Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä rahoittaisit akuutin rempan? Säästöistä vai lainaa?

Vierailija
22.03.2016 |

Tilanne on se, että iski akuutti vesivahinko, jota vakuutus ei korvaa. Kustannusarvio on ehkä n. 5000 euroa. Miten rahottaisit rempan tilanteessani:
Rahaa tilillä 3000 eur (hätätilanteita varten, jos auto hajoaa tms, en haluaisi itseäni rahattomaksi vetää)
Käteistä kotona 1600
"ylimääräistä" rahaa tulossa kesällä n. 1500eur plus lomarahat n. 1000 eur.

Ottaisitko lainaa vai yrittäisitkö selvitä säästöillä ja toivoisit että toista katastrofia ei tulisi heti perään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutti remppa kannattaisi tehdä vaikka halpakorkoisella velalla mutta jos et tosiaankaan tarvitse muuhun, niin käyttäisin säästöjäkin, mutta en kaikkia.

Vierailija
2/12 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran kun on päässyt siihen tilanteeseen taloudellisesti että vois hetken hengähtää niin eikös tuu jotain tämmöstä :(. Kai se on otettava vähän lainaa varmuuden vuoksi. En tykkää :(

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen kerran kun on päässyt siihen tilanteeseen taloudellisesti että vois hetken hengähtää niin eikös tuu jotain tämmöstä :(. Kai se on otettava vähän lainaa varmuuden vuoksi. En tykkää :(

-ap

Suosittelen kutenkin säästämistä, jos tuo remppa ei ole aivan pakollinen. 

Vierailija
4/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin s-pankista vakuudettoman lainan. Jos akuutti remppa iskee niin pakkohan se on hoitaa. Kosko taisi olla jotain 6% luokkaa.

Vierailija
5/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi haluat maksaa korot ja muut lainakulut jo on varaa ilman lainaa?

Vierailija
6/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on se, että iski akuutti vesivahinko, jota vakuutus ei korvaa. Kustannusarvio on ehkä n. 5000 euroa. Miten rahottaisit rempan tilanteessani:

Rahaa tilillä 3000 eur (hätätilanteita varten, jos auto hajoaa tms, en haluaisi itseäni rahattomaksi vetää)

Käteistä kotona 1600

"ylimääräistä" rahaa tulossa kesällä n. 1500eur plus lomarahat n. 1000 eur.

Ottaisitko lainaa vai yrittäisitkö selvitä säästöillä ja toivoisit että toista katastrofia ei tulisi heti perään?

Tuossa tilanteessa minä a) laskisin reontin hinnaksi 6000 euroa (jos joku ammattilainen on ilmoittanut arvioksi tuon 5000) ja b) ottaisin remontin hinnasta puolet lainaa ja puolet säästöistä.

Remonttilainan saa yleensä asuntolainaan lisäksi samalla korolla ja hyvin edullisella korolla. Ei tarvi maksaa kuutta prosenttia, minä en maksanut kuin 1,6% (plus 6kk euribor, nykyään 0%) Otin 15000e lainan viime kesänä ja oon jo maksanut pois.

Vierailija
7/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa säästöistä, osa lainalla. Kaikkia säästöjä en uskaltais käyttää ja noilla kesän rahoilla voi harkita tekevänsä isomman lyhennyksen.

Vierailija
8/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi haluat maksaa korot ja muut lainakulut jo on varaa ilman lainaa?

Siksi että remonttiin saa asuntolainaa. Voi olla seuraavan paniikin iskiessä hankalampi saada lainaa tai joutuu ottamaan kalliimpaa kulutusluottoa.... tai rahantarve seuraavassa paniikissa on kiireellisempi eikä ehdi kilpailuttaa lainoja.

Jättäisin pari tonnia sukan varteen ja ottaisin lainaa sen verran kuin pakko on.

Vierailija
9/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin varmaan 3000€ lainaa ja loput säästöillä. Tai pyytäisin vanhemmilta lainaan. Ja tekisin itse niin paljon kuin mahdollista (purkuhommia jne.).

10/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisin varmaan 3000€ lainaa ja loput säästöillä. Tai pyytäisin vanhemmilta lainaan. Ja tekisin itse niin paljon kuin mahdollista (purkuhommia jne.).

Niitä purkuhommia ei niin vain voi itse tehdä, jos asunto on sen ikäinen että asbestikartoitus on pakollinen.

Akuuttiin remppaan saisin asuntolainaan liitetyn lisälainan (matala korko). Tuli asia puheeksi mutkien kautta, kun kävin pankissa muiden asioiden takia. Itselläni tosin on säästöjä ja osakkeita sen verran, että saisin niillä kuitattua isommankin rempan.

Vierailija
11/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaako ketään että onko asbestikartoitus tehty? Eli seurataanko asiaa jotenkin ja jos jää kiinni sen tekemättömyydestä, mikä on rangaistus?

Itse luultavasti AP:n tilanteessa käyttäisin niin paljon omaa rahaa kuin uskaltaisin (jättäisin säästöön ehkä 500-1000e) ja loput lainaisin vanhemmiltani. Pankkilainaa en viitsisi ottaa.

Vierailija
12/12 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

asbestoosi kirjoitti:

Kiinnostaako ketään että onko asbestikartoitus tehty? Eli seurataanko asiaa jotenkin ja jos jää kiinni sen tekemättömyydestä, mikä on rangaistus

Tämä kiinnostaa minuakin. En todellakaan maksaisi mustään kartoituksesta esim. okt:n kylpyhuoneremontin yhteydessä. Itse asiassa en kertoisi koko remontista kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän