mitä tarkoittaa termi kantasuomalainen?
Olen yrittänyt etsiä määritelmää tälle mm. kielikellon ja wikipedian sivuilta, mutta en ole löytänyt mitään yksiselitteistä määritelmää.
Jossakin nettisivulla oli tästä sellainen määritelmä, että henkilö on kantasuomalainen jos hänen vanhempansa ja isovanhempansa ovat kaikki suomalaisia.
Itse olen tämän määritelmän mukaan kantasuomalainen.
Mutta lapseni eivät ole, eikä miehenikään.
Mieheni isä on syntyjään tanskalainen. Tämä tekee ilmeisesti miehestäni ja lapsistani jotenkin vähemmän suomalaisia kuin minä olen.
Tämä on aika hämmentävää.
Miksi lehdistö on yleensä ottanut käyttöön tuommoisen termin? Eikä edes vaivaudu selittämään mitä sillä tarkoittaa?
Löytyy palstalta tietoa termistä?
Kommentit (39)
Mitä väliä sillä mitä kukin on. Viranomaiset arvostaa kantaväestöä enempi kuten myös kantaväestö itsekin
Jos toinen vanhempi on maahanmuuttaja ja toinen kantasuomalainen, on lapsi minusta maahanmuuttajataustainen.
Ei näille viralkisia määritelmiä ole. Kantasuomalainen ei ole kumminkaan täällä syntynyt maahanmuuttajien lapsi eikä adoptoitu.
Mutta tarkkoja mritelmiä ei ole, paljonko ulkomaalaista saa sisältää, että on vielä kantis.
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalaisella tarkoitetaan r***istia
AI jaa, miten niin? Jos et itse ole kantasuomalainen, olet vain kateellinen. :) jos taas olet, niin olet rasisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon mukaan meilläkin itse olen mutta mies ei, koska äitinsä on karjalainen.
Jos karjalaiset ei sun mielestä ole suomalaisia, sitten eivät ole myöskään hämäläiset, uusimaalaiset, pohjalaiset, savolaiset, satakuntalaiset, kymenlaaksolaiset, kainuulaiset eivätkä lappilaiset. Vain (varsinais)suomalaiset ovat suomalaisia, niinkö?
Mieheni äiti on syntynyt vieraassa valtakunnassa. Jos raja ei mene siinä, missä se sitten menee? Vaikea sanoa, vai? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa sekin, että usea ei-kantasuomalainen ei sellainen halua ollakaan eikä se ole mikään erityinen meriitti.
Niin, ja siksi onkin kummallista, miten jotkut tässäkin ketjussa tuntuvat pitävän kantasuomalaisuudesta ja maahanmuuttajataustaisuudesta puhumista loukkaavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon mukaan meilläkin itse olen mutta mies ei, koska äitinsä on karjalainen.
Jos karjalaiset ei sun mielestä ole suomalaisia, sitten eivät ole myöskään hämäläiset, uusimaalaiset, pohjalaiset, savolaiset, satakuntalaiset, kymenlaaksolaiset, kainuulaiset eivätkä lappilaiset. Vain (varsinais)suomalaiset ovat suomalaisia, niinkö?
Mieheni äiti on syntynyt vieraassa valtakunnassa. Jos raja ei mene siinä, missä se sitten menee? Vaikea sanoa, vai? Niinpä.
Onko miehesi äiti syntynyt siis Suomessa Karjalan kannaksella ennen sotaa vai Neuvostoliitossa Karjalan kannaksella vuoden 1945 jälkeen?
Kantasuomalaiset elivät tuhansia vuosia sitten ja puhuivat kantasuomeksi kutsuttava kieltä.
Tämän voi nykyään "pyöristää" tähän isänmaa ilmaisuun, eli jos isä on suomalainen, olet kantasuomalainen, ainakin 98% todennäköisyydellä.
Serkkujen yhteistä rakkaudenhedelmää.
Kantasuomalainen on "DNA-suomalainen", jolla on suomalaiset perinnölliset sairaudet ja suomalaiset kansansairaudet. Siihen tarvitaan enemmän, kuin isoisovanhemmat, jotka ovat muuttaneet Suomeen. Pidempi ketju. Eli näistä Suomeen äskettäin muuttaneista ei välttämättä tule koskaan kantasuomalaisia tai jos pariutuvat riittävän monta sataa vuotta kantasuomalaisten kanssa, niin sitten he ovat joskus 500 vuoden kuluttua kantasuomalaisia, joita ei erota valkoisesta suomalaisesta. Mikä vänkä se on olla kantasuomalainen? Jos on muuttanut muualta, niin on muuttanut muualta ja on suomalainen kansalaisuudeltaan. Miksi se ei riitä? Ei toisen kansan ihmiseksi voi muuttua, eikä siihen ole tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalaiset elivät tuhansia vuosia sitten ja puhuivat kantasuomeksi kutsuttava kieltä.
Totta. Nykyään pitäisikin puhua aitosuomalaisuudesta.
Hyväksynyt ja omaksunut suomalaisen kulttuurin, tarkoittaa laveasti ottaen länsimaista yleensä. Jo siksikin että suku on suomalaista. Koska kansalaisedut on niin hyvät, moni on kansalainen vaikka on olemukseltaan jotain muuta oikeasti.
Virallisiin kirjoihin kantasuomalaiseksi yleensä tilastoidaan henkilö, joka on itse syntynyt Suomessa ja jonka vanhemmat ovat syntyneet Suomessa.
Toinen vanhempani on puoliksi suomalainen, mutta syntynyt Suomessa ja asunut koko ikänsä täällä, samoin me hänen lapsensa olemme syntyneet ja asuneet täällä koko ikämme, joten olemme kantasuomalaisia, vaikka pieni ripaus norjalaisuutta meissä onkin verenperintönä.
Nykyään tässä termissä on niin vähän mitään faktuaalista perää, että se määritellään pärstäkertoimen perusteella ensimmäisenä, ja joskus harvoin puheen perusteella (eli jos olet valkoinen, olet kantasuomalainen, paitsi jos paljastuu yllättäen ettet osaa suomea. Jos taas olet tummaihoinen, et ole kantasuomalainen, vaikka puhuisit aivan sujuvaa suomea). Ei ketään enää kiinnosta sinun vanhempiesi alkuperä, ellei se suoraan näy sinun geneettisissä ulkoisissa piirteissäsi.
Lehdistö on alkanut käyttää tätä esimerkiksi rikostapauksista puhuttaessa, koska Suomessa on tietty joukko ihmisiä, joka rikoksesta riippumatta syyttää ihmisiä, jotka eivät ole syntyneet Suomessa, vaikka tekijästä ei tiedettäisi vielä yhtään mitään. Tämä on tällä palstallakin huomattu; puhuttiin sitten Uuden Vuoden rakettien räiskinnästä, autokolarista tai henkirikoksesta. Kaikkiin tuupataan sama leima ennen kuin tiedetään muuta kuin kaupunki missä jotain on käynyt.
Mutta r*sisteja me ei olla. Tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalainen on "DNA-suomalainen", jolla on suomalaiset perinnölliset sairaudet ja suomalaiset kansansairaudet. Siihen tarvitaan enemmän, kuin isoisovanhemmat, jotka ovat muuttaneet Suomeen. Pidempi ketju. Eli näistä Suomeen äskettäin muuttaneista ei välttämättä tule koskaan kantasuomalaisia tai jos pariutuvat riittävän monta sataa vuotta kantasuomalaisten kanssa, niin sitten he ovat joskus 500 vuoden kuluttua kantasuomalaisia, joita ei erota valkoisesta suomalaisesta. Mikä vänkä se on olla kantasuomalainen? Jos on muuttanut muualta, niin on muuttanut muualta ja on suomalainen kansalaisuudeltaan. Miksi se ei riitä? Ei toisen kansan ihmiseksi voi muuttua, eikä siihen ole tarvetta.
Pilkunviilausta, mutta tuskin Suomessa on kovin montaa sellaista, jonka kaikki kahdeksan isoisovanhempaa (neljä pariskuntaa) olisivat syntyneet ulkomailla, mutta kaikki neljä isovanhempaa Suomessa. Pilkunviilausta myös tämä, mutta eivät kaikki maahanmuuttajat ole ei-valkoisia. Jos lapsen geeneistä kymmenen prosenttia tai vähemmän on vaikkapa Ranskasta tai Kreikasta, ei häntä välttämättä erota mitenkään meistä kantasuomalaisista. Tai no, olenko minäkään sitten kantasuomalainen, kun 1600-luvulla syntynyt esi-isäni tuli tänne nykyisen Latvian alueelta?
Vierailija kirjoitti:
Virallisiin kirjoihin kantasuomalaiseksi yleensä tilastoidaan henkilö, joka on itse syntynyt Suomessa ja jonka vanhemmat ovat syntyneet Suomessa.
Toinen vanhempani on puoliksi suomalainen, mutta syntynyt Suomessa ja asunut koko ikänsä täällä, samoin me hänen lapsensa olemme syntyneet ja asuneet täällä koko ikämme, joten olemme kantasuomalaisia, vaikka pieni ripaus norjalaisuutta meissä onkin verenperintönä.
Ei todellakaan mene noin. Suomalainen on kyllä, mutta ei kantasuomalainen, Mieti nyt aivoillasi. Jostain päin maailmaa muuttaa kahden vaikka afrikkalaisen vanhemmat Suomeen ja pyöräyttävät muksun. Sillä muksulla on 100% afrikkalainen geeniperimä. Kanta siinä suomalaisen edessä tarkoittaa nimenomaan suomalaista geeniperimää.
No onko muka lapsi maahanmuuttajataustainen jos toinen vanhempi on valkoinen kantasuomalainen vanhempi. Mun mielestä ei ole samalla tavalla kuin kahdelle ulkomaalaistaustaiselle syntyvä.