Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko oikein tehty opettajalta?

äippä 77
16.03.2016 |

Äidinkielen adverbi kokeet oli seiskaluokkalisella. Kokeessa sai käyttää apuna opettajan aiemmin antamaa monistetta. Moniste jäi koepäivänä kotiin. Lapsi ei saanut koulussa uutta monistetta vaan koe piti tehdä ilman sitä. Arvosanaksi tuli 5 1/2. Normaalisti äidinkielen kokeista on saanut 7 1/2 - 8 1/2.

Mitäpä mieltä?

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me opettajat olemme ihmisiä ihan siinä missä kaikki muutkin. Olemme välillä hermostuneita, väsyneitä ja turhautuneita. 

Tässä tapauksessa saattaa olla näin. Paino on sanalla saattaa, koska on tosiaan vain yksi näkökulma käytössä. Itse pidän aina tällaisissa tapauksissa varamateriaalia mukana. Aina siellä joku on joka tapauksessa unohtanut jotain kotiin oli koe tai läksy kyseessä. 

Toivoisin kuitenkin, ettei joka pikku asiaan puututa vanhempien taholta. Kukaan ei kuollut tai loukkaantut. Lapsi ehkä oppii huolellisuutta tämän kokemuksen kautta, jos hyvin käy. 

Vierailija
82/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usein kirjat auki -kokeita tai vihkon saa pitää kokeessa mukana. Minulla on vain yksi ylimääräinen kirja ja se on oma kirjani, johon olen tehnyt alleviivauksia, numerointeja ja muistiinpanoja (kokeen vastaukset löytyvät suoraan). En siis missään nimessä lainaa sitä kenellekään. Ylimääräisiä kirjoja emme saa tilata, määrärahat ovat niin tiukassa. Jos joku siis unohtaa kirjansa koetilanteessa, hän ei saa uutta ja tälle asialle en voi yhtään mitään. Näin on onneksi tapahtunut vain kerran ja oppilas sai kirjan lainaan rinnakkaisluokalla olleelta kaveriltaan.

Vihko on sen sijaan unohtunut useammalta enkä ole suostunut kopioimaan kaverin vihkoa. Jos kokeeseen ei valmistaudu huolella, joutuu kärsimään seuraukset. Yksi osa valmistautumista on huolehtia, että tarvittavat välineet ovat mukana. Olen vain kerran saanut vanhemmalta viestiä asiasta ja sekin johtui siitä, kun oppilaalla ei ollut tarvittavia monisteita ja muistiinpanoja vihossa enkä suostunut niitä enää ennen koetta antamaan. Miksi ihmeessä ei ollut pyytänyt näitä koekertaustunnilla, kun olisi ollut aikaa tulostaa ja monistaa?

Jos minulla sattuisi olemaan ylimääräisiä monisteita, saattaisin niitä antaakin, mutta yleensä niitä ei ole, kun otan tarkan määrän monisteita. Ymmärrän, että on ikävää, että koe meni pieleen unohduksen takia, mutta kyseessä on kuitenkin yksi koe ja yksi äidinkielen numero. Niitä tulee yläasteen aikana vielä monta.

Mitä ihmettä opettajan pitäisi tehdä, jos monisteita ei ole ylimääräisiä? Lyhentää kaikkien koeaikaa, että ehtii käydä monistamassa yhden oppilaan takia? Nykyään kun luokissa on paljon lukivaikeutta ja oppimisvaikeuksia, niin en todellakaan uskaltaisi antaa kaikkien muiden kärsiä yhden unohduksen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin kantelun aluehallintovirastolle. Sama asia kuin jos kynä olisi unohtunut kotiin eikä kokeen ajaksi lainattaisi oppilaalle kynää.

Jos oppilaalla ei ole kynää niin koululla ei ole mitään velvollisuutta sitä antaa.

Kylläpä muuten on, Suomessa on ilmainen peruskoulu ja koulun on huolehdittava että lapsi saa käyttöönsä perustyövälineet koulun puolesta. Ilmaiseksi.

Opetushallitus itse määrittelee asian näin:

"Perusopetus tuottaa kaikille saman jatko-opintokelpoisuuden ja se on maksutonta. Opetuksen lisäksi oppikirjat ja muu oppimateriaalit sekä työvälineet ja aineet ovat maksuttomia."

Eli kyllä koulu mokaa jos lapsi ei voi tehdä koetta kynän puuttumisen takia. Koululta on löydyttävä oppilaalle kynä, muuten rikotaan perusopetuslakia.

Höpöhöpö. Koululta jaetaan jokaiselle oppilaalle työvälineet syksyllä. Jos esim. oppikirja hukkuu, on vanhemmat velvollisia hankkimaan uuden tilalle. jos kynä kuluu liian lyhyeksi, tilalle tietysti annetaan uusi, mutta ei niitä hukattavaksi jaeta.

Höpö höpö vaan itsellesi. Jos lapsella ei ole koetilanteessa kynää niin ope sellaisen hommaa. On ihan sama mihin se edellinen on hävinnyt. Perusopetuslaki sanoo, että työvälineet on löydyttävä koulun puolesta. Oppilaan koe ei saa jäädä tekemättä sen takia ettei tällä ole kynää.

Ainahan voitte kokeilla kuinka käy. Perusopetuslaki on tuossa kohtaa aika yksiselitteinen, oppilaalle on tarjottava oppikirjat ja työvälineet.

Vierailija
84/84 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä muuten on, Suomessa on ilmainen peruskoulu ja koulun on huolehdittava että lapsi saa käyttöönsä perustyövälineet koulun puolesta. Ilmaiseksi.

Eli ilmeisesti yhden lyijykynän ja pyyhekumin pitää kestää koko vuosi sillä enempää en peruskoussa saanut koululta vaan loput oli ostettava itse.

Näinhän sitä monissa kouluissa toimitaan. Yksi kynä ja kumi per lapsi. Mutta mikäli kynä ja kumi kuluu loppuun niin uudet on lain mukaan annettava. Mutta mutta, harva vanhempi alkaa noin mitättömästä asiasta tapella, sehän olis jopa noloa. Joten ne vanhemmat ostaa itse uudet työvälineet. Näin teen minäkin. Tämä on koulujen tapa säästää, pistetään vanhemmat ostamaan. Varsinkin viime vuosina kouluun on jatkuvasti saanut viedä yhtä ja toista välinettä. Pulpetin suojaksi pitää viedä tietyn kokoinen vahakangasliina, askartelutarvikkeita kinutaan harva se viikko, bussirahaa sinne ja tänne jne. Välillä oikein huvittaa tää suomalaisten ilmaisella peruskoululla ylpeily. Nykyisin ei enää riitä, että maksat lastesi koulun veroja maksamalla, vaan saat sponsoroida koulua mitä moninaisimmilla tavoilla, tavaralla ja jopa ihan rahalla. Ei tämmöistä menoa ollut vielä 1980-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme