Miksi opettajia ei määrätä vetämään fiksuja päiväleirejä kesäkuun ajaksi?
Maksoin juuri itseni kipeäksi kolmen lapsen leirittämisestä kolmen viikon ajan kesäkuun aikana. Tämäkään ei periaatteessa riitä, sillä yksityisen puolen työjuhtana minulla on 4 viikkoa kesälomaa ja 1 viikko talvilomaa. koulujen loma-ajat ovat minulle iso ongelma, sillä ilman järjestettyä ohjelmaa lapset pelaisivat koko päivän sisällä. Minulle on kerrottu, että opettajilla ei ole lomaa sen enempää kuin muillakaan, mutta heillä on tätä opetuksesta vapaata aikaa runsaasti. Miksi ihmeessä tätä ei hyödynnetä siten, että lapsilla olisi kehittävää tekemistä loma-aikoina ja yksityisen puolen lyhytlomaiset saisivat rauhassa keskittyä töihin. Nyt multa menee melkein koko kesäkuun palkka lasten leireihin. Niillä rahoilla olisi tietysti voinut tehdä yhteisenä loma-aikana jotain kivaa.
Kommentit (96)
Juuri alakoululaisille pitäisi olla tuollainen leiritarjonta. Voihan ne perustua biologiaan ja kieliin yms. Olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tästä ketjusta mieleen kaksi ajatusta.
1) Jos ne nicojannicat kerran ovat niin rasittavia, ettei kukaan jaksa heitä ilman reilua kesälomaa, niin miksi opettajat eivät vaadi pitkiä kesälomia myös lastentarhanopettajille, jotka niitten samojen nicojannicoiden kanssa puuhastelevat selvästi lyhemmillä lomilla?
2) Ihan oikeastiko te opettajat kuvittelette, että me 37,5 tunnin työviikkoa tekevät emme hoitaisi meilejä iltaisin kotona tai hankkisi ammattitaitoa vapaapäivinämme? Omalla alallani koetettiin kellokorttia, mutta se todettiin liian kalliiksi. Olisi jättikivaa, jos voisin katsoa kaikki taidenäyttelyissä käymiset työajaksi ja pitää kesällä 2,5 kk ylitöitä pois, mutta ikävä kyllä työnantajani vaatii että hommat pitää tehdä myös kesällä, 4 vk pois lukien. Kyllä, vähän olen kateellinen.
Kaksi sanaa sulle: fiksu kesäleiri. Tervemenoa vaan kateellinen sinne!
Kerropa kuitenkin sitä ennen, miksi opettajien pitäisi vaatia lastentarhanopettajille yhtä pitkää kesälomaa. Eiköhän lastentarhanopet osaa tehdä sen ihan itsekin.
Me opet ollaan sen verran fiksua sakkia, että meitä ei niinkään kiinnosta mitä sinä ja sun kaltaisesi tekevät iltaisin. Me eletään ihan omaa elämää. Meilaile mitä meilailet -ja sun taidenäyttelykäyntisikään ei vois vähempää kiinnostaa!
Loppuisi opettajat aika äkkiä. Yksi vähemmän olisi alalla aivan varmasti, sen voin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
1) Jos ne nicojannicat kerran ovat niin rasittavia, ettei kukaan jaksa heitä ilman reilua kesälomaa, niin miksi opettajat eivät vaadi pitkiä kesälomia myös lastentarhanopettajille, jotka niitten samojen nicojannicoiden kanssa puuhastelevat selvästi lyhemmillä lomilla?
2) Ihan oikeastiko te opettajat kuvittelette, että me 37,5 tunnin työviikkoa tekevät emme hoitaisi meilejä iltaisin kotona tai hankkisi ammattitaitoa vapaapäivinämme? Omalla alallani koetettiin kellokorttia, mutta se todettiin liian kalliiksi. Olisi jättikivaa, jos voisin katsoa kaikki taidenäyttelyissä käymiset työajaksi ja pitää kesällä 2,5 kk ylitöitä pois, mutta ikävä kyllä työnantajani vaatii että hommat pitää tehdä myös kesällä, 4 vk pois lukien. Kyllä, vähän olen kateellinen.
Opettajana olisin todella iloinen, jos meitä olisi 3 aikuista 12 oppilaan kanssa kuten päiväkodissa on henkilömäärä mitoitettu. Harmi, että mitoitus omassa koulussani on 22 oppilasta / 1 aikuinen.
En ymmärrä niitä, jotka kuvittelevat ylityöksi kaiken sen ajan, jonka he tekevät vapaaehtoisesti työajan ulkopuolella. Ylityöhön määrätään, sitä ei voi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä minulle tulisi palkanalennus ja minut velvoitettaisiin opettamaan myös kesäkuussa, niin en todellakaan haluaisi tehdä mitä tahansa työtä enkä usko, että missään tilanteessa voidaan tehdä samalla kertaa päätös palkanalenuksesta ja työkuvan muuttamisesta. Suostuisiko sairaanhoitaja tekemään pari viikkoa vuodessa lähihoitajan töitä pienemmällä palkalla? Poliisi portsarin hommia? Kokki pikaruokalassa hampurilaisia ja ranskalaisia? Toimitusjohtaja sihteerin hommia? Lääkärit sairaanhoitajien hommia?
Tämän lisäksi kaikki opettajat tekevät jo talven mittaan töitä enemmän eli jos nyt vietäisiin näistä töistä se palkinto pois, niin alettaisiinko niistä maksaa ylityökorvauksia? Lisäksi kesäkuussa päivitän osaamistani sellaisella tavalla, jota en ehdi talven mittaan tekemään. Luen alani uusimmat julkaisut, päivitän opetusmateriaalia ajan tasalle, käyn museoissa ja näyttelyissä (alaani liittyen) ja suunnittelen niiden pohjalle tunteja sekä tutustun uuteen oppimateriaaliin (esim. uusi kirjasarja). En toki tee päivittäin 8 tunnin työpäivää mutta jokaisena päivänä kuluu tunteja osaamiseni ylläpitämiseen ja materiaalien päivittämiseen.
Luuletko että muut työntekijät eivät tee , ihan vapaa-ajallaan tuollaista?
Nytkin olen aamupäivän lukenut psykaa ollakseni parempi hoitaja. Viime viikolla kertasin karjalaisia virpomistapoja, pystyäkseni keskustelemaan karjalasmummon kanssa. Usein joudun tutkimaan kristinuskon tapoja jne, päivänpolitiikka ja kauniista ja rohkeistakin on pysyttävä perillä
Tosin olenkin palstalla korkeasti arvostettu lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
kuvittelet, että opetusryhmän kanssa taidenäyttelyssä käynti on lähes rentouttavaa vapaa-aikaa? Voin kertoa, että mielummin pysyttelisin ihan koululla, sillä jokainen koulun ulkopuolelle tehty retki vie opettajasta voimat: liikkuminen liikennevälineissä, kaupungilla, museossa jne. on haastavaa, kun vastuulla on koko luokka. Se ei todellakaan ole mikään mukava kevennys työpäivään. Ja ei, läheskään kaikissa kouluissa ei saa toista aikuista mukaan tällaisille retkille.
Ennen opettajaksi ryhtymistä tein vuosia asiantuntijatehtäviä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla ja voin ihan rehellisesti sanoa, että tuolloin pääsin paljon helpommalla. Opettajan päivän hektisyys ja jatkuva 100% läsnäolo on kuluttavaa, samoin joskus kaipaan sitä, että jonkun tärkeän oman asian voisi hoitaa kesken työpäivän (entisessä työssäni pystyin vetämään huoneen oven kiinni ja soittamaan tärkeän puhelun), opettajan työssä tämä on mahdollista vasta siinä vaiheessa, kun oppilaat on lähetetty kotiin (minulla tämä tarkoittaa klo 13 tai klo 14 jälkeen) ja jos ei ole kokousta, palaveria, tukiopetusta tai kerhoa vedettävänä (useimpina päivinä on). Omat lääkärikäynnit, lasten neuvola- ja lääkärikäynnit ym. pitää sopia klo 15 tai myöhemmin (arvatkaapa, kuinka paljon niitä aikoja on), koska kesken päivän ei vastuukysymysten takia voi lähteä. Entisessä työssäni pystyin hoitamaan esim. aamusta tai vaikka lounastaikaan lapsen neuvolan (tai vaikka kesken työpäivänkin). Kaipaan myös etäpäiviä, nykyisessä työssä niitä ei ole :)
Iso miinus opehommiin on myös se, etten ole koskaan läsnä lasteni joulu- tai kevätjuhlissa (elleivät ne ole illalla sellaisena päivänä, jolloin omalla työpaikallani ei ole ko. juhlaa, valitettavan usein ne vain osuvat samaan ajankohtaan), en myöskään todistusten jaossa tai muissa päiväsaikaan tapahtuvissa jutuissa (avoimet ovet). Entisessä työssäni tällaiset oli hoidettavissa, ope ei vastuukysymysten takia voi poistua työpaikaltaan eikä sitä katsota hyvällä, jos ottaa kevätjuhlan tai todistusten jaon ajaksi palkatonta vapaata (eikä se olisi omille oppilaillekaan hyvä asia).
Kaikesta huolimatta rakastan nykyistä työtäni. Tutkimusten mukaan erityisesti opettajien stressitaso alkaa laskea vasta juhannuksen aikoihin, allekirjoitan tämän täysin. Muissa ammateissa ei ole tutkimusten mukaan vastaavaa, osittain tämä johtuu varmasti siitä, että lukuvuoden loppu on aikamoinen hektinen rutistus (ja kyllä, tiedän ihan kokemuksestakin, että muillakin aloilla on näin, mutta ei siinä määrin mitä koulumaailmassa). Jos minulla ei ole kesällä sitä määrää vapaata mitä nyt on, vaihtaisin takaisin vanhoihin hommiin - ja näin tekisi iso osa opettajista. Opettajiksi jäisivät varmasti ne löysin rantein ja vähimmäismäärällä työtään tekevät (jotka eivät ehkä pääsisi muualle töihin) - jokainen voi toki miettiä, minkälaisen open omalle lapselleen haluaa: sen "menen siitä missä aita on matalin" -tyypin vai sen "teen työtä täysillä ja isolla sydämellä" -tyypin...
Ärsyynnyn aina näistä "opettajien pitäis mennä muihin hommiin, niin tajuaisivat, mitä rankka työ on" kommentointi - minä kun olen tehnyt niitä muita hommia vuosikausia ja silti väitän, että open homma on rankkaa.
Kyllä on vaikeaa käsittää...opelle ei makseta kesältä palkkaa,vaan se säästetään heidän palkastaan vuoden ajalta.Saavat siis jo tehdystä työstä palkkaa kesäkuukausina.Sitten pitäisi ilmaiseksi ("kun saa palkkaa") leiriä pitää kun porukka lisääntyy eikä tiedä mitä tehdä kolmen lapsen kanssa?Hah haa...yeah right.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla kertasin karjalaisia virpomistapoja, pystyäkseni keskustelemaan karjalasmummon kanssa. Usein joudun tutkimaan kristinuskon tapoja jne, päivänpolitiikka ja kauniista ja rohkeistakin on pysyttävä perillä
Sanaton.
Näitä keskusteluja ei kyllä opena kannattaisi lukea. Eipä se ihme ole, että monet lapset oireilevat ja ovat haasteellisia...
Mitä jos perehtyisitte ensin opettajan palkkauksen perusteisiin ja työnkuvaan? Mitä jos käyttäisitte järkeä ja tekisitte vain sen verran lapsia, kuin on varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä minulle tulisi palkanalennus ja minut velvoitettaisiin opettamaan myös kesäkuussa, niin en todellakaan haluaisi tehdä mitä tahansa työtä enkä usko, että missään tilanteessa voidaan tehdä samalla kertaa päätös palkanalenuksesta ja työkuvan muuttamisesta. Suostuisiko sairaanhoitaja tekemään pari viikkoa vuodessa lähihoitajan töitä pienemmällä palkalla? Poliisi portsarin hommia? Kokki pikaruokalassa hampurilaisia ja ranskalaisia? Toimitusjohtaja sihteerin hommia? Lääkärit sairaanhoitajien hommia?
Tämän lisäksi kaikki opettajat tekevät jo talven mittaan töitä enemmän eli jos nyt vietäisiin näistä töistä se palkinto pois, niin alettaisiinko niistä maksaa ylityökorvauksia? Lisäksi kesäkuussa päivitän osaamistani sellaisella tavalla, jota en ehdi talven mittaan tekemään. Luen alani uusimmat julkaisut, päivitän opetusmateriaalia ajan tasalle, käyn museoissa ja näyttelyissä (alaani liittyen) ja suunnittelen niiden pohjalle tunteja sekä tutustun uuteen oppimateriaaliin (esim. uusi kirjasarja). En toki tee päivittäin 8 tunnin työpäivää mutta jokaisena päivänä kuluu tunteja osaamiseni ylläpitämiseen ja materiaalien päivittämiseen.
Luuletko että muut työntekijät eivät tee , ihan vapaa-ajallaan tuollaista?
Nytkin olen aamupäivän lukenut psykaa ollakseni parempi hoitaja. Viime viikolla kertasin karjalaisia virpomistapoja, pystyäkseni keskustelemaan karjalasmummon kanssa. Usein joudun tutkimaan kristinuskon tapoja jne, päivänpolitiikka ja kauniista ja rohkeistakin on pysyttävä perillä
Tosin olenkin palstalla korkeasti arvostettu lähihoitaja
Eikö tuo ole ihan normaalia itsensä sivistämistä, jota olen kuvitellut jokaisen vapaa-ajallaan harrastavan jossain muodossa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama tilanne, mutta vuosikompensaatiokin on bonuksista riippuen 80-100 tuhatta euroa. Opettajapuolisollani taas vuosikorvaus on tällä hetkellä jotain ~40 tuhatta vähän riippuen opetusmäärästä. Molemmat olemme tyytyväisiä tilanteeseemme ja ihan syystä mielestäni.
Sanomattakin on muuten selvää, että en tekisi sekuntiakaan ylimääräistä työtä, jos palkkani olisi oleellisesti pienempi. En suosittele sitä sinullekaan.
Vierailija kirjoitti:
Loppuisi opettajat aika äkkiä. Yksi vähemmän olisi alalla aivan varmasti, sen voin sanoa.
Melkein hellyyttävää kuinka opettajat luulevat että heidän osaamiselleen on kysyntää koulujen ulkopuolella. Mutta onneksi tilalle tulijoita on jonoksi asti ja ikäluokat muutenkin kutistumassa.
Ketjun luettuani ymmärrän yhden asian: opettajilla ei lukuvuoden aikana ole aikaa päivittää tietojaan, ei lukea sanomalehtiä, ei katsoa eikä kuunnella uutisia. Tämän vuoksi lapseni opettaja opetti helmikuun alussa Suomen läänejä, vaikka ne oli lakkautettu sen vuoden alussa. Hän ehti päivittämään tämänkin tiedon vasta seuraavana kesänä.
Joku opettaja ei pääse neuvolaan kuin vasta klo 15 jälkeen. Lapseni matikan ope oli kekseliäämpi: hän siirsi klo 8.10 alkavan matikan tunnin alkamaan vasta klo 14.30, koska aamulla piti viedä lapsi neuvolaan. Oppilaat saivat nukkua sinä aamuna pidempään.
Opettajien pitää istua kokouksissa illat pitkät. Meidän lasten koulussa opettajien kokous on aina keskellä päivää ja niinä päivinä oppilaat potkaistaan pihalle klo 12.45 ja sen jälkeen olevat tunnit jäävät pitämättä (koskee kaikkia luokka-asteita).
Kokeitakaan ei meidän lasten opettajat laadi vaan kopsaavat opettajan oppaasta valmiit kokeet.
Ja oma kokemus aikuisiän keskiasteen koulutuksesta: eräs opettaja tuli luokkaan "mikä maa mikä valuutta" mentaliteetilla. Saatuaan luokan selville ja missä oltiin menossa hän keksi tunnin tekemiset. Hän myös hautui kokeita 2-3kk ennen kuin sai korjattua ne (eräs toinen ope palautti aina seuraavana päivänä). Yksi opettaja ei jaksanut pitää kaksoistuntia koskaan loppuun asti vaan päästi aina puolivälissä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein hellyyttävää kuinka opettajat luulevat että heidän osaamiselleen on kysyntää koulujen ulkopuolella. Mutta onneksi tilalle tulijoita on jonoksi asti ja ikäluokat muutenkin kutistumassa.
Parhaille on kysyntää. Kuten kaikilla muillakin aloilla, ne jonot muodostuvat niistä heikommista työntekijöistä. Ei tee kovin hyvää koulusysteemille sellainen, jos opettajien taso merkittävästi laskee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, vähän olen kateellinen.
Älä käytä energiaasi kateuteen. Sen sijaan kannattaa miettiä, miten voisit saavuttaa tilan, jossa et kokisi tarvetta olla kateellinen. Maailmasta löytyy aina joku, jolla on paremmat työolot. Opettajat valitsevat tietoisesti koulutukseen nähden matalan palkan, koska arvostavat vapaa-aikaa, osaa tosin saattaa villien huhujen mukaan kiinnostaa myös työn merkityksellisyys. Mieti, mikä sinulle on tärkeää ja ala suunnitella miten sen saavuttaisit. Kyllä jotkut työnantajat varmasti antavat ottaa säännöllisesti palkatonta, ehkä voisit vaihtaa työnantajalle, joka tällaiseen suostuisi? Käytännössähän kyse on samasta hommasta opettajilla, paitsi että palkanmaksu on sovittu säännölliseksi.
Aina uudestaan jaksan ihmetellä sitä, että koulutetut ihmiset perustelevat nykyisiä lomiaan työn raskaudella. Jos heillä yleistieto ylettyisi omia etuja laajemmalle, he tietäisivät, että monella muullakin alalla tehdään vähintään yhtä raskasta työtä.
Tunnen useita luokanopettajia, ja koko ajan jännityksellä odotan havaintoja kotona tehtävistä töistä.