Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eliittityötön jakaa vinkkejä hyvään elämään :)

Vierailija
16.03.2016 |

Opin hiljattain palstalta, että kuulun ns. eliittityöttömien porukkaan. Tottahan se tavallaan onkin, sillä pitkäaikaistyöttömyydestäni huolimatta en ole syrjäytynyt tai alkoholisoitunut, vaan nautin elämästäni oikein paljon. Voin jakaa vinkkejä muillekin työttömille tai työttömyysuhan alaisille, jotka tuskailevat tulevaisuuden kanssa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inspiroiva ketju! Täällä myös yksi työttömyydestä nauttiva. Tulotaso on tietysti pienempi mutta aika vähällä sitä pärjää ja kun on tottunut tähän, niin oikein ihmetyttää miten on ennen tullut shoppailtua niin paljon kaikkea turhaa. Nyt niitä kamoja sitten myydään kirppiksellä.

Mä kans tyhjensin kaappini kaikista turhista käyttämättömistä merkkivaatteista ja myin pois kirppiksellä. Uusia en ostele. Tuli ihanasti tilaa ja järjestystä kotiin. Ja muutama satanen lisää ruokarahaa :D ap

Vierailija
22/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on eliittityöttömän määritelmä? Kiinnostaa, olenko minäkin sellainen!

Minulla ei ole työtä, mutta en tosin ole työnhakijana vaan kotiäiti (en hoitovapaalla) ja ainoat tuloni ovat lapsilisät. Mieheni käy töissä suht pienellä palkalla. Kuukaudessa nettotulomme ovat yhteensä noin 350€/hlö.

En ole syrjäytynyt tai menettänyt elämänhallintaani. En myöskään käytä päihteitä. Pärjäämme hyvin, mistään ei ole puutetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on eliittityöttömän määritelmä? Kiinnostaa, olenko minäkin sellainen!

Minulla ei ole työtä, mutta en tosin ole työnhakijana vaan kotiäiti (en hoitovapaalla) ja ainoat tuloni ovat lapsilisät. Mieheni käy töissä suht pienellä palkalla. Kuukaudessa nettotulomme ovat yhteensä noin 350€/hlö.

En ole syrjäytynyt tai menettänyt elämänhallintaani. En myöskään käytä päihteitä. Pärjäämme hyvin, mistään ei ole puutetta.

Lisätään vielä, että me asumme velattomassa omakotitalossa (tulomme olivat samanlaiset myös lainaa maksettaessa), meillä on kaksi autoa ja lapsilla on harrastuksia.

Vierailija
24/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako päivää työttömyyttä takana ja edessä?

Takana 400 päivää, edessä kuka tietää? ap

Palataan asiaan, kun sinun ansiosidonnaisesi on loppu. Kyllä kai kaikki saavat aikansa kulumaan, jos on rahaa.

Eipäs olla noin materialistisia. Jos on pienet asumiskulut ja elämän iloa pystyy imemään luonnosta, kuntoilusta ja kirjoista jne, niin mihin sitä rahaa tarvitsee? Ruuat ja vaatteet+pientä silloin tällöin tarjoaa kyllä kela. Tietty jos unelmoi lähes joka kuukautisista kaupunkilomista ja kerran vuodessa kaukomaille, niin peruspäivärahatyöttömänä elo voi olla ankeaa.

Nykymaailma on rakennettu rahan ympärille. Rahaa tarvitaan elämiseen. Useimman työmarkkinatukea saavan työttömän oikea huoli on huoli rahasta.

Vierailija
25/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palataan asiaan, kun sinun ansiosidonnaisesi on loppu. Kyllä kai kaikki saavat aikansa kulumaan, jos on rahaa.

Eipäs olla noin materialistisia. Jos on pienet asumiskulut ja elämän iloa pystyy imemään luonnosta, kuntoilusta ja kirjoista jne, niin mihin sitä rahaa tarvitsee? Ruuat ja vaatteet+pientä silloin tällöin tarjoaa kyllä kela. Tietty jos unelmoi lähes joka kuukautisista kaupunkilomista ja kerran vuodessa kaukomaille, niin peruspäivärahatyöttömänä elo voi olla ankeaa.

Nykymaailma on rakennettu rahan ympärille. Rahaa tarvitaan elämiseen. Useimman työmarkkinatukea saavan työttömän oikea huoli on huoli rahasta.

Kulutushysteriaan ei ole mikään pakko mennä mukaan - itse asiassa olisi enemmän kuin suotavaa, että ihmiset alkaisivat vapaaehtoisesti vähentämään kulutustaan.

Rahaa tarvitaan kyllä elämiseen, mutta loppujen lopuksi tarvittava summa on aika pieni. Suurta tilipussia tärkeämpää on osata käyttää rahaa; tiedän tj:n, jolla tilit eivät ikinä kohtaa ja talous pyörii pikavippien ja erilaisten lainojen avulla ja joka jatkuvasti valittaa rahanpuutettaan, ja toisaalta työttömän peruspäivärahalla, jonka elämästä ei puutu mitään.

Vierailija
26/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulutushysteriaan ei ole mikään pakko mennä mukaan - itse asiassa olisi enemmän kuin suotavaa, että ihmiset alkaisivat vapaaehtoisesti vähentämään kulutustaan.

Rahaa tarvitaan kyllä elämiseen, mutta loppujen lopuksi tarvittava summa on aika pieni. Suurta tilipussia tärkeämpää on osata käyttää rahaa; tiedän tj:n, jolla tilit eivät ikinä kohtaa ja talous pyörii pikavippien ja erilaisten lainojen avulla ja joka jatkuvasti valittaa rahanpuutettaan, ja toisaalta työttömän peruspäivärahalla, jonka elämästä ei puutu mitään.

Jaa. Olen työtön ja asun maalla. Tarvitsen autoa. Rahaa minulle tulee työmarkkinatukena se 522 euroa 4 viikolta. Kerropa minulle mikä tässä pitkälle kesään budjetoimassani (peruselämisen lisäksi) on kulutushysteriaa:

49 katsastus

- auto täytyy katsastaa

200 uudet kesärenkaat

- vanhat alkaa olla laittoman rajalla

100 lämminvesivaraaja

- ei tule taloon lämmintä vettä

50 käytetty jääkaappi

- vanha ei pidä ruokaa kylmänä ja kuluttaa 5 kWh päivässä!

100 lokakaivon tyhjennys

- ajoittaisia ongelmia, en tarkenna asiaa

70 uudet silmälasit, SpecSavers

- vanhat kuluneet

Toisen samankaltaisen satsin budjetointi alkaa, kun noihin on rahaa käytetty. Kolmas satsi vähemmällä prioriteetilla on olemassa. Sitten on vähän "turhaan" elektroniikkaan. Kannettava esmes alkaa olla finito kunnioitettavassa 7 vuoden iässään. Olen hieman kyllästynyt ajoittaisiin minuuttien lagauksiin perussurffauksen aikana.

Vierailija
27/45 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Olen työtön ja asun maalla. Tarvitsen autoa. Rahaa minulle tulee työmarkkinatukena se 522 euroa 4 viikolta. Kerropa minulle mikä tässä pitkälle kesään budjetoimassani (peruselämisen lisäksi) on kulutushysteriaa:

49 katsastus

- auto täytyy katsastaa

200 uudet kesärenkaat

100 lämminvesivaraaja

50 käytetty jääkaappi

100 lokakaivon tyhjennys

- vanhat kuluneet

Toisen samankaltaisen satsin budjetointi alkaa, kun noihin on rahaa käytetty. Kolmas satsi vähemmällä prioriteetilla on olemassa. Sitten on vähän "turhaan" elektroniikkaan. Kannettava esmes alkaa olla finito kunnioitettavassa 7 vuoden iässään. Olen hieman kyllästynyt ajoittaisiin minuuttien lagauksiin perussurffauksen aikana.

Kyllä autot, läppärit jne. nyt vaan ovat kulutushyödykkeitä, eivät välttämättömyyksiä. Kannattaa miettiä mihin ihan oikeasti tarvii autoa, ja mitä niiden reissujen tekeminen maksaisi vuositasolla julkisilla/taksilla. Auton hinnalla ja ylläpitokustannuksilla ajelee vuodessa aika pitkät pätkät taksilla. Eikä tietenkään ole tarkoitus yhdestä kuukausitulosta kustantaa kaikkea tarvittavaa, vaan summa pitää jakaa kuukausille ja laittaa ajoissa säästöön. Listaa ne ihan oikeat kuukausittaiset kulusi (vuosikulut mukaan jaettuna kahdellatoista), niin pystyn vastaamaan.

Asut maalla, joten säästäminen on vielä helpompaa kuin kaupungissa! Lämminvesivaraajan voit korvata puuhellalla ja isolla kattilalla, se kuroo hetkessä kustannukset kiinni eikä juurikaan vaadi ylläpitokustannuksia (polttopuut omasta metsästä). Jääkaapin voi korvata kellarilla, joka on rakentamisen jälkeen ilmainen. Lisäksi alat pitämään kasvimaata, kanalaa, marjastamaan, sienestämään, kalastamaan jne. ja säästät vielä pitkän pennin ruokakuluissakin eikä tarvitse lähteä kauppaankaan turhaan.

Vierailija
28/45 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin eliittityötön ilmoittautuu. Salaisuuteni on jokseenkin säännöllinen päivärytmi, kiitos työssäkäyvän miehen ja elukoitten, joista on huolehdittava joka päivä. Miehen työtulo on turvannut talouden, ja miten mitä tästä töihin joutaisinkaan, kun on joka päivä ihan mukavasti puuhaa.

Opiskellut olen vain mielenvirkistykseksi, kun akateemisen tutkinnon suorittaneena ja lisäkoulutustakin hankkineena on jo mennyt usko koulutuksen työllistävään vaikutukseen. Onneksi perheen ammattikoulun käyneistä melkein kaikki ovat töissä, eikä enää tarvitse lapsiakaan elättää.

Mitäkö syön? Hyvää, itse valmistettua kotiruokaa. Jos meillä jostakin tingitään, niin se joku ei ole koskaan ruoka.

Eliitistä taidan pudota aivan lähitulevaisuudessa, kun työttömyyspäiviä on edellisen pitemmän työjakson = työssäoloehtoon riittävän jälkeen jo 490.

Vierailija
29/45 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

49 katsastus

- auto täytyy katsastaa

200 uudet kesärenkaat

100 lämminvesivaraaja

50 käytetty jääkaappi

100 lokakaivon tyhjennys

- vanhat kuluneet

Kyllä autot, läppärit jne. nyt vaan ovat kulutushyödykkeitä, eivät välttämättömyyksiä. Kannattaa miettiä mihin ihan oikeasti tarvii autoa, ja mitä niiden reissujen tekeminen maksaisi vuositasolla julkisilla/taksilla. Auton hinnalla ja ylläpitokustannuksilla ajelee vuodessa aika pitkät pätkät taksilla. Eikä tietenkään ole tarkoitus yhdestä kuukausitulosta kustantaa kaikkea tarvittavaa, vaan summa pitää jakaa kuukausille ja laittaa ajoissa säästöön. Listaa ne ihan oikeat kuukausittaiset kulusi (vuosikulut mukaan jaettuna kahdellatoista), niin pystyn vastaamaan.

Asut maalla, joten säästäminen on vielä helpompaa kuin kaupungissa! Lämminvesivaraajan voit korvata puuhellalla ja isolla kattilalla, se kuroo hetkessä kustannukset kiinni eikä juurikaan vaadi ylläpitokustannuksia (polttopuut omasta metsästä). Jääkaapin voi korvata kellarilla, joka on rakentamisen jälkeen ilmainen. Lisäksi alat pitämään kasvimaata, kanalaa, marjastamaan, sienestämään, kalastamaan jne. ja säästät vielä pitkän pennin ruokakuluissakin eikä tarvitse lähteä kauppaankaan turhaan.

28 jatkaa tähän vastausta:

Kyllä työpaikkaa tavoitteleville maalla asuville ovat välttämättömiä niin tietokone kuin yhteydet, ja varsinkin auto, jolla pääsee tarvittaessa töihin. Täällä kun on varsinainen julkinen liikenne loppunut jo 1980-luvulla, ja jäljellä on vain koulukuljetukset ja yksi asiointiliikennevuoro viikossa. Autokulut ovat helposti yli 1000€/kk, jos käydään töissä toisinaan hyvinkin kaukana, vaikka isäntä itse ammattiasentajana osaa laittaa kuntoon noita muutaman satasen romuja. Vakuutuksia niistä ei tietenkään kannata maksaa muuta kuin se pakollinen liikennevakuutus, eli säästöä sekin.

Onneksi on omaa metsää, josta saa polttopuuta. Silti talvella on sähkölasku monta sataa.

Pahinta tässä on se, että joku yllättävä tai muu pakollinen meno voi kaataa talouden pitkäksi aikaa. Esimerkiksi hammashoito tai silmälasit vievät helposti yhden kuukauden koko tulon, kun me kaikki emme onnistu saamaan muutamalla kympillä kunnon laseja. 

Vierailija
30/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun ihan virallisesti eliittityöttömiin, olen 56 v. ja kun anssi loppuu olen täyttänyt

57 ja pääsen lakisääteiseen velvoitetyöhön, joka palauttaa ansiosidonnaiselle. Joko löydän

muuta työtä itse tai saan pysyä ansiosidonnaisella eläkeikään asti. Tästä systeemistä ei enää

tipahda peruspäivärahalle tai työmarkkinatuelle

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/09/14/tyottomien-eliittijoukko-kasik…

Vierailija
31/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä henkselien paukuttelua,

Kovaa Työtä aamuvarasesta iltamyöhään vaan ja ainuaksi palkaksi lautasellinen velliä aamuin illoin

kyllä siperia opettaa

😬

Vierailija
32/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla rahaa?

Teen kaksi keikkayövuoroa kuussa ja tukien kera jää vuokran jälkeen 850 käteen.

Safkat poistoruokanetistä ja -60% laputetuista. 50e/kk. Kotiviiniä teen. Euron 1,5 litraa.

Netti ja puhelin 20e.

Loput vajaa 800 sitten mihin huvittaa.

Vierailija
33/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulun ihan virallisesti eliittityöttömiin, olen 56 v. ja kun anssi loppuu olen täyttänyt

57 ja pääsen lakisääteiseen velvoitetyöhön, joka palauttaa ansiosidonnaiselle. Joko löydän

muuta työtä itse tai saan pysyä ansiosidonnaisella eläkeikään asti. Tästä systeemistä ei enää

Velvoitetyön palkkataso voi olla melkoisesti matalampi, kuin mistä sinulle on nykyinen ansiosidonnainen laskettu. Se kannattaa ottaa huomioon.

Vierailija
34/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla rahaa?

Teen kaksi keikkayövuoroa kuussa ja tukien kera jää vuokran jälkeen 850 käteen.

Safkat poistoruokanetistä ja -60% laputetuista. 50e/kk. Kotiviiniä teen. Euron 1,5 litraa.

Netti ja puhelin 20e.

Loput vajaa 800 sitten mihin huvittaa.

Alapeukuttaja voi perehtyä termiin 500e suojaosa.

Vierailija
35/45 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

500e suojaosalla harrastan töitä kerran viikossa ja napsin päälle täydet tuet.

Vierailija
36/45 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velvoitetyön palkkataso voi olla melkoisesti matalampi, kuin mistä sinulle on nykyinen ansiosidonnainen laskettu. Se kannattaa ottaa huomioon.

Homman pihvi on siinä, että velvotyöpätkä ei vaikuta alentavasti ansiosidonnaiseen, vaan 

anssi pysyy samansuuruisena. Jos velvoitetyöstä saatu palkka jää edellisen työsuhteen 

palkkaa pienemmäksi, se ei alenna ansiopäivärahaa.

https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutiset/mika-muuttuu-tyottomyysturvan-…

Vierailija
37/45 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homman pihvi on siinä, että velvotyöpätkä ei vaikuta alentavasti ansiosidonnaiseen, vaan 

anssi pysyy samansuuruisena. Jos velvoitetyöstä saatu palkka jää edellisen työsuhteen 

palkkaa pienemmäksi, se ei alenna ansiopäivärahaa.

https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutiset/mika-muuttuu-tyottomyysturvan-…

Kyllä, noin se menee

Vierailija
38/45 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nimellisesti töissä sen ajan että on oikeus ansiosidonnaiseen ja sitten jään työtön. Tuota olen tehnyt viimeiset 15 vuotta.

Vierailija
39/45 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn nimellisesti töissä sen ajan että on oikeus ansiosidonnaiseen ja sitten jään työtön. Tuota olen tehnyt viimeiset 15 vuotta.

PS. Ansiosidonnainen on ollut 3500-4000€ kuussa.

Vierailija
40/45 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tartte kiitos. Tienaan 4890 € / kk käteen.

Et ole kyennyt saamaan sellaista palkankorotusta, että tulisi tasan 4900 euroa? 

No, ei kaikki osaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä