Mitähän järkeä minun on oikeastaan edes opiskella lähihoitajaksi näin aikuisiällä? Kukaan ei tule koskaan arvostamaan koulutustani, vaan saan aina osakseni vähättelyä.
Työelämässäkin olen laiska paska, koska olen vain lähihoitaja. Tulen aina olemaan se tyhmä ja yksinkertainen lihava tupakoiva lähäri, jolla ei aivokapasiteetti riittänyt parempaan kouluun. Tulen aina olemaan se ylityöllistetty lähäri, joka on niin laiska ja typerä ettei selviä yksinkertaisista töistään. Sillä tule ikinä olemaan väliä, että valmistuttuani saisin tehdä unelmieni työtä. Koska eihän kukaan halua opiskella lähihoitajaksi, sinnehän menee vain avohoitopotilaat ja alkoholistit kuluttamaan aikaa. Ehkä siis vain lopetan koulun ja alan nostaa työttömyysetuutta, koska "työnhakijanakin" minua arvostettaisiin enemmän.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko jotai 20-vuotiaita kun annatte noin paljon paino-arvoa joillekin toisten mielipiteille? Herätys nyt. Ja oikeasti, lähihoitajia kyllä arvostetaan muualla paitsi tällä palstalla. Täällähän on vaan akateemisia ja tohtoreita mukamas. ;) Lähihoitajaksi lukeminen on mielestäni viisaampi ratkaisu kuin sairaanhoitajaksi lukeminen. Palkkaero ei ole hirmuinen mutta vastuuta ei tarvi kuitenkaan ottaa niin paljoa kuin sairaanhoitajan.
Lähihoitajien pahimpia aliarvijoita ovat sairaanhoitajat.
Ja ketä nyt kiinnostaa tonkia ihmisten ulosteita mieluumin kuin jakaa lääkkeitä.
Olin juuri sairaalassa leikkauksen jälkeen noin vuorokauden. Minut hoitivat todennäköisesti sekä lähi- että sairaanhoitajat, itse vain en potilaana heitä erottanut toisistaan.
Osastolla oli todella mukava ilmapiiri ja sain hyvää hoitoa 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko jotai 20-vuotiaita kun annatte noin paljon paino-arvoa joillekin toisten mielipiteille? Herätys nyt. Ja oikeasti, lähihoitajia kyllä arvostetaan muualla paitsi tällä palstalla. Täällähän on vaan akateemisia ja tohtoreita mukamas. ;) Lähihoitajaksi lukeminen on mielestäni viisaampi ratkaisu kuin sairaanhoitajaksi lukeminen. Palkkaero ei ole hirmuinen mutta vastuuta ei tarvi kuitenkaan ottaa niin paljoa kuin sairaanhoitajan.
Ja ketä nyt kiinnostaa tonkia ihmisten ulosteita mieluumin kuin jakaa lääkkeitä.
Ketä kiinnostaa mikä sinua kiinnostaa?
Toisten ihmisten aliarviointi kertoo yksinkertaisuudesta, huonosta itsetunnosta ja ilkeydestä. Sillä pilataan myös työilmapiiri eli sellaisista tyypeistä kannattaa hankkiutua yt tilanteessa eroon nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti 5: Ai varma työpaikka? Suomessa on 8000 työtöntä lähihoitajaa, tarjolla keikkatyötä ja nollasopimuksia. "Tulethan töihin silloin kun kutsumme sinua - jos kutsumme."
Hyvä työntekijä saa aika äkkiä pitkän sopparin. Meilläkin käy monenlaista sukankuluttajaa ja kyllä ne hyvät varataan äkkiä ja niistä jopa kilpaillaan.
Näitä 0-soppareita kyllä tarjotaan. Kuka itseään kunnioittava työntekijä lähtee näihin mukaan? Ulkomaalaiset, koska he eivät ymmärrä työehtosopimuksia ja eivät tietenkään kuulu ammattiliittoon, eivätkä ressukat osaa puolustaa oikeuksiansa. Heitä käytetään hyväksi yksityisissä paikoissa, orjatyövoimana. Suomalaisia, oikeuksistaan huoltapitäviä, vahvoja hoitajia ei palkata, koska he uskaltavat kyseenalaistaa asioita. Yksityiset firmat ovat pahimpia.
Meinaatko, että homma toimii niin, että valmistut, menet työkkäriin ja sinulle kirjoitetaan heti vuoden työsoppari?
Kyllä se menee niin, että aluksi otat vastaan pari sairauslomitusta. Jos olet hyvä työntekijä, sinut varataan äkkiä pidemmäksi aikaa töihin. Työnantajat tietävät vallan mainiosti, etteivät osta sikaa säkissä. Näitä on ollut, jotka on palkattu heti muutaman kuukauden sijaisuuteen ja paljastuukin, että tämä istuu vain sohvalla ja näppäilee puhelinta. Jos on hyvä työntekijä, niin maine leviää nopsaan ja sellaisesta kilpaillaan, kuka hänet saa töihin.
Nimim. itse olen keikkaillut ja sain melko nopeaa valita, minne haluan töihin vakituisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yksikin sairaanhoitaja minkä tiedän on ehkä maailman epäsiistein ihminen. Oikea laiskimus. Vieläpä niin tunnekylmä, että ihmettelen kuinka on voinut edes eksyä ja päästä hoitoalalle. Eikä nyt mikään järjenjättiläinen ole muutenkaan. Rimaa hipoen koulutkin kävi. Tämän jälkeen itseltä tippui usko sairaanhoitajien "paremmuudesta".
Tämä on niin tämän palstan vakiokaavalla kirjoitettu kun vain voi olla: kun minä tunnen yhden tietynlaisen ihmisen, niin kaikki samaa ammattia harjoittavat ( samaa sukupuolta olevat, saman uskonnon omaavat jne) ovat myös tällaisia.
Älytön ajatuskuvio ap:llä. Tärkeintä on, että arvostat itse työtäsi ja asiakkaitasi, samalla myös itseäsi ammattihenkilönä.
Opiskelen lähäriksi, vaikka ala ei kiinnosta eikä kutsumusta ole, mutta haluaisin vain kovasti työllistyä. Takana lukio-, ammatttikorkea- ja yliopisto-opintoja. Vituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaero ei ole hirmuinen mutta vastuuta ei tarvi kuitenkaan ottaa niin paljoa kuin sairaanhoitajan.
Lähihoitajan palkka on 2000 e/kk ja sairaanhoitajan noin 3000 e/kk. Ei muka ole iso palkkaero?
Sairaanhoitaja on jo "melkein lääkäri".
Verotus pitää huolen ettei sairaanhoitaja käytännössä tienaa paljoa enempää kuin lähäri.. kun verrataan palkkoja on hyvä verrata nettona eikä bruttona
Mun palkka on 2420. Lähäri. Siis peruspalkka. Lisät päälle. Teen paljon öitä ja viikonloppuja, joskus tulee kuuksudessa päälle 3500. Riittää minulle elämiseen. Ja ei, en tongi edes paskaa. En ole siihen koskenut pariinkymmeneen vuoteen. Autismityö käsittää aika lailla strukturointia ja ohjausta ja erilaisia kommunikointikeinoja
Vierailija kirjoitti:
Mun palkka on 2420. Lähäri. Siis peruspalkka. Lisät päälle. Teen paljon öitä ja viikonloppuja, joskus tulee kuuksudessa päälle 3500. Riittää minulle elämiseen. Ja ei, en tongi edes paskaa. En ole siihen koskenut pariinkymmeneen vuoteen. Autismityö käsittää aika lailla strukturointia ja ohjausta ja erilaisia kommunikointikeinoja
Ja on hurjan mielenkiintoista!
naurattaa, päädyin tähän ketjuun kun olen väitellyt ja nyt harkitsen lähihoitajan koulutusta. Naurattaa siis se, että koetaan että lähihoitaja on automaattisesti lähes idiootti ja mielikuva jo etukäteen siitä tilanteesta, jos joskus pääsen sanomaan tällaiselle henkilölle että joo no mulla on myös mm. tuo väitöskirja tehtynä, vaikka muuten en sitä ikinä missään mainitse tai mainosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi välität noin paljon muiden mielipiteistä? Varsinkin kun nykyään arvostetaan eniten sitä että on edes jotain töitä. Vauva palstan kahelit erikseen.
