Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä nyt saatana ihan oikein?? (Mies ja raha-asiat)

Vierailija
16.03.2016 |

Muutimme miehen kanssa hiljattain yhteen, lapsia ei ole.

Mies on aivan hulluna peleihin ja pelaamiseen, ja asiasta on väännetty kättä ennenkin. Jos hän ei seuraa jotain peliä, niin hän itse pelaa jotain, tai sitten on ostelemassa pelejä, kirppareilta, huuto.netistä, uutena...

Tämä osteleminen onkin koitunut ongelmaksi. Nyt viimeisen vajaan kuukauden aikana postin kautta on tullut 5 peliä, yhden on ostanut uutena. Eli 6 peliä vajaassa kuukaudessa. Tarkkaa en tiedä paljonko näihin on rahaa mennyt, mutta tämä uusi peli maksoi lähemmäs 50 euroa.
Rahaa meillä ei liiaksi asti ole, pärjäämme, mutta joudumme miettimään menoja.

Mies tietää että pidän jatkuvaa pelien ostelemista turhana rahanmenona, ja nyt näköjään hän on alkanut tilailemaan pelejä salaa.
Tänään hän tuli töistä, valitteli huonoa oloa ja sanoi menevänsä lepäämään. Minä puuhasin hetken omiani, kunnes tarvitsin makuuhuoneesta jotain ja menin sen kummempia ajattelematta sinne. Mies oikein hätkähti kun ei osannut odottaa minua, ja eihän se siellä mitään lepäillyt vaan avasi taas postipakettia!
En tässä vaiheessa sanonut mitään, lähdin vain pois.

Miehen äiti on jo pidempään pyydellyt häntä käymään, että tulisi junalla.
Tänään sitten, pari tuntia tuon postipakettijutun jälkeen, kysyin että onko hän kenties pääsiäisen aikaan lähdössä sinne äitinsä luo käymään, hän totesi että ei, koska "matkat maksaa niin paljon"

En sitten malttanut olla huomauttamatta, että mistähän hänellä peleihin riittää rahaa, kun äitinsä luo ei voi mennä ja ruokakaupassa nuristaan rahojen riittämistä.
Mies totesi ensin ettei se ole "minun asiani", minä sanoin uudemman kerran että ruokaankin pitäisi riitää rahaa jne. että en ymmärrä miksi pitää koko ajan ostaa uusia pelejä.
Siinä vaiheessa mies korotti ääntään ja huusi "No ei ne ole sun rahoja!"
Sitten hän huomautti minulle mm. ostamastani sateenvarjosta.

Lopulta hän heittäytyi marttyyriksi, että eipä hänen sitten tarvitse täällä olla, kun kerta koko ajan on tällaista (siis tässä asunnossa)
Ja alkoi luettelemaan mitä kaikkea hän on ostanut/minun hyväkseni tehnyt, ja yhtään ei arvosteta.

Minä lopulta vaikenin täysin kun keskustelu alkoi mennä ihan hulluun suuntaan ja äänen korottamiseksi, lopulta mies riuhtaisi puhelimensa oikein äkkipikaisella eleellä sohvalta ja meni makuuhuoneeseen mököttämään.

Että minäkö tässä nyt olen se nalkuttava kusipää?
En ensinnäkään siedä ollenkaan äänen korottamista/uhkaavia eleitä, sain katsella niitä lapsuudenkodissani ihan tarpeeksi.
En myöskään lainkaan ymmärrä tuollaista, että puhutaan asiasta x, ja sitten yhtäkkiä siihen pitää vetää jostain sivusta kaikkea ihan asiaan liittymätöntä.

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellä on yhteiset rahat eikä kumpikaan saa määräillä, että tätä ei saa ostaa eikä tätä. Jos rakastat miestä, hyväksyt harrastuksensa.

Tokihan mies sitten varmaan hyväksyy, ettei ole ruokaa kun kaikki rahat menevät peleihin? Näkkileipää ja makaronia kitusiin vain.

Vierailija
22/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kk taloustilille puolet asumiskuluista ja ruokaraha

loput jää itselle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mun mies on ihan samanlainen. Muuten on hyvä mies. Silloin kun tavattiin, mies oli ottanut jopa Ellos-lainaa tuollaisten ostoon. Itse olen ihan ääripää, että en ikinä ottaisi lainaa mihinkään (paitsi asuntoon) enkä ainakaan mihinkään peleihin/dvd-bokseihin ym.

No eipä se tilanne ole tässä 15 vuodessa mitä on yhdessä oltu, juuri muuttunut. Edelleen mies käyttää rahaa huomattavasti löyhemmin kuin minä. Viisi peliä/leffaa kuussa on yleensä ihan minimi, mitä posti tuo. Omat on tietysti rahansa, mutta itse käyttäisin rahat toisin.

Viisikymppiä peleihin kk ei ole minusta mitenkään kauhean iso summa, jos olette työssä. En pelkästään tuon takia lopettaisi suhdetta. Mutta kyllä minuakin sieppaisi, jos kotona korotetaan ääntä ja aletaan riitelemään asiasta.

Vierailija
24/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mies saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. Jos hän maksaa puolet yhteisistä menoistaan, niin sinulla ei ole asiaa vaatia häneltä mitään.

Tiedätkö muuten, että vaatimukset tappavat rakkauden.

Vierailija
25/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peliriippuvainen mies, joka toimii samoin. Jossain vaiheessa oli ihan normaalia, että kaupassa käydessä minun oli pakko ostaa luottokortilla lapsille ruokaa ja mies osti samalla itselleen 60'euron PS-pelin. Mies pelasi helposti 8 h päivässä töiden jälkeen, oli talossa sitten vauva tai moniallerginen taapero, tai oli vaimo tööt vuosikausien valvomisen jälkeen tai ei.

Peliriippuvuuden selättämiseen vaadittiin 15 vuotta, joista suurin osa ilman minkäänlaista parisuhdetta tai seksielämää (koska mies pelasi), minun yksi vaikea masennukseni/burn outini (koska kannoin yksin vastuun, valvoin lasten kanssa ja jäin ilman kosketusta ja kumppanuutta) ja kaksi avioerohakemusta. Kumpikin hakemus jäi siis ykkösvaiheeseen.

Nyt vasta mies alkaa olla jonkinlainen isä ja aviomies eikä pelaa enää kuin ehkä tunnin päivässä.

Onnea vaan elämäänne, toivottavasti ei mene niin pahaksi kuin meillä.

Vierailija
26/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan tekisin niin, että maksaisin puolet pakollisista menoista (vuokra, sähkölasku) ja loput jäisi omaan käyttöön. Eli omat ruuat jne. Siinäpä mies sitten ihmettelee että mitäs tänään söisi kun rahat ovat menneet peleihin.

Vierailija
27/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette jotain 19v?

Vierailija
28/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutitte siis yhteen ilman että sovitte säännöt talousasioista?

Vierailija
29/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä heitin aikoinaan tuollaisen miehen menemään. Sinnekkö se sitten tuli?

Vierailija
30/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutitte siis yhteen ilman että sovitte säännöt talousasioista?

Niin no, se on ihan sama mitä sopii kun toinen voi rikkoa sopimuksen. Ei sitä kukaan vahdi.

Nimim. kokemusta on

Vierailija
31/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAS OLI HELI OIKEASSA!!!1

Vierailija
32/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa taloustili ja sopikaa yhdessä, paljonko kumpikin siirtää sinne rahaa, mitä sieltä maksetaan ja mikä kuuluu omilla rahoilla maksettavaksi. Jos toinen ei pidä sopimuksesta kiinni, vaan shoppailee vuokrarahoilla uusia pelejä (tai vaikka sateenvarjoja), kannattaa suosiolla muuttaa erilleen mahdollisimman pian...

