Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko tosiaan niin, että suhteilla saadaan valtaosa töistä?

Vierailija
22.03.2016 |

Esim. Vakinaistamiset. Onko joku antanu pillluakin saadakseen paremmin töitä?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta. Massatöihin (kaupankassa) ei tarvita suhteita, ja asiantuntijatöissä tarvitaan osaamista. Kovin suurta suhteiden käyttö työnsaamisessa ei vaan voi olla.

Vierailija
2/32 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ainakin olen saanut suurimman osan töistäni suhteilla, kuten useimmat muutkin. Ei se tarkoita sitä, että on toimitusjohtajan siskontyttö tai jotain, vaan sitä että tietää ihmisiä, jotka tietävät ihmisiä. Koskaan ei tiedä, tarvitseeko joku äkkiä jonkun, jolla on juuri sinun kokemuksesi.

Jos on työtön, kannattaa kertoa kaikille etsivänsä töitä ja mainita myös omat erikoisosaamisensa. Ei koskaan tiedä, mistä seuraava työpaikka löytyy! Ihmisille puhuminen on paras tapa kuulla vinkkejä työpaikoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, mutta ei se tarkoita p***un antamista tai epäpäteviä siskontyttöjå tai tärkeiden ihmisten lapsia, vaan sitä, joku sun entinen työ-tai opiskelukaveri tai samassa projektisssa töissä ollut tuntee sut ja sun työtyylin ja uskaltaa sanoa, että vaikka ei voi vannoa, että olisit absoluuttisesti kaikkein paras, olet kuitenkin ainakin varma työntekijä ja saat homman hoidettua etkä katoa heti viikkojen saikulle.

Se tarkittaa sitä, että jos olet yleisesti ottaen fiksu, luotettava, vastuuntuntoinn ja aloitekykyinen, olet varmasti törmännyt matkanvarrella ihmisiin, jotka tietävät sen ja ovat valmiita auttamaan sekä sinua että jotakuta yrittäjäkaveriaan saattamalla teidät yhteen. ihmiset, jotka ei tajua tätä, lusmuaa "koska ei viitsi nähdä turhaa vaivaa". Sitten ei ole suosittelijaa, koska kukaan ei tiedä sun olevan sen arvoinen.

Vierailija
4/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu varmaan paikasta. Omassa työpaikassani on vuoden aikana otettu toistakymmentä uutta ihmistä töihin, eikä yksikään näistä paikoista ole ollut julkisessa haussa. Kaikki ovat tulleet suhteilla. 

Vierailija
5/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden työttömänä ollut kieltenopettaja. Hain kymmeniä virkoja, ei edes haastattelukutsua. Opiskelukaveri pyysi minua sijaisekseen ja sitä kautta sain vähitellen omiakin kursseja, nyt saan jo hyvää palkkaa. Virkaa tosin ei ole vieläkään.

Vierailija
6/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ollut käytäntö jo vuosia. Usein työpaikkaan on jo valittu joku, mutta byrokratia vaatii, että pitää laittaa hakuilmoitus mediaan.

Vierailija
7/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin it-alalla se on noin. Työttömiä on nykyään paljon ja ne, jotka ovat töissä, painavat hulluna. Mutta et edes haastatteluun pääse, jos et tunne "ketään". Osa työttömistä on sellaisia, ettei niitä mihinkään hommaan voi laittaa. Siksi koeaika on 4 kuukautta.

Vierailija
8/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ne syyllistää työtöntä että ei ole lähetetty riittävästi hakemuksia ja karenssit paukkuu jos ei lähetä täysin turhaa hakemusta johonkin avoimeen paikkaan.

Käytännössä jokainen pidempään työttömänä ollut on tuon nähnyt jo kauan ennen kuin se virallisesti huomattiin tutkimuksella. 

Vierailija
9/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla töihin palkkaavat eivät useastikkaan itse ole vastuussa yrityksen tai organisaation tuottavuudesta. Julkisiin virkoihin palkataan ihmisiä suhteilla, koska tuottavuus on vian sivuseikka.

Itse useista henkilöitä palkanneena ja työllistävänä en palkkaa työntekijöitä suhteilla. Periaatteenani on "älä palkkaa kaveria". Onhan se hauskaa jos kaveri on samassa työpaikassa, mutta asian kääntöpuolella on niin paljon huonoja asioita joita jokainen voi itsekseen miettiä.

Vierailija
10/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteilla töihin palkkaavat eivät useastikkaan itse ole vastuussa yrityksen tai organisaation tuottavuudesta. Julkisiin virkoihin palkataan ihmisiä suhteilla, koska tuottavuus on vian sivuseikka.

Itse useista henkilöitä palkanneena ja työllistävänä en palkkaa työntekijöitä suhteilla. Periaatteenani on "älä palkkaa kaveria". Onhan se hauskaa jos kaveri on samassa työpaikassa, mutta asian kääntöpuolella on niin paljon huonoja asioita joita jokainen voi itsekseen miettiä.

Itse asiassa ne juuri on vastuussa tuottavuudesta. Siksi ne ei ota riskejä säkissä olevien sikojen kanssa, vaan haluavat nimenomaan jonkun, joka tiedetään pystyväksi.

Enkä muuten haluaisikaan olla sun "kaveri" tai työntekijä, kun oot noin epälojaali - toisaalta se voikin kertoa, miksi sulla on niin huonoja työntekijöitä, että et niitä uudelleen palkkaa tai suosittele.

Vierailija
11/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ne juuri on vastuussa tuottavuudesta. Siksi ne ei ota riskejä säkissä olevien sikojen kanssa, vaan haluavat nimenomaan jonkun, joka tiedetään pystyväksi.

Enkä muuten haluaisikaan olla sun "kaveri" tai työntekijä, kun oot noin epälojaali - toisaalta se voikin kertoa, miksi sulla on niin huonoja työntekijöitä, että et niitä uudelleen palkkaa tai suosittele.

Suhteilla jaellaan monenlaisia paikkoja. Joskus ne on näitä sukulaisia ja kavereita jotka ehkä parhaimmillaan on keskivertoja, välillä pahasti alisuoriutujia kun ikinä ei tarvitse yrittää parastaan ja aina sukulaiset auttaa eteenpäin jos itse ei pääse/viitsi. Joskus taas hyväksi havaittuja duunareita.

Vierailija
12/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse olen saanut ison osan työpaikoistani ihan omalla osaamisellani enkä suhteilla, vaikka niitäkin paikkoja on toki osunut kohdalle, joissa olen ollut tuttu ennestään. 

Kunnallisella puolella töissä olleena pakko kommentoida vielä tuohon "julkiseen pakkohakuun". Ei se ihan aina mene niin kuin ihmiset luulee. Itsekin olen saanut paikan ilman julkista hakua, koska olen tuttu (en tosin vakituista) ja yksi tuli ihan vakipaikkaan toisesta kaupungista ilman julkista hakua. Toisaalta taas tiedän useita sellaisia, joissa on otettu muualta ihan tuntematon hakija, vaikka talon sisältä on ollut hakijoita tai muita ennestään tuttuja. 

Vierailija
13/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja ei.

Ihmettelisin kyllä suuresti työpaikkaa ja "pomoa" joka palkaa pillun antamisen eikä pätevyyden perusteella.

Vierailija
14/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle eräs konttorin mies ehdotti, että jos haluaisin olla hänen "sihteerinsä"....

Olin niin kuin en olisi edes tajunnut, mitä hän sanoi

Vierailija
15/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin valitettavasti on. Itse olen saanut molemmat työpaikkani ilman mitään suhteita 100-150 hakijan joukosta ja tästä saan nykypäivänä olla todella ylpeä!! :)

Vierailija
16/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne suhteet auttaa hitosti ja onhan se luontevaa että jos joku luotettava ihminen suosittelee toista töihin, niin riskit ongelmatapauksen palkkaamisesta pienenee oleellisesti.

Vierailija
17/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten ne syyllistää työtöntä että ei ole lähetetty riittävästi hakemuksia ja karenssit paukkuu jos ei lähetä täysin turhaa hakemusta johonkin avoimeen paikkaan.

Käytännössä jokainen pidempään työttömänä ollut on tuon nähnyt jo kauan ennen kuin se virallisesti huomattiin tutkimuksella. 

Olen ollut työttömänä vuodesta 2009. En todellakaan huomaa tuollaista, ja olen satavarma, että noin ei ole. Osa töistä saadaan suhteilla, mutta suurinta osaa ei.

Vierailija
18/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään harvoin otetaan ihan tuntematonta töihin, kyllä se tieto luotettavuudesta ja osaamisesta kaivetaan joltain esille, facen kaverilistoja katsellaan.

Vierailija
19/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteilla ne työpaikat saadaan, eikä suinkaan työkkärin työpaikkailmoituksiin vastaamalla (joiden kohdalla yhdestä paikasta yleensä kilpailee 100-1000 hakijaa, eli muille kuin valioyksilöille kilpailuasetelma on toivoton). Tosin suhteita on muunkinlaisia  kuin kaveri- ja sukulaisuussuhteita.

Vierailija
20/32 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan julkaistiin joku tutkimus että alle 10% työllistyy työkkärin kautta. Koko roskan voisi ihan hyvin lakkauttaa ja käyttää siihen kuluvat rahat työttömien työllistämiseen mutta totta kai nuo kusipäät puolustavat omaa byrokratialaitostaan ettei suojatyöpaikka mene alta.