Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tarkoittaa termi kantasuomalainen?

Vierailija
26.03.2016 |

Olen yrittänyt etsiä määritelmää tälle mm. kielikellon ja wikipedian sivuilta, mutta en ole löytänyt mitään yksiselitteistä määritelmää.
Jossakin nettisivulla oli tästä sellainen määritelmä, että henkilö on kantasuomalainen jos hänen vanhempansa ja isovanhempansa ovat kaikki suomalaisia.
Itse olen tämän määritelmän mukaan kantasuomalainen.
Mutta lapseni eivät ole, eikä miehenikään.
Mieheni isä on syntyjään tanskalainen. Tämä tekee ilmeisesti miehestäni ja lapsistani jotenkin vähemmän suomalaisia kuin minä olen.

Tämä on aika hämmentävää.
Miksi lehdistö on yleensä ottanut käyttöön tuommoisen termin? Eikä edes vaivaudu selittämään mitä sillä tarkoittaa?

Löytyy palstalta tietoa termistä?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon mukaan meilläkin itse olen mutta mies ei, koska äitinsä on karjalainen.

Vierailija
2/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisia  ei enää ole. Me muualta tulleet jyräsimme  heidät jo parituhatta vuotta sitten. Sanan uusi merkitys on tietenkin aivan toinen. Sillä kerrotaan uutisissa esimerkiksi että rikoksesta epäilty on Hanski eikä Hassan, mikä tiettyä jengiä aina kovin suututtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen aikaan puoliksi suomalaisetkin suomessa syntyneet lapset laskettiin tilastollisesti maahanmuuttajataustaisiksi jos toisella vanhemmalla ei ollut suomen kansalaisuutta... tai en tiedä laskettiinko jopa kansalaisuudesta huolimatta jos toinen vanhempi oli vain syntynyt ulkomailla. Minusta se oli/on jo loukkaavaa, koska harvemmin koko ikänsä Suomessa elänyt lapsi edes oikeasti tietää mitään siitä toisen vanhempansa kulttuurista tai elinpiiristä.  Lapsi ei ole välttämättä käynyt toisen vanhempansa maassa edes lomamatkoilla tai vain muutama viikko kerrallaan. Koko elinpiiri ja kokemuspiiri on rajoittunut suomeen. Että otan tuon määritelmän jo aikamoisena vittuiluna varsinkin jos on ns. täysin kulttuurisesti suomalaisen ja maahanmuuttajataustaisen lapsesta kyse.

Vierailija
4/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttajataustainen on ulkomailla syntynyt henkilö Suomessa. Eli myöskin kansalaisuuden saaneet ulkkarit. Tosin yhteen aikaan maahanmuuttajataustainen lapsi saattoi olla määrityksellisesti myös suomessa syntynyt puolisuomalainen maahanmuuttajataustaisen lapsi. Eli jos toinen vanhempi oli syntynyt ulkomailla, niin olit maahanmuuttajataustainen lapsi. Tosi kiva.

Vierailija
5/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisella tarkoitetaan r***istia

Vierailija
6/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maahanmuuttajataustainen myös suomalaisten vanhempien lapsi, joka on syntynyt ulkomailla ja saanut ko. maan kansalaisuuden.

Vaikka hän muuttaisi perheensä mukana vauvana Suomeen, niin hän on ulkomaalaistaustainen?

Jos perheen muut lapset ovat syntyneet Suomessa, niin he ovat 'oikeita' suomalaisia? Vain tämä yksi on mamu?

Vierailija
7/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantasuomalaisen juuret on syvällä. Vanhemmat ja isovanhemmat...

Joka maassa löytyy sama määritelmä kuten myös uussuomalaiset, nysvenskar, novy russ

Vierailija
8/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon mukaan meilläkin itse olen mutta mies ei, koska äitinsä on karjalainen.

Jos karjalaiset ei sun mielestä ole suomalaisia, sitten eivät ole myöskään hämäläiset, uusimaalaiset, pohjalaiset, savolaiset, satakuntalaiset, kymenlaaksolaiset, kainuulaiset eivätkä lappilaiset. Vain (varsinais)suomalaiset ovat suomalaisia, niinkö?

Vierailija
9/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalaiset on muttei virolaiset

Vierailija
10/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa merkityksessään tarkoitti heimoja, jotka asuivat Suomen sydänmailla, eivätkä olleet sekoittuneet pohjoisiin, rannikko- tai itäisiin heimoihin. Tätä perimää on Suomessa vielä paljon, siitä kiitoksena ainutlaatuinen geeniperimä kansallissairauksineen. 

Nykymerkityksestä en tiedä. Varmaankin viittaa Suomen valtiossa asuviin ihmisiin jon kin kriteerin perusteella, eikä geneettiseen tai maantieteelliseen määritelmään. 

Vierailija
11/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeejassa kantaväestöä arvostetaan. Näkevät sukulaisten sotilasurat jne

Vierailija
12/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeejassa kantaväestöä arvostetaan. Näkevät sukulaisten sotilasurat jne

Vierailija
13/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhassa merkityksessään tarkoitti heimoja, jotka asuivat Suomen sydänmailla, eivätkä olleet sekoittuneet pohjoisiin, rannikko- tai itäisiin heimoihin. Tätä perimää on Suomessa vielä paljon, siitä kiitoksena ainutlaatuinen geeniperimä kansallissairauksineen. 

Nykymerkityksestä en tiedä. Varmaankin viittaa Suomen valtiossa asuviin ihmisiin jon kin kriteerin perusteella, eikä geneettiseen tai maantieteelliseen määritelmään. 

niin on nyt kun hiv ja ebola sekoittuu joukkoon väestöstä tulee paljon parempi

Vierailija
14/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muuttaisin vaikka Japaniin,niin ehkä lapsenlapsiani(jos hekin olisivat syntyneet ja kasvaneet siellä ) saatettaisiin pitää jo japanilaisina.

Minua ei,vaikka asuisin siellä loppuikäni.(...en kyllä aiokaan)

Olen skandinaavisen pitkä,tukkani keskiruskea, silmät harmaansiniset eikä minussa ole muutenkaan  mitään edes japanilaiselta näyttävää piirrettä. Thats why.

Vierailija
15/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttajataustainen on henkilö, jonka vanhemmat ovat maahanmuuttajia.

Kantasuomalaisella ei taida olla yhtä täsmällistä määritelmää. Minun mielestäni kantasuomalaiseksi kelpaisi sellainen, jonka isovanhemmissa ei ole enepmää kuin puolet ulkomaalaista.

Vierailija
16/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko maahanmuuttajataustainen myös suomalaisten vanhempien lapsi, joka on syntynyt ulkomailla ja saanut ko. maan kansalaisuuden.

Vaikka hän muuttaisi perheensä mukana vauvana Suomeen, niin hän on ulkomaalaistaustainen?

Jos perheen muut lapset ovat syntyneet Suomessa, niin he ovat 'oikeita' suomalaisia? Vain tämä yksi on mamu?

Jos kummankin vanhemman syntyperä on suomessa niin silloin ulkomailla syntynyt lapsi on kai vain suomalainen mikä on sinänsä aika hullua, koska samalla luokituksella sitten koko ikänsä suomessa asunut lapsi taas voi olla ulkomaalaistaustainen. Syntyperäluokitus vuodesta 2012.

http://www.stat.fi/artikkelit/2014/art_2014-02-26_002.html?s=4

Vierailija
17/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttajataustainen on sellainen, joka vanhemmat ovat maahanmuuttajia, mutta henkilö itse syntynyt Suomessa.

Tänne muuttaneet ovat aina maahanmuuttajia.

Vierailija
18/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaisin vaikka Japaniin,niin ehkä lapsenlapsiani(jos hekin olisivat syntyneet ja kasvaneet siellä ) saatettaisiin pitää jo japanilaisina.

Minua ei,vaikka asuisin siellä loppuikäni.(...en kyllä aiokaan)

Olen skandinaavisen pitkä,tukkani keskiruskea, silmät harmaansiniset eikä minussa ole muutenkaan  mitään edes japanilaiselta näyttävää piirrettä. Thats why.

Tuskin pidettäisiin jos ette vaihtaisi sukunimeänne japanilaiseksi ja jos ette lisääntyisi pelkästään japanilaisten kanssa. Jos lapsenlapsesi näyttäisi japanilaiselta, niin sitten se jo varmaan japsiksi hyväksyttäisiin. Muussa tapauksessa aina mamu.

Vierailija
19/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin täällä maahanmuuttajille syntynyt lapsi on aina maahanmuuttajataustainen.

Vierailija
20/39 |
26.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa sekin, että usea ei-kantasuomalainen ei sellainen halua ollakaan eikä se ole mikään erityinen meriitti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä