Mitähän järkeä minun on oikeastaan edes opiskella lähihoitajaksi näin aikuisiällä? Kukaan ei tule koskaan arvostamaan koulutustani, vaan saan aina osakseni vähättelyä.
Työelämässäkin olen laiska paska, koska olen vain lähihoitaja. Tulen aina olemaan se tyhmä ja yksinkertainen lihava tupakoiva lähäri, jolla ei aivokapasiteetti riittänyt parempaan kouluun. Tulen aina olemaan se ylityöllistetty lähäri, joka on niin laiska ja typerä ettei selviä yksinkertaisista töistään. Sillä tule ikinä olemaan väliä, että valmistuttuani saisin tehdä unelmieni työtä. Koska eihän kukaan halua opiskella lähihoitajaksi, sinnehän menee vain avohoitopotilaat ja alkoholistit kuluttamaan aikaa. Ehkä siis vain lopetan koulun ja alan nostaa työttömyysetuutta, koska "työnhakijanakin" minua arvostettaisiin enemmän.
Kommentit (85)
Kaikesta koulutuksesta ja työkokemuksesta on hyötyä myöhemmin elämässä. Tulet huomaamaan.
Tilipäivän takia opiskele lähäriksi
T. Hoitsu, joka ei ole ollut päivääkään työttömänä. Työelämää takana päälle 30v
ei kannatakaan opiskella, lähihoitajia on koulutettu paljon ja koko ajan koulutetaan lisää niin ei riitä töitä ja vaikka riittäiskin niin yhteiskunnalla ei ole vara palkata hoitajia..
Viesti 5: Ai varma työpaikka? Suomessa on 8000 työtöntä lähihoitajaa, tarjolla keikkatyötä ja nollasopimuksia. "Tulethan töihin silloin kun kutsumme sinua - jos kutsumme."
Muihin vähiten arvostettuihin naisten ammatteihin eli siivoojaksi tai kaupankassaksi pääsee myös ilman koulutusta. Eli siinä mielessä lähihoitajan koulutuksen voi katsoa tuovan melko vähän lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Varma työpaikka ja tärkeää työtä - siinä kaksi syytä, miksi alkaisin lähihoitajaksi. Jätä negatiiviset kommentit omaan arvoonsa, ne kertovat enemmän sanojastaan. Alasta riippumatta niitä saa aina kuulla.. /: Lähihoitajat eivät todellakaan ole vain lähihoitajia.
Olen 53-vuotias lähihoitajaksi v .2014 valmistunut nainen. Edellinen työni media- alalla kesti 20-vuotta. Jouduin yt-neuvotteluiden seurauksena irtisanotuksi. Päätin opiskella lähihoitajaksi, luullen alan olevan varma työllistäjä. Mutta olen pettynyt, koska en ole työllistynyt kuin muutamaan lyhyeen sijaisuuteen. Tällä hetkellä olen työttömänä, haen töitä vanhuspuolelta, luulin Suomessa olevan pulaa vanhustenhoitajista, mutta ilmeisesti olen liian vanha hoitamaan vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi välität noin paljon muiden mielipiteistä? Varsinkin kun nykyään arvostetaan eniten sitä että on edes jotain töitä. Vauva palstan kahelit erikseen.
En ole ennen välittänytkään, mutta olen niiiiiiin kyllästynyt selittelemään esimerkiksi sitä, miksi opiskelen lähihoitajaksi vaikka olen käynyt lukion. "Ai jaa miten sinä lähihoitajaksi sitten, eikö sairaanhoitajaksi olisi mielummin kannattanut opiskella kun olet lukionkin käynyt?" Ja vielä useammin kuultu: "aijaa, etkö pääsyt sairaanhoitajaksi opiskelemaan?". Tai esittämään iloista, kun harjoittelupaikassa kohdellaan "vain lähäriopiskelijana", jolle pitää näyttää miten päin vaippa kuuluu lapsella laittaa, vaikka olet juuri aiemmin sanonut että osaat vaihtaa vaipan koska sinulla on omia lapsia. Tuo nyt oli vain yksi esimerkki joka ensimmäisenä tuli mieleen. En minä oikeasti tuota koulua lopeta, mutta olen vain NIIIIINNNN kyllästynyt.
Kun on käynyt lukion niin ei ole mitään järkeä opiskella lähihoitajaksi. Pitää mennä suoraan opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
Sairaanhoitaja alkaa olemaan sellainen väliinputoaja ammatti. Lääkärit tekee diagnoosit,antaa hoito-ohjeet,lähärit tekee perushoitotyöt ja lisääntyvässä määrin jo ihan lääkehommatkin. Sairaanhoitajille jää paperihommat ja kaikki se mitä Lääkärit/Lähärit ei tee.
Okei. Sanoisin että sekä meille sairaanhoitajille, että lähihoitajille on paikkansa. Itse en koe, että sairaanhoitjat jäisivät tulevaisuudessakaan ilman töitä, päinvastoin! Erikoissairaanhoidossa sairaaloiden vuodeosastoilla, ensiapupoleilla, tehoilla, leikkausosastoilla jne.lähihoitajan koulutus ei tule riittämään kaikkeen. Omalla työpaikallani annan 95% lääkkeistä suoraan suoneen, tätä varten tentin säännöllisin väliajoin mm.suonensisäisten lääkkeiden tentin. Tätä oikeutta lähihoitajilla ei ole, enkä usko, että lakimuutos asiaan olisi ihan heti tulossa. Joten kaikille paikkoja riittää :D.
Vierailija kirjoitti:
Viesti 5: Ai varma työpaikka? Suomessa on 8000 työtöntä lähihoitajaa, tarjolla keikkatyötä ja nollasopimuksia. "Tulethan töihin silloin kun kutsumme sinua - jos kutsumme."
Eipä vaan löydy sijaisia kun yritetetään viikonloppuna etsiä kun työkaveri on sairastunut. Eikä kuulemma löydä pomokaan, ja kukaan ei halua jäädä tuplavuoroon. Huonompi homma.
Työkkärissä olevat lähärit ei varmaan edes halua tehdä töitä. Keikkatöitä saa kyllä tehdä niin paljon kun jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä työntekijä saa aika äkkiä pitkän sopparin. Meilläkin käy monenlaista sukankuluttajaa ja kyllä ne hyvät varataan äkkiä ja niistä jopa kilpaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi välität noin paljon muiden mielipiteistä? Varsinkin kun nykyään arvostetaan eniten sitä että on edes jotain töitä. Vauva palstan kahelit erikseen.
En ole ennen välittänytkään, mutta olen niiiiiiin kyllästynyt selittelemään esimerkiksi sitä, miksi opiskelen lähihoitajaksi vaikka olen käynyt lukion. "Ai jaa miten sinä lähihoitajaksi sitten, eikö sairaanhoitajaksi olisi mielummin kannattanut opiskella kun olet lukionkin käynyt?" Ja vielä useammin kuultu: "aijaa, etkö pääsyt sairaanhoitajaksi opiskelemaan?". Tai esittämään iloista, kun harjoittelupaikassa kohdellaan "vain lähäriopiskelijana", jolle pitää näyttää miten päin vaippa kuuluu lapsella laittaa, vaikka olet juuri aiemmin sanonut että osaat vaihtaa vaipan koska sinulla on omia lapsia. Tuo nyt oli vain yksi esimerkki joka ensimmäisenä tuli mieleen. En minä oikeasti tuota koulua lopeta, mutta olen vain NIIIIINNNN kyllästynyt.
Kun on käynyt lukion niin ei ole mitään järkeä opiskella lähihoitajaksi. Pitää mennä suoraan opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
Miksi ihmeessä, jos ei halua sairaanhoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä vaan löydy sijaisia kun yritetetään viikonloppuna etsiä kun työkaveri on sairastunut. Eikä kuulemma löydä pomokaan, ja kukaan ei halua jäädä tuplavuoroon. Huonompi homma.
Työkkärissä olevat lähärit ei varmaan edes halua tehdä töitä. Keikkatöitä saa kyllä tehdä niin paljon kun jaksaa.
No niinpä. Itse heitän vapaapäivinä keikkaa ja töitä on koko ajan tarjolla. Keikkapaikoissa yrittävät houkutella, että vaihtaisin heille kokonaan vakkariksi. En ole suostunut sanomaan vakkaripaikkaa irti ja vaihtamaan työnantajaa. Puhelin soi koko ajan ja kysytään töihin
Olen melko varma, että meinaan itsekkin kouluttautua lähihoitajaksi.
Viisikymppisenä valmistuin. Töihin pääsin jo ennen kuin todistus oli kourassa. Töitä kyllä riittää.
Ootteko jotai 20-vuotiaita kun annatte noin paljon paino-arvoa joillekin toisten mielipiteille? Herätys nyt. Ja oikeasti, lähihoitajia kyllä arvostetaan muualla paitsi tällä palstalla. Täällähän on vaan akateemisia ja tohtoreita mukamas. ;) Lähihoitajaksi lukeminen on mielestäni viisaampi ratkaisu kuin sairaanhoitajaksi lukeminen. Palkkaero ei ole hirmuinen mutta vastuuta ei tarvi kuitenkaan ottaa niin paljoa kuin sairaanhoitajan.
Oli se kamalaa ennen vanhaan, kun ei vielä ollut tätä muka kaikkeen pätevöittävää sillisalaattitutkintoa nimeltään lähihoitaja, ja sen sijaan vanhustenhoitajat, lastenhoitajat, päivähoitajat, hammashoitajat, vammaistenhoitajat yms. koulutettiin erikseen.
Vaikka hammashoitajaa tai päivähoitajaa ei edes samalla lailla pääse morkkaamaan kuin "pyllynpyyhkijä" ja "kakankaapija" lähihoitajaa.
Itse sanoisin että kouluttaudu mieluummin sairaanhoitajaksi tai lääkäriksi jos haluat hoitoalalle. Palkka on parempi ja muutenkin enemmän erilaisia hommia.
Suositukseni ei johdu arvostuksen puutteesta vaan ihan siitä että enemmän palkkaa antaa enemmän mahdollisuuksia.
Kuule, mitä sää muiden mielipiteistä.
Lähihoitajankin työ on arvokasta ja monelle ihmiselle tärkeä.
Mieti ennemminkin asiaa siltä kantilta, kelle olisit lähihoitajana tärkeä ;)
Lähäri on aina vain lähäri. T. Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Palkkaero ei ole hirmuinen mutta vastuuta ei tarvi kuitenkaan ottaa niin paljoa kuin sairaanhoitajan.
Lähihoitajan palkka on 2000 e/kk ja sairaanhoitajan noin 3000 e/kk. Ei muka ole iso palkkaero?
Sairaanhoitaja on jo "melkein lääkäri".
Minä valmistuin 40v lähihoitajaksi enkä ole koskaan kokenut olevani vain lähihoitaja, olen saanut arvostusta työssäni, jonka yritän tehdä niin hyvin kuin pystyn. Vuosi valmistumisen jälkeen hain opiskelemaan sairaanhoitajaksi, en päässyt, varmasti en ollut tarpeeksi motivoitunut, varsinkin kun sanoin etten välttämättä halua sairaanhoitajaksi haluan vain oppia enemmän.
Olen nyt ollut 10v lähihoitaja ja tiedän tekeväni tärkeää työtä, saan siitä kohtuullisen korvauksen ja töitä riittää. Oikeastaan minusta ei olisi sairaanhoitajaksi ainakaan omalla työpaikallani, en jaksa kaiken maailman kyselyjen täyttelyä jne paperityötä.