Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri otti luvatta virpomispalkaksi tarkoitetut suklaamunat, äitinsä katkaisi minuun välit kun toruin

Vierailija
22.03.2016 |

Piti tästä tehdä avaus jo lauantaina mutta ei ollut mahdollisuutta päästä koneelle. Eli, lapsi ja äitinsä, vaikka Sari olivat meillä kylässä. Joimme kahvia ja rupattelimme niitä näitä ja lapset leikkivät olohuoneessa, eteinen siihen yhdistettynä mutta kulman takana eli keittiöstä ei näe suoraan sinne. Eteisen pöydällä oli valmiiksi laitettu pääsiäismunia koriin virpojia varten. Ei mitään kalliita vaan Lidlin sellaisia pienehköjä

Meillä molemmilla on 8-vuotiaat tytöt. Siinä tunnin päästä menimme katsomaan mitä tytöt puuhasivat kun oli niin hiljaista. Olivat tyttöni huoneessa ja tämä Sarin tyttö oli syönyt siitä korista papereiden perusteella jotain 10 munaa. Oma tyttö ujo niin ei ollut uskaltanut kieltää kuin kerran eikä tämä toinen uskonut. Sanoin tälle toiselle, että tuo on huonoa käytöstä ja meillä on sellainen sääntö että aina pitää pyytää lupa ennen kuin ottaa herkkuja.

Sari sitten alkoi puolustella että no nehän on noita halpis-munia, se koko pussihan maksaa vain päälle euron tai jotain. Sanoin ettei ole kyse siitä hinnasta vaan käytöstavoista. Hän lätkäisi minulle kaksi euroa käteen ja lähtivät vihaisen oloisena. Nyt katsoin niin Sari on poistanut minut Facebookista.

Sanoinko/nalkutinko turhasta?

Kommentit (217)

Vierailija
181/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti käyttäytynyttä lasta saa ilman muuta ojentaa. Jokin tuossa aloituksen tilannekuvauksessa kuitenkin häiritsee. Olisin ehkä itse sanonut lapsille "yhteisesti", toruen molempia. Silloin Sari olisi voinut säilyttää kasvonsa ja oma-aloitteisesti torua omaansa, edellyttäen toki että siihen olisi haluja ylipäätään. Vanhemmat eivät olleet paikalla, joten tilanteesta on vain aloittajan lapsen sana, ja lapsilla voi joskus olla kiusaus vierittää syy toisen niskoille, jos itseä hävettää. En väitä että näin olisi, mutta nyt tilanne meni ihan ap:n lapsen kertoman mukaan, mistä jäi varmasti paskan maku suuhun Sarille.

Ap olisi sitten voinut jälkeenpäin kahdestaan jutella lapsensa kanssa miten juttu oikein meni, ja pahoitella jos vieras oli yksin syyllinen. 8-vuotiasta voi neuvoa vastaisen varalle, että vieraalle pitää uskaltaa sanoa kunnolla tai pyytää vanhempaa apuun. Jos ei oma lapsi tee tilanteessa mitään eikä kukaan muu näe tapausta, vähän huono jälkeenpäin kaikkien kuullen torua vain vieraan lasta. En tekisi itse niin.

Niinpä. Kaikki täällä haluavat vaan lynkata Sarin ja sen lapsen. Eihän tuossa sille Sarille ( oli se sitten oikeasti hyvä tai huono kasvattaja) niin jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kaverisuhde. En mä ainakaan olisi millään voinut enää olla sellaisen tyypin kaveri, joka on juuri haukkunut lapseni ja minut huonokäytöksisiksi. Oli se sitten totta ja oikeutettua tai ei.  

Niin, tuo kuvailtu tilanne ei oikein jättänyt kellekään luontevaa tilaisuutta pahoitella tai puolustautua. Ilmeisesti yksipuolisen syytöksen perusteella moitittu vain toisen lapsi, ja vaikka se totta olisikin, tilanne ei näyttäytynyt ollenkaan reiluna. 

Jep. Jos paikalla ei ole kuin 2 lasta niin ei ole reilua ruveta haukkumaan vieraansa lasta pelkästään. 

(Ja mun henkilökohtainen mielipide kyllä on, että haukkuminen ylipäätään oli tuossa vaiheessa turhaa kun ne herkut oli kuitenkin olleet lasten saatavilla.)  Vähän sama kuin laittaisi vauvapalsta-addiktille netin nenän eteen ja sanoisi, että et saa palstailla.

Vierailija
182/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan kavereita + sukulaisten lapsia paljon kylässä ja yökylässä. AINA kun syytä, komennan omaa lastani ja näitä muita lapsia. Koskaan ei ole ollut tämän jälkeen mitään ongelmaa lapsien tai heidän vanhempien kanssa. Omaa lastani toivon että muutkin komentaa jos syy on. Lapsen kaverit/ sukulaislapset ovat mielellään meillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pojan kavereita + sukulaisten lapsia paljon kylässä ja yökylässä. AINA kun syytä, komennan omaa lastani ja näitä muita lapsia. Koskaan ei ole ollut tämän jälkeen mitään ongelmaa lapsien tai heidän vanhempien kanssa. Omaa lastani toivon että muutkin komentaa jos syy on. Lapsen kaverit/ sukulaislapset ovat mielellään meillä.

Tuossa on se ero, että sä komennat OMAA lastasi myös. Sitä ei ap tehnyt.

Vierailija
184/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se ero, että sä komennat OMAA lastasi myös. Sitä ei ap tehnyt.

Ja vielä tarkennus että jos syytä niin komennan myös pelkästään muita lapsia. Oma poika 14 ja muita ikähaarukasta 6-14. On kaksosia ja tyttöjä ja poikia. Joskus meno ns. riehakkaampaa joten on pakko komentaa.

Vierailija
185/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonosti käyttäytynyttä lasta saa ilman muuta ojentaa. Jokin tuossa aloituksen tilannekuvauksessa kuitenkin häiritsee. Olisin ehkä itse sanonut lapsille "yhteisesti", toruen molempia. Silloin Sari olisi voinut säilyttää kasvonsa ja oma-aloitteisesti torua omaansa, edellyttäen toki että siihen olisi haluja ylipäätään. Vanhemmat eivät olleet paikalla, joten tilanteesta on vain aloittajan lapsen sana, ja lapsilla voi joskus olla kiusaus vierittää syy toisen niskoille, jos itseä hävettää. En väitä että näin olisi, mutta nyt tilanne meni ihan ap:n lapsen kertoman mukaan, mistä jäi varmasti paskan maku suuhun Sarille.

Ap olisi sitten voinut jälkeenpäin kahdestaan jutella lapsensa kanssa miten juttu oikein meni, ja pahoitella jos vieras oli yksin syyllinen. 8-vuotiasta voi neuvoa vastaisen varalle, että vieraalle pitää uskaltaa sanoa kunnolla tai pyytää vanhempaa apuun. Jos ei oma lapsi tee tilanteessa mitään eikä kukaan muu näe tapausta, vähän huono jälkeenpäin kaikkien kuullen torua vain vieraan lasta. En tekisi itse niin.

Niinpä. Kaikki täällä haluavat vaan lynkata Sarin ja sen lapsen. Eihän tuossa sille Sarille ( oli se sitten oikeasti hyvä tai huono kasvattaja) niin jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa kaverisuhde. En mä ainakaan olisi millään voinut enää olla sellaisen tyypin kaveri, joka on juuri haukkunut lapseni ja minut huonokäytöksisiksi. Oli se sitten totta ja oikeutettua tai ei.  

Niin, tuo kuvailtu tilanne ei oikein jättänyt kellekään luontevaa tilaisuutta pahoitella tai puolustautua. Ilmeisesti yksipuolisen syytöksen perusteella moitittu vain toisen lapsi, ja vaikka se totta olisikin, tilanne ei näyttäytynyt ollenkaan reiluna. 

Tuo tilanne, hah! ihan hyvin se Sarikin olisi siinä tilanteessa voinut komentaa lastaan apn ohella ja samalla pahoitella aplle lapsensa käyttäytymistä.

