Lapsi heitti hamppariateriansa roskiin kun sisarus varasti ranuja???
Siis mitä ihmettä. Pitkä pv takana ja haettiin mäkkiruokaa iltapalaksi.
Toinen lapsi ehti syödä jo ennen kuin toinen kotiutui jalkapallosta. Tämä jo syönyt meni närppimään tämän toisen ranskiksia, syöjällä meni hermo ja tirvasi kaikki loput eväät roskiin kiroilun kera.
Sama tapahtui viikko sitten perjantaikarkkien kanssa. Oli käynyt luvalla ostamassa karkit, toinen kävi niitä hamuamassa joten sama tyyppi vinttas kaikki loput karkit ikkunasta ulos.
Nyt palsta psykot, mitä tapahtuu?
En itse nyt näe tätä liian läheltä.
kun kysyn mitä tapahtui, vastaus on aina emmä muista, emmä tiiä. Selvitä siinä sitten.
Tää roskiin heittelijä on pienempi, tää pöllijä on vanhempi. Kumpikaan ei mikään fläsäkasa, mutta toinen varmaan miltei puolta metriä pidempi. Eli varmaan joku valtataistelucase meneilläön ehkä? Kysyin et viekö useinkin sun herkut kun noin pahasti menee maltti. Ei tiedä sitäkään mukama. Ja siis esiteinejä/teinejä.
Mikä mättää?
Kommentit (92)
Hyvä ruoka parempi mieli. Ruokavalio kuntoon ja varmista myös riittävä lepo. Väsyyneenä kuppi saattaa mennä nurin ja suuttumus olla ylimitoitettuakin.
Pikaruokaa on helppo selittää kiireellä, mutta on tavaton määrä hyviä ja tervellsiä ruokia, joita saa nopeammin. Opi myös ennakoimaan ja ruoka valmiiksi esim. edellisenä päivänä tai teet pakkaseen.
Ei ole todellista :D
Ranuranuranuranu :)
Ei sitten kellään tullu mieleen että ranu oli ainoa sana joka nyt vaan sattui mahtumaan mobiilissa otsikkoon.
Ja että oikein hienommissa piireissä liikutaan, no ok :)
Ois kiva tietää et mitkähän piirit nämä mahtaakaan olla :)
Ja palstapsykothan on hitsin hyvä nimitys ihmiselle joka kiinnittää huomionsa kaikkeen muuhun paitsi asiasisältöön ongelmaratkaisuineen. Muussa tarkoituksessa se on lyhenne palstapsykologeista, mutta joissain tapauksissa näyttää sisältävän kaksoismerkityksen, if you know what I mean :)
En tiedä onko suurimmalla osalla teistä teini-ikäisiä lapsia vielä ollenkaan, mutta niille jotka tietäväisinä vastaa täyttä bulia niin onnea tulevaan vaan :) Varmaan tolla asenteella pääsette pitkälle :)
Ne jotka on oikeesti pohtineet tätä keskinäistä vuorovaikutusta (oli lapsia tai ei) ja jakaneet mahdollisia ajatuksia siitä, ISO Kiitos!
T. paskaRANUmutsiRANUpersuRANU geez RANU fäti AP
Kiitti, sori :)
Ps. toki koska meillä syödään perjantaisin karkkia ja joskus hampurilaisia, tarkoittaa se että sitä tehdään joka päivä, tottakai. Ja tietenkin auttaa laittaa omat pankkikortit omaavat henkilöt karkki/herkkulakkoon, wohoo mikä idea. Seuraava päivitys onkin: Hain kuukauden sairaslomaa jotta pääsen varjostamaan lastani ostarille . Oikeesti... PpsRANU :D
Jaa-a. Onpa ihmeellistä, että pikkuveljessä on patoutunutta turhaumaa mitä isoveljessä ei ole. Isoveljellähän ei ole kiusaavaa isoveljeä ja ymmärtämätöntä äitiä riesanaan. Helppohan hänen on hymyillä ja tehdä 'harmittomia kepposiaan'.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten kellään tullu mieleen että ranu oli ainoa sana joka nyt vaan sattui mahtumaan mobiilissa otsikkoon.