Vierailija
33/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde pois sen keskenkasvuisen luota ennenkuin olet velkakierteessä hänen takiaan. Miehellä on selvä asennevika raha-asioihin.💶

Vierailija
34/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaa taloustili ja sopikaa yhdessä, paljonko kumpikin siirtää sinne rahaa, mitä sieltä maksetaan ja mikä kuuluu omilla rahoilla maksettavaksi. Jos toinen ei pidä sopimuksesta kiinni, vaan shoppailee vuokrarahoilla uusia pelejä (tai vaikka sateenvarjoja), kannattaa suosiolla muuttaa erilleen mahdollisimman pian...

Kannatan tätä.

Joskin mies ei vaikuta käytöksensä perusteella kummoisltakaan kumppanilta vaikkei olisikaan tuommoinen shoppailuaddikti.

Vierailija
35/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vinkiksi, että niitä pelejä saa lainata kirjastosta.

Vierailija
36/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea unelma miehestä 👌

Yhdyssanat!!!

Vierailija
37/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ainakin kaksi kertaa, ennen kuin hankitte lapsia. Sos. ja lastensuojelussa nykyään suurin ongelma vanhemmilla on peli- ja nettiriippuvaisuus, kun rahaa, eikä aikaa ole arjen askareisiin, eikä rahaa ruokaan, oltiin sitten rikkaita tai köyhiä, ennen se oli alkoholi ja huumeet.

Vierailija
38/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pitäisit huolen omista asioistasi. 50euroa kuukaudessa ei ole kovin paha peleihin. Kyllähän yhdessä illassa baarissakin menee enemmän rahaa. Jos teillä on talous noin tiukilla että parista eurosta nousee noin kova haloo, niin kannattaa varmaan alkaa miettiä jotain ylimääräisiä ansioita ja pitää erilliset tilit jne.

Ap kirjoitti että peli oli jo kuudes tämän kuun aikana, ja tämä peli maksoi 50 e. Jos muut on olleet saman hintaisia, on puolen kuun aikana mennyt rahaa jo 300 euroa peleihin. Ap:n pitäisi sopia, että yhteiseltä taloustililtä maksetaan vuokra, vakuutus, ruoka ym:t yhteiset kulut, ja sille tlille kumpikin laittaa tietyn summan kuussa. Loput on omaa rahaa, ja jos mies käyttää kaikki rahansa peleihin, niin oma on ongelmansa. Mä kyllä tekisin myös sitten selväksi että mä en osta miehelle vaatteita saati maksa mitään ruokia tai juomia jossain illanvietossa. Tai lähtisin lomalle, mut mies ei pääsis jos rahaa ei olis, kun se ostais vaan pelejä.

Vierailija
39/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ainakin kaksi kertaa, ennen kuin hankitte lapsia. Sos. ja lastensuojelussa nykyään suurin ongelma vanhemmilla on peli- ja nettiriippuvaisuus, kun rahaa, eikä aikaa ole arjen askareisiin, eikä rahaa ruokaan, oltiin sitten rikkaita tai köyhiä, ennen se oli alkoholi ja huumeet.

Lähde?

Vierailija
40/131 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on. Ap on lompakkoloinen, koska ei halua miehensä laittavan liikaa rahoja videopeleihin? Ja yhden sateenvarjon ostaminen on sama kuin useita pelejä vuodessa? Ihan ok, että mies ei maksa matkaa tapaamaan äitiään, mutta tuhlaa "harrastukseensa"?

Näyttää kyllä aika monella olevan vähän kummallinen ajatusmaailma. Itsehän en kyllä edes katsoisi pelaavaa miestä, mutta ap:na kyllä tekisin nyt selväksi, miten raha-asiat menevät jatkossa. Tai sitten alkaisin rehdisti ostamaan aina samalla summalla meikkejä tai vaatteita itselleni.