Oliko oikein tehty opettajalta?
Äidinkielen adverbi kokeet oli seiskaluokkalisella. Kokeessa sai käyttää apuna opettajan aiemmin antamaa monistetta. Moniste jäi koepäivänä kotiin. Lapsi ei saanut koulussa uutta monistetta vaan koe piti tehdä ilman sitä. Arvosanaksi tuli 5 1/2. Normaalisti äidinkielen kokeista on saanut 7 1/2 - 8 1/2.
Mitäpä mieltä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kantelun aluehallintovirastolle. Sama asia kuin jos kynä olisi unohtunut kotiin eikä kokeen ajaksi lainattaisi oppilaalle kynää.
Jos oppilaalla ei ole kynää niin koululla ei ole mitään velvollisuutta sitä antaa.
Minä vastaan opettajana: Kaikki on annettava anteeksi... :) Oikeasti kyllä tuntuu pikkuisen nipottamiselta, ettei antanut sitten korvaavaa monistetta lainaan. Tietysti on mahdollista, ettei semmoista ollut siinä saatavilla ja ei keksinyt, mistä sen nopeasti kaivaisi lapselle, kun ei voi lähteä enää tunnin alussa kopiointipuuhiinkaan.
Olisi voinut laittaa vaikka Wilma-merkinnän tarvikkeiden puuttumisesta tuon sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Moi, ei ole systemaattista uhmaamista. Täysin puhdas vahinko. Wilmaan ei ole tullut kuin kaksi kertaa unohduksesta huomautus (eikä äidinkieli edes kyseessä) koko seiskaluokan aikana.
ap
Kuten sekin oli puhdas vahinko, että hän ei kokeeseen valmistautunut?
Hello
Ei ole lapsen versio kun lappu oli pojan huoneessa ja siitä puhuttiin edellisenä iltana.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kantelun aluehallintovirastolle. Sama asia kuin jos kynä olisi unohtunut kotiin eikä kokeen ajaksi lainattaisi oppilaalle kynää.
Jos oppilaalla ei ole kynää niin koululla ei ole mitään velvollisuutta sitä antaa.
Kyllä se muuten on velvollisuus antaa lainaan. Se onkin todella ärsyttävä asia, kun jatkuvasti samat marisee kynän puuttumista.
t. ope
Vaikka se oma lapsi tuntuukin vielä pieneltä ja viattomalta, niin yläasteella pitää jo osata itse huolehtia asioista. Tuskin tuohon nyt kenenkään maailma kuitenkaan kaatuu.
Valmistautui samalla tavalla kuin yleensäkin. En ole koetta nähnyt mutta voisin olettaa että se on ollut vaikeampi kuin yleensä koska lappu sai olla apuna. Tai en tiedä varmaksi. En ole tässä nyt puolustelemassa lasta. Halusin vain mielipiteitä ennen kuin teen päätöksen kysynkö opettajalta asiasta.
ap
Olenpa sitä mieltä, että äidinkielen harjoitteluun olisi painavat syyt sekä lapsella että äidillä. Oma moka, ja surkea tulos. Ei taida pahemmin opiskella?
Aika omituista. Kun minä olin koulussa, ei tarvinnut koetilanteessa ikinä olla omia monisteita mukana, opettaja jakoi kaikki materiaalit kokeen alussa.
Toivottavasti nuori muistaa tämän jälkeen kaikki tarvittavat jutut kokeeseen mukaan. Eihän tuo yksi koe maailmaa kaada :)
Jos jälkikasvusi olisi lähtenyt kävelemään palauttamatta koetta, olisiko hän saanut sen uusittua?
En taida kuitenkaan mitään kantelua tehdä :) . Onhan tämä lapsellekin opiksi että tärkeät asiat täytyy muistaa. Pääasääntöisesti on kyllä hyvin tunnollinen oppilas eikä koko kouluhistorian aikana ole ollut mitään ongelmia liaallisten huolimattomuuksien kanssa. Joskus vaan useimmilla meistä unohtuu jotain tärkeitäkin asioita.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä muuten on, Suomessa on ilmainen peruskoulu ja koulun on huolehdittava että lapsi saa käyttöönsä perustyövälineet koulun puolesta. Ilmaiseksi.
Opetushallitus itse määrittelee asian näin:
"Perusopetus tuottaa kaikille saman jatko-opintokelpoisuuden ja se on maksutonta. Opetuksen lisäksi oppikirjat ja muu oppimateriaalit sekä työvälineet ja aineet ovat maksuttomia."
Eli kyllä koulu mokaa jos lapsi ei voi tehdä koetta kynän puuttumisen takia. Koululta on löydyttävä oppilaalle kynä, muuten rikotaan perusopetuslakia.
Oppilaan mokahan toi oli. Jos opettajalla ei ollu ylimääräisiä monisteita, niin eihän se siinä tilanteessa voinu sitä antaa. Jos ois lähteny kopioimaan, niin ois helposti tullu pitkä venytys kokeen alotukselle (muistelen omaa yläastettani ja miten sen kauemmas päästä oli matkaa opettajanhuoneeseen) ja useamman oppilaan koetulos ois saattanut kärsiä.
Jos koepaperit on jaettu, ei opettaja voi enää monistelemaan unohtuneita lappuja. Ja antoihan ope kaksi vaihtoehtoa kokeeseen valmistautumiseen: kuuntelet, opettelet ja osaat ilman monistetta, tai voit käyttää monistetta apuna.
Mielestäni liian kova rangaistus jollekin 7-luoan pikkulapselle, mutta ei esim. lukiolaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minä vastaan opettajana: Kaikki on annettava anteeksi... :) Oikeasti kyllä tuntuu pikkuisen nipottamiselta, ettei antanut sitten korvaavaa monistetta lainaan. Tietysti on mahdollista, ettei semmoista ollut siinä saatavilla ja ei keksinyt, mistä sen nopeasti kaivaisi lapselle, kun ei voi lähteä enää tunnin alussa kopiointipuuhiinkaan.
Olisi voinut laittaa vaikka Wilma-merkinnän tarvikkeiden puuttumisesta tuon sijaan.
Niin minäkin ajattelin että ei ollut mahdollisuutta lähteä kopioimaan uutta tilalle. Mietin että pitäiskö laittaa opelle Wilma viestiä asiasta mutta toisaalta yksi numero vain. Taidan antaa asian olla.
ap
Koska opettajan tehtävä on oppimaan "saattaminen" ja oppimaan auttaminen, tuollainen opettajan käytös on ollut oppimista ja oikeudenmukaisuutta ajatellen väärin varsinkin, kun se kohdistuu koetilanteeseen. Ammattitaitoinen opettaja näkee itsensä pedagogina ja kasvattajana, ei tiukkapipoisena päsmärinä. Tällöin opettajankin tehtävät aukeavat laajemmin. Joillakin opettajilla ei ole kykyä ja halua nähdä työtään muuta kuin hyvin ahtaasti, mikä ei edistä oppimista, päin vastoin.
Itse pedagogina pidän opettajan käytöstä tällaisessa oppimista mittaavassa koetilanteessa vääränä, koska opettamiseen kuuluu myös tietynlainen hyväluonteisuus ja empaattisuus. Ne eivät sulje pois kykyä toimia tarvittaessa myös jämäkästi ja tiukasti. Kuvaamasi opettajan teko ei kuitenkaan ole jämäkkyyttä vaan jonkinlaista kiusantekoa.
Vierailija kirjoitti:
En taida kuitenkaan mitään kantelua tehdä :) . Onhan tämä lapsellekin opiksi että tärkeät asiat täytyy muistaa. Pääasääntöisesti on kyllä hyvin tunnollinen oppilas eikä koko kouluhistorian aikana ole ollut mitään ongelmia liaallisten huolimattomuuksien kanssa. Joskus vaan useimmilla meistä unohtuu jotain tärkeitäkin asioita.
ap
Niinpä. Itse sain juuri työnantajalta kauhean läksytyksen kun olin puoli tuntia myöhässä töistä, koska olin jostain syystä täysin ajatuksissani laittanut herätyksen tuntia myöhäisemmäksi kuin olisi pitänyt. En tiedä mikä ajatuskatkos siinä oli kyseessä, mutta täysin puhdas vahinko. En muista koska olisin ollut viimeksi myöhässä töistä (tai yleensäkään yhtään mistään), varmaan joskus vuosia sitten. Ymmärtäisin, jos olisin ollut jotenkin toistuvasti tai tahallaan myöhässä, mutta nyt en vaan asialle voinut mitään ja se itseänikin harmitti. Joskus vaan käy vahinkoja. Toki toisille useammin kuin toisille, mutta tarkinkin voi tehdä vahingossa virheen.
Ei kynänkään lainaaminen ole lakisääteistä. Oppilaalla on itsellään velvollisuus huoltehtia, että hänellä on tarvittavat oppiskeluvälineet.