Ja palstapsykothan on hitsin hyvä nimitys ihmiselle joka kiinnittää huomionsa kaikkeen muuhun paitsi asiasisältöön ongelmaratkaisuineen. Muussa tarkoituksessa se on lyhenne palstapsykologeista, mutta joissain tapauksissa näyttää sisältävän kaksoismerkityksen, if you know what I mean :)
En tiedä onko suurimmalla osalla teistä teini-ikäisiä lapsia vielä ollenkaan, mutta niille jotka tietäväisinä vastaa täyttä bulia niin onnea tulevaan vaan :) Varmaan tolla asenteella pääsette pitkälle :)
Ne jotka on oikeesti pohtineet tätä keskinäistä vuorovaikutusta (oli lapsia tai ei) ja jakaneet mahdollisia ajatuksia siitä, ISO Kiitos!
Ps. toki koska meillä syödään perjantaisin karkkia ja joskus hampurilaisia, tarkoittaa se että sitä tehdään joka päivä, tottakai. Ja tietenkin auttaa laittaa omat pankkikortit omaavat henkilöt karkki/herkkulakkoon, wohoo mikä idea. Seuraava päivitys onkin: Hain kuukauden sairaslomaa jotta pääsen varjostamaan lastani ostarille . Oikeesti... PpsRANU :D
Tämän luettuani en enää yhtään ihmettele jos lapsetkin käyttäytyvät oudosti :D
Onhan tätä käynyt meilläkin, ja roskiin on lentänyt. Jälkikäteen naurattaa kaikkia osapuolia, mutta ovat kyllä oppineet nähdessään toisen pahan mielen ja pelästyneet suuttumistani. Ps. Ranut, ranet- ihan normilyhenne ympäri Suomea. Voi hyvä ihme jos tuohon joku tarrautuu 😃. T. Toinen RANU-äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän luettuani en enää yhtään ihmettele jos lapsetkin käyttäytyvät oudosti :D
Haha :D
Mutta kolme kysymysmerkkiä sait silti mahtumaan otsikkoon? Jännä, että viesteihinkään ei mahtunut koko sana!
Kuulostaa vähän multa teini-iässä. Olin tehnyt mokkapaloja, mut strösseleitä en voinut laittaa kun niissä oli mennyt päiväys (kun nehän oliskin ollut pilaantuneita joo... :D). Lähdin käymään ulkona ja leipomuksen jäähtymään. Sillä aikaa sisko olikin mennyt laittamaan niitä perhanan strösseleitä siihen!
Suutuin ja heitin koko pellillisen piirakkaa roskiin. Olihan se nyt pilattu!!1
Mulla on samanlainen sisarus. Teki välillä itselläkin viskata roskiin karkit yms, kun jos ostin siinä oli isoveli heti ronkkimassa ja napsi aina ohimennen jos en piilottanut sitä visusti, eli esim istuin keittiössä ja pussi oli vieressä. Ennätys oli, että sain suklaalevystäni itse 4 palaa ja veli söi loput. Myös jotkut grillin makkaraperunat joutui verotukseen jos veli otti jotain muuta, oli heti näpit mun annoksessa. Vituttaahan tuollainen. Opeta se lapsesi olemaan sörkkimättä toisten eväitä vaikka kuin kävis kateeksi.
Voi jeesus olet kädetön. Laita se vanhempi kakaras kuriin. Miksi annat sen tehdä moista kun selkeesti olet nähnyt monta tilannetta??? Kato peiliin!!! Lapsi parka. Sääliksi käy.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kolme kysymysmerkkiä sait silti mahtumaan otsikkoon? Jännä, että viesteihinkään ei mahtunut koko sana!
Ei saatana oikeesti?
MITÄ SITTEN, ranuranuranuranu :D
Molemmille loogiset seuraamukset omista teoistaan.
Se, joka ottaa toiselta ilman lupaa joutuu seuraavalla kerralla luovuttamaan omat karkkinsa/ ranskiksensa toiselle (siis kaikki eikä vaan niin monta kuin on ottanut).
Jos heittää ruokaa roskiin, jää ruoka seuraavalla kerralla häneltä saamatta.
Molemmat siis vastaavat omista teoistaan. Samanlaisen tilanteen toistuessa seuraavalla kerralla vain sinä (ja muut asiaan osallistumattonat perheenjäsenet) saa herkut. Isoveli joutuu luovuttaan omansa pois, ja koska pienempi heitti omansa roskiin ei kumpikaan saa mitään.
Oman kokemukseni mukaan sisarusten välisissä ongelmissa on parasta, kun jokainen vastaa omista teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihan poissuljettu juttu ettei tämä isompi tehnyt sitä klassista ällötystä, eli nuolaissun ranskalaista ja laittanut takaisin? Ja saman tehnyt karkeille. Mun isoveli muistaakseni teki mulle joskus noin ja kyllä karkit lensi kaaressa roskiin.
On poissuljettu. Aiemmassa karkkiepisodissa isompi ei oikeastaan syönyt yhtään mitään. Otti pienemmän juoman ja piti sitä ylhäällä niin ettei pieni ylettänyt siihen ja esitti juovansa. Ei kuitenkaan juonut. Pieni raivostui ja heitti kaikki herkut pihalle.
Tässä ranuhommassa isompi närppi muutaman ranun, pieni heitti kaikki ranut lattialle useaan kertaan, isompi ne keräsi kaikki nää kerrat ja pyysi anteeksi et sori, syö vaan.
Pienempi on myös esim rikkonut puhelimensa ja kuulokkeensa tahallaan raivostuessaan isomman kanssa kinaillessaan jostain asiasta.
Takana on selvästi joku voimattomuudentunne mitä pienempi ei kestä.
No kukapa kestäisi veljen simputusta. Tää vaan kaikki tapahtuu aina ns hiljaa.
Oon sanonut että huuda isolle, että lopeta tai huuda äitiä että kiusataan. Mutta ei.
Tuntuu että tilanteet ehtii noin pitkälle niin nopeasti ettei ehdi regoida muulla tavalla kuin heittää pois jtn omaansa tai rikkoa tavaroitaan.
Puhelin saattaa lentää myös silloin jos peli ei onnistu. Samoin muu tavara rikotaan jos joku ei onnistu. Fakta on että jotain selvittämätöntä agressiota pienemmällä on taustalla. Tässä nyt oli kyse muutamasta ranskalaisesta, mutta näitä vastaavia sekopultteja on taustalla useita. Osaan liittyy tää isompi, osaan ei ollenkaan.
Pelkään että kyseessä on joku pahempi käytöshäiriö. Isompi ei kosiaan ole tahallisesti rikkonut tavaroitaan, siivoilee, auttaa pienempää ym. Toki tulee sitten näitä kiistatilanteita myös. Pienempi taas ei tee mitään, ei vastaa puhelimeen, ei tule kun sovitaan, ei tee annettuja kotitöitä yms. saa tosiaan näitä raivareita ja on usein muutenkin vihamielinen. Matkii puhetta ja kiroilee. Toinen ei tee tälläisiä. Kyseessä 12 ja 14v pojat. Toinen miehen mitoissa jo, toinen naskali vielä.Ap
Siis tuo on teidän perheessä "normaalia",täällä ihmettelet sen sijaan että ottaisit yhteyttä johonkin ammatti-auttajaan? Ainahan sisarukset tappelevat.Minulla on ruma arpi vasemman käden etusormessa,kosska pikkuveli alkoi ärsyttää minua kun olin 9-vuotias,sakset kädessä,paloi käpy.Se on normaalia.Se,että jatkuvasti on tuollaista "valtataistelua",toinen pääsee paskamaisista tempuistaan kuin koira veräjästä,ja toinen joutuu jatkuvasti kärsimään,ei ole normaalia sisarusten nahistelua,vaan kertoo erittäin epäonnistuneesta kasvatuksesta.Ehkä kannattaisi ottaa yhteyttä vaikka Perheneuvolaan tai missä tuollaisia asioita nyt yleenssä hoidetaan.Sääliksi käy pellossa kasvaneita lapsiasi.
Kulutusyhteiskunnan kunnon kersa, mitä enemmän kuluttaa sen parempi! Kai nyt ostit tilalle toisen?!
AP:n lapset ovat surullisen paljon hunningolla.Muistan ikuisesti,kun josku ala-asteella äiti oli ostanut meille kaikille munkit ja kun tulin koulusta kotiin,pikkuveli itki syyllisyydestä kun tunnusti syöneensä myös minun munkkini.Kun rikoin pikkuveljen Koululainen-lehden mukana tulleen erikoiskynän,jouduin antamaan oman samanlaisen kynäni pikkuveljelle.Miten pihalla kasvattaja on,jos ajattelee että on normaalia isoveljen alistaa pienempää ihan jokapäiväisessä elämässä?? AP,hanki apua kasvatusasioissa!
Ranu on niin metsäsavolainen ilmaisu.
Eihän keneltäkään syödä ilman lupaa.
Eikä ruokaa heitetä roskiin.
Ihan tavallisia kasvatusjuttuja. Pitäsköhän sitä vanhempien vilkasta peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän keneltäkään syödä ilman lupaa.
Eikä ruokaa heitetä roskiin.
Ihan tavallisia kasvatusjuttuja. Pitäsköhän sitä vanhempien vilkasta peiliin.
Nimenomaan,turha inistä palstalla jos ei ole vaivautunut opettamaan lapsilleen edes normaalien käytöstapojen alkeita.Jestas mitä urpoilua!
Olisin itse lapsena tehnyt aivan samalla tavalla.
Minä vain olin se vanhempi lapsi, ja se ärsyttäjä oli nuorempi veli. Tullaan tänä päivänä aivan erinomaisesti juttuun, enkä todellakaan kanna mitään kaunoja hienoa pikkuveljeäni kohtaan.
Kuitenkin, kun olimme vielä lapsia, tuntui että tämä vanhempien silmäterä sai kaiken periksi. Meikäläinen oli aina se jota syytettiin, kun pikkuveli alkoi parkumaan. Kyllä, hänellä oli vielä sellainen valtavan teatraalinen huutoitku, jossa ikkunalasitkin helisi. Koskaan ei ollut pikkuveljen syy, että hän parkui, minun syy tietenkin. Enkä edes kiusannut veljeäni, vaan laitoin hänelle niitä rajoja joita vanhempani eivät laittaneet. Siksi karjui kitalaki punaisena kun ei kestänyt pettymystä.
Jos olisi tullut minun karkkipussilleni, olisin todennäköisesti heittänyt veljeni kuin leppäkeihäs pihalle. Johon vanhempani olisivat tulleet väliin ja vaatineet, että anna nyt pikkuveljellekin karkkia, vaikka hän oli syönyt jo omansa. Sitten olisivat pakottaneet minut jakamaan omat karkkini, johon olisin todennäköisesti reagoinut heittämällä karkit mieluummin roskiin.
ELI AP:
Se nuoremman lapsesi reagointi kohdistuu sinuun. Hän ei siedä isomman sisaruksen jatkuvaa pummimista, ja koska sinä et tee mitään, heittää hän ruoat mieluummin roskiin. Se on lapsen mielessä oikeudenmukaisempaa kuin se, että joutuu jakamaan herkkunsa senkin jälkeen, kun toinen on jo syönyt omansa.
Kyllä voi verrata keskenään. Kumpiakin pitää kouluttaa ja molemmista löytyy luonnevikaisia yksilöitä. Kyllä, monet ihmiset ovat syntymästään saakka päästään vialla.