Miksi opettajia ei määrätä vetämään fiksuja päiväleirejä kesäkuun ajaksi?
Maksoin juuri itseni kipeäksi kolmen lapsen leirittämisestä kolmen viikon ajan kesäkuun aikana. Tämäkään ei periaatteessa riitä, sillä yksityisen puolen työjuhtana minulla on 4 viikkoa kesälomaa ja 1 viikko talvilomaa. koulujen loma-ajat ovat minulle iso ongelma, sillä ilman järjestettyä ohjelmaa lapset pelaisivat koko päivän sisällä. Minulle on kerrottu, että opettajilla ei ole lomaa sen enempää kuin muillakaan, mutta heillä on tätä opetuksesta vapaata aikaa runsaasti. Miksi ihmeessä tätä ei hyödynnetä siten, että lapsilla olisi kehittävää tekemistä loma-aikoina ja yksityisen puolen lyhytlomaiset saisivat rauhassa keskittyä töihin. Nyt multa menee melkein koko kesäkuun palkka lasten leireihin. Niillä rahoilla olisi tietysti voinut tehdä yhteisenä loma-aikana jotain kivaa.
Kommentit (96)
Siis sehän oli just parasta aikaa kun sai keksiä ite mieluista tekemistä kesälomalla. Ei me kavereiden kanssa istuttu sisällä pelaamassa, lähinnä käytiin uimassa, pompittiin trampalla, leikittiin ulkona/puistoissa..
Joskus kannattais miettiä mistä johtuu et nykyään lapset ei osaa keksiä muuta tekemistä kun se pelaaminen.
Moni varsinkin sivutoimisena työskentelevä opettaja toimii preppauskurssien vetäjinä kesäaikaan joko vaihtelun vuoksi tai lisätienestien toivossa, leiriohjaajaksi hakeutuu tuskin kukaan, ellei sitten ole muutenkin kiinnostunut esimerkiksi partiotoiminnasta. Ketään ei voida pakottaa ilman lisäkorvausta töihin, varsinkaan sellaisiin töihin, jotka eivät vastaa koulutusta. Opetustyö ja leiriohjaajana toimiminen eivät vastaa mitenkään toisiaan. Ei koulua käydä siksi, että lapsilla olisi kivaa tekemistä vanhempien työpäivän ajan vaan oppimisen vuoksi. Opettajat ovat pedagogiikan ja opettamansa aineen ammattilaisia, eivät lastenhoitajia tai nuoriso-ohjaajia. Jos tällainen velvoite kuitenkin keksittäisiin, pitäisi opettajille tietysti maksaa leirien vetämisestä, ja tällöin tulisivat leirit tietysti nykyistäkin kalliimmaksi. Opettajien palkat kun ovat nuoriso-ohjaajataustaisia leirin vetäjiä aika lailla korkeammat. Maassa on vaikka kuinka paljon työttömiä, ja silti pitää väkisin tuputtaa jo nyt valtavasta työtaakasta kärsiville työntekijöille lisähommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olisiko se leiri sitten halvempi, jos opettajat on siellä töissä???? Luuletko oikeasti, että open palkka on pienempi kuin leiriohjaajan? Ei koulun määrärahoista ainakaan maksettaisi kesäajan leiritoiminnan palkkoja. Äly hoi!
Hä? Oppettajille maksetaan kesästä palkkaa, vaikka eivät tee töitä. Monet tekevät kirjoja kesällä, josta saavat lisää tuloja.
Emme saa palkkaa kesältä. Palkka jaetaan koko vuodelle ja maksetaan kuukausittain, mutta jos sinä olisit vaikka Hesessä läsnä töissä elokuusta kesäkuulle ja sinun palkkasi siltä ajalta maksettaisiin elokuusta heinäkuuhun, niin pitäisikö sinun tehdä töitä myös se heinäkuu?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta tulenpa kertomaan kokemukseni. Olin kaksi kokonaista vuotta lehtorin viransijaisena. Kummaltakin vuodelta maksettiin kesä- ja heinäkuun sekä puolen elokuun palkka kokonaisuudessaan viranhaltijalle. Kuinka kummassa siinä noin kävi, kun minä olin kerran tehnyt kaiken työn eikä kesältä makseta palkkaa?
Tai sitten kusettivat sinua. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä puhutaan. Itse olen ollut äitiyslomilla ja hoitovapaalla, eikä ole tullut kesä-heinä-elokuun palkkaa! Viime syksynä palasin töihin ja ihan vasta siitä päivästä alkaen alkoi palkkaa tulla.
