Miten valmistaudut virpomiseen?
Huomennahan niiden lapsukaisten pitäisi taas kierrellä ovelta ovelle, eikö?
Käykö teillä vaan tutut lapset, vai saako käydä vieraatkin? Kiertävätkö omat lapsesi? Annatko herkkuja vai jotain terveellisempää vai peräti rahaa? Vai jätättekö oven avaamatta kokonaan?
Itse jätän valitettavasti virpomisen kieltävän lapun oveen, koska raskaan vuorotyön lomassa tarvitsee unta.
Kommentit (70)
Omat lapset eivät kierrä virpomassa. Tietävät, että pääsiäisenä on herkkuja tarjolla ilman, että ravaavat muiden ovilla. Kun ovikello soi, avaan oven, mutta virpojille totean, että kiitos ei virpomista. Kenellekään ei tule paha mieli eikä meille niitä turhia koristeltuja oksia roskiin kannettavaksi.
Kulttuuri on muuttunut kovasti siten, että vielä 90-luvun puolella kävi vieraita lapsiakin yllärinä. Myös lapset olivat aina ilman vanhempia.
Nyt on yleistynyt kummallinen tapa, että vanhemmat kyttäävät selän takana virpomista. Minusta sopiva ikä lähteä virpomaan on, kun selviää siitä muiden lasten kanssa.
Saisi tulla, mutta rappuun eivät vieraat tuosta vain pääse ja talossa ei taida olla lapsia.
Munia löytyisi, mutta syön itse jos kukaan ei tule.
Irrotan ovikellon.
Omat lapset ei virvo, ovat niin isoja jo.
Pienempinä kävivät vain sukulaisissa virpomassa ortodoksiseen tyyliin, eli palkan hakivat vasta pääsiäissunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapset eivät kierrä virpomassa. Tietävät, että pääsiäisenä on herkkuja tarjolla ilman, että ravaavat muiden ovilla. Kun ovikello soi, avaan oven, mutta virpojille totean, että kiitos ei virpomista. Kenellekään ei tule paha mieli eikä meille niitä turhia koristeltuja oksia roskiin kannettavaksi.
Kuulostat mukavalta äidiltä.
Ensinnäkin lapset eivät virvo pelkkien herkkujen takia. Se on hauskaa koristella oksat ja jännittävää esiintyä "naamiaisasussa".
Ja oksat ovat ihan hellyttäviä ja usein tosi kauniitakin, jos on vähän äiti auttanut tekemisessä :D
Etelä-Pohjanmaalla virvotaan vasta viikon päästä pääsiäislauantaina. Karkkia annan, muistan lapsena kun jotain hedelmiä sai niin mäkeen lensi. Itse olen töissä klo 12 eteenpäin mutta miehelle jätän karkit ja pyydän että avais edes muutamalle oven.
Tuttuja ei käy kuin yksi, eli käy ihan tuntemattomiakin :) Aika vähän kyllä, naapuruston lapsia. Tykkään! Meillä ei vielä omia lapsia niin tuo mukavasti pääsiäisen tuntua pienet virpojat<3
Meillä saa virpoa, jos oksat on siunattu. Palkan voi hakea pääsiäisenä.
Nostin parisataa pankista vitosen seteleinä, niin on lapsille jotain annettavaa :) Enpä minä tuohon sen erityisemmin valmistaudu.
Tässä olisi kaikille askartelun ystäville IL:stä poimittu vinkkilinkki. Video on pari vuotta vanha, mutta toimii edelleen. "Äärimmäisen helppo niksi virpojille"
http://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/201404130084036_a6.shtml
xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat mukavalta äidiltä.
Ensinnäkin lapset eivät virvo pelkkien herkkujen takia. Se on hauskaa koristella oksat ja jännittävää esiintyä "naamiaisasussa".
Ja oksat ovat ihan hellyttäviä ja usein tosi kauniitakin, jos on vähän äiti auttanut tekemisessä :D
Olen äiti vain omille lapsille, muille olen se "kylä, joka kasvattaa". Minulla ei ole mitään tarvetta kerätä kotiini muiden äitien koristelemia oksia, joita lapset ovelleni kantavat. Usko tai älä, jos tarjoan palkaksi omenaa, niin lapset (ja se taustalla valvova vanhempi) huomauttavat aika äkkiä, että oksan koristeet oli sen verran hintavia, että omena ei palkaksi riitä.
Virpomisperinteeseen kuuluu nimenomaan se, että siitä voi kieltäytyä. Lasten on hyvä oppia kestämään pettymyksiä ja mikä olisi parempi tapa kuin laittaa heidät kiertelemään ovelta ovelle kysymässä, saako virpoa vai ei. Jos ei saa, kuuluu toivottaa hyvää päivänjatkoa eikä haistatella tai pillahtaa itkuun.
Ostin voon 200€ pääsiäismunia.niitä jaan virpojille 7kpl/naama.lisäksi 5€ rahua kouraan jos osaa lorut luikauksella.
Emme ole huomenna kotona. Jätän kuistille maljakon ja pienen karkkikipon jos joku näille mettäkulmille eksyy virpomaan.
Teen koko päivän töitä kotona, ja en haluaisi tulla häirityksi. Viime vuonna ovikello soi klo 9-15 enkä todellakaan pystynyt keskittymään. En voi pitää vapaapäivää tämän takia. Miten ovikellon saa irrotettua omakotitalon seinästä?
Ostin yllärimunia 10€ edestä pikku virpojille:) Meillä tuppaa käymään pääsiäisenä iso porukka virpomassa. Kaikki tulkaa meille virpomaan, niin ison palkan minulta saa!
Laita oveen lappu. Virpominen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Teen koko päivän töitä kotona, ja en haluaisi tulla häirityksi. Viime vuonna ovikello soi klo 9-15 enkä todellakaan pystynyt keskittymään. En voi pitää vapaapäivää tämän takia. Miten ovikellon saa irrotettua omakotitalon seinästä?
Piti päättää, että ostanko 20 kpl Kinder-munia a' 79 snt vai kynsilakan. Ostin sen kynsilakan, tuli heti hyvä mieli.
Itsekäs paskakasa.onko joku kussut muroihisi?
Meillä ei ikinä ole käynyt virpojia, vaikka olen viimeiset 4 vuotta asunut kaupungissa ja eri osoitteissa, eli ei pitäis olla kaupunginosastakaan kiinni, kun ollaan asuttu useammalla eri alueella. Toivon virpojia siksi, että minun nuoruudessa meillä ei myöskään käynyt kukaan koskaan, koska asuttiin niin korvessa. Minusta virpomisoksat on söpöjä ja tuo pääsiäisenfiiliksen ja joka vuosi olen ostanut kulhoon pieniä pääsiäismunia valmiiksi, mutta kun ei täällä koskaan käy kukaan. :-(
Toivon, että virpojia tulee! Asun kerrostalossa, ja naapureilla näyttäisi olevan lapsia, ehkä nämä lapset käyvät virpomassa? Tuttuja lapsia ei ole tulossa virpomaan...
Toivon kovasti, että edes yksi virpoja eksyisi tännekkin :) Suklaamunat on jo hankittu mahdollisia virpojia odottamaan.
N21
Irrotan ovikellon. Suljen sisäoven ja vältän asumisen ääniä. Mussutan virpojille ostetut suklaat peiton alla.