varaton opiskelija, mitä tekisit jos saisit 10 000 euroa?
Menisikö se pelkästään elämiseen ja opintolainan välttämiseen, juhlimiseen, lomailuun vai sijoittaisitko johonkin?
Kommentit (30)
Lääkärikustannuksiin ne menisi. Yths:ltä en oo saanu lohjennutta hammastani paikatuksi eikä viisaudenhampaita ole suostuttu poistamaan. Ja hajonnutta jalkaani ei tutkittu kunnolla. Siispä menisin yksityiselle ortopedille ja hammaslääkärille eli lääkärikustannuksiin toi koko raha varmaan uppoaisi.
Minä sain parikymppisenä opiskelijana reilun kymppitonnin äitin jotain työntekijän henkivakuutusrahoja ja ihan ne taisivat elämiseen mennä, osa jemmaan.
Elämiseen, laskujen maksuun, tietokoneen huoltoon, lääkkeisiin, vuokraan, tonni pari säästöön ja saisin jopa tehtyä pari ulkomaan matkaakin
Muuttaisin vielä tätäkin pienempään mutta halvempaan kämppään, sillä nyt ei ole varaa takuumaksuihin. 7 tonnia laittaisin säästötilille, tonnin pitäisin hätävarana käyttötilillä ja loput käyttäisin sellaisten ei-pakottavien puutteiden paikkaukseen, joita en ole raaskinut hankkia. Ja ylijäävät jakaisin vanhemmilleni ja siskolleni joko rahana tai esim. pienen loman tarjoamalla.
Suurin osa menisi säästöön ja elämiseen pitkän ajan kuluessa, mutta kyllä mä alkuun vähän hemmottelisin itseäni jollain matkalla, hyvällä ruualla ja ehkä uudella kevättakilla.
Säästöön, olen muuttamassa omistusasuntoon ja jo lakkaa tuet pyörimästä. Osan käyttäisin hankintoihin, mutta suurin osa säästöön jotta saisin asumiskustannukset maksettua.
Laittaisin säästöön ja varmaan söisin vähän parempaa ruokaa.
Ostaisin Gibsonin kitaran ja Marshallin fullstackin, loput säästöön. M22
Hyvin nytkin elelee, tuet ja palkka about 1000 euroa/kk ja mies maksamassa puolet vuokrasta yms.
Maksaisin varmaan alkuopiskeluaikana kertyneen parin tonnin opintolainan pois, joku matka miehen kanssa ja loput omaa asuntoa varten säästöön.
Muuttaisin yksiöön täältä mun kamalien solukämppisten luota.