Kuinka vähän sitä pitää tienata, että saa sossusta rahaa?
Itse en siis saa, koska tulot muka liian isot. Vuokran, parin kauppareissun (n. 50e) ja lääkkeiden (70e) jälkeen tilillä 15e. Lisää rahaa tulee kuun lopussa (KELAn sairaspäiväraha n.650e). Onkohan sossu laskenut jotain väärin? Miksi jotkut sitten saa sossusta oman kertomansa mukaan helposti rahaa? Riippuuko omasta sossusta vai naamasta vai mistä?
Ja sanon nyt valmiiksi, että ei, en ole sossupummi. Olen vain joutunut jäämään pidemmälle sairaslomalle töistä, mutta olen palaamassa takaisin! Kyseessä siis tilapäinen tarve avulle.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös muistaa että sossu suostuu huomioimaan vaan tietyn suuruisen vuokran ja tämä vaihtelee kuntakohtaisesti
Tuolla oli, että vuokra 560e/kk. Eli ei pitäisi kauheasti yli rajan mennä.
Kannattaa kysyä Kelasta mikä virhe tuossa on tullut...
Esim Oulussa tuo menee jo 100e liian kalliiksi yksin asuvalle ja joissain halvemmissa kaupungeissa se on vieläkin alempi. Veikkaan että ovat laskeneet kaikki oikein ja ap elää liian leveästi.
Ainiin. Jos lääkkeisiin menee paljon rahaa pitää soskuun toimittaa laskelmat jotka saa apteekista samalla kun lääkkeen haet pyytämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs sitten kun opintotuki + asumistuki ei todellakaan riitä tohon että elämiseen jäätävä 480 e? eikö silloinkin kuuluisi saada lisää rahaa??
- Joudut nostamaan ensin opintolainan, ja olet vasta sen jälkeen oikeutettu toimeentulotukeen.
Miksi tätä virheellistä käsitystä vaalitaan täällä vuosi toisensa jälkeen? Toimeentulotuen myöntämiseksi ei edellytetä opintolainan nostamista.
No kyllä vaaditaan! Linkitä mulle lähteet, jos näin väität. T. Edelleen se etuuskäsittelijä
Sossu katsoo ensin kaikki tulot, etuudet, tuet, opintolainat ym. Sitten menot: vuokra, sähkö, vesi, jne. Sairaalamaksut, lääkärikäynnit, hammaslääkäri (jos päivystyskäynti), lääkkeet, jos lääkäri ne määrännyt. Tulot yhteen, miinus menot. Lisäksi tuosta miinustetaan yhden ihmisen perusosa, en nyt muista, mitä se on. Googlettamalla löytyy, toimeentulotuki ja perusosa. Jos jää plussan puolelle, et saa mitään, jos miinuksen puolelle, saat. Muista, ettei esim.puhelinlaskut, ruokaostokset ym.ole menoja, siis jotka ilmoitat sossuun, vaan ne sisältyy tuohon perusosaan. Ja sekin vielä, että laskujen eräpäivät pitää osua samalle kuulle. Jos jonkun eräpäivä esim.kuun viimeinen 31.3 ja vuokra vaikka seuraava päivä 1.4, niin noita ei katsota samalle kuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs sitten kun opintotuki + asumistuki ei todellakaan riitä tohon että elämiseen jäätävä 480 e? eikö silloinkin kuuluisi saada lisää rahaa??
- Joudut nostamaan ensin opintolainan, ja olet vasta sen jälkeen oikeutettu toimeentulotukeen.
Miksi tätä virheellistä käsitystä vaalitaan täällä vuosi toisensa jälkeen? Toimeentulotuen myöntämiseksi ei edellytetä opintolainan nostamista.
No kyllä vaaditaan! Linkitä mulle lähteet, jos näin väität. T. Edelleen se etuuskäsittelijä
Opintolaina lasketaan ja jaksotetaan tuloksi, mutta ei sitä pakko ole nostaa. Kaikki eivät edes saa pankista lainaa, vaikka olisi lainatakaus. Ja silloin lainaa ei voi edes laskea tuloksi. Kuten hyvin tiedät, "etuuskäsittelijä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina lasketaan ja jaksotetaan tuloksi, mutta ei sitä pakko ole nostaa. Kaikki eivät edes saa pankista lainaa, vaikka olisi lainatakaus. Ja silloin lainaa ei voi edes laskea tuloksi. Kuten hyvin tiedät, "etuuskäsittelijä".
Meidän kunnassa koko nostamaton/hakematon laina huomioidaan tuloksi, jos sitä ei suostu nostamaan/hakemaan. Eli tuloylijäämä on tuhansia euroja. Sillon ei tipu senttiäkään ennen kuin sen lainan todella nostaa.
Oli avopuoliso?, katsookohan sossu että asutte samassa taloudessa, tai ettette ole eronneet? Onko säästöjä, (niitä ei saa olla yhtään) tai muuta omaisuutta? Joskus vaativat, että autokin pitää myydä :D
Hyvin harvoin on eteen sattunut tilanne, että Kela olisi myöntänyt lainatakauksen mutta pankki ei myönnä lainaa. Asia ratkaistaan aina tapauskohtaisesti näissä tilanteissa.
Tai sitten Ap.lla oli tilillä rahaa kun hakemuksen laittoi.
Jotenkin älytöntä spekuloida sivukaupalla ap:n tilannetta, kun hän olisi päätöksen saatuaan voinut vaan itse lukea ne hylkäyksen perusteet.