Juhlitaanko yliopiston tai amk:n valmistujaisia?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Yliopistosta valmistuminen oli mielestäni huomattavasti suurempi saavutus kuin ylioppilaaksi pääsy ja juhlitaanhan sitäkin.
Ehdottomasti on, mutta sanoisinpa silti, että ylioppilaaksi pääsyä juhlitaan näin yleisesti ottaen paljon enemmän kuin yliopistosta valmistumista. Tämä saattaa tosin johtua siitä, että ylioppilaaksi valmistuu suurin osa yhtä aikaa koko maassa siinä kesän kynnyksellä, koulut päättyvät ja kaikilla alkaa samaan aikaan myös kesäloma, jolloin ollaan koko kansan osalta juhlatuulella. Yliopistosta taas valmistuu suurin osa yksitellen ympäri vuoden jokaisena kuukautena (paitsi ehkä heinäkuussa), jolloin luonnollisestikaan se valmistuminen ei ole samanlainen lööpeissä näkyvä iso juhla kuin ylioppilasjuhlat, vaan ennemmin pienemmän piirin juhla.
Yliopistosta valmistuessa yliopistossa sitä voi juhlia osallistumalla publiikkiin. Se on pienimuotoinen ja melko lyhytkestoinen tilaisuus, jossa jaetaan tutkintotodistukset, kahvitellaan jne.
Sen jälkeen loppu on kiinni ihmisestä itsestään, miten haluaa sitä juhlia.
Oletteko kutsuneet sukulaisia, jos he asuvat kaikki eri puolilla Suomea kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Yliopistosta valmistuessa yliopistossa sitä voi juhlia osallistumalla publiikkiin. Se on pienimuotoinen ja melko lyhytkestoinen tilaisuus, jossa jaetaan tutkintotodistukset, kahvitellaan jne.
Sen jälkeen loppu on kiinni ihmisestä itsestään, miten haluaa sitä juhlia.
Sinne ei pääse ellei ole pukua. Ainakin meillä näin. Ihan älytöntä
Tottakai juhlitaan! Omassa laajassa kaveripiirissäni on ollut tapana järjestää isohkot juhlat maisterinpaprujen kunniaksi. On juhlittu pienissä yksiöissä, mytta myös vuokratuissa juhlatiloissa tai kiltataloilla. Ollaan myös porukalla pyritty antamaan lahjaksi rahaa (kukin varojensa mukaan!) että osa tilavuokrasta ja juhtatarjoiluista saadaan katettua. Harvoin kun sillä tuoreella maisterillakaan on hirveästi ylimäärästä. Aina kannattaa juhlia kun on aihetta!
Ja sukulaiset.. riippuu suvusta. Osa kavereistani on pitäny erilliset kahvittelut päivällä, osalla kaikki ovat olleet tervetulleita "pääjuhlaan".. osa taas ei ole yhtään kutsunut sukua. Itse ajattelin pitää kavereille ja perheelle kunnon juhlat..! Mummot varmaan tulevat kakkukahveille erikseen vanhempieni luo :) Muita sukulaisia en kutsu, sillä eivät osaa käyttäytyä!
Niin ja ei, kukaan ei todellakaan oleta saavansa minkäänlaisia lahjoja.
No kuka tahansa saa juhlia mitä haluaa, ei siinä lakia ole. Noissa valmistujaisissa on monenlaista käytäntöä. Meidän suvussa juhlitaan läheisten kesken kakkukahveilla, ei sen isommin. Itse valmistuin aikuisiällä ja lupasin pitää juhlat kun saan töitä, mutta en ole tullut juhlia pitäneeksi silti, vaikka en työttömänä ehtinyt ollakaan kuin seuraavan kesän. Olen kyllä itse ollut maisterin valmistumisjuhlissa, vein kukkia ja lahjakortin, eli aika samaa tasoa kuin suvun ylioppilaille.
Jokainen saa juhlia, jos siltä tuntuu :) Minun lähipiirissäni on ollut tapana juhlia yliopistosta ja amk:sta valmistumista.
Itsellänihän opinnut ovat edelleen kesken, joten en varmaan kehtaa pitää mitään valmistujaisjuhlia,ä sitten kun se päivä vihdoin koittaa. Aion kyllä ehdottomasti palkita itseni ruhtinaalisesti (esim. lomamatkalla), koska gradu on aiheuttanut minulle niin paljon tuskaa, häpeää, eristäytymistä ja surua. Sen jälkeen alkaa uusi, onnellisempi elämä. Ei tarvitse enää vältellä sukulaisia ja tiettyjä kavereita, jotka ovat kaikki nämä vuodet tivanneet valmistumisen perään.
Yliopiston maisterijuhliin en myöskän aio osallistua, koska häpeän pitkään kestäneitä opintojani niin paljon. Haen vain lapun kouraan ja sitten kotiin itkemään onnenkyyneleitä. Myöhemmin parille oluelle parhaiden ystäviän kanssa, se riittää :)
Amk:sta valmistumista en juhlistanut. Maisterin paperit saatuani järkkäsin ystäville bileet, mutta en maininnut kutsussa, et valmistujaiset ois. Halusin vaan saada kaverit kylään nauttimaan tarjoiluista ilman paineita jostain lahjoista (joita ois mielestäni ollut noloa vastaanottaa siinä kolmenkympin hujakoilla).
Ainakin Treen yliopistossa on kaksi kertaa vuodessa juhla valmistuneille maistereille.