Kyllä minulle tuo kovia haasteita tarjota ruokaa esim. mökillä kasvissyöjälle.
Esim. juhannus, jolloin ollaan kaksi kokonaista päivää kylässä. Muille tarjoaisin esim. savukalaa ja ribsejä. Mitä ihmettä laitan kasvissyöjälle? Meillä on yksi grilli, jossa savustin on, samaan aikaan ei voi grillata. Olen usein pyytänyt, että toisi omia ruokia, koska en osaa laittaa hänelle sopivaa ja kelpaavaa. Jos olisi yksi ateria, niin ei ongelmaa. mutta koko viikonloppu....
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi vaikeaa keksiä ruokia kasvissyöjälle ihan jo siitäkin syystä että mielestäni suurin osa täälläkin mainituista ruoista joko maistuvat ihan hirveälle (tofu, halloumi, soijatekeleet... hyh), tai käyvät lähinnä lisukkeesta... Esim. grillatut kasvikset ovat hyviä lisukkeena, mutta eivät riitä pääruoaksi. Emäntänä haluaisin tarjota ruokia jotka mielestäni maistuvat hyvälle, ja useat kasviruoat nyt vaan eivät maistu hyvälle, joten eipä niitä tee mieli tarjota muillekaan. Olisi kaikille parempi jos kasvissyöjä hoitaisi omat kokkailunsa.
Usko tai älä, mut kasvissyöjien mielestä kaikki sulle normaalit tuotteet kuten makkarat, pihvit, kalajutut, jne. on ihan hirveän makuisia. Sinun makumieltymyksesi kun ei vastaa koko kansan (edes sekasyöjien) mieltymyksiä. Grillatut kasvikset (esim. uusien perunoiden ja tuore salaatin kanssa) on mainio pääruoka mökkiolosuhteissa, mukaan voi heittää vaikka vähän papuja niiden perinteisten lisäksi jos se proteiinin saanti huolestuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monesta paikasta löytyy kasvisnakkeja (Wheaty, BonSoya, Hälsans Kök, Poutun Tofu grilleri ja kasvisnakki). Ihan siis ympäri Suomen. Etsi vähän isompi kauppa. Voi grillata vaikka perunan kylkeen :)
Toinen mitä oon ite tykännyt tehdä, on grillikasvikset tofulla (marinoitu itse, kierittele paloja hetki vaikka pestossa, heitä jääkaappiin puoleksi tunniksi). Tomaattia, paprikaa, punasipulia, ja niitä kuutioita, haluttaessa muutakin. Öljyä hiukan päälle.
Grillattu munakoiso on muuten taivaallista. Marinaadi: öljyä, etikkaa, mustapippuria. Lopuksi hunajaa.
Meidän kyläkaupassa ei noista ole puoliakaan ja isompaan markettiin on yli 70km eli kauppareissuun menisi puoli päivää ja kilometriä tulisi yli 140km.
Siis teidän kyläkaupasta ei löydy tomaattia, paprikaa, punasipulia? Vai munakoisoa? Vai minkään sorttisia soijanakkeja ja tofua? Kannattaa varmaan kysästä kauppiaalta haluaisiko se tulla jo tähän päivään ja tilata tiskiin muutakin kun makkaraa ja jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään monesta paikasta löytyy kasvisnakkeja (Wheaty, BonSoya, Hälsans Kök, Poutun Tofu grilleri ja kasvisnakki). Ihan siis ympäri Suomen. Etsi vähän isompi kauppa. Voi grillata vaikka perunan kylkeen :)
Toinen mitä oon ite tykännyt tehdä, on grillikasvikset tofulla (marinoitu itse, kierittele paloja hetki vaikka pestossa, heitä jääkaappiin puoleksi tunniksi). Tomaattia, paprikaa, punasipulia, ja niitä kuutioita, haluttaessa muutakin. Öljyä hiukan päälle.
Grillattu munakoiso on muuten taivaallista. Marinaadi: öljyä, etikkaa, mustapippuria. Lopuksi hunajaa.
Meidän kyläkaupassa ei noista ole puoliakaan ja isompaan markettiin on yli 70km eli kauppareissuun menisi puoli päivää ja kilometriä tulisi yli 140km.
No uli ja voli. Ei varmaan löydy tosiaan mitään kasviksia. Enpä ole aiemmin kuullut ruokakaupasta, jossa myydään vain ja ainoastaan lihaa :'D
Esim. Wheatylla on kasvissyöjille seitan-grillipaketti joka sisältää pihvejä ja makkaroita, sekä myös on olemassa muita tuotteita. Ruohonjuuresta saa. Lisäksi itse tehtyä perunasalaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hälsans Kökia on aika pienissäkin kaupoissa. Oon itse kotoisin pienestä kylästä.
Tofun voi tuossa vaihtaa tosiaan esim. halloumiin tai vaikka fetaan. Myös paahdetut kikherneet on hyviä. Mausteita riittävästi (esim. pippuri, paprika, cayenne).
Tai miksei suolaisia lettuja? Kukin täyttää miten tykkää?
Kasvisruuan laittaminen mökillä on oikeasti helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi vaikeaa keksiä ruokia kasvissyöjälle ihan jo siitäkin syystä että mielestäni suurin osa täälläkin mainituista ruoista joko maistuvat ihan hirveälle (tofu, halloumi, soijatekeleet... hyh), tai käyvät lähinnä lisukkeesta... Esim. grillatut kasvikset ovat hyviä lisukkeena, mutta eivät riitä pääruoaksi. Emäntänä haluaisin tarjota ruokia jotka mielestäni maistuvat hyvälle, ja useat kasviruoat nyt vaan eivät maistu hyvälle, joten eipä niitä tee mieli tarjota muillekaan. Olisi kaikille parempi jos kasvissyöjä hoitaisi omat kokkailunsa.
Usko tai älä, mut kasvissyöjien mielestä kaikki sulle normaalit tuotteet kuten makkarat, pihvit, kalajutut, jne. on ihan hirveän makuisia. Sinun makumieltymyksesi kun ei vastaa koko kansan (edes sekasyöjien) mieltymyksiä. Grillatut kasvikset (esim. uusien perunoiden ja tuore salaatin kanssa) on mainio pääruoka mökkiolosuhteissa, mukaan voi heittää vaikka vähän papuja niiden perinteisten lisäksi jos se proteiinin saanti huolestuttaa.
Missasit sen pointin, eli miksi emäntänä laittaisin tarjolle ruokia jotka mielestäni maistuvat pahalta? Makuja on monia, mutta kyllä minä haluan tarjota sellaista mistä itsekin pidän.
Haloo, niiden kasvisnakkien yms merkit vaihtelee ketjusta riippuen ja harvassa paikassa on joka lajia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö muka ennakoi ja osta joka tapauksessa ennen sinne mökille menemistä jotain (liha)ruokia etukäteen isommasta kaupasta? Eikö samalla voi ennakoida noiden kasvisruokienkin suhteen...
Luonnonmukaista kirjoitti:
Eipä tuon paremmaksi voi enää kasvisruokia tehdä.
Kummaa onaniaa kasvisyöjillä, että ruoka on kuten liharuokaa, esim soijanakit?.
Kasvisruoka pitäänäyttääjamaistua kasvisruoalta eikä lihaonanialta.
Minkäs muotoisia näiden soija-ym protskupitoisten jalosteiden sitten pitäis olla? Hieman hankalaa esim. just grillata mitään jos ei se saa olla pyörykän, nakin tai pihvin muotoinen vaan on jotain epämääräistä mösssöä :D
Tuntuu että täällä tehdään hirmuinen ongelma siitä, että täytyy olla jokin lihankorvike (soija, tofu, quorn). Ei kasvissyöjä välttämättä kaipaa moisia ollenkaan yhden viikonlopun aikana.
Viikonlopuksi pitää siis olla neljä ruokaa?
Grillissä kasvisvartaita: paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia, munakoisoa reiluina paloina vartaisiin
Uusia perunoita ja tilliä
Grillattu halloum
Tuore salaatti
Grilliin punajuuripihvejä ja kaveriksi uusia perunoita ja tilliä
Joku kastike, esim ihan perinteinen pippurikastike tai vaikka jugurttikastike
Tuoresalaatti
Hampurilaisia
Grillissä pihvejä quornista tai aikaisempia punajuuripihvejä tai uudet pihvit esim kihherneistä, pavuista ja soijarouheesta
Oman maun mukaan väliin suolakurkkua, salaattia, tomaattia, kastikkeita..
Täytetyt paprikat/kesäkurpitsat tai vaikka molemmat. Kasvissyöjille sisälle tuorejuustoja, riisiä, kasviksia ja lihansyöjille sama setti mutta vaikka jauhelihalla
Taas kaveriksi tuore salaatti
Pastasalaatti, patonkia.
Grillattu maissi on ihanaa, samoin ananas. Täytetyt herkkusienet.. Uusien perunoiden kaveriksi kananmunakastiketta. Kyllä näitä löytyy ja grilli kun on niin aika helposti kaikki toteutettavissakin. Ei sitä uunia aina kaikkeen tarvitse.
Viime jussin menu: taboulleh salaatti: couscous, aurinkokuivatut tomaatit, kurkkua, oliiveja, minttua, herneenversoja.. pastasalaatti: kikherneitä, pastaa, tomaatteja, paprikaa ja sipulinvarsia. Vihersalaatti.
marinoitua seitania, soijanakkoja, loimulohta, villisikaribsejä ja peuraa, illalla erilaisia makkaroita. Tein salsan ja avokadosta tahnaa, hummusta ja tsatsikia. Leipää, kypsensin grillissä.
Kaikille riitti ja kaikki tuntui tykkäävän ja tyytyväisiä kasvoja.
Seuraavana päivänä sitten eilisten jämien lisäksi, perunoita, voita, sillejä, veget söi seitanin loppuun. Kasvisvartaita kaikille. Ei täällä lihansyöjätkään kasviksia kavahda.
On se etu, että meillä on kaksi isohkoa grilliä. Tietenkin ihanan ahkeria vieraita. Osallistuvat ja tuovat ruokia tullessaan.
Itse tutustuin tuohon seitaniin ja olen myöhemmin saanut opettaa vegekavereillekin. Yhdelle jopa tehnyt useamman erän. Senkin pystyi tekemään ajoissa, kuten salaatin osia, salsan, hummuksen jne. Toisinaan valmistelen mahdollisimman paljon kotona etukäteen
Osta sille kasvisruokaa valmiina. Vaikka pinaatti- ja porkkanalettuja, kasvisröstiä, wokkivihanneksia, kasviscurrya, falafel-pyöryköitä, kasvistortellineja.
Alkukeitoksi voisit tehdä vaikka tätä, veikkaan että uppoaa kaikille muillekin. Tämän voi tehdä vaikka kotona päivää aikaisemmin ja pullottaa isoihin limsapulloihin, helppo kuljettaa perille:
http://www.k-ruoka.fi/reseptit/kylma-avokadokeitto/
Jos haluat lämmintä keittoa, tässä on papuja ja siten myös proteiineja, kelpaa myös koko köörille alkukeittona:
http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/a1349756594167
(itse laitan inasen vähemmän sitä currya, ettei ole liian voimakasta, mutta maun mukaan!)
Sitten lisukkeena sitä salaattia, jota kaiketi itsekin syötte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kasviksia saa joka paikasta, vaikka naapurin maatilalta. Mistä ostat perunat, porkkanat, tomaatit yms? ;)
Vehnäjauhoja saa joka paikasta ja perusmausteita kanssa. Siitä saa tehtyä seitania suurella vaivalla, mutta ei vaadi ihmeellisyyksiä. Vettä, jauhoja ja eikun pesemään könttiä, kunnes on pelkkä sitko jäljellä. :)
Tai voi ennakoida ja ostaa gluteenijauhoja mukaan pikku pussin. Tai tehdä jo kotona, koska säilyvyys on hyvä.
Jengi tuntuu tekevän asioista liian vaikeeta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä ehdotuksia käyttää pakasteita... Onko mökeissä yleensä aina pakastin? Ei ainakaan niissä mökeissä missä itse olen ollut... Ja mites se pakasteiden kuljetus?
Taitaa nykyään vähintään se pakastelokero aika monesta mökistä löytyä. Perinteinen mökkijääkaappihan on joltain ylimääräiseksi jäänyt vanha jenkkikaapinlousku.
Meillä ei ole varsinaista pakastinta, mutta on kompressorikylmälaukku, jonka voi jäähdyttää -20c asti ja joka ottaa virtansa autossa tupakansytyttimestä ja mökillä töpselistä. Harvoin sitä kyllä pakastimena on käytetty, lähinnä jos mies saa enemmän kalaa kuin ehditään syödä ja halutaan viedä osa kotiin. Yleensä on siis vain autossa kylmälaukkuna pariin plusasteeseen säädettynä niin säilyvät lihat ja muut helposti pilaantuvat mökille asti ja mökillä juomien viilennyksessä.
En jaksa koko ketjua lukea- mutta ei kasvissyöjälle (lakto-ovo) ole vaikea keksiä syötävää.
Jos menette ihan grillilinjalla niin miten olisi täytettyjä herkkusieniä, halloumia, maissia, kesäkurpitsaa, paprikaa, perunaa ja basic salaatti? Kasvisvartaat ovat hyviä ja jos vieras tykkää niin ehkä jotain soijanakkeja?
Enkä välittäisi, että on "samaa" ruokaa koko vkl, tuskin teilläkään monia eri lihoja on mukana :D
Mutta helpointa olisi pyytää, että kasvissyöjä toisi mukanaan jotain ruokaa/grillattavaa- kuten muutkin vieraat, ettet joudu kustantamaan heidän koko viikonloppua.
Googlaamalla "kasvisruokaa grillaten" löytyy aika hyvin :)
Kasvisnyytit on kans hyviä eli laita jotain kasviksia mitä haluat (esim. munakoisoa, paprikaa, tomaattia, kesäkurpitsaa...) ja vaikka fetajuustoa päälle. Sitten ne grilliin ja annat olla jonkun aikaa. Täytetyt paprikat.
Soijanakit, valmiiksi marinoitu tofu (jalotofu), falafelit, halloumi ja kasvispihvit käy kans grillaamisen. Maissia unohtamatta. Letut kanssa on täyttäviä herkkuja ja maistuu varmasti kaikille tai lähes kaikille :D Voit tehdä kans hampurilaisia ja laittaa kasvissyöjälle kasvispihvin. Siinä joitakin ideoita.
Niin edelliseen lisäten ne kasvisnyyteissä ne kasvikset tietenkin folioon :D
Vierailija kirjoitti:
Juhannusstressi maaliskuussa? Ota rennosti, älä jännitä.
Ja mitä tarjoat jouluna?? Hyvä miettiä ajoissa!