Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hedelmöityshoidot ovat itsekkyyttä ja luonnon manipulointia

Vierailija
19.02.2006 |

Kaikki ei voi eikä kaikkien kuulu saada omia lapsia. Typerä Jumalaa leikkivä ihminen ei vaan tajua tätä.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihan samaa mieltä ap:n kanssa enkä ymmärrä miksi lapsettomuudesta tehdään niin maata mullistava juttu. Ei lisääntyminen ole mikään ihmisoikeus mielestäni! Jotkut lisääntyvät ja jotkut ei ja that's it. Olen aina ollut tätä mieltä ja olin valmis elämään hyvän elämän lapsettomana, pidin itsestään selvänä että minä en kuulu tähän lisääntyvään joukkioon, sairaudestani johtuen. En varmasti olisi lapsia ansainnutkaan, ajattelutavastani johtuen. Ja kyllä luonto epäreilu onkin kun minulle tuli lapset kuin sienet sateella ja yhtäkkiä olenkin äiti kolmelle.. sterilointini epäonnistui. Nyt vielä kun saisin kymmenkunta vuotta elää että ehtisin saada nuo suurinpiirtein täyspäisiksi ihmisiksi kasvatettua, sen vielä pyydän.

Vierailija
42/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 22:14"]

Olen kyllä ihan samaa mieltä ap:n kanssa enkä ymmärrä miksi lapsettomuudesta tehdään niin maata mullistava juttu. Ei lisääntyminen ole mikään ihmisoikeus mielestäni! Jotkut lisääntyvät ja jotkut ei ja that's it. Olen aina ollut tätä mieltä ja olin valmis elämään hyvän elämän lapsettomana, pidin itsestään selvänä että minä en kuulu tähän lisääntyvään joukkioon, sairaudestani johtuen. En varmasti olisi lapsia ansainnutkaan, ajattelutavastani johtuen. Ja kyllä luonto epäreilu onkin kun minulle tuli lapset kuin sienet sateella ja yhtäkkiä olenkin äiti kolmelle.. sterilointini epäonnistui. Nyt vielä kun saisin kymmenkunta vuotta elää että ehtisin saada nuo suurinpiirtein täyspäisiksi ihmisiksi kasvatettua, sen vielä pyydän.

[/quote]

Kenties olet erilainen kuin ihmiset yleensä, mutta useimmille tuo "olisin ollut valmis elämään lapsettomana" ei olekaan ihan niin selvää kuin etukäteen arveli, jos lapsia ei tulekaan kuin sieniä sateella.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, ettei lisääntyminen ole ihmisoikeus, mutta ei se myöskään väärin ole (apukeinoja käyttäen tai ilman). Siitä pitäisikö lapsettomuushoitoja tehdä verovaroilla vai ei, voidaan keskustella. Itse pitäisin outona, että vain varakkailla olisi mahdollisuus hoitoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 22:14"]

[/quote]

Jos se on mahdollista niin thäts it. Jos ei niin ei. Eli on nin on. Thät sit. 

Mun penis on tyydytystä varten, ei lastentekoa varten. 

Vierailija
44/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ajatellut niin että jos on joku sairaus jonka vuoksi ei voi saada lapsia niin eikö se sitten voi periytyä eteenpäin? Eli hedelmöityshoidoilla saadut lapset saattaisivat myös itse olla hedelmättömiä ilman hoitoja. Ei varmasti kaikki sairaudet ole tällaisia mutta kuvittelisin edes osan olevan.

Ihmisten hedelmällisyys on käsittääkseni laskenut viime vuosisadan aikana (en osaa sanoa mistä tällaisen kuvan olen saanut, jostain kuitenkin muistaisin lukeneeni), ehkä ihan tarkoituksella ettei luonto "ylikuormittuisi". En osaa kuvitella että itse menisin hoitoihin jos ei muuten lapsia siunaantuisi, adoptio olisi sitten se valinta. Jos mun geenit on niin kökköset ettei niillä saada lapsia aikaseks/mulla on joku vika ettei raskaus onnistu, en halua jatkaa sitä seuraaville polville väkisin.

Ymmärrän kyllä että jos on aina toivonut omaa lasta, on se rankka paikka jos biologista lasta ei siunaannu ja monet tällöin menevät hoitoihin.

Vierailija
45/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 21:48"]

Ja Ap:lle minusta: kaikki naiset eivat valitettavasti voi tulla raskaksi luonnollisesti,mutta monet halua vaikka yhden lapsen. Hedelm.hoidossa saa todella usein kaksosia ja yleensa sama sukupuolta ovat,jopa silloin,kun halua tyetyn sukupuolen. Todistettu.

[/quote

Vanhaa tietoa nämä kaksosjutut. Ei niitä tule juuri sen useammin kuin luomuraskauksissakaan, siis Suomessa tehdyissä hoidoissa. Nykyään ei kovin mielelään laiteta kohtuun enempää kuin yksi alkio kerrallaan. 

Vierailija
46/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oikeassa, mutta hoitoihin hakeutuva haluaa vain sen oman lapsensa eikä ymmärrettävästi ajattele lapsettomuutensa syitä. On epäreilua, ettei kaikki saa lapsia, mutta yksilö ei vain voi määrätä perimästään lasten saannin suhteen. Moni muukin asia, johon perimä vaikuttaa, on muotoutunut jo useamman sukupolven aikana ennen meitä.

Vierailija
47/74 |
23.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 23:08"]

Mä oon ajatellut niin että jos on joku sairaus jonka vuoksi ei voi saada lapsia niin eikö se sitten voi periytyä eteenpäin? Eli hedelmöityshoidoilla saadut lapset saattaisivat myös itse olla hedelmättömiä ilman hoitoja. Ei varmasti kaikki sairaudet ole tällaisia mutta kuvittelisin edes osan olevan.

Ihmisten hedelmällisyys on käsittääkseni laskenut viime vuosisadan aikana (en osaa sanoa mistä tällaisen kuvan olen saanut, jostain kuitenkin muistaisin lukeneeni), ehkä ihan tarkoituksella ettei luonto "ylikuormittuisi". En osaa kuvitella että itse menisin hoitoihin jos ei muuten lapsia siunaantuisi, adoptio olisi sitten se valinta. Jos mun geenit on niin kökköset ettei niillä saada lapsia aikaseks/mulla on joku vika ettei raskaus onnistu, en halua jatkaa sitä seuraaville polville väkisin.

Ymmärrän kyllä että jos on aina toivonut omaa lasta, on se rankka paikka jos biologista lasta ei siunaannu ja monet tällöin menevät hoitoihin.

[/quote]

Kyllä se taipumus saattaa periytyä, harmi kyllä. Eli jälkeläisillä saattaa myös olla vaikeaa saada luomulapsia. Oletko sitä mieltä, että muutkaan ihmiset, joiden suvuissa esiintyy tiettyjä vaivoja ja sairauksia, eivät saisi lisäntyä? Missä menee raja, mitä saa olla ja mitä ei? Ja kuinka kaukaiset sukulaiset vielä otetaan huomioon mahdollisessa periytymisessä? Pitäisikö saman tien tehdä geenitestit kaikille, jos siellä vaikka on jotain kökköistä? 

Vierailija
48/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2006 klo 16:22"]

Kaikki ei voi eikä kaikkien kuulu saada omia lapsia. Typerä Jumalaa leikkivä ihminen ei vaan tajua tätä.

[/quote]

Mutta he voivat silti adoptoida.Miksi he sopisivat adoptiovanhemmiksi, jos eivät ole sopivia biologisiksi vanhemmiksi?

No koska biologiansa puolesta eivät ole soveltuvia vanhemmiksi! Heidän yhdistyvistä geeneistä voi tulla vaikka vaikeasti sairaita ja vammaisia lapsia. Onko tätä niin vaikea tajuta Daiju?!

Vierailija
49/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja daju tebe poz zad,horosenko,cto-by ty ne lezla bolshe ne vsvoe dela.Tebe ponjatno? Ja poslednij raz povtorila. Spokojnoj nochi.

Vierailija
50/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 23:32"]

[/quote]

Kyllä se taipumus saattaa periytyä, harmi kyllä. Eli jälkeläisillä saattaa myös olla vaikeaa saada luomulapsia. Oletko sitä mieltä, että muutkaan ihmiset, joiden suvuissa esiintyy tiettyjä vaivoja ja sairauksia, eivät saisi lisäntyä? Missä menee raja, mitä saa olla ja mitä ei? Ja kuinka kaukaiset sukulaiset vielä otetaan huomioon mahdollisessa periytymisessä? Pitäisikö saman tien tehdä geenitestit kaikille, jos siellä vaikka on jotain kökköistä? 

[/quote]

Sellanen seulonta menis varmaan lähes kaikkien mielestä jo vähän liian jalostukseksi, mutta periaatteessahan se olisi tavallaan "järkevä" idea, seuraava sukupolvi olisi huomattavasti terveempi jos välttäisivät pahimmat perinnölliset sairaudet. Mutta käytännössä jokaisen on saatava jatkaa omia syöpä-, sydänsairaus- ja alkoholistigeenejään eteenpäin. Olisi epäinhimillistä kieltää lisääntyminen näillä perusteilla. Mä en myöskään sanonut että hedelmöityshoidot pitäisi kieltää, pohdin vain juurikin tätä periytymistä (jos on hedelmätön periytyvän sairauden takia.)

Lisäksi vaikka sulla olisikin joku syöpäriskiä lisäävä geeni, se ei tarkoita automaattisesti sitä että se periytyisi jälkeläisille, eikä että se geeni aktivoituu. Sama pätee kyllä varmaan noihin hedelmättömyyttä aiheuttaviin sairauksiin.

Tavallaan AP on minusta oikeassa siinä että ehkä kaikkien ei "kuulu" saada biologisia lapsia, mutta en pidä inhimillisenä sitä että ihmisiltä evättäisiin olemassa olevia hoitoja jotka helpottaisivat heidän tilannettaan. Se vaan on mahdollista että sama on edessä heidän lapsillaan ja lapsenlapsillaan jne.

-25-

Vierailija
51/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 04:49"]

[quote author="Vierailija" time="23.04.2013 klo 23:32"]

[/quote]

[/quote]

Sellanen seulonta menis varmaan lähes kaikkien mielestä jo vähän liian jalostukseksi, mutta periaatteessahan se olisi tavallaan "järkevä" idea, seuraava sukupolvi olisi huomattavasti terveempi jos välttäisivät pahimmat perinnölliset sairaudet. Mutta käytännössä jokaisen on saatava jatkaa omia syöpä-, sydänsairaus- ja alkoholistigeenejään eteenpäin. Olisi epäinhimillistä kieltää lisääntyminen näillä perusteilla. Mä en myöskään sanonut että hedelmöityshoidot pitäisi kieltää, pohdin vain juurikin tätä periytymistä (jos on hedelmätön periytyvän sairauden takia.)

Lisäksi vaikka sulla olisikin joku syöpäriskiä lisäävä geeni, se ei tarkoita automaattisesti sitä että se periytyisi jälkeläisille, eikä että se geeni aktivoituu. Sama pätee kyllä varmaan noihin hedelmättömyyttä aiheuttaviin sairauksiin.

Tavallaan AP on minusta oikeassa siinä että ehkä kaikkien ei "kuulu" saada biologisia lapsia, mutta en pidä inhimillisenä sitä että ihmisiltä evättäisiin olemassa olevia hoitoja jotka helpottaisivat heidän tilannettaan. Se vaan on mahdollista että sama on edessä heidän lapsillaan ja lapsenlapsillaan jne.

-25-

[/quo

Niin, esimerkiksi endometrioosi (joka on aika yleinen lapsettomuuden syy ja josta satun itse tietämään) kulkee suvussa jonkin verran, ei se tarkoita että se aina periytyisi. Jar endometrioosi nyt on muutenkin varsin yleinen vaiva, ihan niilläkin jotka saavat lapsia luomusti. Kaikki eivät edes tiedä sairtavansa sitä, koska se on usein lievänä. Mistä sen nyt aina tietää keneltä se periytyy kenelle ja kenelle se sitten äityykin niin pahaksi että vaatii leikkauksia ja/tai aiheuttaa lapsettomuutta.

Muista lapsettomuutta aiheuttavista vaivoista en juuri tiedä, onko siellä sitten joitain vakavia, sekkeästi periytyviä sairauksia joiden takia olisi syytä harkita hoidoista pidättäytymistä. En ole kuullut sellaisista ja melkein luulen että jos sellaisia olisi, niin olisin kuullut. Viimeistään tällaisilla palstoilla joku ap:n kaltainen olisi asialla juhlinut... Mutta siis nro 29 joka tuolla "daijuttelee", maalailee ihan turhaan seinille vakavasti sairaita ja vammaisia lapsia, kun sopimattomien vanhempien geenit yhdistyvät. Koeputkilapsia on maailmassa jo todella paljon ja ensimmäiset ovat jo aikuisia. Jos heillä olisi tavallista useammin vakavia sairauksia ja vammoja, se kyllä jo tiedettäisiin. Meillä lapsettomuus johtui minun geeneistäni, ei miehen. En millään usko että geenini olisivat niin huonot että niillä ei pitäisi lisääntyä. Sukumme on tervettä ja pitkäikäistä ja ihan fiksua ja pärjäävää porukkaa. Yhtään vakavasti sairasta tai vammaista lasta en tiedä syntyneen. Melkein luulen, että jos vanhemmuuteen vaadittaisiin geenitestit, niin omat geenini saattaisivat "päihittää" monen luomusti lisääntyneen geenit. Omat koeputkilapsemme ovat terveitä ja vähintän ikätasoisesti kehittyneitä. Siellä jossain se endometrioosigeeni kulkee, se on tietysti harmillista. Mutta pitäisikö siskoni ja serkkujeni, tai ties jopa pikkuserkkujeni nyt sen takia  pidättäytyä yrittämästäkään lapsia? Tuota... Minusta ei!

Pidän hyvin huterina kaikkia näitä perusteluja, joiden mukaan lapsettomuushoidot olisivat paha asia. Luulen että niissä on kyseessä lähinnä vanhanaikainen teknologian pelko, erilaisuuden pelko ja joskus ahdasmielinen uskonnollisuus. Jos lapsista haluatte olla huolissanne (viittaan näihin sairaus- ja vammajuttuihin), niin keskittäkää se huoli niihin lapsi joista ei huolehdita kunnolla ja joilla on oikeita ongelmia. Heitä riittää, valitettavasti, ja miten minusta tuntuu, että he yleensä ovat ihan luomulapsia?    

Vierailija
52/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks sulla ap elämässäsi mitään muuta, missä olet pärjännyt? Vai luuletko, että yhden lapsen saaminen tekee susta jotenkin paremman? Tiedoksesi, että maailmassa on viime vuosikymmenten aikana lisäännytty miljardeja kertoja, et ole mikään erityinen.

Vierailija
53/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka voidaan edes saada terve lapsi aikaan, jos se hedelmöitetään väkisin? Todennäköisesti vanhempien geeneissä on jotain pahasti vialla, jollei lisääntyminen onnistu.

Vierailija
54/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2013 klo 10:29"]

Kuinka voidaan edes saada terve lapsi aikaan, jos se hedelmöitetään väkisin? Todennäköisesti vanhempien geeneissä on jotain pahasti vialla, jollei lisääntyminen onnistu.

[/quote]

Tjaa-a, tuskin niitten geeneissä on yhtään sen enempää "pahasti" vialla kuin kaiken maailman muista sairauksista kärsivät jotka lisääntyy silti. Diabetikot lisääntyy, sokeat, kuurot, sydäntautiset, ms-tautiset, reumaatikot. Kielletääs nyt sitten lisääntyminen ihan kaikilta paitsi ap:ltä, joka on täydellinen yksilö.

Vierailija
55/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisimpia lapsettomuuden syitä ovat munasolun irtoamishäiriöt (20–30 % tapauksista), munanjohdinvauriot (10–20 %), endometrioosi (10–20 %) ja sperman laatu (20–30 %). (Väestöliitto)

Kyllä varmaan tollanen esim. munajohdinvaurio aiheuttaa sen, että koeputkihedelmöityksen seurauksena ei voi tervettä lasta tulla. Se on vähän sama, kun jos sulla on käsi joskus murtunut, niin ei kantsi tehdä lapsia, kun se huono käsi sit periytyy.

Vierailija
56/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko tätä asiaa oikeasti jotenkin vaikeata ymmärtää? Näillä kommentoijilla taitaa olla todella olemattomat pohjatiedot. Itse en ehtaisi kommentoida asiaa, josta en tiedä mitään, ja joka on kuitenkin monille suuri ja henkilökohtainen asia.  

Vierailija
57/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

kasva kakara aikuiseksi

terv. Yhden IVF-lapsen ja yhden ihan luomulapsen äiti

Vierailija
58/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

oletko vähän yksinkertainen? Meillä on yksi IVFlapsi ja sen jälkeen saimme luomulapsen. Mikähän meissä on vialla? Toi IVF yksilö on vielä luokkansa primus, ja pahus, ei ole edes sairas, ei edes allergioita

Vierailija
59/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No kyllä se elämä vielä kasvattaa ;)

Jos/kun kerran et ole provo, niin kerropa miksi "Jumalan päätöstä" pitäisi totella juuri lapsen saanti vaikeuksien kohdalla, muttei sitten vaikkapa juuri syövän tai muun vakavan taudin kanssa?

Jos "Jumalan leikkiminen" yhden asian kohdalla on kerran totaalisen väärin, niin miksi se sitten olisi sallittua toisissa tapauksissa?

t. Jumalaa jo kaksi kertaa menestykkäästi leikkinyt :)

Vierailija
60/74 |
24.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri mieltä kuin ap. Silti heittäisin sellaisen ajatuksen, että useammin voitaisiin miettiä, onko lapsettomuuden taustalla jokin syy, joka hoitamalla voitaisiin hoitaa sitä lapsettomuuttakin. Tiedän lapsettomuushoidoissa käyneen naisen, joka on hirvittävän laiha (siis ei vain hoikka) ja jonka suhtautuminen ruokaan on kieroutunutta, ja kaiken järjen mukaan voisi kuvitella tämän vaikuttavan kykyyn tulla raskaaksi. Mutta eihän se tietysti yksityistä lääkäriasemaa kiinnostanut, hoitoihin vain. No raskaus oli yllättäen tosi vaikea, naisen elimistö ei kestänyt raskautta ja lapsi syntyi keskosena, eikä toipunut ihan suit sait. Olisiko sen syömishäiriön voinut hoitaa?? Mutta noin ylipäänsä en siis lapsettomuushoitoja vastusta, mutta ehkä sitä eettistä puolta voisi vähän miettiä.