Miksei ap:ta määrätä tekemään minulle töitä ilmaiseksi? Jos vaikka sunnuntaisin tulisit leikkaamaan perheeni hiukset (tai mikä ammattisi onkaan)? Ei millään niinq haluttaisi maksaa siitä, kun niillä rahoilla voisi tehdä kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
En usko että opettajat jaksaisi ilman tuota kesälomaa. Pojankin luokassa sellaisia tyyppejä että kaikki opet on ollu niiden kanssa helisemässä. Miesope pärjäsi niiden kanssa jopa huonommin. On ollu avustajaa jaksoissa jne. Miksi kukaan lähtisi tollaseen työhön joka päivä jos ei olisi mitään etuja. Laitetaan joku muiden työpaikalle koko päiväksi tiehumaan ja vastustelemaan ja katsotaan kuka jaksaa.
Olen ollut töissä ravintolassa, jossa on kännisiä riehujia ja vastustelijoita ja huutelijoita. Työ tehtiin 10h vuoroissa klo 18-04 ja koko vuoro seisaallaan. Jos hyvin sattui, saattoi välillä päästä vessaan. Syömiseen ei ollut aikaa eikä kahvitaukoihin. Vettä hörpin työpisteessä, tosin sitäkään ei olisi saanut tehdä asiakkaiden nähden. Siihen aikaan ravintoloissa sai vielä polttaa, joten vuoro kului tupakansavussa (olin baarissa). Seitsemän vuotta jaksoin normaalilla 4+1 viikon lomilla.
Mutta nämä olosuhteethan ei ole tietysti mitään opettajan työoloihin verrattuna. Sehän on maailman raskain ammatti, koulutuskin on akateeminen ja palkka ihan mitätön. Esim. sairaanhoitajillakin on lokoisat olot juostessaan hengestään taistelevien potilaiden väliä verrattuna opettajien kohtuuttomiin oloihin. Kyllä opettajien pitäisi saada lomaa ja palkkaa yhtä paljon kuin kansanedustajat.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien kesäaikainen lorvivinen ei ole enää tätä päivää. Kyllä tämä asia tulee muuttumaan. Joko palkka pois kesäajalta tai sitten jotain muita töitä tilalle, tai koulujen loma-aikoihin porrastukseet.
Tiedoksi: Opettajien siirtymistä vuosityöaikaan opetusvelvollisuustyöajan sijaan valmistellaan jo nyt. Ainakin toisella asteella, jossa itse opetan, vuosityöaika olisi parannus nykyiseen. Tällöin muu kuin opetustyö, jota on siis noin puolet työajasta, tulisi näkyviin ja oikeasti korvattavaksi (nykyisen työaikajärjestelmän vuoksi opettajat tekevät valtavasti työtä korvauksetta ja ainakin lukioissa erityistehtävistä maksettava korvaus saattaa koulukohtaisen ns. lukioresurssin määrästä riippuen vaihdella liki mielivaltaisesti) ja loppuisi ikuinen rutina opettajien kesälomista.
Ihan liikaa lomaa lapsilla. Joten koulu loppuisi kesäkuun lopussa ja alkaisi 10.8. Ei tarvitsisi vanhempien pähkäillä mihin lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että opettajat jaksaisi ilman tuota kesälomaa. Pojankin luokassa sellaisia tyyppejä että kaikki opet on ollu niiden kanssa helisemässä. Miesope pärjäsi niiden kanssa jopa huonommin. On ollu avustajaa jaksoissa jne. Miksi kukaan lähtisi tollaseen työhön joka päivä jos ei olisi mitään etuja. Laitetaan joku muiden työpaikalle koko päiväksi tiehumaan ja vastustelemaan ja katsotaan kuka jaksaa.
Olen ollut töissä ravintolassa, jossa on kännisiä riehujia ja vastustelijoita ja huutelijoita. Työ tehtiin 10h vuoroissa klo 18-04 ja koko vuoro seisaallaan. Jos hyvin sattui, saattoi välillä päästä vessaan. Syömiseen ei ollut aikaa eikä kahvitaukoihin. Vettä hörpin työpisteessä, tosin sitäkään ei olisi saanut tehdä asiakkaiden nähden. Siihen aikaan ravintoloissa sai vielä polttaa, joten vuoro kului tupakansavussa (olin baarissa). Seitsemän vuotta jaksoin normaalilla 4+1 viikon lomilla.
Mutta nämä olosuhteethan ei ole tietysti mitään opettajan työoloihin verrattuna. Sehän on maailman raskain ammatti, koulutuskin on akateeminen ja palkka ihan mitätön. Esim. sairaanhoitajillakin on lokoisat olot juostessaan hengestään taistelevien potilaiden väliä verrattuna opettajien kohtuuttomiin oloihin. Kyllä opettajien pitäisi saada lomaa ja palkkaa yhtä paljon kuin kansanedustajat.
Syyttömiä me siihen olemme, että alhaisten kykyjesi vuoksi joudut koulutetun apinan työhön paskapalkalla. Opettajahommassa täytyy olla sen verran hyvät ehdot, että sinne saadaan kunnon porukkaa töihin. Rafloilla ei ole mitään väliä, mutta pitkällä tähtäimellä on ensiarvoisen tärkeää saada ipanat mahdollisimman hyvään kuosiin aikuisikää varten. Tulee sinulla ja minullakin ikävät olot muuten.
Opettajat ovat jo nykyisin suorastaan riiston kohteina. Niin rankkaa on koulumaailmassa. Tuo pitkä loma on niukka kompensaatio työn vaativuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan liikaa lomaa lapsilla. Joten koulu loppuisi kesäkuun lopussa ja alkaisi 10.8. Ei tarvitsisi vanhempien pähkäillä mihin lapset.
Mitä helvettiä, kai nyt kouluikäiset osaavat olla itsekseen ja kavereiden kanssa arkipäivät? Älkää nyt vaan sanoko, että nykylapset ovat niin avuttomia, ettei tuokaan onnistu.
Tämä on kyllä ihan älytön avaus. Olen entinen yläasteen ja lukion opettaja, nykyisin koulutusalalla (ei koulussa) toimistotyössä. Minulla on nykyään paljon vähemmän lomia kuin opettajana ollessani, mutta silti voin sanoa, että on paljon helpompaa kuin vielä opettajana ollessani. Tällaisten aloitusten tekijälle sanoisin, että kannattaa kokeilla, millaista opetustyö käytännössä on. Kun olet kokeillut muutaman vuoden ajan, tule kertomaan, vieläkö olet samaa mieltä opettajien lomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olisiko se leiri sitten halvempi, jos opettajat on siellä töissä???? Luuletko oikeasti, että open palkka on pienempi kuin leiriohjaajan? Ei koulun määrärahoista ainakaan maksettaisi kesäajan leiritoiminnan palkkoja. Äly hoi!
Hä? Oppettajille maksetaan kesästä palkkaa, vaikka eivät tee töitä. Monet tekevät kirjoja kesällä, josta saavat lisää tuloja.
Emme saa palkkaa kesältä. Palkka jaetaan koko vuodelle ja maksetaan kuukausittain, mutta jos sinä olisit vaikka Hesessä läsnä töissä elokuusta kesäkuulle ja sinun palkkasi siltä ajalta maksettaisiin elokuusta heinäkuuhun, niin pitäisikö sinun tehdä töitä myös se heinäkuu?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta tulenpa kertomaan kokemukseni. Olin kaksi kokonaista vuotta lehtorin viransijaisena. Kummaltakin vuodelta maksettiin kesä- ja heinäkuun sekä puolen elokuun palkka kokonaisuudessaan viranhaltijalle. Kuinka kummassa siinä noin kävi, kun minä olin kerran tehnyt kaiken työn eikä kesältä makseta palkkaa?
Tai sitten kusettivat sinua. Ei pidä uskoa kaikkea, mitä puhutaan. Itse olen ollut äitiyslomilla ja hoitovapaalla, eikä ole tullut kesä-heinä-elokuun palkkaa! Viime syksynä palasin töihin ja ihan vasta siitä päivästä alkaen alkoi palkkaa tulla.
Kyllä tuo ihan sääntöjen mukaan meni, kertoi OAJ, en ollut ainoa viransijainen, joka oli 2,5 kuukautta vuodesta ilman palkkaa, kun viranhaltija "palasi kesäksi töihin". Tätä ei tietenkään kerrottu sijaisia palkattaessa, ja minullekin, noviisille, palkattomuus tuli yllätyksenä kesällä. Työttömäksi en voinut ilmoittautua, koska työsopimukseni oli kirjoitettu koko vuodeksi. Oli kuulemma olemassa kuntia, joissa kesäpalkan sai viransijainen, mutta tässä kaupungissa ei saanut. OAJ:lle tämä ei ollut mikään ongelma, koska se ei sijaisista piittaa.
Opettajille kuuluiu pitkät lomat, uskon sen. Siellä on jos minkälaista Taavia ja Nikojannikepetteriä oppilaina ja kasvatustyö on jäänyt puolitiehen. Yritä sitten näitä opettaa. Suurin osa varmaan ihan ok oppilaista.
Miksei jääkiekkoilijoita määrätä oikeisiin töihin esim keräämään roskia ja marjoja? Miksi jotkut saa rahaa tuollaisesta pelailusta kun muut joutuu käymään tylsissä kokopäivätöissä? Miksi lääkäreillä on niin hyvä palkka, jos niille maksettaisi tonni kuussa niin ajatelkaa miten paljon säästöä tulisi? Miksi Suomessa on niin kylmä sää, miksei tänne voi hankkia lämpimämpää säätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope on ope, ei mikään leikinohjaaja. Ope tekee koulussa opetustyötä koulupäivinä. Leiriohjaajat on erikseen. Taidat nyt sekoittaa ammattiryhmät.
Fiksuja päiväleirejä. Komppaan ap:n kommenttiä. Päiväleiri ei ole ikinohjausta, vaan esim piirustusleiri, taideleiri, käsityöleiri, matikkaleiri, luontoleiri. Opettajat toimisivat vetäjinä. Leiri voisi kestää muutaman päivän. Koulun tilat voisivat olla käytössä osittain. Leirit olisivat maksullisia, jotta leiritarvikkeiden hinta ja ruokailu katetaan.
Siis ihan varmasti tällaisille löytyy kiinnostuneita vetäjiä - laita vain ilmoitus malliin vetämään. Hakijoissa voi olla myös opettajia. Monet koulussa työskentelevät opet opettaa myös esimerkiksi kansalaisopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope on ope, ei mikään leikinohjaaja. Ope tekee koulussa opetustyötä koulupäivinä. Leiriohjaajat on erikseen. Taidat nyt sekoittaa ammattiryhmät.
Fiksuja päiväleirejä. Komppaan ap:n kommenttiä. Päiväleiri ei ole ikinohjausta, vaan esim piirustusleiri, taideleiri, käsityöleiri, matikkaleiri, luontoleiri. Opettajat toimisivat vetäjinä. Leiri voisi kestää muutaman päivän. Koulun tilat voisivat olla käytössä osittain. Leirit olisivat maksullisia, jotta leiritarvikkeiden hinta ja ruokailu katetaan.
Siis ihan varmasti tällaisille löytyy kiinnostuneita vetäjiä - laita vain ilmoitus malliin vetämään. Hakijoissa voi olla myös opettajia. Monet koulussa työskentelevät opet opettaa myös esimerkiksi kansalaisopistossa.
Edit: molliin piti lukea (automaattinen tekstinsyöttö)
Kesätoiminnalla voisi olla opetukselliset tavoitteet. Ei siis mitään tuollaista perinteistä leiritoimintaa. Näin ollen toiminta vaatisi juurikin opettajan ammattitaitoa.
Onko oikeasti niin suuri uhraus teille opettajille, että viikon verran vetäisitte tällaista toimintaa. Onhan teillä myös syys-, joulu-, ja hiihtolomat toipumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Opettajien palkka alkaa 2:lla, kansanedustajien 6:lla. Ei kannata puhua paskaa.
Pitäiskö sulle maksaa nollakoulutuksella baarissaseisojalle samaa palkkaa kuin yliopiston käyneelle opettajalle, joka yrittää kouluttaa lapsista vähän korkeammalle kuin baariin töihin tavoittelevia nuoria?
Ammatinvalintakysymys. Miksi seisoa tupakansavussa baarissa kun voi olla paratiisisaari-duunissa opettajana? Eikö lahjat riitä vai etkö oikeasti halua opettajaksi vai miksi sulla on paha olo? Jäänyt kaivelemaan huonot arvosanat, jotka nekin oli tietysti opettajan vika eikä sulla ollut mitään vastuuta? Kyllä näiden opettajien kimpussa olevien profilointi on kohtalaisen helppoa. Ei ihmisen jolla on kaikki kotona tarvitse viikko toisensa jälkeen olla vinkumassa kostoa opettajille tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä, kai nyt kouluikäiset osaavat olla itsekseen ja kavereiden kanssa arkipäivät? Älkää nyt vaan sanoko, että nykylapset ovat niin avuttomia, ettei tuokaan onnistu.
itselläni on ollut hyvä tilanne, kuukausi lapsen kanssa lomilla ja isänsä kanssa n 6 viikkoa. Olemme eronneet.
Puoli miljoonaa ihmistä on työttömänä, mutta keskustelu pyörii aina vaan sen ympärillä, miten jo nyt työssä olevat voisi tehdä entistä enemmän. Valoja tauluun nyt.