En ole ennen välittänytkään, mutta olen niiiiiiin kyllästynyt selittelemään esimerkiksi sitä, miksi opiskelen lähihoitajaksi vaikka olen käynyt lukion. "Ai jaa miten sinä lähihoitajaksi sitten, eikö sairaanhoitajaksi olisi mielummin kannattanut opiskella kun olet lukionkin käynyt?" Ja vielä useammin kuultu: "aijaa, etkö pääsyt sairaanhoitajaksi opiskelemaan?". Tai esittämään iloista, kun harjoittelupaikassa kohdellaan "vain lähäriopiskelijana", jolle pitää näyttää miten päin vaippa kuuluu lapsella laittaa, vaikka olet juuri aiemmin sanonut että osaat vaihtaa vaipan koska sinulla on omia lapsia. Tuo nyt oli vain yksi esimerkki joka ensimmäisenä tuli mieleen. En minä oikeasti tuota koulua lopeta, mutta olen vain NIIIIINNNN kyllästynyt.
Kun on käynyt lukion niin ei ole mitään järkeä opiskella lähihoitajaksi. Pitää mennä suoraan opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
Sairaanhoitaja alkaa olemaan sellainen väliinputoaja ammatti. Lääkärit tekee diagnoosit,antaa hoito-ohjeet,lähärit tekee perushoitotyöt ja lisääntyvässä määrin jo ihan lääkehommatkin. Sairaanhoitajille jää paperihommat ja kaikki se mitä Lääkärit/Lähärit ei tee.
Hahah, olet kyllä aivan pihalla sairaanhoitajan työnkuvasta.
Lähihoitaja kouluun on paljon hakijoita, kaikki halukkaat ei pääse. Joten älä huoli, hakijoita riittää, joten sinun ei tarvitse hakea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö työn ensisijainen tarkoitus ole elättää itsensä?
Toki työn tarkoitus on elättää ihminen, mutta kyllä minusta on tärkeää, että työstä myös nauttii ja että siitä saa kunnon korvauksen. Toki joku voi nauttia lähihoitajan työstäkin, mutta onhan se ikävää olla ylityöllistetty huonolla palkalla työssä, jota moni ei tunnu arvostavan pätkääkään.
Lähihoitajien palkka on todella epäoikeudenmukainen kun verrataan työn raskauteen ja kuluttavuuteen. Tiukkatahtisesti ohjelmoitu vuorotyö esim. kotisairaanhoidossa, öisin ja päivisin, läpi vuosien, kaikenlaisissa kohteissa, huonokuntoisten asiakkaiden parissa, kaikilla säillä ja keleillä käy nopeasti tekijänsä terveydelle. Epåkohtaa ei voi sivuuttaa sillä, että ammatti ja palkkataso on valintakysymys.
Et kai sinä sitä koulutusta arvostuksen takia ole hankkimassa, vaan elinkeinon.
Se on totta, että nykyään ei voi yleistää mitään koskien lähihoitajan tutkinnon suorittaneita. Mielikuva vähemmän terävistä ihmisistä on menneiltä ajoilta, kyllä voin itsekin sanoa että omina yläasteaikoina lähärin tutkintoon lähti he jotka eivät muualle päässeet. Nykyään alalla on tosiaan paljon uudelleenkouluttautujia. Täytyy nostaa hattua, että haluaa työllistyä. Jos työtön maisteri tai tohtori onnistuu työllistämään itsensä lähihoitajana, niin sehän on suuri yhteiskunnallinen palvelus.
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri sairaalassa leikkauksen jälkeen noin vuorokauden. Minut hoitivat todennäköisesti sekä lähi- että sairaanhoitajat, itse vain en potilaana heitä erottanut toisistaan.
Osastolla oli todella mukava ilmapiiri ja sain hyvää hoitoa 😊
Minäkin olin taannoin viikon sairaalassa ja on todella surullista, että lähi- ja sairaanhoitajia ei erottanut muusta kuin nimikyltistä.
Heillä on eri koulutus, eri tason koulutus, mutta silti tehdään rinta rinnan ihan samaa työtä sisältäen ruuanjaon, syöttämisen ja lakanoiden vaihdon.
Miksi noita ei voi tehdä joku, joka on koulutettu ihan muuten kuin hoitoalan ammattilaiseksi?