Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaarivainaan painelaakeri

Vierailija
17.03.2016 |

Sitkeänä elää legenda painelaakerin kulumisesta, jos auton kytkintä pidetään pohjassa. Näin olikin 60-luvulla. Nykyautoissa merkittävää kulumista ei tapahdu. Kytkimen ongelmat ovat 90% kytkinlevyissä.
Kytkimen turhaa pohjassapitämistä en silti suosittele. Se on epämukavaa,turhaa, ja siinä on se lipsahtamisen riski.
Toisaalta en ymmärrä koko kytkinleikkiä, melkein samalla hinnalla kun saa nykyaikana auton jossa kytkin on automaattinen, ja jossa ei tarvitse niitä vaihteitakaan arpoa keppiä jatkuvasti nyhtäen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat siis keksineet kuluvan osan, joka ei kulu...

Mulla takana 400 tkm seka-ajoa, aina valoissa vaihde vapaalla, jos jalankulkijoilla vihreät: painelaakeri on täysin loppu.

Kuinkahan paljon aiemmin se olisikaan levinnyt, jos seisoisin kaikki valot poljin pohjassa.

Tosin mun pirssi ei olekaan "nykyauto", vaan vanhus vuodelta 2003. Silti lähempänä nykyaikaa kuin 60-lukua.

Vierailija
2/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon aiemmin se olisikaan levinnyt, jos seisoisin kaikki valot poljin pohjassa.

Veikkaisin 300 metriä aiemmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta automaativaihteiston lisähinnalla ostaa jo monta painelaakeria. Mutta onhan automaatti ystävällisempi voimansiirrolle, eli voi vetonivel/ristikkonivel kestää kauemmin, siis jos ajaa auton ihan loppuun.

Vierailija
4/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Vierailija
5/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Taas pieleen ;-) Kytkinlevy(t) eivät käytännössä kulu kun vaihde on vapaalla ;-)

Vierailija
6/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun en automaattia halua. Olen niilläkin ajellut vaikka kuinka paljon, enkä niitä karsasta, mutta oman auton haluan manuaalina.

Painelaakerin (ja samalla kaiken muunkin moiseen remonttiin sisätyvän kuluvan kaman) vaihdan ihan omin pikku kätösin.

Mites muuten - oletteko kiinnittäneet huomiota siihen, miten todella monet seisovat valoissa pyyhkijät päällä? Saahan sitä tietysti lähes kuivaa lasia hinkata.

Itsellä budjetti ei anna myöten pilata sulkia ja tuulilasia noin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Taas pieleen ;-) Kytkinlevy(t) eivät käytännössä kulu kun vaihde on vapaalla ;-)

Eivät kulu, eivätkä silloin kun kytkin on pohjassa. Kuluvat silloin kun kytkinpoljin painetaan alas tai nostetaan ylös. Jos vaihdat vapaalle joka kerta (kaksi kertaa kytkin alas ja ylös), kulutat kytkinlevyjä tuplasti verrattun siihen että painaisit vain kytkimen pohjaan.

Vierailija
8/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkiin merkkeihin ei vaan saa kestävää automaattia, manuaali kestää yleensä kaikissa merkeissä. Vanhemmissa käytetyissä automaatti aika harvinainen ja myös iso kysymysmerkki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Taas pieleen ;-) Kytkinlevy(t) eivät käytännössä kulu kun vaihde on vapaalla ;-)

Eivät kulu, eivätkä silloin kun kytkin on pohjassa. Kuluvat silloin kun kytkinpoljin painetaan alas tai nostetaan ylös. Jos vaihdat vapaalle joka kerta (kaksi kertaa kytkin alas ja ylös), kulutat kytkinlevyjä tuplasti verrattun siihen että painaisit vain kytkimen pohjaan.

Edelleen väärässä: Kuluminen vapaalla on täysin merkityksetöntä verrattuna kytkimen kulumiseen liikkeelle lähdettäessä.

Oletetaan että rupeaisit bodaamaan pumppaamalla kytkintä muutaman tunnin päivässä vaihteen ollessa vapaalla muutaman kuukauden ajan. Kytkinlevyjen kuluminen ei olisi mitattavissa, poljinmekanismi saattaisi jo kyllä sanoa sopimuksensa irti.

Vierailija
10/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin merkkeihin ei vaan saa kestävää automaattia, manuaali kestää yleensä kaikissa merkeissä. Vanhemmissa käytetyissä automaatti aika harvinainen ja myös iso kysymysmerkki.

Höpöti löpöti. Muutama kytkinremontti kuuluu keppiauton normaalihuoltoon, ja vaihteistovikojakin esiintyy.

Tomaattiautoilla vaihteisto on pääsääntöisesti auton ikäinen ;-) Se on ymmärrettävää kun se öljyssään ui ja automatiikka suojelee itsensä törtönkin kuskin rökitykseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiin merkkeihin ei vaan saa kestävää automaattia, manuaali kestää yleensä kaikissa merkeissä. Vanhemmissa käytetyissä automaatti aika harvinainen ja myös iso kysymysmerkki.

Höpöti löpöti. Muutama kytkinremontti kuuluu keppiauton normaalihuoltoon, ja vaihteistovikojakin esiintyy.

Tomaattiautoilla vaihteisto on pääsääntöisesti auton ikäinen ;-) Se on ymmärrettävää kun se öljyssään ui ja automatiikka suojelee itsensä törtönkin kuskin rökitykseltä.

Miten esimerkiksi DSG:n kestävyys? 400tkm ajettu ja ei ole kytkimeen tai vaihteistoon koskettu. 100tkm välein olen vaihtanut öljyt vaihteistoon. Nyky automaatti vanhempana voi olla mielenkiintoinen, jos ei ole ikinä vaihdettu siihen öljyjä. Vanhemmissa automaattivaihteisissa autoissa on se vika, että jos vaihteisto porsii, niin kunnostettu vaihteisto on auton hintainen ja käytetty aski voi olla melkein yhtä huono, mitä se rikkoontunutkin. Ei minulla ole mitään automaattia vastaan ja seuraava auto on luultavasti automaatti.

Vierailija
12/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun passatilla on ajettu 470 000 kilometriä eikä kytkimessä tai painelaakerissa ole mitään ongelmaa.

Molemmat kestää käytännössä auton iän jos ei luistata kytkintä liikoja.

Yleensä jos tietää että pian pitää pysähtyä vedän vaihteen vapaalle ilman kytkintä kuormittamattomassa tilassa ja rullaan lopun matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun passatilla on ajettu 470 000 kilometriä eikä kytkimessä tai painelaakerissa ole mitään ongelmaa.

Molemmat kestää käytännössä auton iän jos ei luistata kytkintä liikoja.

Yleensä jos tietää että pian pitää pysähtyä vedän vaihteen vapaalle ilman kytkintä kuormittamattomassa tilassa ja rullaan lopun matkaa.

3bg? 6 vai 5 vaihteinen?

Vierailija
14/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Taas pieleen ;-) Kytkinlevy(t) eivät käytännössä kulu kun vaihde on vapaalla ;-)

Oot naurettava pelle. Ei kulu sillonkaan kun on pohjassa. Se kuluttaa kun irrottaa ja löysää. Esim liian isolla vaihteella liikkeelle lähtö ja luistattaminen kuluttaa. Opettele perusasiat auton tekniikasta ensin ku tuut paskaa lässyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun passatilla on ajettu 470 000 kilometriä eikä kytkimessä tai painelaakerissa ole mitään ongelmaa.

Molemmat kestää käytännössä auton iän jos ei luistata kytkintä liikoja.

Yleensä jos tietää että pian pitää pysähtyä vedän vaihteen vapaalle ilman kytkintä kuormittamattomassa tilassa ja rullaan lopun matkaa.

3bg? 6 vai 5 vaihteinen?

-97 tdi 5 vaihdetta 81kw.

Vierailija
16/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Taas pieleen ;-) Kytkinlevy(t) eivät käytännössä kulu kun vaihde on vapaalla ;-)

EI kulu alaspainettunakaan, mutta kyse olikin painelusta eikä siitä että vaihde on vapaalla.

Vierailija
17/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon aiemmin se olisikaan levinnyt, jos seisoisin kaikki valot poljin pohjassa.

Veikkaisin 300 metriä aiemmin...

Olis päässyt pidemmälle. No, oppia ikä kaikki.

Vierailija
18/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se kuluttaa kytkinlevyä kun eestaas painelee kytkintä mitä pohjassa pitää.

Taas pieleen ;-) Kytkinlevy(t) eivät käytännössä kulu kun vaihde on vapaalla ;-)

Oot naurettava pelle. Ei kulu sillonkaan kun on pohjassa. Se kuluttaa kun irrottaa ja löysää. Esim liian isolla vaihteella liikkeelle lähtö ja luistattaminen kuluttaa. Opettele perusasiat auton tekniikasta ensin ku tuut paskaa lässyttään.

Poika poika, sinulla on vikaa luetun ymmärtämisessä. Vaihdoin ensimmäisen kytkimeni jo ennenkuin isisi raiskasi äitisi ;-)

Vierailija
19/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon aiemmin se olisikaan levinnyt, jos seisoisin kaikki valot poljin pohjassa.

Veikkaisin 300 metriä aiemmin...

Olis päässyt pidemmälle. No, oppia ikä kaikki.

"Oppia ikä kaikki"...? Selventäisitkö tyhmälle, kiitos.

Meinaatko, että laakeri olisi kestänyt pidempään, jos nimenomaan olisin kuormittanut sitä turhaan pohjassa pitämällä?

Vierailija
20/21 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon aiemmin se olisikaan levinnyt, jos seisoisin kaikki valot poljin pohjassa.

Veikkaisin 300 metriä aiemmin...

Olis päässyt pidemmälle. No, oppia ikä kaikki.

"Oppia ikä kaikki"...? Selventäisitkö tyhmälle, kiitos.

Meinaatko, että laakeri olisi kestänyt pidempään, jos nimenomaan olisin kuormittanut sitä turhaan pohjassa pitämällä?

Äitis kulu kun sua teki. Näytä mulle tutkimus, jossa näytetään että kytkin kuluu alaspainettuna enemmän kuin alasylös-liikkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme