Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri otti luvatta virpomispalkaksi tarkoitetut suklaamunat, äitinsä katkaisi minuun välit kun toruin

Vierailija
22.03.2016 |

Piti tästä tehdä avaus jo lauantaina mutta ei ollut mahdollisuutta päästä koneelle. Eli, lapsi ja äitinsä, vaikka Sari olivat meillä kylässä. Joimme kahvia ja rupattelimme niitä näitä ja lapset leikkivät olohuoneessa, eteinen siihen yhdistettynä mutta kulman takana eli keittiöstä ei näe suoraan sinne. Eteisen pöydällä oli valmiiksi laitettu pääsiäismunia koriin virpojia varten. Ei mitään kalliita vaan Lidlin sellaisia pienehköjä

Meillä molemmilla on 8-vuotiaat tytöt. Siinä tunnin päästä menimme katsomaan mitä tytöt puuhasivat kun oli niin hiljaista. Olivat tyttöni huoneessa ja tämä Sarin tyttö oli syönyt siitä korista papereiden perusteella jotain 10 munaa. Oma tyttö ujo niin ei ollut uskaltanut kieltää kuin kerran eikä tämä toinen uskonut. Sanoin tälle toiselle, että tuo on huonoa käytöstä ja meillä on sellainen sääntö että aina pitää pyytää lupa ennen kuin ottaa herkkuja.

Sari sitten alkoi puolustella että no nehän on noita halpis-munia, se koko pussihan maksaa vain päälle euron tai jotain. Sanoin ettei ole kyse siitä hinnasta vaan käytöstavoista. Hän lätkäisi minulle kaksi euroa käteen ja lähtivät vihaisen oloisena. Nyt katsoin niin Sari on poistanut minut Facebookista.

Sanoinko/nalkutinko turhasta?

Kommentit (217)

Vierailija
41/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, sinäkö menit syömään ne trullien munat, ne nyt ei olleet tarkoitettu teille lapsille. Kysythän ensin luvan, olisit saanut jotain muuta. Ensi kerralla sitten joohan?". Kyllä tuollaisestakin jo lapsi ja äiti tajuavat että väärin meni, ja jos ei niin se ei ole sitten sinun käsissäsi.

Miksi 8v ikäiselle lapselle pitää lässyttää?? Argh, lapselle saa puhua kuin ihmiselle.

Ap teki ihan oikein.

Mikä tässä on lässyttämistä? Vai siis kysyikö miksi 8-v. lapselle pitäisi puhua kauniisti ja asiallisesti eli niinkuin ihmiselle? Sehän kertookin jo sinusta aika paljon.

Lässyttämistä nimenomaan on tuo : voi menit sitten ottamaan.. Toki äänensävy merkitsee, se kun ei kirjoittaessa käy mitenkään selväksi, mutta ainakin mulla nousee "karvat" pystyyn kun joku puhuu pehmeällä äänellä ja nimenomaan kuin 1v lapselle.... Tosin sille 1v lapsellekkin voi puhua ihan normaalisti...

Ethän aikuisellekkaan noin puhu, vai puhutko?

Kyllä lapselle saa sanoa että nyt teit väärin

Ristiriitainen viesti. 

Vertaat puhumista aikuselle. Sanoisitko siis aikuiselle, joka olisi syönyt esillä olevia karkkeja vieraisilla, että nyt kyllä teit väärin ja vielä muiden läsnä ollessa. Yhtä lailla lapsen voi häpäistä kuten aikuisenkin. 

Tottakai sanoisin! Miksi minun pitäisi sietää huonoa käytöstä kotonani, oli kyseessä aikuinen tai lapsi?

Ja olisin aikuiselle sanonut ihan samalla tavalla: valitettavasti nuo karkit mitä söit oli tarkoitettu muuhun käyttöön, ei ole kiva että söit niitä...

Vierailija
42/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommonen munapöytä ois ollu mulle lapsena ihan infernaalisen paha houkutus. Olin todella perso makealle, enkä tiedä olisinko voinut olla ahmimatta. Vaikka kuinka olisin tiennyt että se olisi ollut väärin. Aikuisena makeanhimo on onneksi hellittänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöydän ääressä missä istutaan, on yleensä tarjottavat ja niitä voinee ottaa suht' vapaasti. Mitään eteisen pöytiä ja hyllyjä ei vierailla liene oikeutta koluta ja syödä kaikkea irtonaista pois.

