Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista. Mikä lääkäri ottaisi huomioon oireet eikä vaan tuijottaisi labra-arvoja?
En jaksa kohta enää käydä töissä, olen ihan loppu.
Mistä löytäisin lääkärin joka kuuntelis ja ottaidi huomioon nämä oireet?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä. Mulla sama vika. Kävin viime vuonna kuuntelemassa tk-lääkärin vittuilua siitä että mene ulos lenkille, kyllä se siitä. Olen vuoden miettinyt jos jaksais mennä ykstyiselle. Mene sinä jos jaksat vielä. Mä mietin vielä hetken, se on helpompaa.
Mene ihmeessä, ennen kuin sairastut muuten. Minulle tk-lääkäri totesi, että arvot on viiterajoissa (juu, kyllähän ne niihin juuri ja juuri mahtuivat), mutta verensokeri on turhan korkealla ja nyt pitäisi kiireesti laihduttaa ennen kuin puhkeaa diabetes. Mitä hemmettiä tuo sakki on lääkiksessä tehnyt? Bilettänyt?
No eikö verensokerin vaihtelut vaikuta sitten olotilaan? Diabetes on vakava tauti. Väsymystä voi aiheuttaa myös yhdistelmä ylipaino plus huono kunto. Miksi lääkärin kommentit pitää vittuiluna kokea?
Minneköhän vastaukseni katosi...?
Totta kai diabetes on vakava tauti, en sitä kielläkään. Se että ilmiselvää kilpirauhasen vajaatoimintaa (sekä labratulokset että oireet) hoidetaan alkavana diabeteksenä on lääkäriltä joko vittuilua tai ammattitaidottomuutta. THS 3,9 ja T4-V 12,1, ja kaikki verensokeria lukuunottamatta kunnossa, vai?
TSHn viiterajat 0.4-4 ja T4Vn 9-19. Mikä tässä on vittuilua? Missä on ilmeselvä hypotyreoosi? Kyllä on kivempi syyttää kilpparia kuin viimeisillään piippaavaa haimaa. Korkeat verensokerit väsyttää ihan törkeästi. Mikä sun paastosokeri on? En hyväksi vastausta, etten tiedä.
Jos Suomenmaassa olisi niin monella hypotyreoosi kuin ihmiset luulee, niin joku ennätys siitä tehtäisiin. Kun oireet VÄSYTTÄÄ JA UUVUTTAA johtuu niin monesta muustakin jutusta. Esim masennusta tai työuupumusta harva haluaa myöntää.
22: TSH:n viitearvon yläraja on kylläkin onneksi jo Suomessakin pääosin laskettu tasolle 2,5, mutta sekään ei tarkoita että arvolla 2,5 ei välttämättä tarvitsisi lääkettä.
Ja edelliselle kirjoittajalle; kuule jos tämä sairaus kunnolla ymmärrettäisiin ja tutkittaisiin, olisi varmasti yleisempi kuin diabetekset. Mutta kun osaamista ei ole, niin tuhannet kärsivät turhaan ja ties kuinka monet syövät masennuslääkkeitä ilman mitään masennusta, sen reseptin kun useimmat "asiantuntijalääkärit" ovat heti tyrkkäämässä kouraan jottei vain tarvitsisi tutkia potilasta.
Laskettu pääosin? Mitä tuo nyt tarkoittaa?
Raja-arvo on 3.6 (check it out) ja TSH nyt voi ihan vaihdellakin. T4v tärkeämpi ja ylhäällä olevalla ihan viitealueella. Ongelma on että nämä tohtori Toloset hakevat netistä ihan kummallisista lähteistä tietoa ja tekevät itse itselleen diagnooseja lähteinää Wikipedia ja suomi24 ja ovat täysin vakuuttuneita diagnoosiensa oikeudesta. Joku tyhmä lääkärinplanttu nyt ei osaa diagnosoida ja netissäkin sanottiin ja kyllä se kuule ny o kilpparissa se vika ja joka muuta väittää on väärässä!
Ihan jokainen hypotyreoottinen voisi kohdallaan miettiä että onko jotain muukin kuin väsymys oireena? Hidastuneisuus? Palelu? Ihon ja hiusten huono kunto? Pahimmassa tapauksessa ihon pöhöttyneisyys? Siis miksi kyseessä olisi juurikin se kilppari?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Ja voihan ja onkin ihmisillä tietty hypotyreoosia, ilman muuta, mutta itse seurasin kun pari kaveria vouhotti aiheesta pitkään. Toisella juurikin se diabetes ja toisella työuupumus lopulta taustalla. Kauan vänkäsivät ja lääkäreitään haukkuivat kun se vajaatoiminta olisi ollut helpompi myöntää.
25: jokaisella laboratoriolla on omat viitearvonsa. Monessa muussa maassa on jo vuosia TSH:n yläraja ollut 2,5, kun se Suomessa oli 4,5. Nyt alkaa täälläkin onneksi olla se raja-arvo kansainvälisellä tasolla. Ja kuule ei kannata haukkua, sitten kun sulla itselläsi on tämä sairaus ja vielä mallia ettei hoito ihan noinvaan tepsi, ymmärrät kyllä kuinka paljon kilpirauhaspotilaat joutuvat itse tekemään työtä hoitonsa eteen. Joten suuta soukemmalle ja alapeukut vähemmälle asioista joista et näytä mitään ymmärtävän (VAIKKA olisit lääkärikin)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseltä. Mulla sama vika. Kävin viime vuonna kuuntelemassa tk-lääkärin vittuilua siitä että mene ulos lenkille, kyllä se siitä. Olen vuoden miettinyt jos jaksais mennä ykstyiselle. Mene sinä jos jaksat vielä. Mä mietin vielä hetken, se on helpompaa.
Mene ihmeessä, ennen kuin sairastut muuten. Minulle tk-lääkäri totesi, että arvot on viiterajoissa (juu, kyllähän ne niihin juuri ja juuri mahtuivat), mutta verensokeri on turhan korkealla ja nyt pitäisi kiireesti laihduttaa ennen kuin puhkeaa diabetes. Mitä hemmettiä tuo sakki on lääkiksessä tehnyt? Bilettänyt?
No eikö verensokerin vaihtelut vaikuta sitten olotilaan? Diabetes on vakava tauti. Väsymystä voi aiheuttaa myös yhdistelmä ylipaino plus huono kunto. Miksi lääkärin kommentit pitää vittuiluna kokea?
Minneköhän vastaukseni katosi...?
Totta kai diabetes on vakava tauti, en sitä kielläkään. Se että ilmiselvää kilpirauhasen vajaatoimintaa (sekä labratulokset että oireet) hoidetaan alkavana diabeteksenä on lääkäriltä joko vittuilua tai ammattitaidottomuutta. THS 3,9 ja T4-V 12,1, ja kaikki verensokeria lukuunottamatta kunnossa, vai?
TSHn viiterajat 0.4-4 ja T4Vn 9-19. Mikä tässä on vittuilua? Missä on ilmeselvä hypotyreoosi? Kyllä on kivempi syyttää kilpparia kuin viimeisillään piippaavaa haimaa. Korkeat verensokerit väsyttää ihan törkeästi. Mikä sun paastosokeri on? En hyväksi vastausta, etten tiedä.
TSH viiteraja oli 0,27-4,2 ja T4-V 11,0-22,0. Eli joo, kyllä nuo arvot rajoihin mahtuu mutta kaikkea muuta kuin hyvät. Paastosokeri oli 6,5 (viite 4,0-6,1). Kaikki oireet viittasivat kilpirauhasen vajaatoimintaan (toki myös diabetekseen, koska oireet ovat osin samoja), siis muutkin kuin väsymys. Onneksi lopulta löytyi lääkäri, joka osasi hoitaa oikeaa sairautta, kummasti laski paastosokerikin viitearvojen sisään ilman sen kummempia kommervenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kas kun se kilpirauhasen vajaatoiminta ESTÄÄ LAIHTUMISEN. Kun en itse tiennyt sairastavani ja vaan lihoin, olin koko ajan laihdutuskuurilla ja harrastin liikuntaa joka päivä. Silti turposin, lihoin, ihan viimeisillä voimilla raahauduin eteenpäin. ja kuntoni oli huono. Se oli painajaista. Ja juu, mulle sanottiin kanssa, että pitäis vähän liikkua niin kyllä se siitä. Tuntui loukkaavalta, ammattitaidottomalta, törkeältä kohtelulta. Kun vihdoin löysin endinokrinologin ja pääsin asianmukaiseen hoitoon, vointini oli todella huono. Epäiltiin sydämeni vaurioituneen jne. Ja silloinkin ne arvot, joita terveyskeskuksessa tuijotetaan, olivat viitearvojen rajoissa. Vasta-aineet- joita terveyskeskuksessa ei oteta, olivatkin sitten hälyttävissä lukemissa. Olen ollut lääkityksellä monta vuotta, eikä elimistöni ole vieläkään täysin toipunut. Diabetes uhkasi minuakin-koska minulla oli hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. Laihtuminen oli mahdotonta, jonka lisäksi laihdutusyritykseni heikensivät aineenvaihduntaa entisestään ja sotkivat sokeriaineenvaihduntaa ja aiheuttivat suunnatonta stressiä joka sekin estää laihtumisen.. Että kyllä minullakin on sellainen olo, että osa lääkäreistä on bilettänyt lääkiksen läpi tai ovat muuten vaan idiootteja. Heti kun pääsee asiantuntevaan hoitoon, olo kohenee hurjasti. Minä voin hyvin vasta kun arvot ovat viitearvojen ylärajoilla, jos ne ovat puolivälissä, kärsin voimakkaista oireista silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on TSH 15,2 enkä todellakaan koe tarvitsevani Thyroxiinia, mutta terveyskeskuslääkäri oli sitä mieltä, että heti nappia naamaan. Kirjoitti uuden kelakortinkin saman tien. Näin erilaisia me kilpirauhaspotilaat ollaan, ei ihme että lääkärit on vähän ulapalla tän taudin kanssa.
Itse olisin jo kuollut tolla arvolla.
Ja mulla ei mitään muita ongelmia kuin sekaisin mennyt kierto :D
Mulla oli Tsh lähemmäs 400 kun sairaus löytyi. Mutta olinkin jo tosi huonossa jamassa. Itse luulin olevani vain huono, tyhmä, laiska.
Mäkin olen ihan uupunut, haluton ja lihavakin vaikkamulla on kilpirauhaslääkitys. Mistä lääkkeestä mä saisin avun?
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomenmaassa olisi niin monella hypotyreoosi kuin ihmiset luulee, niin joku ennätys siitä tehtäisiin. Kun oireet VÄSYTTÄÄ JA UUVUTTAA johtuu niin monesta muustakin jutusta. Esim masennusta tai työuupumusta harva haluaa myöntää.
Minä taas olen sitä mieltä että suomi on täynnä laiminlyötyjä kilpirauhaspotilaita, joiden elämästä suurin osa jää elämättä taudin takia. Ja tätä ei haluta myöntää. Mikä tarve sulla on vähätellä toisten sairauksia? Ehkä kannattais mennä terapiaan niin pääsisit tasapainoon itsesi kansa, eikä tarvitsis olla tuollainen passiivisaggressiivinen, ikävä ihminen. Suomessa on huomattavan paljon taipumusta tähän vahvasti periytyvään sairauteen, jonka lisäksi monessa maassa lääkärit ottavat huomioon sen, että Tsernobylin ysinlaskeumia tuli tänne- ja sehän aiheuttaa kilpirauhasongelmia. Masennus ja työuupumus voivat myös olla seurausta vajaatoiminnasta. Itselläni ensimmäinen oire jonka huomaan kun lääktystä on aika tarkistaa, on se, että olen aivan stressaantunut. En huomaa, että väsymyksen tähden arjen hallintakyky heikkenee ja asiat alkavat kuormittaa. Masennusta ei todellakaan ole. Muutenkin elän terveellisesti. Mun mielestä on uskomatonta, että joku kehtaa tätä vähätellä. Kilpirauhasen vajaatoiminta estää elämästä normaalia elämää ja aiheuttaa salakavalaa uupumusta, joka ei ole masennusta, mutta huonontaa elämänlaatua. Kun lääkitys on kohdillaan, uupumus sun muu väistyy saman tien. Minä en usko, että perus lääkärikoulutuksella voi saada riittävää pätevyyttä tän vaivan hoitoon ja arvovallan säilyttääkseen pitää sitten sössöttää mitä sattuu. Onneksi on lääkäreitä, joilla on ollut nöyryyttä ihan oikeasti perehtyä asiaan.
32: annosnosto voi auttaa, mutta ei välttämättä. Onhan vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet kunnossa? Voi myös olla että tarvitset Thyroxinin rinnalle T3-hormonia (Liothyron) tai että sinullakin toimii vain eläinperäinen lääke Thyroid.
Noiden kilpirauhasvaivojen parissa säätää niin monenmoista potilasta ja lääkäriä, että kyllä siinä yksi jos toinenkin on välillä sekaisin.
Valitettavasti Suomessa on tuhansia ihmisiä, jotka syövät täysin turhaan kilpirauhaslääkkeitä. Sitten on niitä, jotka eivät syö niitä, vaikka kärsivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Ihmisillä on nykyisin monenmoista väsymystä ja hiustenlähtöä, mutta kaikki ei johdu aina kilpirauhasesta. Monella kilpirauhaspotilaalla on myös monenlaista muuta vaivaa. Myöskään turha hormonien popsiminen ei aina tilannetta auta; joskus jopa pahentaa. Kilpirauhashormoni kyllä aivan varmasti piristää, kun sitä annostellaan elimistöön liikaa. Siinä kuitenkin sekoitetaan koko systeemi. Ojasta allikkoon.
Terveyskeskuksessa harvoin lähdetään millekään vapaalle linjalle noissa asioissa. Kannattaa varmasti asioida yksityisellä, jos haluaa sen mielipiteen, joka on omasta mielestä oikea.
Pliis ihmiset, jos puhutte kakkostyypin diabeteksesta (liittyy painoon, elintapoihin jne) niin kirjoittakaa kakkostyyppi tai t2 vaikka, se on vain kaksi lyöntiä. Ärsyttää jo ihan tarpeeksi kun ykköstyyppi sekoitetaan kakkostyyppiin! T: ykköstyypin diabeetikko JA kilpparin vajis.
Vierailija kirjoitti:
32: annosnosto voi auttaa, mutta ei välttämättä. Onhan vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet kunnossa? Voi myös olla että tarvitset Thyroxinin rinnalle T3-hormonia (Liothyron) tai että sinullakin toimii vain eläinperäinen lääke Thyroid.
T3 mitattu ja oli ok. Viimeksi arvot tsh lähellä nollaa ja t4v liki 20. Luulen että
Kärsin vain masennuksesta nyt.
Vierailija kirjoitti:
Noiden kilpirauhasvaivojen parissa säätää niin monenmoista potilasta ja lääkäriä, että kyllä siinä yksi jos toinenkin on välillä sekaisin.
Valitettavasti Suomessa on tuhansia ihmisiä, jotka syövät täysin turhaan kilpirauhaslääkkeitä. Sitten on niitä, jotka eivät syö niitä, vaikka kärsivät kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Ihmisillä on nykyisin monenmoista väsymystä ja hiustenlähtöä, mutta kaikki ei johdu aina kilpirauhasesta. Monella kilpirauhaspotilaalla on myös monenlaista muuta vaivaa. Myöskään turha hormonien popsiminen ei aina tilannetta auta; joskus jopa pahentaa. Kilpirauhashormoni kyllä aivan varmasti piristää, kun sitä annostellaan elimistöön liikaa. Siinä kuitenkin sekoitetaan koko systeemi. Ojasta allikkoon.
Terveyskeskuksessa harvoin lähdetään millekään vapaalle linjalle noissa asioissa. Kannattaa varmasti asioida yksityisellä, jos haluaa sen mielipiteen, joka on omasta mielestä oikea.
Terveyskeskuksessa saa keuhkokuumeeseen mobilatia ja täysin arpeutuneeseen kilpirauhaseen lausunnon, ettei syytä lisätutkimuksiin, vaikka arvot perseestä.
Terkkarissa kannattaa otattaa labrat ja mennä niiden kanssa yksityiselle. Tuli sit diagnoosi kilpirauhassyöpä.
Ei aihetta lisätutkimuksiin. Jep.
Väsymys taitaa olla yksi yleisimmistä oireista lääkärin vastaanotolla. Harvoin sille löytyy selitystä kilpirauhasarvoista tai muista verikokeista. Useimmiten syy löytyy kun tarkkailee omaa elämäänsä.
Esim. Nukkuuko tarpeeksi pitkään/liian pitkään? Liikkuuko liian vähän/liian paljon. Ruokavalio. Ylipaino/alipaino. Mieliala. Tyytyväisyys omaan elämään. Rutiinit. Yksinäisyys. Sairaudenpelko. Lähipiirissä sattuneet sairaustapaukset. Oman kehon liika tarkkailu.
Nykyään jokaisella on käytössään loputtomasti tietoa netissä ja on totuttu että kaikkiin kysymyksiin löytyy nopeasti vastaus ja ratkaisu. Keho on kuitenkin niin monimutkainen ettei kaikille oireille löydy aina selitystä, mikä näyttää turhauttavan ihmisiä. Aikaisemmin oltiin tyytyväisiä jos ei mitään sairautta löydy, nyt ollaan tyytymättömiä jos ei saada jotain diagnoosia.
37: voimia sinulle, kannattaa varmaan sitten keskustella lääkärin kanssa masennuksen mahdollisuudesta
Ja mulla ei mitään muita ongelmia kuin sekaisin mennyt kierto :D