Näin minä olisin toiminut, ja olisin kyllä siinä samalla selvittänyt KOKO tilanteen; kuka söi ja kenen luvalla. Sarina olisin TODELLA nolo lapseni käytöksestä kuten kuka tahansa normaali vanhempi enkä olisi ottanut hernettä nenään siitä että OMA lapsi on käyttäytynyt huonosti...

Totta kai normaali ihminen olisi nolona lapsensa käytöksestä, mutta kun ei tilanteissa voi toimia kuin omasta puolestaan ja tässä on kyse aloittajasta. Ap ei pääse Sarin pään sisään eikä voi ottaa hänen toimistaan vastuuta. Toruisin tosiaan molempia lapsia, mutta pitäisin todella outoja jos Sari ei sano omalleen mitään. En kuitenkaan tilanteessa tekisi muuta. Aapeenä juttelisin lapseni kanssa myöhemmin ja jos tosiaan vieras lapsi rohmunnut kiellosta huolimatta, puhuttaisiin miten vastedes tehdään moisen vieraan kanssa: kielletään kunnolla tai pyydetään aikuinen paikalle. Oli tilanne mikä hyvänsä, se ei ratkea sillä että oman lapsen kertoman perusteella moititaan ainoastaan vieras lapsi. Antaa väärän viestin kaikille osapuolille, myös ap:n lapselle.

Vierailija
186/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se AP:n tyttö ei vierestä ole katsonut kun vieras syö kaikki suklaamunat. Yhdessä ne on syöty.

Vierailija
187/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa lapsista tajuaa että ei ota ilman lupaa. Meidän poika ei ota edes mummolassa esillä olevia herkkuja lupaa kysymättä jos ei olla kahvipöydässä. Vaikka muuten ei aina käytöstapoja muistakkaan. Ja itse olen töissä päiväkodissa 5-vuotiaiden ryhmässä ja vaikka meillä on aikuisten pöydällä välillä suklaa tai keksirasia kahvitaukoa varten niin koskaan kukaan lapsi ei ole ottanut sieltä mitään eikä edes kysynyt saako ottaa. Jo tuon ikäinen tajuaa miksei sitten 8-vuotias?

Vierailija
188/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset eivät edes kotona ota karkkia kupista lupaa kysymättä, ellei sitten ole karkkipäivä ja karkit on laitettu tarjolle varta vasten heti syömistä varten. En voisi kuvitellakaan, että menisivät kylässä ottamaan mitään ilman lupaa.

Vierailija
189/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tapa sitä.

Vierailija
190/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kuukauden vanha alkio ei koskaan ota mitään kysymättä multa lupaa. Jätä se sika.

Vierailija
191/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kukaan ei koskaan ota mitään ilman lupaa. Varsinkaan palstamamma ei ikinä syö lapsen karkkeja ilman lupaa.

Vierailija
192/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kuukauden vanha alkio ei koskaan ota mitään kysymättä multa lupaa. Jätä se sika.

Ai jaa? Kade oon, sillä minun seitsemän kuukautta vanha sikiö on alusta lähtien ottanut kaiken ja ylikin lupaa kysymättä!!!

Vierailija
193/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-vuotiaat menee syömään luvatta toisen suklaamunat vaan huonon kasvatuksen, lihavuuden tai jonkin tottelemattomuus-ongelman seurauksena. Tuon ikäinen muutoin osaa kyllä käyttäytyä ja kysyä luvan. Äidin käytös paljasti tässäkin, missä ongelma piilee. Tommosten lapsista yleensä tulee niitä koulukiusaajia.

Vierailija
194/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa sen verran, että jos kori on laitettu niin, että se näyttää siltä kuin siinä olisi tarjolla herkkuja vieraille, niin saattaisin itsekin ottaa kysymättä. Ihmettelen tosin, että kuka normaali ihminen laittaa pääsiäismunat esille tiistaina kun sunnuntaina virvotaan. Koko viikonko sä niitä munia siinä seisotat :D miksi?

Vierailija
195/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kyllä sanoa sen verran, että jos kori on laitettu niin, että se näyttää siltä kuin siinä olisi tarjolla herkkuja vieraille, niin saattaisin itsekin ottaa kysymättä. Ihmettelen tosin, että kuka normaali ihminen laittaa pääsiäismunat esille tiistaina kun sunnuntaina virvotaan. Koko viikonko sä niitä munia siinä seisotat :D miksi?

Sori, nyt meni mulla sunnuntait sekasin.

Vierailija
196/217 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä nyt päteviä kasvattajia. Kellään ei tietenkään oo tullu mitään huonosti muotoiltua paheksumisen ilmaisua missään tilanteessa? Onko teillä joku ihmeellinen oikeiden muotoilujen varasto, josta ammentaa joka tilanteeseen sovelias ja korrekti ilmaus? Mulla ainaki käy niin, että huomaan jälkikäteen, miten olis ollu fiksumpi muotoilla sanomisia...

Ja mun mielestä 8 vuotiaan pitää tietää, että lupa kysytään. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan.

Oon muuten ihan tunnekuohussa menny ihan naapurin pihaankin kasvattamaan naapurin poikaa, eikä menny välit. Mitä nyt poika väjän arasteli mua hetken sen jälkeen..

Vierailija
197/217 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kyllä, että miksi pidetään esillä herkkuja tai mitään muutakaan syötävää jos sitä ei sitten kuitenkaan ole tarkoitettu syötäväksi. Itsehän istuitte äidinkin kanssa kahvipöydässä, mutta oliko lapsille tarjolla mitään. Nolasit kaverisi ja tämän lapsen tarpeettomasti. Ja mistä olet sitäpaitsi varma, että toinen lapsi oli yksin syönyt kaikki? Älä vaan sanoa että "no kun ei meidän tyttö koskaan...aina kysyy luvan."  

Vierailija
198/217 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä, että miksi pidetään esillä herkkuja tai mitään muutakaan syötävää jos sitä ei sitten kuitenkaan ole tarkoitettu syötäväksi. Itsehän istuitte äidinkin kanssa kahvipöydässä, mutta oliko lapsille tarjolla mitään. Nolasit kaverisi ja tämän lapsen tarpeettomasti. Ja mistä olet sitäpaitsi varma, että toinen lapsi oli yksin syönyt kaikki? Älä vaan sanoa että "no kun ei meidän tyttö koskaan...aina kysyy luvan."  

Näin. Jos olemme perheen kesken kotosalla niin pöytään saatetaan kattaa vieraita varten valmiiksi jotain, mitä ei vielä saa ottaa. Mutta jos kutsutaan vieraita käymään, niin kyllä mun mielestä on ihan luonnollista että kaikkea tarjolle laitettua saa ottaa.

Vierailija
199/217 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap peräänkuuluttaa 8-vuotiaalta lapselta käytöstapoja, muttei itseltään näköjään yhtään. On huonoa käytöstä nolata vieraansa tuolla tavalla.

Vierailija
200/217 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan ja talossa talon tavalla. Vaikka teillä kotona murunne saisivatkin syödä herkkuja niin paljon kun napa vetää, kylässä ollessa pitää jo 8v:n ymmärtää pyytää lupaa.

Ja teille jotka kirjoittelette, että mitäs ap meni ojentamaan ensin vieraansa lasta. Jos ei karjuta lapsen naamaa vasten naama punaisena, sylki roiskuen, tuleekin lapsia kasvattaa, oppiipa ettei oo tilivelvollinen vain omalle vanhemmilleen, vaan pitää ymmärtää kuunnella muitakin aikuisia (tietyn kritiikin rajoissa, mutta mä vanhempana opetan ne rajat)

Ja se että lasta rupeaa hävettämään.. No voi apua, kyllä sietääkin hävetä! Mennä toisten herkuille, varsinkin jos kaveri on kieltänyt. Hyvä oppia, että vapaa pääsy niille herkuille on vaan, joihin erikseen sanotaan olevan lupa.

Eli oma tupa, oma lupa. Jos et kestä poikkeavia sääntöjä, älä mene vieraisille muualle, vaan kestitse vain omassa kodissasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä