Tippaatko tarjoilijaa?
Jos tippaat, niin kuinka paljon? Ruoan vai palvelun vuoksi?
Jätätkö tippiä aina, vai vain erittäin hyvän illan jälkeen?
Kommentit (52)
Vitosen pistän, jos ollaan koko perheellä syömässä jossain peruspaikassa ja olen erityisen tyytyväinen palveluun. Paremmassa paikassa pistin kympin samoin perustein.
Ainoastaan sellaisissa maissa, joissa tippaamiseen on niin isot paineet, etta koen sen pakoksi. Suomessa en tietenkaan tippaa koskaan. Ihan paska tapa, joka saisi kuolla pois maailmasta. Jenkkituristit tapaa valitettavasti matkoillaan levittavat maihin, joissa se ei ole osa kulttuuria.
Perheen kanssa syömässä ollessa jätän yleensä kolikot.n. 4-6 e.
Riippuu tarjoilijasta ja siitä, millaista palvelua häneltä saa. Ensinnäkin tarjoilijan pitää ymmärtää olevansa asiakaspalvelija ja käyttäydyttävä sen mukaan eli teiteltävä asiakasta ja oltava muutoinkin kohtelias ja kunnoittava. Samoin ruoan on tultava juuri sen kypsyisenä kuin on tilattu. Jos tilaan raaka+-pihin silloin tilaan sen kypsyisen ja se on eri asia kuin raaka tai medium-. Mikäli tarjoilija on asiansa osaava ja siisti ja huoliteltu jätän tippiä jopa 20 %:a laskun loppusummasta ja tämä kaikkialla maailmasa, ei ole väliä, missä maassa ollaan.
Maassa maan tavalla. Eli Suomessa mm.en. Maissa joissa kuuluu tipata niin tippaan normien mukaan ja jos on ollu megahyvä palvelu ni sit vähän enemmän. Oon myös ulkomailla törkeesti jättäny tippaamatta kokonaan ku kaikki siellä meni päin hanuria ja henkilökunta (+etenki omistaja) oli tosi töykeitä. Vielä lähtiessäni revin heidän laskun mukana tuoman käyntikorttinsa pöydälle. Oli varmaan tosi loukkaava teko siel mut saipahan palkkansa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tarjoilijasta ja siitä, millaista palvelua häneltä saa. Ensinnäkin tarjoilijan pitää ymmärtää olevansa asiakaspalvelija ja käyttäydyttävä sen mukaan eli teiteltävä asiakasta ja oltava muutoinkin kohtelias ja kunnoittava. Samoin ruoan on tultava juuri sen kypsyisenä kuin on tilattu. Jos tilaan raaka+-pihin silloin tilaan sen kypsyisen ja se on eri asia kuin raaka tai medium-. Mikäli tarjoilija on asiansa osaava ja siisti ja huoliteltu jätän tippiä jopa 20 %:a laskun loppusummasta ja tämä kaikkialla maailmasa, ei ole väliä, missä maassa ollaan.
Meinaatko että tarjoilija paistaa sen sun pihvis?
Tippaan Suomessa 7-10% laskun (ravintola) laskun loppusummasta. Baarissa pyöristän ylöspäin, pokelle annan ehkä vitosen.
Muualla, kun Suomessa, tippaan ravintolassa, autonkuljettajalle ja hotellin pikkololle sekä sellaisille henkilöille, joilta olen saanut henkilökohtaista palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta tarjoilijan ammattitaitoa ja -ylpeyttä on se, ettei kanna pöytään sitä, mitä asiakas ei ole tilannut. Olen tilannut pihvin tietyllä kypsyysasteella ja vain ja ainoastaan sillä. Jos se tuodaan jollain muulla kypsyysasteella, on kyseessä eri tuote eli asia, jota ne ole tilannut.
En tippaa Suomessa. Miks tippaatte? ne saa tessin mukaista palkkaa, eikä tartte verovapauksia tippien muodossa. Miks tarjoilijat eroais vaikkapa kaupankassasta? Tippaatteko kassojakin? Vaatekaupan myyjiä? Ym.
Suomessa tippaan tooooosi harvoin, oikeastaan pitää olla ihan nappi ilta kaikin puolin, todella hyvä ruoka ja palvelu ja jotain erikoista ekstraa.
Ulkomailla kyllä jos kuuluu maan tapoihin. Silloin yleensä vielä enemmän jos tarjoilijat saa siitä tipistä palkkansa ja on hyvä palvelu ja ruoka, he ovat silloin ansainneet sen työllään. Jos on huono palvelu niin jätän sen verran vähän että kyllä huomaavat. Pari kertaa jättänyt kokonaan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Maassa maan tavalla. Eli Suomessa mm.en. Maissa joissa kuuluu tipata niin tippaan normien mukaan ja jos on ollu megahyvä palvelu ni sit vähän enemmän. Oon myös ulkomailla törkeesti jättäny tippaamatta kokonaan ku kaikki siellä meni päin hanuria ja henkilökunta (+etenki omistaja) oli tosi töykeitä. Vielä lähtiessäni revin heidän laskun mukana tuoman käyntikorttinsa pöydälle. Oli varmaan tosi loukkaava teko siel mut saipahan palkkansa.
Uteliaisuus heräsi, mitä tapahtui ja missä maassa?
Vierailija kirjoitti:
Arvaan: Olet perinyt omaisuutesi? Olet suomenruotsalaista sukua? Meniko molemmat oikein vai vain toinen?
En tippaa. Yleensä vaan panen niitä. T. Jännämies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta tarjoilijan ammattitaitoa ja -ylpeyttä on se, ettei kanna pöytään sitä, mitä asiakas ei ole tilannut. Olen tilannut pihvin tietyllä kypsyysasteella ja vain ja ainoastaan sillä. Jos se tuodaan jollain muulla kypsyysasteella, on kyseessä eri tuote eli asia, jota ne ole tilannut.
Joo, meillä kaikilla tarjoilijoilla on röntgenkatse, ja tuomme teille pösilöille ihan tahallaan väärin paistettuja pihvejä ; )
Mies (jenkki) tippaa aina. Jotenkin ahdistaa, koska nyt koen velvollisuudeksi tipata itsekin, kun käyn esim. siskoni kanssa ko. ravintoloissa. Palvelu on kieltämättä huomattavasti parempaa kun tietävät asiakkaan tippaavan hyvin. Aluksi rehellisesti luulin niiden tarjoilijatyttöjen olevan niin älyttömän mielinkielin puhtaasti miehen ulkonäön vuoksi, mutta sitten tajusin miehen jättävän aina ison tipin :D
Tippaan USAssa jos palvelu ei ole ollut aivan luokattoman töykeää, Suomessa siellä, missä olen ollut miehen kanssa. Ärsyttävä ja inhottava tapa, olen hyvin perisuomalainen siinä suhteessa, että miksei asiat voi olla läpinäkyviä? Hinta on se, mitä listassa lukee.
Ruokaravintoloissa jätän, yleensä hyvän palvelun vuoksi. Ruuasta erityiskiitos kokille. Yleensä vielä palaan kehumaan ravintolan sivuille, FB yms.
Jos pubissa olen, niin se riippuu maksanko käteisellä tai millaista käteistä on. Mä en hiluista tykkää, että jos juoma on 7-8 euroa, niin se on tasan kybä. Samoin kaksi vastaavaa juomaa tasan kaksikybää jne. Sitten tuleekin tenkkapoo, että mistäs ovimikolle fyffeä... no, onhan mulla vielä kymppi.
HEL-NYC kirjoitti:
Mies (jenkki) tippaa aina. Jotenkin ahdistaa, koska nyt koen velvollisuudeksi tipata itsekin, kun käyn esim. siskoni kanssa ko. ravintoloissa. Palvelu on kieltämättä huomattavasti parempaa kun tietävät asiakkaan tippaavan hyvin. Aluksi rehellisesti luulin niiden tarjoilijatyttöjen olevan niin älyttömän mielinkielin puhtaasti miehen ulkonäön vuoksi, mutta sitten tajusin miehen jättävän aina ison tipin :D
Tippaan USAssa jos palvelu ei ole ollut aivan luokattoman töykeää, Suomessa siellä, missä olen ollut miehen kanssa. Ärsyttävä ja inhottava tapa, olen hyvin perisuomalainen siinä suhteessa, että miksei asiat voi olla läpinäkyviä? Hinta on se, mitä listassa lukee.
Paljos se jenkkien tippiprossa olikaan ja suomalaisista hinnoista? Jos meillä päin pyörähdätte, niin saattaa tulla takapuolen pyyhkijäkin veskiin mukana. ;)
mussukka kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Paljos se jenkkien tippiprossa olikaan ja suomalaisista hinnoista? Jos meillä päin pyörähdätte, niin saattaa tulla takapuolen pyyhkijäkin veskiin mukana. ;)
Kunnon illallisesta 15% ja pyöristetään ylöspäin. Halvasta lounaasta tms. yleensä 20%.
Takapuolen pyyhkijä voisi olla jännä kokemus :D
Jos tarjoilija saa palkkaa- kuten Suomessa on yleensä tapana- ei tippailu ole ollenkaan välttämätöntä.
Asia erikseen sitten jos tipit on se mistä tarjoilijan tulo ensisijaisesti koostuu. Ja mitä parempi palvelu sitä parempi tippi.