Päivän selvä juttu; tökeröä käytöstä tytöltä ja varsinkin äidiltä.

Vierailija
44/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä on esillä karkkeja, joita ei saa syödä?

Tiedän perheen, jossa kahvipöytään laitetaan monta eri lajia keksejä ja leivonnaisia, mutta saa syödä vain yhden kaurakeksin. Perheen äidin mielestä vieraanvaraisuutta on se, että on esillä kaikenlaista syötävää, mutta sitä ei saa syödä.

Vierailija
45/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat voi toki sanoa monella tavalla. Lapset tekevät toisinaan tyhmästi. Tietysti sait sanoa asiasta, mutta huonosta käytöksestä syyttäminen lapsen äidin ollessa paikalla ei ollut kovin tahdikasta sinultakaan. Tuosta kuvauksesta päätellen et antanut mahdollisuutta luovia tilanteesta ilman konfliktia sinäkään.

Fiksummin olisi mennyt näin: "Voi ei, sinäkö menit syömään ne trullien munat, ne nyt ei olleet tarkoitettu teille lapsille. Kysythän ensin luvan, olisit saanut jotain muuta. Ensi kerralla sitten joohan?". Kyllä tuollaisestakin jo lapsi ja äiti tajuavat että väärin meni, ja jos ei niin se ei ole sitten sinun käsissäsi.

Näin.

On aika sosiaalisesti kämästä mennä sanomaan äidin kuullen, ettei lapsellaan ole käytöstapoja.

Ei silti, tokihan se ap:n kaveri, "Sari" oli kaikkein mölöin tuossa. Olisin ollut itse tosi nolo ja torunut lastani ihan itse. Saiko "Sari" mahdollisuuden sanoa mitään, vai kiirehtikö ap torumaan jo ennen kuin "Sari" edes tajusi, mitä oli tapahtunut? Ja kun siinä jo on toinen äiti torunut lasta huonokäytöksiseksi (=äiti on kasvattanut puutteellisesti), niin aika tyypillistä on, että siinä iskee ekana puolustusreaktio. En sano, että se on oikein, mutta se on inhimillistä.

Joten: kasvatetaan ja asetetaan rajoja myös muiden lapsille. Mutta annetaan ENSIN sille toiselle vanhemmalle edes säällinen aika reagoida itse, eikä kärppänä riennetä kasvattamaan, vaikka se toisen lapsen oma vanhempikin on paikalla.

Ja JOS se toinen on niin omituinen, ettei mitään sano (yleensä sanoo, kun ehtii hämmennyksestään tointua), niin SITTEN voidaan tietenkin torua. Kukin pitää jöötä omassa kodissaan viime kädessä, jos lapsen omat vanhemmat eivät sitä tee tai ole paikalla pitämässä.

887

Vierailija
46/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et nalkuttanut, tuo "kaverisi" on ääliö eikä osaa kasvattaa lastaan.

Ei voi olla totta! 

Sata peukuttaa näin ala-arvoista kommenttia. Ensinnäkään kukaan ei miestä ollut kuulemassa. Ap saattoi sanoa todella ikävän sävyisesti ja lasta häpäissen juttunsa. 

Lapsi tunsi ehkä itsensä huonoksi ja ahneeksi, vaikka ei ehkä ollut tullut edes ajattelleeksi, ettei niitä munia saa syödä. Eihän tämä toinen ollut suutansa auki saanut. 

Ääliö kai sitten minäkin, koska olisi todennäköisesti toiminut samalla lailla kuin Sari. Jos vielä on taustalla muita "opettamisia" ap:n taholta, niin sitä suuremmalla syyllä. 

Tavallinen rento ihminen nyt olisi voinut vähän mielessään harmitella, mutta kuitata huumorilla koko jutun. 

Vierailija
47/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsi luuli, että ne.ovat TARJOLLA, kun ovat siinä.esillä pöydällä. Kuten kahvipöydassä teillä aikuisilla.

Vierailija
48/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meillä laiteta herkkuja esille jos niitä ei ole tarkoitettu vieraiden syötäväksi eikä meillä tarvitse kysellä lupaa saako kahvipöydässä ottaa kakkua. Mielestäni se juntti tässä on AP jos alkaa arvostella toisen kasvatusmetodeja ja torua lasta joka on varmaan olettanut että ne pääsiäismunat on tarkoitettu syötäviksi kun ovat esillä. Vieraanvaraisuus näyttää olevan katoava ominaisuus nykypäivänä.

