Liian vanha opiskelemaan?
Minkä ikäinen on teidän mielestä liian vanha hankkimaan lisää koulutusta?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin sillä, että miehen kanssa tämä tuli puheeksi ja mies sitä mieltä, että kolmekymppisenkään ei kannata enää kouluttauttua lisää.
ApJa kakat. Toki siinä kolmikymppisenä voi olla sellainen elämäntilanne joka ei anna opiskelijaelämälle kauheasti myöten, mutta kyllä sitten neli-viisikymppisenä harmittaa jos ei tee nuorempana opintojen suhteen niinkun parhaalta tuntuisi. Mikä on koulutuksesi ja millaisista opinnoista haaveilet?
t: 12 (19v valmistuin sähköasentajaksi 22v menin aikuislukioon nyt keväällä 24v valmistuin ylioppilaaksi ja vedin just aamulla hakemukset menemään DI-koulutuksiin! Ei koskaan ole liian myöhäistä, minäkin olen sitten valmistuessa "jo" 29v)Ja minä olen valmistuessani vielä vuosia vanhempi. Elän omaa elämääni tyytyväisenä. En ymmärrä, miksi joku edes ajattelee, että jos ei tehnyt oikeita valintoja nuorena, pitäisi koko loppuelämä katua ja tyytyä siihen mihin ei oikeasti ole tyytyväinen. Menestyjän ja "luuserin" erottaa siitä, että menestyjä ei ikinä luovuta, anna periksi ja lakkaa yrittämästä.
Samaa mieltä olen. Olisin halunnut peruskoulun jälkeen lukioon, mulla oli ihan hyvä yli kasin keskiarvo, mutta koska lähisuvussani ei ole ylioppilaita päädyin amikseen. Kyllä tuosta ylioppilastodistuksenkin turhuudesta sain kuulla (vaikka siis amistutkinnon vuoksi sain kätsysti "ikävistä" aineista kirjoitusoikeuden vaan kahdella kurssilla ja kivat mat-lut aineet kävin kokonaan), nyt jo varmistuneet LEE puhuu kuitenkin toista. Kannattaa tehdä sitä mitä kokee tarvitsevansa! Minullekin voi koittaa huonot ajat heti koulun jälkeen, mutta toisaalta saatan vielä löytää sen firman joka ihailee yhtälöä aikuinen+mahdollisuus maksaa vastavalmistuneen palkkaa.
Mä hain just opiskelemaan :). Eikä edes ole lähelläkään omaa, nykyistä työtäni. Ei myöskään ole lähihoitaja tms. Olen 47v. Pitäkää peukkuja :).
En usko että työllistyisin kovin helposti ikäni takia, opiskelen silti (jos pääsen kouluun ). Ei koskaan ole liian vanha opiskelemaan :).
Minä pyrin tänä keväänä toistamiseen yliopistoon. Toivottavasti tällä kertaa paremmalla menestyksellä. Ikää 40v ja haaveissa ammatinvaihto. Into opiskelemaan on niin kova, että tekisin melkein mitä vaan päästäkseni sisään yliopistoon.
Mun mieheni on samaa mieltä kuin ap:n mues ja mun mieheni tosiaan vasta ollessani 32-vuotias (olimme juuri tavanneet) tyrmäsi kaikki opiskeluhaaveeni. Mieheni itse oli tehnyt oikeaoppisen "koulutusputken" eli oli kouluttautunut juuri oikealle alalle ja tehnyt tutkinnon nopeasti kasaan sekä opiskellut kaksi muutakin ylempää korkeakoulututkintoa. Sitten minä, jolta oli jäänyt se ensimmäinenkin, tosin lähes valmis yliopistotutkinto kesken töiden viedessä, en saisikaan enää opiskella niitä opintojani valmiiksi tai mitään muutakaan. :(
Mieheni on itse täysin työväenluokkaisesta kodista ja hänen toinen vanhempi on käynyt amiksen ja toinen ei ole kouluttautunut lainkaan. Itse hän oli tosiaan kouluttautunut, mutta kuulemma mun kouluttautumiseni "enää tässä iässä" (=tuolloin 32-vuotiaana) olisi täysin turhaa, kun kuulemma sen ikäisenä elämä muutenkin alkaa olla jo ohitse.
Samalla perusteella mies ei tosin enää jaksa harrastaa seksiäkään, kun "ei enää yli 30-vuotiaana jaksa". Järkyttävää. Itse tosin ihmettelen, miksi edes haksahdin moiseen mieheen muutenkaan. :/ Omasta mielestäni koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella tai muutenkaan nauttia elämästä.
60-vuotiaana ei ole yhteiskunnan kannalta järkeä kouluttautua. Yksilön kannalta taas kouluttautuminen ja oppiminen aina kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin sillä, että miehen kanssa tämä tuli puheeksi ja mies sitä mieltä, että kolmekymppisenkään ei kannata enää kouluttauttua lisää.
ApJa kakat. Toki siinä kolmikymppisenä voi olla sellainen elämäntilanne joka ei anna opiskelijaelämälle kauheasti myöten, mutta kyllä sitten neli-viisikymppisenä harmittaa jos ei tee nuorempana opintojen suhteen niinkun parhaalta tuntuisi. Mikä on koulutuksesi ja millaisista opinnoista haaveilet?
t: 12 (19v valmistuin sähköasentajaksi 22v menin aikuislukioon nyt keväällä 24v valmistuin ylioppilaaksi ja vedin just aamulla hakemukset menemään DI-koulutuksiin! Ei koskaan ole liian myöhäistä, minäkin olen sitten valmistuessa "jo" 29v)
Oot kyllä vähän tyhmä kun et mennyt vaan AMKiin niillä sähkärinpapruilla koska olisit jo valmistunut insinööriksi ja tekisit ihan melkeen samoja hommii kun diplomina.
27 olen ja ylioppilas. Töitä olen tehnyt, mutta ei vakituista työpaikkaa. Mies on ammattikoulun käynyt. Ei tunnu ymmärtävän sitä, että kaikilla ei ole varmaa työpaikkaa sukunsa firmassa niin kuin hänellä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t: 12 (19v valmistuin sähköasentajaksi 22v menin aikuislukioon nyt keväällä 24v valmistuin ylioppilaaksi ja vedin just aamulla hakemukset menemään DI-koulutuksiin! Ei koskaan ole liian myöhäistä, minäkin olen sitten valmistuessa "jo" 29v)Oot kyllä vähän tyhmä kun et mennyt vaan AMKiin niillä sähkärinpapruilla koska olisit jo valmistunut insinööriksi ja tekisit ihan melkeen samoja hommii kun diplomina.
Ihan harkittua on:
1. Harmitti kun en päässyt lukioon, halusin korjata trauman.
2. Kahta ensisijaista alaani ei ole AMKissa edes saatavilla.
3. Tahdon tieteellisen tutkinnon, en vaan perusinssin töitä.
4. Ei se AMKkaan hyvässä kaupingissa ole ihan läpihuutojuttu jossei osaa lukion fysiikkaa ja matematiikkaa.
"27 olen ja ylioppilas. Töitä olen tehnyt, mutta ei vakituista työpaikkaa. Mies on ammattikoulun käynyt. Ei tunnu ymmärtävän sitä, että kaikilla ei ole varmaa työpaikkaa sukunsa firmassa niin kuin hänellä.
Ap"
Hae Ap opiskelemaan vielä kun voit. Se, että miehesi ei ilm. ymmärrä sitä kertoo minusta kyllä siitä, että hänellä on jäänt jotain oppimatta. On kovin vaarallista luottaa vain yhteen tukipilariin, oli se sitten miehen suvun firma (jota ei vielä ole laitettu lihoiksi ja myyty, vaan miten tilanne vaikkapa 15 vuoden päästä? - Pääseekö miehesi osingoille, vai onko edes koko firmaa olemassa, josta luopua?) - Entä sinun tulevaisuutesi? Mihin hommiin voit päästä lukiopohjalta? - Varmaan aika montakin, mutta vielä useampaan voit olla varteenotettavampi hakija jos olet hieman opiskellut muutakin. Elämme -melkeinpä liiankin- koulutus uksovaisessa maassa, jossa minusta välillä tuntuu sille, kuin uskoteltaisiin. että maahanmuuttajat hoitavat vain kurjat ja ikävät hommat. Puhutaan mm. että heidän palkkojaan pitäisi laskea, jotta heidän työllistymisensä olisi helpompaa. - Jos se otetaan tavaksi maahan muuttajien osalta -joilla osalla on verraten hyvä koulutus ja osaaminen - niin miksei samalla tavalla kohdeltaisi ennemmin tai myöhemmin myös "kanta suomalaisiakin"
Ainakin tietämäni vanhalla iällä opiskelleet ovat työllistyneet hyvin. Tosin tutkinnot ovat hyvin työllistäviltä, joskin kilpalluilta, aloilta mutta silti. Voi olla että huippu-ura on ollut jo saavuttamattomissa, vaan olisi se varmaan ollut jo nuorenakin.
on sulla tyhmä mies. Ei muuta.