Toimeentulotuesta (ainakin) sähkölasku pois
Mielestäni ihmisten pitäisi maksaa sillä perusosalla itse sähkönsä sen sijaan että poltellaan niitä lamppuja ja veivataan pelejä ja vehkeitä surutta yötä päivää kun "sossu maksaa sähkön". Tulisi vähän ekologisempi linja siihen elämiseen. Työssäkäyvällä (esim. yh) ei jää palkasta juuri sen enempää käteen jos on päiväkoti-ikäisiäkin ja itse on maksettava kaikki. Sen lisäksi että KELA ja sossu jo maksavat kaiken niille jotka elävät pelkillä tuilla, kerjätään seurakunnalta, Facesta, Hopesta, Joulupuukeräyksestä ym rahaa ja tavaraa ja lapset hoidatetaan ilmaiseksi päivähoidossa ja syövätkin siellä suurimman osan päivän aterioista. Työssäkäyvän täytyy miettiä miten ja missä on varaa asua mutta toimeentulotuella voi ottaa vaikka kuinka ison kämpän, KELA ja sossu maksaa. Puhelimet ja läppärit ja tabletit pitää olla uusinta uutta. Tuet OVAT aivan liian isoja siihen nähden ettei työssäkäyvällä jää juuri enempää rahaa yli maksettuaan palkasta kaiken sen mihin toiset nostavat pelkkää tukea. Ilmeisen hyvin se tuki kuitenkin riittää alkoholiin ja tupakkaan. Ja pukataan niitä lapsia yhteiskunnan elätettäväksi iso lauma vaikka ei pystytä elättämään edes itseään tai ole vuosikausiin oltu työelämässä, välttämättä edes kouluja käyty.
Jos joku nyt sanoo ettei ne tuet niin isoja ole niin kerrottakoon että elämässäni on ollut aikoja jolloin olen elänyt reilusti alle toimeentulotukirajan ja pärjännyt, maksanut itse sähkön, silmälasit, lasten harrastukset ym.
Kommentit (6)
Juu, istukoot köyhät pimeässä, niin me rikkaat näytään paremmin.
Näköjään kaikki mahdolliset aiheet on jo trollattu kun trollit joutuu kierrättämään samoja vanhoja aiheita kerta toisensa jälkeen.
Minulla kuului aiemmassa asunnossa sähkö vuokraan eli en yhtään tiedä mikä oli kulutus. Nyt kun sähkön maksaa ihan itse sen vuokran päälle (joka on sama kuin edellisessä asunnossa), olen kyllä tarkempi sähkönkäytössä. En ennenkään pitänyt esim. lamppuja palamassa turhaan jne mutta esim. uunia lämmittelin aika huolettomasti. Nykyään kun lämmitän uunin, pyrin myös tekemään sillä useamman asian samalla kerralla. Sähkönkulutus on tässä uudessa asunnossa asuessa ollut 63-76 kWh/kk.
Miten ap. olis tuollainen yleissivistys, jolloin voisit olla ihan levollisin mielin, ilman katkeruutta, kateutta tai pahansuopaisuutta, joka syö ihmistä sisältä päin, vaikka maksaisi itse laskunsa.
Mitä jos tutustuisit toimeentulotuki-lakiin, joka muuten on harkinnanvarainen ja viimeinen tukimuoto mitä maksetaan ja sekin vielä tilapäisenä. Kaikelle on oma taulukko mitä maksimissaan maksetaan henkeä kohti esim. sähköstä, asumisesta jne.
Minusta maksettavat perustuet ovat todella pieniä ja tuskin niillä kukaan leveästi elää.
Ja sekin ihmetyttää, miksi ihmeessä juuri heitä aina syyllistetään ja panetellaan, vaikka melko hyvätuloisena ja varakkaana tiedän, lähes kaikkien hyvätuloisten saavan yhteiskunnan tukia ja etuuksia jopa enemmän kuin vähävaraiset.
Esim. maatalous-ja yritystuet, Kela korvaukset yks.palveluista (lääkäri, fysioterapia, työterv.hoito), kotitalousvähennys (siivooja), valtion tuet ja halpakork.lainat sijoituskiinteistöihin, verovapaat osinkotulot, luontoisedut, tuet harrastus- ja kulttuuripalveluihun, vuokratoiminnan asumistuet jne. jotka eivät ole vähävaraisten ulontavissa, koska heiltä puuttuu tarvittava ostovoima.
Eikä heitä kukaan syyllistä tai panettele, mutta auta armias jos köyhä saa muutaman satasen, niin jopa toinen köyhä kadehtii toista. Voi tätä ihmismieltä.
Word!
poltellaan niitä lamppuja ja veivataan pelejä ja vehkeitä surutta yötä päivää
:D