Ihmiset, jotka kävelee "väärällä puolella" tietä / pyöräilee jalkakäytävällä
Ärsyttääkö muitakin ihmiset, jotka kävelevät väärällä puolella tietä? Tapanahan on aina kävellä oikealla puolella, mikäli ei ole erikseen merkitty kulkuosaa pyöräilijöille tai kävelijöille. Itseä rasittaa suunnattomasti ihmiset, jotka eivät ymmärrä tätä tapaa etenkin silloin, kun itse kävelen oikealla puolella ja vastaan kävelee joku ääliö vasemmalla eikä ymmärrä väistää. Yleensä toimin siten, että kävelen vain suoraan eteenpäin, yleensä väistävät viimeistään kun ollaan miltei nenäkkäin. Samoin kadulla, jossa on sallittua sekä pyöräily että kävely, en todellakaan pyöräillessä väistä idioottia joka kävelee väärällä puolella vastaan. Tajuavat kyllä näissäkin tapauksissa väistää kun huomaavat pian jäävänsä alle (en tietenkään oikeasti ajaisi päälle).
Kaikkein inhottavimpia ovat ne, jotka pyöräilevät jalkakäytävällä - siis aikuiset ihmiset. Minunkin kotikaupungissani keskusta-alueen jalkakäytävät ovat melko kapeita, ja on suorastaan turvallisuusriski kun joku neropatti kaahaltaa jalkakäytävällä ohi niin että hipaisee. Sanonkin aina näille että tämä on jalkakäytävä, ja sinä et näytä alle 12-vuotiaalta.
Mitä mieltä?
Kommentit (122)
Menen keskellä ja väistän aina eri puolelle kuin vastaantulija. Näin olen asian ratkaissut. Ei niistä tiedä mitä puolta ne haluavat kulkea.
Jos mulla on mukana lapsia tai koiria, kävelen sillä puolella, että lapset/koirat on kauempana ajoradasta. Aina. Pyöräilijän kuuluu aina väistää jalankulkijaa, koska jalankulkija saa kävellä kummalla puolella tahansa. Jos tulee kävelijöitä vastaan samalla puolella kuin minä, niin väistän pientareelle niin paljon kuin pystyn. Koirat kulkevatkin valmiiksi siellä pusikossa tai ojan puolella.
Mä väistän siis aina, myös kuraan. Paitsi sitten kun tulee vastaan näitä tyyppejä, jotka eivät halua väistää milliäkään, kun ovat muka juuri siinä missä pitääkin ja joiden mielestä minä kuljen väärin. Näitä väistän kerran tai kaksi, kolmannella kävelen sitten suoraan väistämättä. Kävelköön sitten päin jos kehtaavat.
Tieliikennelain mukaan jalankulkija saa käyttää kevyenliikenteen väylällä jompaa kumpaa reunaa. Siis myös vasenta jos niin haluaa.
Jalankulkuhan on vasemmalla puolella tietä, mikäli käytetään piennaraluetta ja varsinaista omaa tilaa ei ole kevyelle liikenteelle. Kevyen liikenteen väylällä taitaa laki sallia kävelijälle kumman puolen vaan, mutta olisihan tuo yleensä sujuvampaa, jos kaikki käyttäisivät oikeaa. Pyörätiellä kävelijät vituttavat myös.
Kevyen liikenteen väylillä ja jalkakäytävillä on tosiaan kuvailemasi oikeanpuolinen liikenne, mutta autoteiden reunoilla (esim. haja-asutusalueilla ja maaseudulla) on turvallisempaa kävellä vasenta reunaa, jotta pystyy tarvittaessa väistämään autoja kauemmas pientareelle.
Pyöräily jalkakäytävillä on turvallisuusriski varisnkin jalankulkijoille sekä moukkamaista.
Mietipä mitä haittaa niistä ihan oikeasti on verrattuna samaan suntaan kulkevaan hitaampaan. Ei mitään eroa eli ihan turha ärsytyksen aihe.
Enemmän ärsyttää ne keskellä jalkakäytävää kävelevät. Tukitaan koko väylä! Tai puolelta toiselle hortoilevat. Ties mihin yhtäkkiä päättävät loikata. T. Pyöräilijä
No ainakin
• tiellä, jossa ei ole jalkakäytäviä eikä pyöräteitä, pitää jalankulkijan käyttää ajoradan vasenta reunaa.
• yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä jalankulkijan tulee käyttää joko vasenta tai oikeaa reunaa ja pyöräilijä ohittaa jalankulkijan kekiväylän puolelta.
• "Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä." (TLL 30) Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
Moniko teistä oikeasti pyötäilee autojen seassa tiellä? En minä ainakaan. Hirveän vaarallista.
Itsekin olen törmännyt näihin väärällä puolelle tietä käveleviin liian usein. Yleensä joudun väistämään menemällä väliaikaisesti väärälle puolelle (mikä kyllä ärsyttää). Luulisi että on ihan yleistietoa millä puolella kuuluu kävellä. Edes jonkinlainen järjestys pitäisi säilyttää tuolla liikkuessa. Jotkut pyöräilijät taas ovat vielä kehdanneet soittaa kelloa käskien minua väistämään vaikka jalkakäytävä on ollut kapea ja siinä ei saa ajaa pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä oikeasti pyötäilee autojen seassa tiellä? En minä ainakaan. Hirveän vaarallista.
Sitä varten on pyörätiet.
Miksi monet polkupyöräilijät ajavat väärällä so. vasemmalla puolella maantietä? Sinne kuuluvat vain jalankulkijat.
Tieliikennelain mukaan kävelijä kulkisi ensisijaisesti tien vasenta puolta. Mistä tämä ärsyyntyneiden pyöräilijöiden ajatus siitä, että kävelijä erityisesti kuuluisi oikealle puolelle? Näin kun ei ole! Kävelijän olisi käveltävä ensisijaisesti vasemmalla puolella, mutta jos oikea puoli on turvallisempi kuin vasen, niin sitäkin voi käyttää. Kävelytiellä on sallittua käyttää molempia puolia. Siitä olen samaa mieltä, että kävelijän olisi hyvä kävellä tien reunassa, eikä keskellä varsinkin, jos tietä käyttää pyöräilijätkin.
Aluksi, kun muutin kaupunkiin, niin kävelin aina tien vasenta reunaa, mutta aikani saatuani vihaista kuittailua pyöräilijöiltä, niin olen lammasmaisesti siirtynyt oikealle puolelle, vaikka todellisuudessa ei olisi tarvis. Lain mukaan vasen puoli on suositeltavin kävelijälle, mutta en mä nyt viitsi saada hulluilta pyöräilijöiltä turpaan, niin kävellään sitten oikealla puolella. Ei sillä nyt niin väliä ole. Lapsena minut on vain opetettu kulkemaan vasemmalla puolella.
Vierailija kirjoitti:
_o/
Ei ole sen vaarallisempaa kuin muuallakaan. Olen myös sitä mieltä, että kaupunkien keskustoissa voisi pyöräilyn siirtää ajoradalle kokonaisuudessaan. Nykyinen systeemi on todella sekava ja suurin osa ihmisistä ei tunnu tietävän, missä saa pyöräillä ja missä ei.
Ei ärsytä pätkääkään. Enemmän ärsyttää apn kaltaiset nillittäjät. Onneksi et ole tullut minua vastaan koska minä en väistelisi tuollaista hapannaamaa.
Ap voisi mennä Helsingin keskustaan kävelemään tuolla asenteella. Tulisi kuhmuja. Oletko koskaan kuullut sujuvasta ja joustavasta käyttäytymisestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten on pyörätiet.
Ei ole todellakaan kaikkialla. Hyvin monessa paikassa on pakko mennä ajoradalle.
Mulle pyöräilijänä on ihan sama, kuljetteko kevyen liikenteen väylän oikealla vai vasemmalla, osaan kyllä väistää. Mutta älkää kävelkö keskellä väylää! Tai poukkoilko.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monet polkupyöräilijät ajavat väärällä so. vasemmalla puolella maantietä? Sinne kuuluvat vain jalankulkijat.
Aika varmasti eivät tunne sääntöjä tai eivät vaan välitä niistä.
Mitä jos lopettaisit tuon mutuilun ja alkaisit käyttäytyä sääntöjen mukaan, niin sinua ei koettaisi öykkäriksi. https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Liikentees…
"Kävelijät kulkevat oikeassa tai vasemmassa reunassa. Pyöräilijät ajavat oikeassa reunassa."
Kuten kuvasta näkyy, niin pyöräilijät lisäksi väistävät jalankulkijat keskeltä. Se että jalankulkijan pitäisi väistää pyöräilijää, on ihan helvetin tyhmää ja sama kuin se, että autotiellä jalankulkijan pitäisi väistää autoa kävelemällä autotien keskelle.
Nyt keväällä on pakko kävellä keskusta-alueella väärällä puolella jalkakäytävää, koska tiet ovat niin kapeita, että vierestä kulkevat autot roiskauttavat vedet päälle loskakelillä.