Nyt en enää ihmettele, miksi ihmiset pitävät kaupan kassan työtä yksinkertaisena idioottihommana
Vaihdoin pienestä kaupasta keskisuureen markettiin töihin. Nyt olen päivät pitkät pelkästään kassalla ja piippailen tuotteita. Tylsää! Pienessä kaupassa hyllytin, olin kassalla, vein eteenpäin asiakkaiden toiveita, tutkin, onko jotain hyllyssä tai saako valikoimaan, hoidin pulloautomaattia, myin veikkausta, tilailin ja saldotin tavaraa, paistoin paistotuotteita, siivosin. Nyt en tee enää mitään, missä tarvitsisi ajatella mitään. Vaikka pienessä kaupassa multitasking oli se juttu ja välillä työ stressaavaakin, pelkkä kassa on ihan kamalaa. Suuressa marketissa on sitten omat ihmiset hyllytystä varten. Eli jos odotan tuolla 10-20 vuotta niin ehkä pääsen minäkin hyllyttämään sitten kun joku noista vanhemmista työntekijöistä jää eläkkeelle. Ja kunnon hierarkia, mitään et voi tehdä ilman, että vastuuhenkilö sen ensin hyväksyy.
Kommentit (74)
Tuo marketin kassan työhän on sellaista, jota ihmisen ei pitäisi joutua tekemään ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaihdoit?
Minulle ehdotettiin sitä ketjun puolesta ja sijainti oli parempi itselleni. En kuitenkaan tiennyt kuinka iso kauppa on kyseessä, ennen kuin aloitin siellä. ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo marketin kassan työhän on sellaista, jota ihmisen ei pitäisi joutua tekemään ollenkaan.
Totta kai hyväksyn sen, että kassatyö kuuluu kaupan työhön, ja välillä se on jopa ihan mukavaakin, mutta se, että teet pelkästään sitä 8 tuntia päivässä ei kyllä ole ihmisen hommaa.:) ap
Vierailija kirjoitti:
Joo tuskinpa siihen kovin montaa vuotta menee kun tulee noi automaattikassat. Sit ei tarvi pitkästyä hihnan takana.
Muutenkin pikku kaupoissa on yleensä parempi palvelu ja myyjät, asiakkaat tuntee toisensa. Sentakia mäkin käyn lähikaupassa vaikka on pikkuisen kalliimpi, koska parempi palvelu.
-Arska
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai hyväksyn sen, että kassatyö kuuluu kaupan työhön, ja välillä se on jopa ihan mukavaakin, mutta se, että teet pelkästään sitä 8 tuntia päivässä ei kyllä ole ihmisen hommaa.:) ap
Minä en hyväksy. Tuollainen on julmaa ja yltäkyltäisyytemme valtavaa tuhlaamista.
Ap oliko se edellinen pieni paikka jossa työskentelit joku Siwan kokoinen tai K-extra? Vai siitä vähän isompi kuten esim Valintatalo tai K-market?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tuskinpa siihen kovin montaa vuotta menee kun tulee noi automaattikassat. Sit ei tarvi pitkästyä hihnan takana.
Miten ajattelit myydä ikärajatuotteet?
Missä ovat itsepalvelukassat? Miksei niitä jo ole joka kaupoissa? En hirveästi arvosta juuri sitä liukuhihnalla olevaa työntekijää, koska sen homman voisin tehdä itse ja maksaa kortilla. Tiedän kyllä, että Se aiheuttaisi työttömyyttä, mutta ei voi mitään. Sama juttu ravintoloissa, tilauksen voisi tehdä virtuaalisesti ja noutaa ruoka luukulta. Tarjoilijaa ei tartte. Paperiteollisuuskin on jo "kärsinyt", koska ihmiset käyttää tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit myydä ikärajatuotteet?
Noissa systeemeissä on muistaakseni yleensä se 6 asiakaspaikkaa ja yksi myyjä valvoo käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaana en tykkää itsepalvelukassoista. Sitä paitsi niihinkin pitäisi jonottaa ja tehdä kaikki työ itse. Olen kyllästynyt itsepalveluun. Tahdon asiakaspalvelua.
Ehdotus: Laittakaa se hinnanlukija siihen kärryyn. Kun ottaa tuotteen hyllystä, piippaa viivakoodin ja latoo kärryyn. Kassoilla lopullinen hinta kirjautuu koneelle ja maksu. Näin jäisi pois se jonottaminen ja latominen kassojen luona. Sitä en tiedä miten valvottaisiin varkauksia mutta miten sitä itsepalvelukassoilla valvotaan?
Kiitokset kaikille hyville myyjille, jotka piristää muiden päivää. Meidän lähikaupassa käy paljon vanhuksia, huomaa kuinka heidän silmät oikein loistaa, kun he pääsee pikkusen juttelemaan myyjien kanssa.
Monille vanhuksille se kaupan kassa saattaa olla AINOA ihmiskontakti hela dagen.
Kassat ovat tärkeitä, heistä ei saa IKINÄ luopua. Ellei joku jaksa siinä kassalla olla asiakaspalvelutyössä vaihtakoon alaa.
Kassat on ihania ja koko kaupankäynnin sydän!
Työntäkää se automatisoituminen, tehokkuus ja korttikassat syvälle sanonko minne. Ihmisiä me asiakkaat haluamme asiakaspalveluun emme koneita, vaikka kuinka nopeutuisi ja tulisi tehokkaammaksi elämä, niin emme halua pikakelauksella elää sitä.
Hyvä palvelu on iso valtti, se taitaa automaatio hössötyksessä unohtua. Mä suosin pikku kauppoja, missä saa hyvää palvelua ja niissä on kiva käydä. En ole ikinä ymmärtänyt tätä superhyperdyper-market vouhottamista.
Rutiinit on asiantuntija sekä toimistohommissakin. Ei se toimistohommakaan asiantuntijatasolla ole aina niin herkkua. Joskus työpaikoilla on sellaisia käytäntöjä sekä sääntöjä et pistää miettimään tarvitaanko tähän oikeasti asiantuntijakoulutusta. Joka työpaikalla on omat ääliömäisyytensä.
Vai teillä on niin. Meillä hyllytys on helpoimpia tehtäviä joita hoitaa esim. kesätyöntekijät.
Meillä on lähellä pieni K-market, jossa on kolme myyjistä ollut sen rakentamisesta lähtien eli jostain 80-luvusta. Tuntevat tän kaupunginosan asukkaat todella hyvin, erityisesti pitkäaikaiset asukkaat. Olen monesti jutellut heidän kanssaan ja sanovat kuten nuoremmatkin myyjät, että tää on niin mukavaa verrattuna markettityöhön. Sen ymmärsin, että vuosien saatossa on kauppiasta tullut ja mennyt, osa parempia osa huonompia, mutta jos sattuu ikävä kauppias, niin tietää, että 1-3 vuotta ja taas se vaihtuu, ettei kannata siihen hirttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vai teillä on niin. Meillä hyllytys on helpoimpia tehtäviä joita hoitaa esim. kesätyöntekijät.
Vaihtelusta tässä on kyse, ei vaikeudesta. Ymmärrän apeetä.
Harmittaa, kun kaikki ihmisyys kuolee ja kaikki automatisoidaan, kohta on jotn helvetin robotteja joka paikassa :/
Miksi vaihdoit?