Miksi Suomessa 40- vuotias nähdään liian vanhana niin moneen asiaan?
Johtuukohan kulttuurissa jostain asiasta? Ihmettelen kun tuo asia pomppaa niin monessa esiin.
Esimerkki 1: Naista joka saa lapsen 40- vuotiaana sanotaan mummoäidiksi,ajatellaan että lapset täytyy tehdä viimeistään 35 vuotiaana. Itse asuin vuosia keski- ja etelä- Euroopassa ja siellä ihan tavallista, että 40 vuotiaana saadaan lapsi/lapsia. Kukaan ystävistäni ei ollut perheellinen 35 vuotiaana siellä, ihmiset tekivät töitä, matkustelivat ja kävivät ulkona. Olin ihan ulkona noista perhekuvoista, kunnes tulin Suomeen takaisin ja sain oman lapsen. Ja kyllä, suurin osa äideistä 30- vuotta juuri täyttäneitä tai vähän yli, 40- vuotiaita ei paljon näy. Entisissä asuinmaassani olisi ollut erikoista saada lapsi sen ikäisenä, vaikka ihmiset kävivät töissä ja asuivat pariskuntina, ihan naimisissa asti.En edes ollut kuullut käsitteestä "mummoäidit" aikaisemmin.
Pelkkä biologia ei voi selittää asiaa, vai onko niin että suomalaiset naiset vanhenenvat nopeammin kuin esim. etelä-eurooppalaiset naiset? Onko se joku suurperhetoive, vai mikä?
Esimerkki 2. Suomessa ajatellaan että 40- vuotiaat ovat ikäloppuja töihin. Ovat harmaita ja vanhoja. Täällä täytyy näyttääkin "vanhalta" sen ikäisenä, nuorekkaita vaatteita ei sovi käyttää. Ei täydy mennä kuin Tukholmaan, jossa huomaa että jopa 60 v naiset pukeutuvat nuorekkaasti, muotivermeisiin, on pitkiä hiuksia ja meikkiä. Sama työelämässä ja muutenkin elämässä, 40- vuotiaita pidetään monissa maissa elämänsä vedossa olevina, käydään yökerhoissa, leffassa jne.. Suomessa eletään nuorempina jo vanhojen ihmisten elämää.
Näitä asioita olen usein ihmetellyt itsekseni, tuntuu että kun palasin Suomeen takaisin minulle tuli +20 vuotta lisää ikää, siis yhteiskunnan silmissä.
Kommentit (44)
Miten niin Suomessa? Aivan normaalia on useimmissa maissa ulkomailla, että valmistutaan opinnoista vähän parinkympin yläpuolella olevassa iässä. Kyllä esimerkiksi USA:ssa ja muutamissa Euroopan maissakin valmistutaan yliopistosta jo siinä 22 vuoden iässä ja sen jälkeen on jo enemmän vakiintumisen ja perheen perustamisen vuoro. Kummaksuen voidaan katsoa esimerkiksi 25+ iässä olevaa, joka ei ole vielä vakiintunut tai kunnolla työelämässä.
Kyllä se on ennemmin täällä Suomessa se meno sellaista, että teini-iän tai nuoruuden hyväksytään jatkuvan jopa kolmikymppisiksi asti tai jopa sen yli. Täällä voi opintojaan ja nuoruuttaan venyttää 30+ ikään asti ja vasta sitten siirrytään vakituisempaan työelämään ja vakiinnutaan muutenkin enemmän, perheen perustamista varten jne. Eipä ole mikään ihmekään, että Suomella nykyään menee asiat monella alueella päin prinkkalaa, kun aikuisiän lapsuuden sallitaan jatkuvan kolmosella tai nelosella alkavaan ikään asti.
Apua! Onko näin?? :D Täytän kohta 40 ja tunnen itseni vanhaksi vain näyttämään teiniltä ja _omalla kohdallani_ tekemään enää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Itse asuin Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa, ja huomasin kyllä tuon aika selkeästi. Asuin kyllä isoissa kaupungeissa, voi olla että maaseudulla on eri tilanne. Selkeästi vieläkin 40 vuotiaana tutut ja ystävät viettävät ihan erilaista elämää kuin täällä Suomessa 40 vuotiaat viettävät noin keskimäärin, puhun Helsingistä :) Vaikka olisi lapsiakin, on ihan yleistä että ilman huonoa omaatuntoa heitä hoitavat isovanhemmat tai lastenhoitaja/kotiapulainen kun vanhemmat menevät vaikka ravintolaan syömään ja sen jälkeen drinkeille. Kyllä Helsingissäkin niin tehdään, mutta noin niinkuin keskimäärin täällä vietetään aika erilaista elämää 40- vuotiaana ja ollaan ihan eri tyylisiä kuin monessa muussa Euroopan maassa.
T: Ap
Kyllä ne lapset keskimäärin saman aikaan tai aikaisemmin kuin Suomessa saadaan. Aloituksessa sanoit että n 30 on siellä aikainen ikä... Tuskinpa
Nyt siis hehkutatkin, että elämäntapa on toinen ja lastenhoitajat hoitaa lapset, kun vanhemmat käy ulkona ym. Voin kertoa ranskalaisen perheen Italiassa syntyneestä lapsesta. Syöttöpuunnitukset ym täällä 70-luvulla käytössä olleet menetelmät edelleen käytössä. Täällä ei myöskään ole monilla kotiapulaisia. Miksiköhän? Ja ihan Ruotsin kuninkaallisten tavoin moni Haluaa itse hoitaa lapsiaan.
Maailma on eri. Mutta itselleni yli 40 v äiti on ok. Itse olin yli 30. Suomessa ensisynnytyäjien keski-ikä on vajaa28. Kaikkien synnyttäjien paljon enemmän.
Ikärasismi on kyllä kurjaa, mutta veikkaan sitä olevan muuallakin. Uskon yhden syyn ulkonäköön olevan myös se, että täällä se ei vain ole monella prioriteettilistassa niin korkealla. Syynä voi olla osin kylmät kelitkin ja käytännöllisyys. Ei löydy hienoja goretex-kenkiäkään lapsilta juuri muissa maissa. Mutta onhan tämä käytännöllisyys ja säänkestävyys vähän ankeaa. Ja pitkät työpäivät vie mehut.