Lue keskustelun säännöt.
Huhtikuussa avautuu uusi kansalaisaloite pakkoruotsin poistamiseksi
15.03.2016 |
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.
Kirjaudu sisään
Aika maagista, minä joka sain joka kouluasteella ruotsista ns kiitetävät (ja sen typerän PN:n kirjapalkinnonkin "ruotsin kielen harrastuneisuudesta") ei huomannut mitään merkittävää etua sen osaamisesta.
Mutta ans olla kun opettelin kansalaisopistossa saksan alkeet ja tankkasin päälle omaehtoisesti sen jotain "puolisujuvan" tienoille, työnantaja havaitsi että tämä jeppe on omiaan Keski-Euroopan keikoille. 18 kk aikana palkka nousi 25%. On se kumma että koulussa 6+1 vuotta ruotsia ei näkynyt koskaan samanlaisena pullistumana lompsassa?
Juu, voitte pitää kulttuuripalvelut niin suomeksi kuin ruotsiksi. En käytä niitä. Lisäksi katsoisin että olisin elämässäni erittäin pahasti epäonnistunut jos joutuisin hakemaan julkisen sektorin (insinöörin) hommia. Olen siis erittäin mielelläni epätasa-arvoinen niihin nähden jotka osaavat ruotsia oikeasti, koska tämä oikeasti taloudellista lisäarvoa luova sektori maksaa huomattavasti paremmin kuin koskaan saisin julkisella tienattua.
"Jostain syystä" tyttäreni otti A2-saksan viidennellä luokalla. Ja olen sanonut hänelle että enkku ja saksa määrää, ensi vuonna alkava B-ruotsin voi unohtaa. Se ei tule koskaan olemaan hänelle kynnyskysymys töiden saannin suhteen, jos osaa englannin ja saksan hyvin.