Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu etten sure kenenkään kuolemaa?

Vierailija
19.03.2016 |

Minua ei itketä jos kuulen jonkun läheiseni kuolleen. Enkä ymmärrä sitä miksi kenenkään kuolemaa pitäisi surra. Muistoja ei kukaan voi ottaa pois, ne pysyvät vaikka toinen kuolisikin.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen esim hautajaisia jonkinlaisena "näytelmänä".Jokainenhan surunsa suree aivan itse pitkin elämäänsä, että jos ei esim hautajaisissa romahda niin se ei tarkoita sitä etteikö surisi.Itsellä kuollut isä ja muitakin läheisiä ja ajattelin silloinkin hautajaista samoin.Lapsilleni oon sanonut että mulla on ollut kiva elämä, sitten kun kuolo korjaa aikanaan niin, pitäkää hauskaa :) Tanssikaa vaikka chachachaata hautajaisissa :).

Vierailija
62/79 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on analyyttiset aivot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suren ventoivieraidenkin kuolemia. Uutisia ei mun kannattaisi lukea ollenkaan, kun vähän väliä joku onnettomuus on tapahtunut. Varsinkin jos on nuorista henkilöistä kyse, niin voi sitä ahdistavaa oloa ja yksin ollessa itkua . Mietin miltä vanhemmista tuntuu, mietin nuorten kesken jääneitä elämiä , mietin mitä kaikkea heiltä jäi kokematta .  Yritän sulkea ajatukset pois, mutta en pysty. 

Esim. Joensuun tapauksessa mietin miksi ihmeessä lähtivät niin kaukaa hautajaisiin talvikeleillä. Pienen lapsen kanssa. JOS eivät olisi lähteneet ; JOS vaikka lapsi olis ollut kipeä , niin eivät ainakaan hänen vanhemnat olisi lähteneet , JOS sitä ja JOS tätä. Ahdistaa . Pitäisi lopettaa uutisten seuraaminen kokonaan. En halua tietää tällaisista onnettomuuksista mitään. 

Vierailija
64/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole oikein surenut, mutta luulen sen johtuvan siitä, että kaikki oikeasti läheiset kuolleet ovat olleet vanhoja ja siihen on asennoitunut jo. Joitain nuorena traagisesti kuolleitakin on ollut, mutta sen verran kaukaisempia, että olen itkenyt vain heidän vanhempiensa/sisarustensa/kumppaninsa surua. Jos esim. oma lapseni kuolisi, niin suru olisi varmasti musertavaa.

Vierailija
65/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä suren ventoivieraidenkin kuolemia. Uutisia ei mun kannattaisi lukea ollenkaan, kun vähän väliä joku onnettomuus on tapahtunut. Varsinkin jos on nuorista henkilöistä kyse, niin voi sitä ahdistavaa oloa ja yksin ollessa itkua . Mietin miltä vanhemmista tuntuu, mietin nuorten kesken jääneitä elämiä , mietin mitä kaikkea heiltä jäi kokematta .  Yritän sulkea ajatukset pois, mutta en pysty. 

Esim. Joensuun tapauksessa mietin miksi ihmeessä lähtivät niin kaukaa hautajaisiin talvikeleillä. Pienen lapsen kanssa. JOS eivät olisi lähteneet ; JOS vaikka lapsi olis ollut kipeä , niin eivät ainakaan hänen vanhemnat olisi lähteneet , JOS sitä ja JOS tätä. Ahdistaa . Pitäisi lopettaa uutisten seuraaminen kokonaan. En halua tietää tällaisista onnettomuuksista mitään. 

Olen pahoillani, mutta tämä ei ole oikeasti normaalia. Miten edes tulee mieleen pyöritellä tuollaisia skenaarioita aivan tuntemattomien ihmisten takia? Itketkö myös nälkään kuolevia afrikkalaislapsia vai koskeeko tämä vain suomalaisia?

Vierailija
66/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne pelkät muistot välttämättä riitä. Kun muistot eivät ole sama asia kuin että se ihminen olisi vielä olemassa ja hänen kanssaan voisi olla tekemisissä.

Vierailija
67/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako nykyään itkeäkin avoimesti hautajaisissa? Minulta se on kielletty ihan lapsesta saakka. Muistan lapsuudesta kun olin noin 7-8 vuotias ja seisottiin haudalla, sukulaistädin joka minua oli hoitanut. Itkeskelin hiljaa niiskuttaen ja vainajan mies kysyi naureskellen "mikä se nyt noin itkettää?".

Oman isäni hautajaisissa itketti, mutta äiti hyssytti ettei isä enää ole arkussa. Äiti ei itkenyt. Sisarukseni pyyhkivät myös kyyneleitä mutta heillä oli siihen lupa. Minulla ei.

Mummoni kuolemasta äiti kertoi puhelimessa ja yhtäkkiä tiuskaisi "rauhoitu nyt!". Olin ihan hiljaa, en itkenyt enkä ollut vielä ehtinyt mitään kommentoida kun yhtäkkiä tiuskaisi vihaisesti. Olen aina ollut hyvin hillitty ja hiljainen lapsi ja aikuinen.

Vierailija
68/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään, koska ainakin uskovat tapaa taivaan kodissa pian uudelleen. 

Vierailija
69/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon auttaa kun käy nuo tunteet läpi nopeasti uutista lukiessa eikä jää miettimään sen enempää. Sulkee sen pois mielestänsä. Oman henkisen hyvinvoinnin vuoksi näin pitää oppia tekemään. Maailma kun on täynnä järkyttäviä asioita. 

Vierailija
70/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi.

Vierailija
71/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiiä. Mä itken kaverin koirankin kuolemaa :(

No ei räköttäviä ja lou

skuttavia rakkeja itketä.

Vierailija
72/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs läheiseni on sairastanut siitä lähtien, kun olen ollut 10-vuotias, joten surin lapsena ja nuorena ihan tarpeeksi, kunnes tulin sinuiksi kuoleman kanssa. 

Vierailija
73/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi.

Raamatusta voi lukea, niin ei tarvitse elää mututuntumalla. 

Vierailija
74/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä. Mä itken kaverin koirankin kuolemaa :(

No ei räköttäviä ja lou

skuttavia rakkeja itketä.

Olet harvinaisen hirveä ihminen.

Vierailija
75/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä surrut kenenkään kuolemaa, ei ole osunut tarpeeksi lähelle. Ei ole ollut isovanhempien kanssa mitään erityisen läheistä suhdetta, ollaan vähän sellaista sukua että kaikki istuvat omissa majoissaan. Saapa nähdä kun omista vanhemmista aika jättää että mitä tuntemuksia se herättää.

Vierailija
76/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet terve ihminen. Ymmärrät, että kuollut on kuollut. Hän ei tunne enää mitään.

Vierailija
77/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen itkee omaa kuolevaisuuttaan usein.

Vierailija
78/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suru ja sureminen on aina subjektiivisia kokemuksia. Ihmiset suree ensinnäkin hyvin eri tavoin, ja on lukemattomia asioita miten suru voi ilmetä. Myös käsite suru tai sureminen ei ole mitään kiveen hakattuja ainoita totuuksia mille olisi joku tietty määritelmä ja kriteerit. Se mikä on jonkun mielestä surua ei toinen välttämättä koe samaa asiaa suruna.

Vierailija
79/79 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suru ja sureminen on aina subjektiivisia kokemuksia. Ihmiset suree ensinnäkin hyvin eri tavoin, ja on lukemattomia asioita miten suru voi ilmetä. Myös käsite suru tai sureminen ei ole mitään kiveen hakattuja ainoita totuuksia mille olisi joku tietty määritelmä ja kriteerit. Se mikä on jonkun mielestä surua ei toinen välttämättä koe samaa asiaa suruna.

Menetin äitipuoleni ja pikkusiskoni onnettomuudessa kun olin 14v. Vieläkin osaan tuntea sen olotilan, mitä tunsin silloin, periaatteessa kaikki oli ihan tavallista, jatkoin koulussa, harrastuksissa ja vietin aikaa kaverien kanssa, mutta ei sitten kuitenkaan ollut. Suru oli lähinnä ikävää, mikä tosin on ajan myötä lieventynyt jonkinlaiseksi kaipaukseksi. Totta kai suru oli myös ympärillä olevien ihmisten, varsinkin isän, surua. On harmi, ettei sisko ehtinyt edes mennä kouluun, ja kokea kaikkea ihanaa elämässä. Yhä useammin muistan heistä kuitenkin hyviä asioita, sellaisia kivoja, hauskoja usein aika arkisiakin muistoja, minkä tullessa mieleen tulee iloinen olo, ei niinkään surullinen tai ikävä. Kun ajattelen heitä, en enää ajattele heidän kuolemaansa vaan heidän elämäänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan