Parhaat synttärit ikinä ja järjettömät lahjapyynnöt?
Siis ei hyvänen aika... Toiveina mm. uusi puhelin ja pyörä. Miten jotkut kehtaa? Luuleeko tosiaan joku että juuri hänen muksulleen joku käy kipaisemassa uuden pyörän?
Kommentit (235)
Ehkä noille pitäisikin antaa lahjat.
1. Lahja marttojen kotitalouskurssi, johon kuuluu ruuan laittamisen lisäksi talousneuvonta.
2. Lahja kori, jossa on kakkuvuoka ja tarvittavat aineet sen leipomiseen sekä laminoitu ohje.
Ehkä pääsisivät eteenpäin elämässä eikä tarttis lukea moisia ilmoituksia.
Ja lisää FBssä:
4-vuotiaalle halutaan huvipuistosynttärit, vanhemmat eivät voi järjestää koska elävät sossutuilla (+luottotiedot menneet) ja kaikki rahat menevät elämiseen ja AUTOMAKSUIHIN! Onko kallis autoharrastus välttämätön työttömälle perheelle? Lisäksi julkaisun kommenteissa kerrotaan, että PITÄÄ saada ainakin kakku kotiintoimitettuna sekä lahjoja.
10-vuotiaalle halutaan Megazonesynttärit, ilmoituksessa mainitaan että asiaa on lupailtu jo neljä vuotta ja nyt muiden on pakko ne kustantaa koska lupausta ei saa enää pettää! No mites jos kerjäämisen sijaan tuon neljän vuoden ajan olisi laitettu joka kuukausi muutama euro säästöön?
9- ja 11-vuotiaille vaaditaan elokuvateatterisynttäreitä kavereiden kanssa kaikkine herkkuineen, selityksenä että kotisynttärit eivät kelpaa koska "kaikki" lasten kaveritkin viettävät aina erikoissynttäreitä. Toihan on ihan perinteistä lasten selittelyä, outoa että aikuinenkin siihen lankeaa.
14-vuotiaan työtön lahjalistalla on liila Jopo ja lisäksi pitää saada vielä synttärijuhlat kavereiden kanssa Mäkissä tai leffassa. 5-vuotiaalle veljelle pyydetään teemajuhlia ja lisäksi vielä Linnanmäkipäivää.
Ei saisi lukea näitä kun verenpaine nousee :D
Mitä tehtiin ennen, kun poika halusi mopon? No, poika meni mahdollisuuksien mukaan kesätöihin ja säästi mopoon mahdollisimman paljon itse.
Mitä tehdään nyt, kun poika haluaa mopon? Kerjätään moporahat Parhaat synttärit ikinä -sivustolla.
...stana kun suututtaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilkkaa rahan kerjäämistä. Uusin on 15 vuotias poika, joka haluaa rahaa ja mopon! Äitinsä yksinhuoltaja, mut sit kuitenkin selittää ettei poika tule toimeen isäpuolensa jonkun ahmedin kanssa. Taitaa olla ihan pojan itsensä tekemä feikki.
Feikkikö sen takia, että isäpuolena on ulkomaalainen jonka kanssa ei tule toimeen? Ikävä kyllä todellisessa elämässä eivät kaikki ulkomaalaiset ole niitä ihania ja täydellisiä joten aivan hyvin voi olla isäpuolena Ahmed jonka kanssa ei tule toimeen. Onhan kyseessä toisen miehen lapsi joka monissa kulttuureissa on häpeä.
Miten toi kehtaa ruinata moporahoja tuolla sivustolla?!?!
No tuo "Valtteri 14 v. Pohjanmaa" on ihan varmasti joidenkin Ylilaudan jonnejen tekemä pila. Termi "ruoka-apustus" ainakin viittaa vahvasti Ylilaudan suuntaan. (siellä on noita apustaja-apustus -vitsejä viljelty jo hyvän aikaa).
Vierailija kirjoitti:
No tuo "Valtteri 14 v. Pohjanmaa" on ihan varmasti joidenkin Ylilaudan jonnejen tekemä pila. Termi "ruoka-apustus" ainakin viittaa vahvasti Ylilaudan suuntaan. (siellä on noita apustaja-apustus -vitsejä viljelty jo hyvän aikaa).
Äh, tarkoitin siis "raha-apustus" -termiä. Mutta yhtä kaikki, ylilaudalta haiskahtaa.
Ah, en nyt pääse yli tuosta kissalle takki kun palelee niin helposti :'D
Ensimmäinen ajatukseni oli tietenkin että miten aikuiset mammailijat kehtaavat naureskella köyhille lapsille, kamalaa, jne. jne. Sitten selasin noita sivuston synttärikandidaatteja ja pakko todeta että ei jumalauta. Ensimmäinen ajatus oli että lapset olisivat jotain syöpäpotilaita tms. tai yksinäisiä ja haettaisi kavereita synttäreille, mutta että 3-vuotiaita joille pitäisi lahjoittaa aikuisten pussilakanasettiä ja henkkamaukan lahjakorttia? Mopoa ja pleikkaria? Trampoliinia ja persialaiskissan takkia? Ja että aikuisella ei ole varaa kakkuun tai johonkin vihkoon? Siis mitä? Lasten synttäreihin saa lahjoineen ja tarjoiluineen uppoamaan kohtuullisellakin varustuksella vain kolmekymppiä.
Taitaa taas olla sitä ns. "suhteellista köyhyyttä". Eli puitteet on ok, rahaa on riittävästi, mutta koska ei ole yhtä varakasta elämää kuin hyvätuloisilla arjen luksuksineen, koetaan että ollaan köyhiä. Ja että heilläkin on oikeus viimesimpään älypuhelimen malliin, etelänmatkoihin, hoplop-synttäreihin ja vaikka mihin, ja muiden pitää tietty maksaa se lysti. Huhhuh. Sääliksi käy noita lapsia, vanhemmat kerjuulla pyytelemässä pyörää, trampoliinia ja puhelinta muksuilleen ja S-ryhmän lahjakorttia itselleen.
Tuolta facebookin Parhaat synttärit ikinä-sivustolta kun kattoo näitten ilmottajien profiileita, niin paljo näkyy ripsipidennyksiä, geelikynsiä, baarikuvia ja tatuointeja.
Itselle keskituloisenakin esim.tatuointi tai kynsien laitto on asia jota varten pitää SÄÄSTÄÄ niin miten voi olla että nämä "äidit" laittaa niin paljo rahaa itteensä mutta lapselle ei ees kakkua saada hommattua??
Oikeen pelottaa ku miettii että näissäkö nuorissa yh-mammoissa on tämän maan tulevaisuus....
Mä söisin itse vaikka 2 viikkoa puuroa, että saisin ihan itse järjestettyä ne synttärit lapselle. Kaikkea ei voi saada, mutta tähän tää on mennyt. Kavereiden mielestä ne perus kotisynttärit on ihan laimeet ja pahimmassa tapauksessa lasta kiusataan niistä. Isompaa, upeampaa ja kalliimpaa ja vieraatkin pitää lahjoa jälkikäteen, ihan hullua!
Vierailija kirjoitti:
Eemeli 3 vee toivoo:
Pussilakana setti (aikuisten koko)
S ryhmän lahjakortti
H&m lahjakorttiJoo o.
Noista voisi jo laittaa ylläpitoon viestiä, että onko nuo nyt parhaat synttärit lapselle vai vanhemmalle... Itselläni on poika ja voisin kuvitella ostavani hänelle 3vee synttäreille esim leikkiautoja, dubloja yms. Voisin kuvitella näkeväni aika pettyneen ilmeen jostain pussilakanasetistä tai vaatekaupan lahjakortista..
Tuolla fb-sivuilla on näkyvissä vielä vanhoja ilmoituksia. Eräskin pyytää 17 vuotta täyttävälle pojalleen +parille pojan kaverille junalippuja Oulun Superparkiin. Junalippujen lisäksi tietty sisäänpääsyliput+ruokailut Superparkissa. Joo-o. Ainiin, näiden lisäksi poika tarvitsisi myös polkupyörän (mutta sentään käytettyki käy!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, tosiaan tuo "rotukissalle takki, kun palelee niin helposti" ja "ulkotrampoliini on myyty, niin sisätrampoliini tarvittais". Mitä helv...?
No, senhän on joku laittanut selkeästi vitsinä :D Ei ole siis aito kerjäysilmoitus.
Sä oot laittanut ko. ilmoituksen? Ohis.
Kertoo aika paljon tuosta sivusta jos trollailuilmoituksetkin menee läpi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihan oikeesti itkettää katsoo tota touhua tuolla. Mun kaverilla oli anomus tuolla kerran ja luulen että aika monella noista hakijoista omaa vähän samanlaisen taustan kuin kaverini. Yhteisiä tekijöitä liian nuorena saatu lapsi huonoon parisuhteeseen (tai ei parisuhteeseen alunperinkään), huonot tai olemattomat pohjaopinnot, ei työpaikkaa/huono työpaikka paskalla palkalla, lapsen isää ei paljoo kiinnosta jne. Mahdollisesti pari lasta lisää, eri isälle, jonka kanssa myös menee lusikat jakoon.
Ekan kerran raskaaksi tullessa vanhemmat yritti selittää kuinka vaikeaa elämä tulee olemaan ja kaikki vain siksi ettei elämä ole tarpeeksi mallillaan vielä, että sen lapsen olisi hyvä syntyä siihen tilanteeseen. Teiniuhmalla kuitenkin päätetään pitää se lapsi ja lopputulema on tämä.
Sitten ei olla valmiita näkemään mitään sen suurempaa vaivaa sen lapsen vuoksi, vaikka facebookissa ja jokaisessa sopivassa tilanteessa hehkutetaan sitä miten ne lapset on äidille maailman tärkeimmät kullannuput.
Lapsi saa pettyä kun äiti synttäreiden korvilla ilmoittaa surullisella sääliäänellään miten äiti on niin pahoillaan, mutta nyt ei äidillä ole varaa niitä synttäreitä järjestää, mutta että keksitään sitten myöhemmin jotain kivaa yhteistä puuhaa, jookos? Lapsi siinä nyökkää ja esittää että kaikki on ihan fine, vaikka vähän kirpaseekin.
Tätä jatkuu ja lapsi oppii itse vanhempana jo vähän häpeämään äitiään, jota kyllä rakastaa, mutta inhoaa sitä tapaa jolla äiti kertoo rahavaikeuksistaan kelle vaan joka suostuu kuunteleen. Itse vaan hän ei aktiivisesti jaksa eikä viitsi tehdä asian eteen mitään.
Mistä tämän tiedän? Olin itse se lapsi, ja katkaisin kierteen kohdallani.
Mutta näitä on paljon ja siksi ketuttaa kattoo nyt 19 vuotiaana paria kaveriaan jotka tohon ryhtyy nyt, vaikka voisivat valita myös toisin.
Tiedän että kärjistin aika reilusti, mutta saitte varmaan käsityksen miltä toi niistä lapsista tuntuu, ainakin osasta. Toinen puolisko kasvaa sitten just tämmösiks kun nää muutama kaverini, jatkaa sitä kotoa opittua nillittämisen ja yhteiskunnalta vaatimisen kaavaa jonka se äiti opetti. Kaikkee pitäis saada, mutta mitään ei haluta antaa. Ja jos maailmankuva on se että normaalit keskituloset ihmiset joilla on omistusasunto ja 10 -vuotta vanha mersu pihassa on kermaperseitä, niin ei hyvä heilu.
Sori vuodatus, jatkakaa.Eipä silti yleistetä, ei ole ikä se ratkaiseva tekijä. Minulla oli 2 lasta 19 vuotiaana (ei ole suositus lasten tekoon nuorena), mutta heillä oli iästäni huolimatta hienot syntymäpäivät, joka kesä huvipuistossa, laivamatkoja, rantalomia jne.
Oliko sulla siis nuo samat lähtökohdat joihin tuossa viitattiin? Tuskin jos sinulla oli varaa kustantaa lapsilles matkusteluja, hienoja synttäreitä jne. Lasten isäkin oli ilmeisesti kuvioissa? Ei mielestäni tuossa nyt viitattu siihen mitenkään että kaikki teiniäidit on paskoja, vaan nimenomaan siihen että hankkii lapsia vaikkei ole mitään edellytyksiä elättää heitä, isä ei ole kuvioissa, ei tukiverkkoja ja niin edelleen. Oli muuten hyvin kirjoitettu teksti, oma lapsuuteni oli äitini kanssa hyvin samanlainen, onneksi asuin isovanhemmillani suurimman osan aikaa..
Mutta siis olen samaa mieltä siitä, ettei tuon sivuston tarkoitus oikein toteudu nykyisellään.. Säälin todella noita lapsia, ja toivon ettei se arki ole noin kamalaa kuin mihin noissa viesteissä viitataan. Onko olemassa mitään muuta sivustoa jossa voisi tukea vähävaraisia perheitä niin että raha menisi oikeaan osoitteeseen?
Ei minunkaan lähtökohtani äitiyteen kovin hyvät olleet. Ei huonot vanhemmat mutta huono ilmapiiri kotona oli. Lasten isästä ei paljon iloa ollut ja moni asia oli omassa elämässä aiemmin mennyt pieleen.
Ulkomaanmatkat tulivat vasta kun olin opiskellut ja saanut työpaikan. Syntymäpäiviin, huvipuistomatkoihin, lahjoihin yms riitti rahat silloinkin kun olin vielä tukien varassa. Olin ja olen sitä mieltä että ne lapsille kuuluvat.
http://www.parhaatsynttaritikina.fi/valtteri-14v
Lievästi kerjäämistä lapsen kustannuksella. Onko tuo lapsen isä siis kuollut vai elossa vai täh?
Nauroin ääneen Valtterin 14-v ilmoitukselle. Tämän on pakko olla kieli poskella tehty feikki :D
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma mennyt mullilleen kun kerjätään vaikka mitä. Sänkyä, puhelimia ja pyöriä ym. Miten on mahdollista että ei yksiä synttäreitä saa järjestettyä ??
Pullakahvit sukulaisille ja kevereille ei mahdottomia maksa mutta kovat on vaatimukset näillä nykyajan vanhemmilla !!!
Hävetkää !!!!
Onko se jotenkin sinulta pois, jos vähävaraiset pyytävät apua. On se köyhän lapsellakin halu pyöräillä ja soitella - ikään kuin köyhällä ei voisi olla unelmia. Vi**u mikä kuiva vanhapiika.
Ja ei, en ole itse ollut pyytämässä lahjoja.
Häpeä itse!
Vierailija kirjoitti:
Nauroin ääneen Valtterin 14-v ilmoitukselle. Tämän on pakko olla kieli poskella tehty feikki :D
Suhteellinen kypsää toimintaa sinulta 😕
Hei apua, luin hetken tota FB-sivua ja siellä joltain synttärienkinuajalta kommentti:
"X ja äiti kiittää onnitteluista. Ja niitä kahta joilta tuli/tulossa lahjat. Parempi sekin kuin ei mitään"
Kehtaa olla vielä kiittämätön.