Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin moni hylkää kielioppivirheiden vuoksi

Vierailija
19.03.2016 |

http://www.iltamakasiini.fi/artikkeli/376215-yhdys-sana-on-yhdyssana-na…

Mikä saa deittailijan hylkäämään pontentiaalin kumppanin? Ei, se ei ole välttäättä ulkonäkö, hiustyyli tai harrastukset – vaan kielioppi.

Zoosk-deittisivuston teettämän kyselyn mukaan peräti 72 prosenttia nettideittailijoista piti kirjoitus- ja kielioppivirheitä riittävänä syynä skipata potentiaali kumppani. Kielioppivirheitä ei pidetty automaattisesti merkkinä sivistyksen puutteesta. Hutaisten kirjoitettu viesti kieli deittailijoiden mielestä siitä, että vastaaja on liian kiireinen tai laiska oikolukemaan viestinsä, tai mikä vielä pahempaa, häntä ei yksinkertaisesti kiinnosta, kertoo aiheesta kirjoittanut NextAdvisor.

Jopa 93 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että pelkästään pisteiden lisääminen lauseiden loppuun auttaa muodostamaan positiivisen kuvan viestin kirjoittajasta. Sen sijaan YOLO-ilmaisun käyttäminen viesteissä vähensi vastausprosenttia jopa 47 prosentilla.

Onko kieliopilla väliä?

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulle ainakin väliä. Kertoo siitä, että on ollut äidinkielen tunneilla läsnä ja lukenut muutakin kuin Seiska-lehteä.

Vierailija
2/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen huolimattomuuttani kielioppivirheitä. Jos joku mun frendi dissaisi mua sen takia, se on voi voi sitten. Olen muuten ihan osaava. Mietin just, että takaisinko yhden mun kaverin asuntolainan, ei oo koskaan länkyttänyt kielenkäytöstäni. Tykkään sen asenteesta.

Vierailija
4/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaveella mammoilla enemmän sääntö kuin poikkeus, että kielioppivirheitä tekevät voivat painua vittuun.

Vierailija
5/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen huolimattomuuttani kielioppivirheitä. Jos joku mun frendi dissaisi mua sen takia, se on voi voi sitten. Olen muuten ihan osaava. Mietin just, että takaisinko yhden mun kaverin asuntolainan, ei oo koskaan länkyttänyt kielenkäytöstäni. Tykkään sen asenteesta.

Älä takaa asuntolainaa! Hyvätkin kaverisuhteet muuttuvat, laimenevat tai loppuvat itsestään ja pienistäkin syistä. Ja ihmisten asenteet muuttuvat myös. Raha-asioiden sekoittaminen on yksi parhaista keinoista päästä ystävistä eroon.

Vierailija
6/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rakas on ruotsinkielinen, joten suomen kirjoitus ei ole ihan täydellistä. Kumminkin saan viesteistään ihan hyvin selvää, ei tulis mieleenkään lempata sen takia.

Myös puheessa saattaa tulla "annatko se kynä" mutta tuskin mun ruotsi on virheetöntä joten tasoissa ollaan

Vierailija
7/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aaveella mammoilla enemmän sääntö kuin poikkeus, että kielioppivirheitä tekevät voivat painua vittuun.

Ei tämä pappakaan alkaisi yhdys sana virheilijän kanssa mihinkään vakavaan suhteeseen.

Vierailija
8/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehheh. En nyt kenelle vaan. Luultavasti mun ystävä ei ota mun tarjousta vastaan, koska haluaa pysyä riippumattomana. Se on erityinen ystävä muutoin kyllä.

Vierailija
9/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäyksenä tästä erityisestä ystävästä, että osaa olla erityisen vittumainen, annettakoon se kuitenkin anteeksi. Kukaan ei ole täydellinen. Haluaisin auttaa sitä eteenpäin jotenkin.

Vierailija
10/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliopilla on paljonkin väliä.  Itse en  hahmota kielioppivirheitä kirjoittaessa tai lukiessa, riippumatta siitä onko kyse toisen vai itseni kirjoittamasta tekstistä.  Kyse ei oikeastaan ole lukihäiriöstä vaan aivoni korjaavat huomaamattani tekstin oikein.  Ominaisuudesta on paljon haittaa, sillä monia ihmisiä kielioppivirheet häiritsevät ja olenkin kuullut kirjoitusteni olevan monesti hirveää luettavaa.  Tilanne on hieman ankea kun kyse on ammatillisista tilanteista jostain Tinderistä puhumattakaan.

Vierailija
11/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini etsi alivuokralaista, että sanoikin että skippasi heti kaikki kielioppivirheitä sisältävät viestit. "Kyllähän nyt aikuisen ihmisen pitää osata omaa kieltään kirjoittaa hakemukseen, tekstarit kavereille on eri asia" hän sanoi ja lisäsi, että kielioppivirheet antavat kirjoittajasta vähän tyhmän mielikuvan.

Vierailija
12/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas etsin vuokralaista ja pidin kirjeestä, jonka kirjoittajalla oli lukihäiriö. Tekstin läpi paistoi sydämellisyys ja rehellisyys. En kadu valintaa.

Vierailija
13/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kaverini etsi alivuokralaista, että sanoikin että skippasi heti kaikki kielioppivirheitä sisältävät viestit. "Kyllähän nyt aikuisen ihmisen pitää osata omaa kieltään kirjoittaa hakemukseen, tekstarit kavereille on eri asia" hän sanoi ja lisäsi, että kielioppivirheet antavat kirjoittajasta vähän tyhmän mielikuvan.

Onko kaverisi äidinkielen opettaja? Siinä saa olla aika kova tekijä, jos osaa suomen kieliopin kannesta kanteen. Enpä usko, että kaverisikaan pystyisi siihen.

Vierailija
14/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on pieni vinkki että mies ei tienaa välttämättä niin paljon rahaa. Tosin pitää silti tarkasti tutkia. Varsinkin vanhemmissa miehissä, kun heillä saattaa olla kovat tienestit, vaikka eivät olisi koulujakaan käyneet.

Vierailija
15/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisäyksenä tästä erityisestä ystävästä, että osaa olla erityisen vittumainen, annettakoon se kuitenkin anteeksi. Kukaan ei ole täydellinen. Haluaisin auttaa sitä eteenpäin jotenkin.

Erityisetkin ystävät voivat muuttua, häipyä ja pettää. Ottavathan ihmiset avioerojakin, vaikka ovat vuosia luulleet löytäneensä sen oikean sielunkumppanin. On söpöä luottaa ystävään koko sydämellään, mutta järjen pitää kyllä sanoa, että olisipa ankeaa joutua maksamaan asiansa sössineen tai muuten vain kuvioista häipyneen kaverin laina. Mutta jos sinulla on varaa siihen, asia on ihan toinen.

Nro 5

Vierailija
16/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaverisi äidinkielen opettaja? Siinä saa olla aika kova tekijä, jos osaa suomen kieliopin kannesta kanteen. Enpä usko, että kaverisikaan pystyisi siihen.

Ei tarvitse osata kielioppikirjaa kannesta kanteen pystyäkseen tuottamaan täysin virheetöntä tekstiä.

t. Sivuhuomauttaja

Vierailija
17/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta huolimattomasti kirjoitetut viestit joutavat roskakoriin, olin sitten etsimässä kumppania tai työntekijää.

Vierailija
18/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisetkin ystävät voivat muuttua, häipyä ja pettää. Ottavathan ihmiset avioerojakin, vaikka ovat vuosia luulleet löytäneensä sen oikean sielunkumppanin. On söpöä luottaa ystävään koko sydämellään, mutta järjen pitää kyllä sanoa, että olisipa ankeaa joutua maksamaan asiansa sössineen tai muuten vain kuvioista häipyneen kaverin laina. Mutta jos sinulla on varaa siihen, asia on ihan toinen.

Nro 5

No mulla on varaa. Juurikin siksi, että sattumalta sukulaisuuksissa löytyy erityistä lahjakkuutta ihan eri osa-alueilla kuin kielellisyys. Ja tämä on onnistuneesti muutettu käypään valuuttaan. Haluaisin nähdä miten pilkun nussimisella tehdään sama. Ellei kirjoita bestselleriä.

Vierailija
19/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En innostu minäkään kielioppivirheistä. Ja jos ihmisellä on esim. lukihäiriö, netistä löytyy ihan varmasti sovelluksia jotka auttavat korjaamaan tekstin. Eihän joka tekstaria jaksa tarkistaa, mutta nettideittaillessa luulisi sen verran jokaisen viitsivän vaivautua.

Vierailija
20/75 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse osata kielioppikirjaa kannesta kanteen pystyäkseen tuottamaan täysin virheetöntä tekstiä.

t. Sivuhuomauttaja

Totta kai täytyy. Mistä muuten tiedät, miten kirjoittaa? Ehkä jos kirjoittaa kolmen sanan lauseita, virheitä on helpompi välttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan