Minua häiritsee kun syksystä puuttuu tällainen suurempi juhla
Keväällä, kesällä ja talvella on omansa, miksei syksylläkin ole omaansa?!?
:(
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Miten vietätte sitä kekriä?
No minä olen siis tuo, jonka suvussa kekriä ei koskaan edes lakattu viettämästä. Suvun perinne on hieman muuttunut sukupolvien aikana osittain siksi, että me uudemmat sukupolvet olemme asuneet kaupungeissa. Mun kekrivalmisteluni alkavat jo loppukesästä ja alkusyksystä, kun teen kotimaisista kasviksista, omenoista yms erilaisia säilykkeitä kekriä varten. Suvussamme kulkee sanonta "Kell´ei kekriä, sill´ei joulua" ja tämä tarkoittaa, että päivällispöytä notkuu. Joka vuosi teen hieman erilaisen kekripäivällisen, mutta ruuat perustuu pääosin samoihin raaka-aineisiin kuin jouluruuatkin. Kekrinä kutsun suvun syömään, pimeään iltaan laitetaan pihalle roihut palamaan ja mulla on syksyn luonnosta löytyvistä materiaaleista koristeita, jotka kuuluvat nimenomaan kekriin eivätkä ole muulloin käytössä. Vaikka kekri onkin iloinen juhla, muistetaan silloin myös edesmenneitä. Suomenuskoisena "kutsun" myös esi-isien henget kekripäivälliselle ja vien syötävää ulos tontuille ja maahisille. Joo, tiedän, hömpältä kuullostaa nuo, mutta kuuluvat mun perinteisiini :D Kun suku on myöhään illalla lähtenyt kukin kotiinsa, lähden yleensä vielä tekemään iltalenkin, jossa nautin pimeydestä, viileydestä ja jonka jälkeen annan itselleni luvan siirtyä tavallaan talvihorrokseen eli en odotakaan, että pitäisi jaksaa, puuhata, olla reipas, osallistua jne. Jouluun asti annan itselleni luvan olla laiska, nukkua paljon ja tehdä vain sen, mikä on pakko tehdä.
Huvilakauden päättäjäiset eli venetsialaiset ja kekri on itselleni syksyn juhlia 🎆.
Rapujuhlat, venetsialaiset, lehtimajajuhla, yom kippur, halloween, Guy Fawkes, Oktoberfest, uuden viinin juhlat eri viinitiloilla erinimisinä... Löytyy niitä juhlia, kun katsoo vähän laajemmin.
Itsepäisyyspäivä lasketaan minusta vielä syksyn puolelle, vaikka se on adventtina. Monilla pikkujoulut alkavat jo liki lokakuussa...
Lisäksi on kiinalaisten keskisyksyn juhla (joka tosin saattaa olla jo syyskuun alussa)
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi ruskabileet jossa tanssitaan puiden ympärillä! Kristityt ei voisi omia sitä :)
Jumala loi puut. Tanssitte Jumalan puiden ympärillä. Kiitos luonnosta, Jumala!
T. Kristitty
Lehtimajajuhla sopisi minusta hyvin ruskaan. Vähän suomalaiseksi muunnettuna ja kotimaiseen ruska-aikaan sovitettuna. Silloin voisi syödä puolukoita, sienistä kaikenlaista jne.
Ei ollenkaan!!
Sato on juuri kypsynyt, korjattu ja säilötty. Syyskuun lopulla on markkinahenkeä ja toisaalta työnteon loppumisen juhla.
Nykyään avmamma vaan ostaa perunansa lidlestä ja vattunsa pakasteena.