Vierailija
49/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein huonointa oli se, että tää Sari (lol) lykkäsi sulle jotain kolikoita käteen :D

Hyvä et pääsit erion näistä!

Vierailija
50/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei ole kilttiä laittaa esille karkkeja mitä sitten ei saakaan syödä.  Eikä ole kilttiä ruveta haukkumaan vierasta, joka mokaa. Kun moka ei ollut edes kovin paha. Itse en emäntänä olisi niin epäkohtelias, että alkaisin vaatia luvan kysymistä jos kuitenkin olen laittanut herkkuja esille. Mä itseasiassa ymmärrän oikein hyvin sun kaveria. Ei tuosta olisi tarvinnut sanoa yhtään mitään tai asian olisi voinut sanoa ystävällisemmin. Tai olisit edes odottanut, että kaverisi sanoo jotakin. 

Vierailija
51/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei meillä laiteta herkkuja esille jos niitä ei ole tarkoitettu vieraiden syötäväksi eikä meillä tarvitse kysellä lupaa saako kahvipöydässä ottaa kakkua. Mielestäni se juntti tässä on AP jos alkaa arvostella toisen kasvatusmetodeja ja torua lasta joka on varmaan olettanut että ne pääsiäismunat on tarkoitettu syötäviksi kun ovat esillä. Vieraanvaraisuus näyttää olevan katoava ominaisuus nykypäivänä.

Onko sinusta ihan ok ottaa kylässä syötävää kysymättä lupaa? Ja lisäksi vielä syödä koko kulho tyhjäksi. Sitten vielä haukut Ap:tä juntiksi!

Vierailija
52/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ylimitoitettua ja tökeröä käytöstä viestin aloittajalta. Lapsi ei todennäköisesti tajunnut tehneensä väärin ja epäilenpä myös, että oma lapsi ei ole kieltänyt, kuten äidin pelossa nyt väittää. Ymmärrän Sarin käytöstä hyvin, todennäköisesti hän olisi sitä paitsi itse torunut lastaan viimeistään kotona, mutta tällaisen pikkumaisen käytöksen seurauksena iski puolustusreaktio päälle. Itse pysyisin myös kaukana tällaisista äideistä, vaikka tiukka kasvattaja olenkin.

Vierailija
53/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän perheen, jossa kahvipöytään laitetaan monta eri lajia keksejä ja leivonnaisia, mutta saa syödä vain yhden kaurakeksin. Perheen äidin mielestä vieraanvaraisuutta on se, että on esillä kaikenlaista syötävää, mutta sitä ei saa syödä.

Oletko idiootti? Kysytkö tosiaan, että miksi teillä on esillä karkkeja, joita ei saa syödä?

Ne oli niitä pääsiäisnoitia varten pöljä!

Vierailija
54/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kerrot tarinan noin omasta näkökulmastasi, niin tietenkin lapsi vaikuttaa "pahikselta". Mutta lapsi tuskin tiesi että munat on tarkoitettu ainoastaan virpojille? Eli lapsen näkökulmasta näytti siltä että teillä on karkkeja esillä syömistä varten. Totta kai oletti että niitä saa ottaa. Se että teillä pitää kysyä lupa karkkien ottamiseen ei tarkoita sitä, että lapsen olisi automaattisesti osannut se lupa kysyä - jos heillä kotonaan esimerkiksi esillä olevia karkkeja saa syödä ja karkkeja ei laiteta esille jos niitä ei saa syödä. Ja mistä tiedät että lapsesi oli kieltänyt kerran? Kysyit jälkeenpäin lapseltasi vai ennen kuin alut torumaan? Vähän ylimitoitetulta vaikutti nyt toimintasi, kuulostaa siltä että sinulla on jotain tätä lasta vastaan ja nyt se purkautui noin kun pääsit ns. asiasta sanomaan.

Oletko ihan tosissasi? Taidat olla naapurini.

Meillä on kahvipöydässä aina suklaakonvehtirasia pöydässä niin naapurin tullessa kyläilemään, hänen lapsensa rohmuaa rasian tyhjäksi ja äiti vain katsoo vierestä, eikä sano mitään tai ole edes huomaavinaan.

Muutaman kerran tätä katsottuani, olen nykyisin oppinut nostamaan avohyllyltä suklaarasiat senkin päälle ja siellä pysyvätkin, kun naapurin lapsilla ei ole edes käytöstapoja ja elävät kuin pellossa.

Vierailija
55/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein huonointa oli se, että tää Sari (lol) lykkäsi sulle jotain kolikoita käteen :D

Hyvä et pääsit erion näistä!

No kiukuspäissään lykkäsi. Ymmärrän tavallaan sen, että loukkaantui lapsen mollaamisesta tuossa tilanteessa ja halusi konkretisoida, että "tämän arvoisena pidän koko juttua". 

Mutta tuskin itse olisin noin toiminut. Yrittänyt sovitella, mutta puolustaa lasta. En taatusti olisi siinä ruvennut moittimaan lasta. Kotona sitten olisi puhuttu, että tapoja on erilaisia ja varminta on kysyä lupa esilläkin oleviin karkkeihin. 

Vierailija
56/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kerrot tarinan noin omasta näkökulmastasi, niin tietenkin lapsi vaikuttaa "pahikselta". Mutta lapsi tuskin tiesi että munat on tarkoitettu ainoastaan virpojille? Eli lapsen näkökulmasta näytti siltä että teillä on karkkeja esillä syömistä varten. Totta kai oletti että niitä saa ottaa. Se että teillä pitää kysyä lupa karkkien ottamiseen ei tarkoita sitä, että lapsen olisi automaattisesti osannut se lupa kysyä - jos heillä kotonaan esimerkiksi esillä olevia karkkeja saa syödä ja karkkeja ei laiteta esille jos niitä ei saa syödä. Ja mistä tiedät että lapsesi oli kieltänyt kerran? Kysyit jälkeenpäin lapseltasi vai ennen kuin alut torumaan? Vähän ylimitoitetulta vaikutti nyt toimintasi, kuulostaa siltä että sinulla on jotain tätä lasta vastaan ja nyt se purkautui noin kun pääsit ns. asiasta sanomaan.

Oletko ihan tosissasi? Taidat olla naapurini.

Meillä on kahvipöydässä aina suklaakonvehtirasia pöydässä niin naapurin tullessa kyläilemään, hänen lapsensa rohmuaa rasian tyhjäksi ja äiti vain katsoo vierestä, eikä sano mitään tai ole edes huomaavinaan.

Muutaman kerran tätä katsottuani, olen nykyisin oppinut nostamaan avohyllyltä suklaarasiat senkin päälle ja siellä pysyvätkin, kun naapurin lapsilla ei ole edes käytöstapoja ja elävät kuin pellossa.

Miksi ihmeessä sitten kutsut näitä "pellossa eläviä" hienoon ja sivistyneeseen kotiisi?

Vierailija
57/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saiko "Sari" mahdollisuuden sanoa mitään, vai kiirehtikö ap torumaan jo ennen kuin "Sari" edes tajusi, mitä oli tapahtunut? Ja kun siinä jo on toinen äiti torunut lasta huonokäytöksiseksi (=äiti on kasvattanut puutteellisesti), niin aika tyypillistä on, että siinä iskee ekana puolustusreaktio. En sano, että se on oikein, mutta se on inhimillistä.

Joten: kasvatetaan ja asetetaan rajoja myös muiden lapsille. Mutta annetaan ENSIN sille toiselle vanhemmalle edes säällinen aika reagoida itse, eikä kärppänä riennetä kasvattamaan, vaikka se toisen lapsen oma vanhempikin on paikalla.

Ja JOS se toinen on niin omituinen, ettei mitään sano (yleensä sanoo, kun ehtii hämmennyksestään tointua), niin SITTEN voidaan tietenkin torua. Kukin pitää jöötä omassa kodissaan viime kädessä, jos lapsen omat vanhemmat eivät sitä tee tai ole paikalla pitämässä.

887

Tuo on muiten aika olennainen juttu.

Me ollaan kaikki ihmisinä erilaisia, osa hokaa tilanteet nopeasti ja sanoo heti jotain.

Toiselta voi mennä pidempään tajuta homma ja punnita reaktiovaihtoehtoja. Ehkä se Sari oli niin hepnaadissa lapsensa toilauksesta, ettei heti noloudeltaan saanut suutaan auki.

Mutta ap oli jo ehtinyt haukkua lapsen ja samalla Sarin huonoksi kasvattajaksi.

Pikkuisen siis armoa. Olen itsekin ollut tilanteessa, jossa istun lapsineni odottamassa muskarin alkua, ja kuopus tokaisi esikoiselle jotain kiukkuista. En ehtinyt saada kuin hädintuskin suuni auki, kun viereinen äiti alkoi läksyttää kuopusta. Haloo! Olin siinä itse, olisin hoitanut tilanteen, mutta ei, sen toisen äidin piti sotkeutua asiaan joka ei millään tasolla kuulunut hänelle, todennäköisesti päästäkseen pätemään. Hän ei tiennyt taustoja, eikä sitä, mitä sisaruksilla on ns. historiassa, mutta silti piti päästä oikomaan sisarusten välejä.

Argh.

Minä en henkilökohtaisesti ole koskaan törmännyt siihen, siis koskaan, etteivätkö vanhemmat toruisi lapsiaan, jos nämä töpeksivät. Ok, perheillä voi olla erilaisia tulkintoja asioista, esim, yhdessä perheessä saavat lapset pomppia sängyillä ja rakentaa majoja, toisessa sellaiset on ankarasti kielletty. Mutta ihan jokainen tuntemani vanhempi puuttuisi siihen, jos lapsensa kylässä kielloista huolimatta söisi virpojia eteisessä odottaneet munat.

Oiskohan siis niin, että osa äideistä ei edes anna sitä tilaisuutta, että toiset vanhemmat saavat tilaisuuden kasvattaa omat lapsensa? Ja sitten kouhottavat kovaan ääneen täällä, että on se kumma "kun niin monet eivät halua tai kykene kasvattamaan lapsiaan...."

Vierailija
58/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko idiootti? Kysytkö tosiaan, että miksi teillä on esillä karkkeja, joita ei saa syödä?

Ne oli niitä pääsiäisnoitia varten pöljä!

En ole idiootti, olen loogikko. Jos perheeseen tulee vieraita, niin miksi ihmeessä siellä on esillä iso kulho karkkeja, joita ei saa syödä ja joita ei koko vierailun aikana noidille kanneta.

Vierailija
59/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei ole kilttiä laittaa esille karkkeja mitä sitten ei saakaan syödä.  Eikä ole kilttiä ruveta haukkumaan vierasta, joka mokaa. Kun moka ei ollut edes kovin paha. Itse en emäntänä olisi niin epäkohtelias, että alkaisin vaatia luvan kysymistä jos kuitenkin olen laittanut herkkuja esille. Mä itseasiassa ymmärrän oikein hyvin sun kaveria. Ei tuosta olisi tarvinnut sanoa yhtään mitään tai asian olisi voinut sanoa ystävällisemmin. Tai olisit edes odottanut, että kaverisi sanoo jotakin. 

Kaikkeen uskomattomaan pikkusieluisuuteen sitä suhteet kaatuvatkin. Muutama minikokoinen suklaamuna nyt hävisi parempiin suihin. 

Voi kauhistuksen kanahäkki! Sitten antaa virpojille vähän vähemmän suklaamunia tai hakee lisää kaupasta. 

Muistan aikoinaan, kun vieraana oleva lapsi oli avannut meillä suklaarasian ja maistellut vielä kaikki läpi eli rasia oli täynnä puolikkaita karkkeja .)

Lähinnä nauratti lapsen suklaanhimo. Oli kyllä pienempi, alle kouluikäinen. 

Vierailija
60/217 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohteliasta opettaa lapselleen, että vieraassa paikassa ei oteta mitään kysymättä lupaa. Mielestäni ap:lla oli oikeus huomauttaa asiasta lapselle. Asiasta olisi voinut huomauttaa vähän kohteliaammin ja muistuttaa, että seuraavalla kerralla kysyy luvan. Itse olisin huomauttanut myös omalle lapselleni, koska jos hän tietää, ettei suklaamunia saanut ottaa, täytyy omalle kaverilleen pystyä asiasta sanomaan. 

Ihmiset menevät nykyisin kaikessa niin ääripäihin. Tuntuu, että puuttuu sellainen kohtuus ja rentous kaikesta. "Minun kotini" ja "minä päätän" ja "minua on loukattu" ihan pienistäkin jutuista. Toisaalta kaverisikin oli kohtuuton ja katkaisi välit aivan liian helposti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän