. Paras olisi saada jotain empatiaa toisesta heti alkuun ja jokin aito tunne reaktio, silloin kun ei oo vielä itse manipuloituna. Pieni riita jostakin koska eivät osaa riidellä vaan vetäytyvät tilanteesta.
Psykopaatin tunnistaa jo lapsena. Toistuvaa yökastelua, eläinten huonoa kohtelua ja kiduttamista, pienempiensä jatkuvaa kiusaamista. Toruttaessa ilmeetön tai uhmakas.
Sosiopaatin tunnistaminen on vaikeampaa, koska sosiopatia kehittyy pikku hiljaa ja tavallisesti ympäristön sitä aluksi tunnistamatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pokkaa niin kysy siltä "oletko psykopaatti? ". Jos on, se käyttää kaiken voimansa sinun tuhoamiseen jos luulee sinun paljastaneen hänet.
En tiedä, mutta epävakaa pomoni tuntuu olevan hyvä tässä tunnistamisessa. On meinaan tunnistanut miltei kaikki entiset työntekijänsä , ja jopa osan asiakkaistamme psykopaateiksi.
Lapsille tärkeintä, mitä voi tehdä - isä tyttärelle tai äiti pojalleen - on kohdella arvostaen ja kauniisti. Vastaava kohtelu on mitä aikuisena parisuhteessa puolisoltaan sitten edellyttää.
Vakavasti luonnehäiriöisille pahinta on huomiotta jääminen. Kohtele kun ei olisikaan, tunne tunteita, itke ja naura, jatka elämääsi äläkä katkeroidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä varmasti tunnista psykopaattia yhtään mistään. Manipuloivat niin hyvin etteivät jää kiinni ja näyttelevät hyvin. Sosiopaatit tosin tunnistaa kuka tahansa täyspäinen useimmiten, koska ne eivät vain osaa.
Osaa mitä?
Aspergerit näkee jo kaukaa, mutta sosiopaatit...?
Sosiopaatit eivät esitä kilttiä ihmistä toisin kuin psykopaatit :D
Sosiopaatiksi on kasvatettu, esim. vanhemmat välinpitämättömiä rikollisia. Psykopatia on geeneissä.