Mitä 80-luvulla tehtiin vapaa-ajalla?
Mitä ihmettä kaikki teki kun ei ollut somea, nettiä, älypuhelimia? Tv-kanaviakin oli varmaan 2. Eikö elämä ollut tylsää?
Mitä tekisit nyt jos olisi 80-luku, sen sijaan että olet palstalla?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset juttelivat keskenään enemmän ja tapailivat useammin. Tehtiin yhdessä asioita, kyläiltiin, ei oltu niin itseen rakastuneita selfiekeppeineen kuin nykyisin.
Harrastin kasarilla valokuvausta. Selfiekepin virkaa toimitti pikkuveli, jolle annettiin tarkat speksit kuvan ottamisesta. Otin myös itse niitä itsestäni, tosin suurin osa oli ylivalottuneita.. kuten nykyajan instagram-kuvat..
Olen vuoden -82 ylioppilas. Täysi-ikäisenä kävin diskossa keskimäärin pari kertaa kuussa. Lisäksi ja ennen sitä oltuin jonkun kaverin luona porukalla ja juteltiin, pelattiin korttia tai lautapelejä. Joskus harvoin katottiin telkkaria, kun sieltä tuli jotain kiinnostavaa. Dallasia seurasin.
Kaduilla ja rappukäytävissä seisottiin porukalla ja juteltiin mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Yhdenyönjuttuja ei oikein harrastettu, vaan tehtiin discossa treffit tai vaihdettiin (lanka)puhelinnumeroita.
Kyllä niitä harrastettiin :D Eikä ollut niin paljon tauteja, esim. HIV tuli uutisiin vasta kasarilla..
Tiedonhakuun kului enemmän aikaa. Piti pyöräillä kirjastoon ja takaisin jos halusi saada varmuuden johonkin asiaan. Ihan noin esimerkiksi. Lisäksi kaikki asiat piti hoitaa tiskillä pankissa yms. Kaikkialle jonotettiin. Julkisilla, ja pyörällä, kuljettiin paljon koska kaikilla ei ollut autoa, tai niitä oli korkeintaan yksi perheessä, teineillä ja vaimolla ei ollut omaa. Moni harrasti ohjaamattomastikin urheilua. Siis ilta saattoi mennä kavereiden kanssa yleisurheilu- tai jääpallokentällä, tai jopa hiihtoladulla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä kyllä kävin jo 80-luvulla kuntosalilla ja lenkillä. Luin silloinkin paljon kirjoja ja kävin elokuvissa ja viikonloppuisin baarissa. Baareissa en enää juuri käy, mutta ei netissä roikkuminenkaan paljon aikaani vie. Telkkarista ei nykyisinkään tule mitään. Eli minun kohdallani ei kovin kummoisia muutoksia ole tapahtunut.
- Nainen 50-v.
Kai perhealbumista löytyy runsain mitoin sun salipyllistyskuvia? ;)
Minusta löytyy kuvia kun olen menossa treeneihin (kuntosalille bodaamaan) kasarilla: ylläni on olkatoppauksin varustettu verkkatakki, salihousut, säärystimet ja varsilenkkarit. Nilkoissa on tarranauhoilla kiinnitettävät lisäpainot ja hiukset ovat edestä pystyssä n. 10 senttiä ja takana n. 70 senttiä pitkä leijonanharja. Ai niin ja sellainen korvat suojaava villapanta. Muistaakseni heitin tuohon päälle vielä lyhyen pusakkamallisen nahkatakin..
Vierailija kirjoitti:
Olen vuoden -82 ylioppilas. Täysi-ikäisenä kävin diskossa keskimäärin pari kertaa kuussa. Lisäksi ja ennen sitä oltuin jonkun kaverin luona porukalla ja juteltiin, pelattiin korttia tai lautapelejä. Joskus harvoin katottiin telkkaria, kun sieltä tuli jotain kiinnostavaa. Dallasia seurasin.
Kaduilla ja rappukäytävissä seisottiin porukalla ja juteltiin mukavia.
Minäkin olen :D Tosin olin kunnon diskohile ja kävin ainakin pari kertaa viikossa esim. Arkadiassa.
Muistatko omppuviinin ja minttusuklaaliköörin ensimmäisinä alkoholikokeiluina? Näin ainakin täällä stadissa oli tapana.
Vierailija kirjoitti:
Ero nyt on siinä, että kaikki luettelee mitä on tehnyt LAPSUUDESSAAN. Täysin eri asia olla aikuinen 80-luvulla ja aikuinen tässä ajassa. Lapsuuden leikit yms on samanlaista varmasti oli aikakausi mikä tahansa.
No meillä oli omakotitalo ja iso piha, joten isä teki talvisin lumitöitä, kesällä puutarhatöitä, äiti hoiti kasvimaata ja kukkapenkkejä. Syksyllä oli iso ruljanssi kun säilöttiin omenat ja marjat. Isä teki itse saunapuut: tilasi keväällä rankakuorman, ja sahasi ja pilkkoi ne klapeiksi kesän aikana. Kuunneltiin radiota ja LP-levyjä, luettiin kirjoja. Äidillä oli lähes aina joku käsityö tekeillä. Äiti opiskeli kansalaisopistossa mm. kieliä iltaisin. Sitten oli yhdistystoimintaa, joka vei yksi tai kaksi iltaa viikossa. Isän kesälomat ja useimmat kesäviikonloput vietettiin mökillä, jos meillä lapsilla ei ollut muuta ohjelmaa. Toisinaan he kävivät pyörähtämässä paikallisen työväenyhdistyksen tai futisseuran järjestämissä tansseissa, kun me lapset oltiin jo sen verran vanhempia (=kouluikäisiä) että saatoimme jäädä muutamaksi tunniksi kahdestaan kotiin lauantai-iltana.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko elekroniikkapelit:)
Kyllä muistamme! Ne oli niiiiiiiin ihania. Meille niitä ostettiin oikeastaan pikkuveljelle mutta me vanhemmat oltiin ihan pähkinöinä myös.
1970-1980-lukujen taitteessa väänneltiin Rubikin kuutiota. Se olikin/onkin ihme vempula. Itse en olisi saanut sitä valmiiksi koskaan, ja tämänhetkinen maailmanennätys on 4,9 sekuntia.
80-luvun alkupuolella oli maksullisia puhelinnumeroita. Siellä kokoonnuttiin ja sovittiin sokkotreffejä. Puhelin oli eteisessä ja siinä pitkä lankajohto. Puhelin piti kantaa omaan huoneeseen ettei muut kuulisi keskustelua. Joku saattoi kuitenkin hypätä keskusteluun kuulolle toisesta kodin puhelimesta, se v***tti.
Käytiin pianotunneilla, baletissa, partiossa, ratsastamassa ja koitettiin saada joku täysikäinen hakemaan pullon Alkosta.
Kotibileitä oli paljon. Viikonloppuillat hengailtiin kaupungin keskustassa ja baareissa, jos oli onnistuttu päästä sisään alaikäisinä.
Tapaamiset piti sopia erikseen ja jos eksyttiin illalla, soiteltiin seuraavana päivänä kuinka oli mennyt.
Yhdenillan juttuja harrastettiin tuolloin, eikä kondomin käyttö ollut kovin yleistä. Pidettiin selviönä, että tytöllä on pillerit. Aids vasta teki tuloaan ja pidettiin aluksi homopiirien sairautena. Filmitähti Rock Hudson oli ensimmäinen tunnettu aidsiin kuollut v. 1985.
VHS-videot olivat kovaa huutoa, vuokrattiin filmejä. 80-luvun lopulla oli jo 4 tv-kanavaa. Nauhoittelin ohjelmia VHS:lle. Pelasin paljon korttia, myös pasianssia. Korttia pelasivat kaiken ikäiset, aina löytyi korttipiiri. Jane Fonda teki aerobicista suosittua. Tilasin c-kasetin, jonka tahdissa jumppasin. Anne Sällylän jumppaohjelma oli tv:n suosituimpia. Kyläileminen oli yleisempää, ei katsottu vinoon, vaikka joku tuli kutsumatta.
Muistele aikaa ennen älykännykkääsi. Muistele millaista oli matkustaa bussilla tai junalla. Muistele millaista oli odotella niitä ensin. Siitä saat pienen häivähdyksen ajasta, jolloin oli monesti oikeasti tylsää.
Kesälomalla unohti miltä jotkut kaukaisemmat luokkatoverit, jopa ihastukset, näyttivät, koska heitä ei nähnyt missään kuin ehkä kerran sattumalta vanhempiensa seurassa kaupungilla. Luokkakavereista, tai opettajista nyt varsinkaan, ei voinut edes uneksia näkevänsä herutuskuvia rantalomalta. Jos joku hyvännäköinen sattui tulemaan kouluun (useimmiten juhlapäivinä) vähän "rohkeammassa asussa", kuten mekossa, piti se näky painaa mieleen koska ikinä uudelleen sitä ei enää näkisi. Huhuja saattoi liikkua että joku rinnakkaisluokkalainen oli ollut samaan aikaan rannalla ja näyttänyt tosi upealta.
Kuinka moni on soittanut 059? Kuka tuli? :)
Olen syntynyt vuonna 1968.
Koulun jälkeen liftattiin kaupunkiin ja käytiin levykaupassa pläräämässä vinyylilevyjä, syötiin pehmikset, käytiin Rossossa tai Martinassa pizzalla. Lyhyemmät matkat ajeltiin polkupyörällä tai Honda Monkeyllä. Vanhemmat eivät todellakaan kyydinneet lapsia harrastuksiin, kavereille tai kouluun.
Lukioikäisenä käytiin kesälomalla interraililla. Kuka nyt päästäisi 16-vuotiaat keskenään kuukaudeksi jonnekin Saksan ja Italian rautateille ja hosteleihin ilman kännyköitä ja luottokortteja? Talvella jotkut kävivät perheen kanssa Kanarialla ja abivuonna kävimme koulukavereiden kanssa Playa del Inglesissä (en muista missä välissä luettiin kirjoituksiin), laskettelu oli 1980-luvun lopussa kova juttu, VHS-kaseteilla tallennettiin leffoja ja kaikki tosiaan katsoivat samoja ohjelmia telkkarista. Täysi-ikäisinä vuokrattiin viikonlopuksi mökki ja biletettiin siellä. Mieleen on jäänyt, että bileissä kuin bileissä aina tehtiin makea booli muoviämpäriin :D Näin jälkeenpäin ajatellen kaikki oli aina kovin kilttiä ja mukavaa ja kavereista pidettiin huolta.
mentiin liftaamalla pidemmät matkat
Vierailija kirjoitti:
Miten 80-luvulla toimittiin jos kaveri eksyi baarissa tai muuten illan aikana?
Baareissa ei saanut liikkua lasin kanssa, joten omaan pöytään oli palattava vaikka jossain välillä kävikin.
Kaveri kulki työmatkat liftaamalla. Joka päivä.
Maaseudulla 1980-luvulla itse ainakin pyörittiin mopilla ja autoilla kylillä joka viikonloppu ja lauantait tansseissa esim. linja-autolla. Golden Vodkaa, Herbaa ja muita "herkkujuomia" :D meni kiitettävästi.
Viikolla kateltiin telkkaria, käytiin kavereiden luona, pelailtiin talvi-iltaisin kiekkoa mm. koulun kentällä.
Kesällä tietenkin ongella ja muuten pyörittiin lähes yötä päivää jossakin ajelemassa, kun päivän työt kesähommissa oli tehty. Telttailua ja muuta kivaa.
Ruudun äärellä oltiin hyvin vähän erityisesti kesällä.
Mutta lisäksi katsottiin MusicTV:tä ja Sky channelia ja nähtiin paljon muuta. Lisäksi kopioitiin vhs-kasetille elokuvia, ilman tekstitystä jopa - vähän kun nyt katsotaan USA:n netflixiä.